Tammikuun Vauvat 2012

Heissuli vei,

mima sillä, mitä maitoa tulee lypsettäessä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että kuinka paljon sitä maitoa todellisuudessa tulee, joten siitä on turha stressata! Mä täysimetin meidän edellistä 5kk ja lypsämällä sain maitoa max. 20ml kun molemmista rinnoista yritin puolisen tuntia... että kyllähän sen jokainen tajuaa, et jos multa olis tullut maitoa vain 20ml molemmista rinnoista yhteensä ei vauva olisi kasvanut 5kk:ta pelkällä rintamaidolla.

käytiin tänään tytön kanssa neuvolassa ja nyt näyttää siltä, et ne on neuvolassa hukanneet mun äitiyskortin :( ette usko kuinka paljon kyrsii, kun se olis ollu tosi kiva muisto :( ne vaan kyseli, et ootko varma, ettei se oo sulla?? joo, ei ole, kun te ette oo sitä löytäneet eikä teillä oo tietoa missä se on!
Mutta siis, muuten kaikki oli hienosti ja vauva on kasvanut aivan hirmuista vauhtia!! Painoa oli jo 4800g ja pituuttakin 53cm eli siis tyttö on kuukaudessa saanut painoa 1600g ja pituutta tullut 5cm!!! mun pieni kasvaa siis ihan hirmuista vauhtia!

Meillä on tuo nro kolmonen oksennustaudissa ja pelkään koska se tarttuu vauvaankin :( inha tauti kaikenkaikkiaan niin en tosiaan tahdo, että vauvakin moisen riesan saa.

Me on ulkoiltu, tosin vauva nukkuu kyllä terassilla, johon ei siis tuule yhtään, vaunuissa ja nukkuu sellasia 3-4h päikkäreitä, mitään säännöllisyyttä niissä ei kyllä vielä ole. Yöt nukkuu mun vieressäni, eka pätkä on yleensä n. 4-5h

Nyt päätin sit hankkia ne tuplarattaatkin, kun aattelin, et pääsee sitten yksinäänkin joskus kävelylle, kun nyt ollaan käyty miehen kanssa ja isompi on matkannut milloin missäkin. Tosin, on meillä tuo manduca, niin sillähän sais vaan lisää vastusta, kun laittais vauvan vaunuihin ja isompi manducassa selkään... katsoo nyt mitä tehdään.

Me oltiin liian hätäisiä nimen kanssa :( siis tykkään tosi paljon etunimestä ja tokakin on ihan ok, mut kolmannen nimen laittaisin eri jos nyt täyttäisin maistraatin lappusta, mutta noh... neidillä on jo kelakorttikin niin myöhäistä se nyt on. Tosin, toinen ja kolmas nimi nyt on ihan turhia niin väliäkös tuolla.

tatomira ja neiti 6vko ja risat
 
Mitäköhän Neljän suoralle kuuluu, kun ei ole pitkään aikaan kuulunut mitään?

B]MLM [/B]eipä neuvolassakaan osattu sanoa mitään tuohon ruokajuttuun. Tuntuu, että on aivan yksin tämän asian kanssa :/ Eli tällä hetkellä siis mennään niin, että imtystä reilut 5 min/rinta ja sitten vauvaa nukuttaa. Sitten saatan vähentää vauvalta vaatteita tai vaihtaa vaipan, jolloin vauva terästyy ja sitten nopeasti pullolla lypsettyä maitoa. Pullottelussa rupeaa kakomaan jos on liian nuokkuva tai juo liian nopeasti. Terkkari sanoi, että pienillä kurkunkansi voi olla pehmeä, joka sitten aiheuttaa jotakin ongelmaa. Joka ruokailukerta pelottaa, että miten tällä kertaa pullottelu menee ja tokeneekohan kakomisesta kun läpsytän lapaluihin. En ole kokeillut kertaakaan imettää pelkästään, koska epäilen, että maitoa ei tule lähellekään riittävä määrä. Tosin vauva varmaan heräisi pian uudelleen syömään jos olisi pelkällä imetyksellä. Pissaa tulee, tosin en tiedä paljonko pitäisi tulla. Lypsämällä kaksi kertaa ennen ruokailua saan kokoon maitoa vaihtelevasti. Joskus 30 ml joskus jopa 55 ml. Juon joka päivä 3 lasillista imetysteetä ja tosi paljon vettä.

Meilläkin vauva rohisee ajoittain (meillä ei ole flunssaa). Esim. jos nostan hänet olalle ryöhtäisemään (olisiko muita hyviä asentoja olemassa?). Nukkuessaan saattaa myös pitää pientä valittavaa ääntä. Onkohan kuinkakin epänormaalia?

Vauvalla oli pari päivää sitten tosi kipeä vatsa koko päivän. