~*~ Tammikuun Vauvat 2012 marraskuussa ~*~

neljän suora hih, mulla on sitten taas joulu sillä tavalla "helppo" että mä vaan en tykkää yhtään holillisesta glögistä, mulle ainoa oikea glögi on nuo alkottomat ja muutenkin jouluun ei sovi alkoholi sitten mitenkään päin :) mut toisaalta, mun tekee mieli talviomenasiideriä!! Ainoa siideri, josta tykkään ja nyt sitä ei saa *itkupotkuraivari* :D no joo, ehkä sitä saa vielä vuodenvaihteen jälkeenkin ja jos ei saa, niin ensi vuonna sitten :)

mima73 huh, onneksi meidän esikoinen ei siis ilmeisesti ole ainoa, joka noita kuolemisjuttuja puhuu! Mä oon oikeesti hetkittäin miettinyt, et sillä on jotain vakavampiakin ongelmia, kun selittää just jotain, et haluaisi olla kuollut ja tappaa itsensä tmv. tuskin se edes tietää, mitä tuo tarkoittaa, mutta kyllä se aina kylmää, kun tollasia juttuja oman lapsensa suusta kuulee!

Tänään olis sitten taas neuvola, jänskättää taas nousta sille vaa'alle, se on aina se inhottavin osuus siellä neuvolassa käynnissä, samalla on kuopuksen 1,5v neuvola.

Mulla on jotenkin sellanen tunne, että tää vauveli ei kyydissä pysy enää montaa viikkoa, jotenkin tuntuu, et taitaa syntyä jo rv 37+ en mä tiedä, mistä tuo olo on tullut ja voi olla ihan väärääkin tunne, mut silti se vaan tuntuu siltä! Nyt mulla on ollut tosi kovaa vatsakipua muutaman kerran, viime yönä heräsin siihen, kun mahaan sattui ja eilen taas kun kiipesin pari kerrosta portaita mahaan sattui ja päässä heitti. Toisaalta olis ihan kiva, et syntyi sit joko selkeästi ENNEN joulua tai sit vasta joulun jälkeen, kun todellakin haluan joulun viettää lasten ja miehen kanssa, en yksinäni jossain sairaalassa.

Anoppi kyseli, et mennäänkö sinne jouluksi ja sanoin, että enpäs tiedä vielä, että riippuu siitä, koska vauva päättää syntyä. Jos syntyy juuri ennen joulua niin en kyllä halua mennä heti anopille vaan vietetään joulu kotona, mutta jos jouluna vielä on vauva masussa niin sitten voidaan sinne mennäkin.

tatomira 34+5
 
Heips taas kaikille. Tuli käytyä neuvolassa.

32+2 (30+2)
Paineet 118/68 (112/60)
Pissa puhdas
Liikkeet ++ (++)
Turvotus +- (+-)
Sf 27 (25)
Paino 65,5 (64,3)
Muutos 600 g/vko (33 g/vko)

Käsittämätöntä tuon painon kanssa! Meidän vaaka on näyttänyt n. 0,5 kg enemmän kuin neuvolan vaaka ja nyt näyttää 0,5 kg vähemmän. Oman vaakan mukaan painoa tullut 200 g kahdessa viikossa :O
Ja tämä sama 0,5 kg ero on ollut kaikissa kolmessa raskaudessa missä olen neuvolassa käynyt puntarissa. Ihmetyttää.

No pääasia, että kaikki oli muuten hyvin :)
Seuraava neuvola varattiin kahden viikon päähän ja samalla varattiin lääkärineuvola vajaan neljän viikon päähän. Tällä mun neuvolalääkärillä oli muuten ensimmäinen vapaa lääkärineuvola-aika silloin :) Mutta silloin 36+ viikolla sen lääkäriajan vissiin kuuluu ollakin.

Mulla on ilmaantunut uusi "ongelma". Kuopus on nyt 1,5 vuotias ja just sen pituinen, etten näe häntä kunnolla kun hän seisoo ihan edessäni. Monesti olen pikkuisen teilannut mahallani kun en ole vaan huomannut, että hän on niin lähellä ja että mahani on jo niin iso :saint:
Poika on aika pitkä ja itse olen lyhyt joten hänen päänsä jää juuri tuohon navan ja häpyluun välimaastoon.

Bassets 32+2
 
Sen verran tätyy vielä kommentoida neuvolakäyntiä, että siellä oli tänään harjoittelija. Varsinainen terkkari lähti hoitamaan jotain asiaa ja harjoittelija teki nämä alkujutut. Kyseli vointia ja en jaksanut kertoa koko stooria, mutta sanoin, että mulla on 1,5 v ja 2,5 v vilkkaat lapset jotka eivät nuku öisin, tulehdusta ja kipua jalassa, issias estää välillä liikkumisen ja remontti/laajennus käynnissä. Tähän harjoittelija totesi, että onneksi lapsesi ovat jo niin isoja ???
Sitten kyseli joulusiivousstressistä johon vastasin, että ei ole ollut ja harjoittelija meinasi, että onneksi lapsesi varmaan jo siivoavat ???
Sitten kysyi onko supistellut ja vastasin, että kyllä. Levossa kivuttomia harkkareita ja liikkeessä napakampia. Tähän harjoittelija totesi, että on ollut liikettä ja laittoi korttiin kaksi plussaa liikkeet kohtaan ???
Sitten mitattiin verenpaine ja mansetti (tai mikä nyt lie) oli niin löysässä, että meinasi pudota kädestä.
Mietin vähän, että pitäisikö häntä "neuvoa", mutta totesin ettei asia kuulu minulle.

Muut hommat tuntuivat sujuvan ok ja harjoittelija oli kyllä ihan mukava ja ystävällinen :)

Bassets 32+2
 
Täälläkin neuvola takana. Painoa oli tullut 750g/vko lisää, pissa puhdas, verenpaineet ok ja sf-mitta tais olla 29 jollen ihan väärin muista. Varattiin samalla sitten loppuraskauden neuvola-ajatkin niin ei niitä tarvitse enää ihmetellä. Parin viikon päästä on seuraava aika, sitten aaton aattona sitä seuraava ja viimenen oli sit uudenvuoden aatonaattona, johon kyllä totesin, et eiköhän se vauva oo sillon jo syntynyt :) Vajaa kahden viikon päästä on äitipolilla se synnytystapa-arvio, jollon saa sit tietää vauvan kokoarviota ja ton kohdunsuun tilannetta jne. Niin ja vauva oli raivotarjonnassa, viimeksi oli vielä poikittain, mut nyt oli kuulemma pää ihan selkeästi alhaalla :) hieno juttu.

Musta tuntuu jotenkin niin turhalta nuo neuvolakäynnit siis sen puolesta, kun kaikki on aina kunnossa :) viime kerrallakin neuvolatäti totesi, että sulle ilmeisesti raskaus sopii, kun ikinä ei oo mitään :D

Siis joo, tokikin on jos jonkinlaista kremppaa ja kenkien laitto on tuskaa ja maha on tiellä ja hengästyttää ja ja ja, mut siis kuitenkin pääosin olo on ihan mainio :)

tatomira vieläkin 34+5
 
Hei pitkästä aikaa :)

Mitäs täällä on juteltu.. hmm.. ainakin liivin suojista. Itse suosin kestomalleja, ja ihan ite ompelemia. Niihin kertissuojiin tosiaan jää helposti tissinpäät kiinni. Lisäksi kannattaa jo synnärille mukaan ostaa apteekista lanoliinivoidetta nänneihin. On paljon parempaa kuin bebanthen.

Raparperitaivaalle kiitokset kastovaipoista :)

Vauva-aikaa pelkääville.. Itseäni ei kovin jännitä. Esikoisella oli koliikki, ja nukkui 15 min pätkissä yölläkin, päivällä ei kunnon unia nukkunut pahimpaan aikaan. Kokoajan piti kantaa sylissä.. Kakkosella koliikki, ja siihen aikaan valvotti vielä esikoinenkin, lisäksi muutto miehen kotitilalle, isot rakennustyöt ym. stressiä.. Kolmonen nukkunut hieman paremmin (jos sai nukkua tissi suussa), tosin vieläkin herättelee joka yö. Joten yövalvomisiin on totuttu. Ja täälläkin olen yksin minä joka yöheräilyt hoitaa. Mutta kyllä siitä selviää! Ja onhan se aina mahdollista että tämä Muru nukkuu yönsä hyvin :whistle:.

(.) Viikko sitten käytiin äippäpolilla. ja ja... Jotain on supistelut saaneet aikaan sillä kohdunsuu lyhentynyt 6mm ja selvästi pehmennyt. Nyt sitten ollaan lenkkeilykiellossa. Enpä ole kyllä lenkkeillyt muutenkaan, mutta nyt olisi kyllä tehnyt mieli lenkille koiruuksien kanssa :). Painoarvio pikkuisella oli 2kg.
Mutta eipä siinä kaikki.. tuttu vanha vaiva, kutina on palannut tähän raskauteen. Eli raskaushepatoosi taas.. Sen verran vauhdilla veriarvot (vai mitä maksaarvoja ovatkaan) nousevat, että todennäköisesti synnytys käynnistetään viimeistään 38rv:lla.. eli tahtoo sanoa että jouluviikolla. Reilun viikon kuluttua uusi aika polille. Lisäksi hb edelleen laskenut. Nyt neuvolakäynnillä oli 107. Neuvolassa tätöinen meinasi ettei vauva kyllä ainakaan pieneltä tunnu.. Nyt sitten tietenkin pelottaa jos on tuolloin 38 viikolla joku nelikiloinen, sitten kyllä tulee hätä.
Muutenkin alkaa pelko nousta, pysyykö pikkanen hengissä masussa, onko terve, saanko vauvan syliini..... Ja miten itse synnytys, kipu, tuska, riittääkö mulla voimat saada pikkuinen ulos.. jos kärsiikin taas hapen puutteesta, jos jos jos...
APUA..Synnytys alkaa tosiaan olla jo lähellä :O

Ei auta kuin toivoa, että kaikki menee hyvin meillä kaikilla.

-Amalia- ja Muru 33+1
 
Heips!

Kiitos kaikille jotka kommentoivat tuota sf-mitta asiaa. Eli mullahan oli kyseinen mitta pienentynyt viime neuvolakäynnillä ja oli tipahtanut alakäyrän alapuolelle, jonka vuoksi sain lähetteem äitipolille ultraan ensi viikoksi. Aloin kuitenkin murehtimaan liikaa ja oman mielenrauhan vuoksi kävin eilen sitten synnärillä näytillä. Ottivat ensiksi vauvasta sydänkäyrää, joka oli hyvä, siellä vauvelin sydän hienosti jumsutti :) Tämän jälkeen lääkäri vielä ultrasi ja syy tuohon sf-mitan laskuunkin selittyi: vauva on laskeutunut todella alas ja on jo siis lähtökuopisssaan (!) Se nyt ei välttämättä tarkoita että olisi vielä viikkoihin syntymässä, mutta tuo sf-mitan lasku johtui siis siitä.Tämän lisäksi vauva on aika pieni kokoinen, painoarvio 2100g ja arvioitu syntymäpaino olisi vain 2800g. Menen käymään kontrolliultrassa kahden viikon päästä, jossa vielä tarkistetaan tuo vauvan kasvu. Esikoinenkin oli kyllä syntyessään aika pieni kokoinen (3200g) ja kun tämä tulokas on tyttö niin luultavasti onkin sitten vähän pienempi kuin esikoinen. Kohdunsuulla oli tapahtunmut lyhenemistä ja paikat oli pehmenneet, mutta kiinni. Oli kyllä hyvä, että lähdin tarkistuttamaan tilanteen, nyt saa olla taas levollisin mielin :heart::)

Vauva-arki on täälläkin jo kovasti alkanut mietityttään, jollain tasolla jopa pelottaan. Lähinnä ajattelen sitä miten sitten jaksaa kotona kahden pienen kanssa, onko esikoinen kovin mustasukkainen yms.. Esikoisen vauva-ajasta jäi kyllä todella hyvät muistot, hän oli aivan käsittämättömän helppo vauva, itki vain kun oli nälkä ja alkoi nukkumaan neljäkuisena täysiä yöunia heräämättä:) En usko, että ihan yhtä helppoa vauvaa toista kertaa voi tulla...

Hyviä vointeja kaikille, ei mene enää montaa viikkoa kun meillä on jo vauvat sylissä! Uskomatonta, niin se aika vaan menee!:)

Ellen ja tyttönen 34+5

p.s Äitiysloma alko eilen! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: inkalilla
Heips!

Huh kylläpäs noi yöt rupee oleen aika hankalia..vessassa saa hypätä välillä jopa tunnin välein ja hyvää asentoa ei taho löytyä sitte millään.Ensimmäisä jouluostoksia tein eilen ja kävin vaan kahessa kaupassa ja voi että supisteli!!Olin vaan onnellinen ku pääsin kotiin ja istumaan:D

Tiistaina onki neuvolalääkäri,viimeks ollu joskus rv 27..:)ja en tiiä antasko neuvolantäti nyt jo aikaa sit pelkopolille..

Tällaista pikaisesti voikaahan hyvin!Ihanaa ku meillä meidän 5v neiti vihdoin parantunut,9pvä kuumetta ja kova yskä ollu..3 kertaa käyttäny sitä lääkärissä ja keuhkokuviinki joutu nyt loppuviikosta mut onneks ei ollu keuhkokuumetta!

hemuliina ja ihanuus 33+4:heart:
 
Moikka kaikille!

Nuunuu78 Tervetuloa mukaan. :flower:

hemuliina Meilläkin on ollut lapset kipeinä, ensin viime viikonloppuna sairasti kakkonen, sitten esikoinen tuli maanantaina kipeeksi ja nyt sitten tänä viikonloppuna on nuo tyttöset olleet kuumeessa. Eilenkin pukkasi kaikkiin päälle 39 astetta ja hirmuinen yskä myös vaivaa täällä, joten omat unet on jääneet melko vähiin. Toivottavasti nyt vaan ei mitään vakampaa tautia tuosta seuraisi. : /

ellen- Onnea äippälomalle pääsystä. :) Ja kiva että masussakin kaikki on ok.

Amalia Tosi kurjaa että tuollainen vaiva vielä pukkaa päälle. :( Vaikuttaako tuo hepatoosi miten vauvaan?

Bassets Heh, meillä kanssa tuo pienimmäinen häviää juuri sopivasti mahan taakse, joten törmäiltyä tulee välillä. :) Ja onnea myös hyvistä neuvolakuulumisista. :flower:

Vauva-arki Itsekin olen tuota pohtinut, vähän väkisinkin joutuu etukäteen jo miettimään että miten pärjää 4v, 3v, 1v ja vauvan kanssa, ja tullut siihen tulokseen että katsellaan miten lähtee sujumaan ja jos ei suju niin sitten vaan jostain haetaan apua. Miulla ei ole kuitenkaan mitään kummempia tukiverkkoja tässä, isääni ei kiinnosta ja miehen vanhemmat on töissä ja asuvat toisella paikkakunnalla. Joten oman perheen kesken on vaan jotenkin pärjättävä.
Aina sitä tulee mietittyä noita mutta onneksi tähän saakka on melko kivuttomasti tuo vauva-aika sujunut, ja loppuenlopuksi on niin lyhyt aika että kai sitä jotenkin pärjäilee. :)

Maira Tosi kurja oli tuo painoasia, ihan kun stressiä ei olisi tarpeeksi muutenkin. Miullakin paino heittelee jo päivittäin +/- 2kg ihan riippuen että mitä syö ja neuvolassakin olen tuosta sanonut että en tosiaan aio asiasta stressata, sitä tulee minkä tulee ja sitten laihdutellaan. Varsinkin kun ei missään sokereissa tms. oo ollut koskaan mitään häikkää. Ja vaikka ruokavalio on suht samana pysynyt tässä kaikkien raskauksien aikana niin nyt on tullut painoa viitisen kiloa ja kolmosen kohdalla tuli taas 17 kiloa. :D

Mitäs muuta, ainiin tuosta rokotuksesta vielä, että olipas muuten käsi pitkään kipiä. :O Ei tarvinnut paljon tuolla oikealla kylellä nukkua. No nyt on jo onneksi parempi, ja toivottavasti suojaisi tuolta influenssalta. Oltiin tosiaan viime talvena viitosen kanssa sairaalassakin kun oli niin kipeä tuon taudin takia, että jos vaan on edes pieni mahdollisuus välttää tuo niin tanssin vaikka päälläni. :)
Muutenkin olen kyllä ottanut nuo rokotukset, tosin nyt viitosen kanssa rotaa ei otettu ja tuskin tämän uudenkaan kanssa.

( . ) Mittasin tuossa huvikseen "napapiirin" ja kohta loppuukin mittanauha kesken. :D 128 cm oli nytten, tosin varmaan vaikuttaa että Kukkis on juuri tuossa kohdalla poikittain niin levittää tuota mahaa vielä entisestään. Olo on melkoisen tukala jo, tuossa yksi päivä kun siivotessa konttailin lattialla niin meinasi ihan taju lähteä kun vauva ilmeisesti painoi keuhkoihin tjs. Samoin selällään makaaminen aiheuttaa sen että tulee tosi kamala olo, tuntuu että henki ei kulje mihinkään ja lähtee taju. :(

Huomenna olisi sitten tuo pelkopoli käynti ja tiistaina sitten viimeinen neuvolalääkäri. :) Enää puolitoista viikkoa niin täällä ollaan jo täysiaikaisiakin, huih. :D Tässä täytyy varmaan alkaa pikkuhiljaa alkaa miettimään sairaalakassin sisältö jne. juttuja jos tuo lähtö tulee.

Joulusiivousta olen nyt yrittänyt saada tehtyä, että voi sitten joulun aikaan ottaa rauhallisesti, kun en tosiaankaan halua viettää joulua sairaalassa. Vähän kyllä jännittää kun meillä lapset on syntyneet 38+3 - 39+2 viikoilla että miten käypi. Tosin jos tuohon haarukkaan osuu niin sitten ehtisi jouluksi jo kotiinkin. Toisaalta on tullut pohdittua että olisi niin hyvä jos vaikka menisi yli ja sinne tammikuun puolelle, kun sitten tulevaisuudessa ajattelee kouluun menoa yms. niin auttaisi paljon jos on alkuvuodesta syntynyt. Ja mikäs olisi itsellekin hyvä synttärilahja kuin vauva. :D
Tässä on näitä juhlia kyllä muutenkin, kun sisko on syntynyt 22.12., isä 16.12, appi 29.12 ja omat synttärit sitten 2.1. Lisäksi parilla ystävällä on kanssa joulukuun vauvat. :)

Neulomiset on siirtyneet nyt vauvan vaatteista joululahjoihin. :) Tämmöiset väsäsin vielä vaaville tuossa, kiitos vaan paljon Ninnattarelle ohjeen suomentamisesta. :heart:



Mutta nyt suunnistan ikkunan pesuun ja hoivaamaan näitä sairastavia. :)

MLM ja Kukkis 35+4
 
Hyi kamala. Mua ihan pelottaa huominen polikäynti... että onkohan Öttis kasvanu vielä samaan tahtiin. Mä niin toivon, että olis ollu vaan joku ihmeellinen kasvupyrähdys ja nyt olis tasoittunut.

Kyllä tuo MLM:n lapsikatraan ikäjakauma on aika hurja... Kenelläkään vielä yhtään järkeä päässä. 3-ja 4-vuotiaat ihan varmasti ehtivät ja keksivät kaiken. Perhetyötä on varmaankin jo nykyään joka kunnassa, joten sinne sitten vain soittoa jos siltä tuntuu. Tänä päivänä kun on vaan niin ettei isovanhemmat ehdi, halua, jaksa tai ei muuten vain voi auttaa kaikista hurjimmassakaan pyörityksessä. Mä en kehtaa oikein edes pyytää. Oma äiti sanoo, että ite oot tehny, turha valittaa, ku paskat on jo housussa. Muita ei oikeastaan ole. Perhetyö on meidänkin apuna. On toiminut hienosti. Kaikista kriittisimpään aikaan kävivät kaks kertaa viikossa ja olivat aina koko päivän. Sain levättyä ja hoidettua asiat. He jopa auttoivat kodinaskareissa. Mahtava apu. Suosittelen.

Inkalilla ja öttis 32+2

Ps. Ellen olipa ihanaa että ei vaavilla hätää ja kaikki sinullakin kunnossa :)
Amalialle paljon tsemppiä ja voimia kurjan hepatogestoosin kanssa:hug:
 
Inkalilla Ihan samaa mieltä siun kanssa että tuo perhetyö on kyllä hyvä. Sovinkin jo etukäteen että jos alkaa tuntua että ei pärjää niin soittoa vaan sinne sitten. Vähän tilannetta helpottaa että mies on kotona auttamassa ellei nyt yllättäen saa töitä. Sama vähän miullakin että itse olen tehnyt, itse hoidetaan, se hyvä puoli tässä on että saa osviittaa millainen isovanhempi miusta ei ainakaan tule. :D
 
MLM :heart:I H A N A tuubisetti :heart: Tosi tasaista jälkeä :) Itse sain juuri viikonloppuna viimeiseteltyä vauvan myssyn. Edelleen odottaa se suurin neuletyö eli villahaalari aloitustaaan :)

Voiko vauvan patja olla jokin halppisversiokin, vai onko niiden laatu kaikinpuolin kyseenalainen?
 
Viimeksi muokattu:
Meilläkin on ollut lapset kipeinä, ensin viime viikonloppuna sairasti kakkonen, sitten esikoinen tuli maanantaina kipeeksi ja nyt sitten tänä viikonloppuna on nuo tyttöset olleet kuumeessa. Eilenkin pukkasi kaikkiin päälle 39 astetta ja hirmuinen yskä myös vaivaa täällä, joten omat unet on jääneet melko vähiin. Toivottavasti nyt vaan ei mitään vakampaa tautia tuosta seuraisi. : /
Täälläpäin on ollut liikkeellä mykoplasmaa, joka on joillakin nostanut keuhkokuumeen. Meissäkin taisi käväistä lievempänä, mutta yskä oli kauhea ja kesti monta viikkoa! Nuorimmainen meillä onneksi sairasti kaikista lievimmin eikä pahasti edes yskinyt, mutta voin sanoa ettei yskä tällä mahalla (tai no miinus 4vkoa) ole mikään mukava juttu. :/

Kiitos inkalillalle ja Mairalle (muistaakseni) rauhottelevista kommenteista pari sivua taaksepäin koskien harkkasuppareita. Niitähän ne sitten olikin, yllättivät vaan voimakkuudellaan näin toiskertalaisenkin. :)

Joululahjaostoksista sen verran, että ajattelin itse hoitaa ensiviikonloppuna kaikki loput kerralla. Ei ole mikään nautinto enää tämän mahan kanssa pyöriä kaupungilla kaupoissa. Saisi näin rauhotettua joulukuun loppupuolen ihan lepäilyksi kun äitini on muuten luvannut auttaa joulujärjestelyissä (siivoamiset ja ruuat). No saahan sitä aina suunnitella, eri asia miten käy . :)
 
Piisi Tuota mykoplasmaa vähän epäilen että on, pitää nyt katsella tilannetta. Kolmonen ja viitonen näyttäisi olevan kuumeen osalta jo voiton puolella. Tosin eilen tuo viitonen yski niin että oksensi sit miun päälle. :( Hitsin kiva jos kestää viikkoja, kun ois ollu kiva nukkuakin ennen kun tää masuvauva syntyy...
 
Heips mammat!

Neuvolakuulumisia:

33+0 (28+4)
Paineet 112/77 (113/73)
Pissa puhdas
Liikkeet ++ (++)
Turvotus - (-)
Sf 28 (24)
Paino 75,5 (72,5)
Muutos 677 g/vko (603 g/vko)
Syke 155

Eli kaikki oli kunnossa,hyvä niin! :)
Seuraava aika vasta kolmen viikon päästä, mutta pääsee sinne aikasemminkin jos siltä tuntuu. Jos olotila pysyy näin suhtkoht normaalina niin oottelen rauhassa sinne joulunalusviikolle :D

Mistäs täällä ollaan puhuttu.. ei taas muista vaikka just tuossa lukaisin tätä ketjua läpi :D
Ainakin vauva-arjesta on ollut juttua, niin ei täälläkään pelota tuleva arki. Esikoinen oli aika vaativa ja itkuinen vauvana, mutta kyllä siitä selvittiin. Saas nähdä minkälainen tämä toinen sitten on. Väsymystä varmaan on sitten ihan kiitettävästi, kun ei sitten pysty samalla ottamaan päivätorkkuja kun vauva nukkuu. :)

Täytyy tulla paremmin kommentoimaan juttuja kun pää lyö tällä hetkellä tyhjää:xmas:

Mukavaa viikonalkua kaikille :heart:

Nuhmuliini80 ja pieni potkija :heart: 33+0 *poks
 
Hei mammat

Pitkästä aikaa taas minäkin kirjoittelen... Neuvolassa käyty tänään aamulla ja vähän jäi huoli että onko kaikki hyvin. Sykkeet oli korkeat, pitkään kuunteli terkka niitä ja odotteli rauhoittuisiko mutta eipä se sitten kuitenkaan kauheasti rauhoittunut että 175 merkittiin korttiin ja keskiviikkona uudelleen kuuntelemaan. Jos silloin vielä korkea niin sitten lähdetäänkin taas ylimääräisene kontrolliultraan katselemaan onko kaikki hyvin. Itselle vaan jäi tuosta hieman huolestunut olo... mutta katsotaan nyt. Muuten kaikki ok, tai ainakin luulisin kun mistään ei mitään sanottu, paitsi hempparista kun se olikin noussut viimein taas yli 110. mut joo, tällasta meillä.

Mimsy & Mini 31+5
 
^Ihme et käski kuunteluttaa uudestaan, meillä kun pimpulan sykkeet on melkein AINA 165-180, niin on ollut myös svo:lla käydessä ja pahimmillaan on ooteltu yli puoli tuntia sykkeiden rauhottumista..Eikä täällä ole kukaan mitään asiaan sanonut..
 
Meillä siis aikaisemmin sykkeet olleet alle 150 joten sen takia ilmeisesti uudelleen kuunnellaan. Minä vaan vainoharhaisena nyt sitten paniikissa lueskellut kaikenlaista mitä se voi olla jos on mitään... pelottaa hieman että entä jos kaikki ei olekaan kunnossa :|
 
Kiitos MLM ja inkalilla :)
Pikkasen tässä meinaa pelko iskeä. Tänään taas kävin verikokeissa ja olipa taas arvot tuplaantuneet. Huomenna sitten pitää varata aika äitipolille tälle viikolle. Ihan olisin valmis vaikka jäämään sinne, sen verran pelottaa pikkuisen puolesta. Tähän kun liittyy riski pikkuisen kuolemasta kohtuun..

-Amalia- ja Muru 33+4
 
Heippa tammikuiset,

täällä olikin jotain sf-mitasta jo aiemmin keskusteltu, mutta en jaksanut millään lukea kaikkia viestejä :D Tänään siis täällä neuvolakäynti hiukan pelästytti, kun sf-mitta pudonnut taas.. Oli ensin yläkäyrällä (tosin harjoittelija mittasi), sitte putos keskikäyrän alle ja nyt oli tasan alakäyrällä eli 28cm. Terkka vakuutti, että ihan ok, mutta omaa mieltä jäi näin ensikertalaisena vaivaamaan. Voiko olla, että vauva ei jostain syystä saisi tarpeeksi ravintoa? Kaikkea sitä jaksaakin näissä hormonihuuruissaan stressata :p
Ja siis kiinnittymisestä ei hirmusista nivuskivuista huolimatta pitäisi olla kyse ja vielä infoksi, että olen itse ollut perheeni suurin vauva 3,5kg ja tuleva isä miltei 5kg ja nyt meidän yhdistelmälle povataan syntymäpainoksi vain reilua 3kg. Tuo arviohan voi ja todennäköisesti heittääkin, koska viikkoja näin vähän, mutta olisi kiva kuulla silti jo synnyttäneiden mietteitä ja kokemuksia asiasta, kiitos :)

viikkoja siis 33+5
 
Surettaa tosi paljon, kun niin monella on tullut kovasti huolta vauveliin liittyen :hug: :'( Minuakin huolettaa vauvelin asento, koska hän on ollut mielestäni kuukausitolkulla samassa asennossa.

Minulla kun ei ole edelleenkään mitään fyysisiä vaivoja, niin se on alkanut hirvittää minua, että sekin olisi merkki jostakin. Vauvakin on ollut taas nyt kolme päivää aika laiska liikkumaan. Niinkuin joku on joskus sanonut, että odotusajasta alkavat huolet, jotka kestävät siten lopun elämää. Jotenkin raskas ajatus.

Voisiko joku viisaampi kertoa tapahtumien kulun synnärillä alkaen siitä hetkestä kun vauva on saatu ponnistettua maailmaan. Eli mitä tehdään/tapahtuu siitä heti seuraavaksi? Napanuorat, pesut ym.

Keiden miehet ovat myös suunnitelleet pitäväsäisyysloman vauvan synnyttyä ja kuinka pitkän?

Vielä neljä työpäivää. Olen ihan kuitti. Keskiraskauden energisyys jäi ainakin tällä mammalla kokematta. Minulle näyttäisi kahdeksan tunnin työpäivät + sen jälkeen kauppareissu ja kotityöt ruoanvalmistukseen olevan aika mahdoton yhdistelmä raskauden ohessa. Nyt se on sitten testattu.

33 + 4

P.s. Jjuuli Sulla on tosi kiva blogi :flower: Lueskelen sitä sitä miltei päivittäin. Tosi hienoja ostoksia olet päässyt tekemään kirppikseltä ja niin edukkaasti. Minä olen käynyt kahdesti täällä Helsingissä kirppiksillä ja saalis oli erittäin laiha. Ihmiset vievät myyntiin tosi nuhjuista tavaraa kuvitellen sen vielä menevä kaupaksi. Tosi hienoa, että teidän kulmilla tulee myyntiin hyvää tavaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Ninnatar: Yleensähän vauvan saa siihen rinnalle olemaan joksikin aikaa heti syntymän jälkeen, saattavat viedä pesulle ja punnittavaksi jo siinä vaiheessa kun äiskää aletaan kursia kasaan, riippuu vähän äidin ja vauvan voinnista. Itselläni ei ole mitään varsinaista tietoa miten kakkosen kanssa meneteltiin kun olin niin väsynyt ja kipeä ja ompeleita tuli suunnilleen miljoona, että yritin vain epätoivoisesti saada itseltäni tajun pois ilokaasulla. En onnistunut XD Mutta pesujen sun muiden jälkeen jos ei vauvalla mitään ole niin hänet saa sitten sylkkäseen takaisin. Meillä neiti kävi hetken sokeritipassa olemassa kun alkoi "narista" syntymän jälkeen huonoa oloaan.

Mies meinaa pitää isyylomaa ja vuosilomaa tammikuun ajan niin päästään alkuun kolmen lapsen kanssa.
 
Mimsy Eiköhän siellä kaikki ole ok.. :) Jo pelkästään äidin hermostuminen saa vauvan sykkeet nousemaan..

Amalia No jaiks..Onneks pääset sinne polille, pelottais minuakin.. Tsemppiä!! :hug:

jjuuli Kokematon mittaaja teke paljon siihen sf-mittaan, joten eiköhän se th ihan oikeassa ole.. :)

Ninnatar Täällä se homma menee aikalailla niin et kun vauva syntyy, se suajutetaa heti äidin mahan ja rintojen päälle jossa pötköttää jonkin aikaa, kätilö jossain kohtaa kysyi et haluaako mies leikata napanuoran, tarkempaa ajankohtaa en muista..Sit kun siinä on tovi ihmetelty, vauva punnitaan, mitataan ja pestään (pesun hoiti mies) ja sillä aikaa kursittiin kasaan äiti..Kun vauva oli pesty ja kapaloitu, sai sen siihen viereen rinnalle jossa vietti hetken, kun äidillä oli kaikki ok, isä sai vauvan syliinsä ja mie ainakin könysin suihkuun, sit saatiin kahvit saliin jotka juotiin rauhassa ja sen jälkeen pikkuhiljaa siirryttiin osastolle..

Näin se meillä meni. :)

Ja meillä isäntä jää heti kotiin kun vauva syntyy, jonkun pitää kuitenkin tuosta esikoisesta huolehtia ja haluan että mies on kotona hoitamassa junnua muutenkin et ehin rauhassa imetystä harjoitella jne..
 
Iltoja!

Amalia En ees tiennyt että tuosta voi olla noinkin vakavia seurauksia, toivottavasti pääset nyt jonkinmoiseen seurantaan asian tiimoilta. Jaksamista ja koita kuitenkin olla liikaa huolehtimatta. :hug:

ninnatar Meillä on ollut pinniksessä ihan tuollainen tavallinen Familonin vaahtomuovipatja ja ollaan käytetty samaa patjaa näillä kaikilla kolmella. Olen vaan hankkinut sellaiset patjansuojuksen että ei pissat ja muut pääse patjaan saakka. Hyvin nuo on tuolla nukkuneet ja muutenkin kyllä meillä on vauva nukkunut oikeastaan ensimmäiset pari kuukautta meidän välissä, kun helpottaa tosi paljon tuota yöimetystä kun ei tarvi nousta ylös vaan lykkää vaan lapselle tissin suuhun. :)

Synnytyksen jälkeen on täälläkin vauva ensin nostettu tuohon rinnalle paidan alle, yleensä saanut siinä köllötellä sen aikaa kun on tikkailtu alapää kuntoon. Sitten kun itse olen raahautunut suihkuun niin isä on pessyt ja pukenut vauvan. Tosin vähän hataria on nuo muistikuvat, no kuitenkin pari tuntia on oltu siinä salissa, ensimmäinen imetys hoideltu siellä ja sitten siitä hiivitty osastolle.

Meillä mies on, onneksi, nyt siis työttömänä joten on automaattisesti kotosalla. Vaikka muuten tuo on tosi kurja juttu, niin tässä tapauksessa kyllä korvaamaton apu. Olenkin miettinyt että selvästi tällä töiden loppumisella on ollut jokin suurempi tarkoitus, eli se että rankkaa varmaan tulee alkuajat olemaan näiden kanssa niin on sentään ylimääräinen käsipari siinä päivisinkin. :)

jjuuli Tuo sf-mitta riippuu tosi paljon mittaajasta. Miulla kanssa meni ensin yläkäyrällä, mutta nyt kun terkka vaihtui niin mittakin tippui tuohon keskikäyrälle. :) Lisäksi voihan olla että vauva on jo alkanut laskeutua, niin silloinhan tuo mittakin pienenee. Muistelisin että edellisessä raskaudessa suunnilleen noilla siun viikoilla alkoi asettua jo lähtökuoppiin ja mittakin pieneni.
Eli älä turhaan panikoi, jos nyt vielä näyttää laskevan niin etköhän saa sitten jo lähetettä tsekattavaksi polille. :hug:

nuhmuliini Kiva että neuvolassa oli kaikki ok. :flower:

Neljän suora Nyt vasta hokasin kun palstaa lueskelin että mehän ollaankin oltu samassa odotuspinossa viime syksynäkin. :)

( . ) Kävin tänään siis siellä äitiyspolillä juttelemassa tuosta synnytyksestä ja vähän siitä että mikä siinä jännittää. Käytiin samalla läpi aikaisemmat synnytykset ja sovittiin sitten vähän alustavasti että miten tätä tulevaa yritettäisiin viedä eteenpäin. Ihan ok käynti vaikkakin aika nopea.

Huomenna olisi sitten neuvolalääkäri, luojan kiitos viimeinen sellainen. :) Miulla ei oikein oo kemiat kohdanneet tämän lekurin kanssa. Tulen sitten kertoilemaan kuulumisia.

Nyt pitää alkaa valmistautua valvomaan taas yksi yö noiden yskivien lasten kanssa. :(

MLM ja Kukkis 35+5
 
Heipat taas


Tsemppiä Amalialle :flower: Toivottavasti vauvalla on kaikki hyvin!

Jjuuli Eiköhän terkka ole ihan oikeassa ja vauva kasvaa ihan normaalisti :)

Nyt ei ole tarkoitus säikytellä ketään, mutta kun olen välillä vähän inhorealistinen ihminen, niin tuon tämänkin esiin. Sekin on toki mahdollista myös, että vauva ei saa tarpeeksi ravintoa (esim istukka ei toimi kunnolla). Pikkuveljeni oli syntyessään kovin pieni tästä syystä ja samoin eräs tuttuni sai juuri vauvansa 35. viikolla käynnistyksen jälkeen, kun vauva ei saanut istukan toimimattomuuden vuoksi tarpeeksi ravintoa. Näissä tapauksissa mentiin kuitenkin SF-mitoissa selkeästi kaikkien käyrien alapuolella, joten en huolestuisi, jos SF-mitta on alakäyrän yläpuolella! Ja jos oikein alkaa mietityttämään niin eiköhän äitipolille pääse tarkistamaan vauvan kasvun.

Sit omaa napaa Käytiin perjantaina äitipolilla ja nyt saa mennä sokereiden mittailun kanssa vähän vapaammin. Seuraavat 3 viikkoa tarvitsee mitata enää 3 pv/vko, 4 krt/pv. Sen jälkeen 2 viikkoa siten, että 2 pv/vko, 4 krt/pv. Aika vaikeaa ollut kyllä nyt olla mittaamatta, koska mittaamisella oli myös hyvä seurata, että syö oikeita asioita. Enkä saanut uutta pistintä. Kertiksillä siis mennään seuraavat 5 viikkoa. Sen jälkeen saa kuulemma lakata mittaamasta.

Alkuun otettiin käyrää ja beibillä oli varsin aktiivinen hetki :) Sykkeet oli hyvät ja vaihteluvälikin oikein mainio. Ultrassa taas vauva oli varsin oikean kokoinen. Kaikissa muissa mitoissa oli tismalleen keskikäyrällä, paitsi keskivartalon mitassa, joka oli hitusen keskikäyrän alapuolella. Kätilö totesi, että ihanan helppo synnytettävä moinen lapsi :) Painoksi antoivat 1750 g ja syntymäpainon arvioksi 3800g. Sen lisäksi sanoivat, että reisiluun mitan keskikäyräisyys tässä vaiheessa indikoi pitkää vauvaa. Noh, jos isäänsä tulee, niin enpä ihmettele :) Ja lisäksi masussa eleltiin jo raivotarjonnassa, joskin epäilen, että ultran jälkeen on jo käyty poikittaisasennon kautta perätilassakin taas. Jälleen on ihan mahdoton sanoa, että missä asennossa kaiffari tuolla on, kun liikkeet tuntuu ihan eri paikoissa kun viime viikolla.

Ruokavaliosta ei terkalla juurikaan ollut mutistavaa. Sanoi, että voisin lisätä vielä juustoa/jogurttia ruokavalioon, koska kalkkia saisi tulla enemmän. Olin jotenkin kuvitellut, että sitä tulisi rahkasta (jota syön paljon), mutta eipä sitä sitten tulekaan. Pari ylitystä mulla oli niissä sokeriarvoissa, mutta eivät olleet niistäkään huolissaan. Samoin painosta kätilö-diabeteshoitaja sanoi, että saa lähteä vielä vaikka toiset 6 kiloa, eikä sittenkään vielä tarvitse huolestua. Eli en siis stressaa nyt siitä painonputoamisesta enää sekuntiakaan. Se mikä lähtee, lähtee. Tärkeämpää on se, että vauva kasvaa oikean kokoisena, eikä synny sokerihuuruissa ja se, että äiti selviää ilman mitään lääkitystä raskausajan :)

Noh, kolmen viikon päästä mennään kontrollikäynnille tarkistamaan, että vauva edelleen kasvaa oikean kokoisena ja siksipä ruokavalion tarvitsee pysyä myös mittausten välillä kuosissa. Harmillista, että tässä on taas edessä vähän haastavia päiviä, mutta ei voi mitään.

Vaan löytyi sieltä masusta vähän yllättäviäkin asioita. Rakenneultraa ennen neuvolan terkka ja kätilöopiskelija olivat sitä mieltä, että istukka on etuseinämässä (ihan vaan sydänääniä kuunnellessaan), mutta rakenneultrassa ultraaja merkkasi sen olevan takaseinässä. Nyt sitten sairaalassa synnytyslääkäri ultrasi ja kun kotiin tuli tänään lappu meidän käynnistä, niin siinä sanottiin istukan olevan etuseinämässä. Mitähän muuta se rakenneultran kätilö jätti näkemättä tai näki väärin?

Isyysvapaasta oli ollut puhetta Meillä ei mies saa kuin 12 päivää isyysvapaata. Sen verran puolustusvoimat hänelle tarjoaa lomaa jossain vaiheessa vuotta. Sitäkään ei vielä tiedetä, että missä vaiheessa hän sen saa, joten "parhaassa tapauksessa" olen vauvan kanssa alkuun viikot yksin kotona, koska mies on 300 kilometrin päässä. Onneksi se loppuu jo helmikuun alussa ja mies jatkaa palvelustaan tuossa kilometrin päässä :heart:

Alkoholittomista oluista suosittelen Nikolain tummaa alkoholitonta. Se vaalea on aivan järkyttävää kuraa, mutta se tumma maistuu oikein hyvälle. Ainakin omassa suussa. Ikävä kyllä esim baareissa on lähinnä tarjolla sitä vaaleaa. Minulla yksi ensimmäisistä oireista oli, että olut ei maistunut ja päätin sitten, että pidän tiukan linjan alkoholittomuuden suhteen. Ja kun mieskin on ollut samalla linjalla, niin tämä on ollut oikein mukavaa. Joskin viimeiset kaksi kuukautta on tehnyt kohtalaisen paljon (lue: aivan järkyttävän paljon) mieli Jaloviinaa... :O Meillä on opiskelijakaveripiireissä tapana ollut ottaa silloin tällöin juhlan kunniaksi jallua ja nyt mulla herahtaa jo vedet kielelle, kun joku mainitseekin moisen juhlajuoman.

Mutta nyt painun nukkumaan. Huomenna on taas reilusti kellon ympäri pyörähtävä päivä junamatkoineen. Voipi olla että sitä on aika väsy, kun pääsee kotiin, kun lähtee kuuden jälkeen aamulla ja tulee puolilta öin takas. Noh, enää 2,5 viikkoa töitä ja työtilannekin näyttää siltä, että nyt voi jo aloittaa hommien "paketoinnin". Jes!

Anskutin
 
Huomenta!

Nyt heräsi uteliaisuus: mistä osoitteesta jjuulin blogi löytyy? Muistelen, että jossakin oli linkki aikoja sitten, mutta en jaksa nyt alkaa selaamaan kun on tässä useampi kuukausi kuitenkin palstailtu.

Töitä on alettu täälläkin pistää kasaan. Viime pe saatiin yksi iso juttu alta ja nyt vaan pistän vähän hommia itseltä pois, siivoilen pöytää ja pidän pitkiä kaffetaukoja :). Kivaa! Vaikka vähän mietityttää mitä ihmettä oikein teen kotona näin alkuun, niin huono yönukkuminen on vieny mehuja iltaisin niin tehokkaasti että ihan kiva olla kotona virkkunakin ja nukkua kun siltä tuntuu.

Ja näin joulua kohti mennessä on kyllä mukava jäädä kotiin, voi vähän laittaa jotain pientä kivaa ja ottaa asenne "olen nyt talviunilla" :)

Mulla on tänään neuvola, ikinä ei ole vielä arvioitu painoa tai sitä miten päin vauva on mahassa. Pitää ehkä kysyä terkkarilta kun on kuitenkin jo iäkkäämpi nainen niin luulisi hänen noita masuja kopeloineen viimeisten 30 vuoden aikana.

Tänään tasan 33+0 kasassa, poks vaan :)
 

Yhteistyössä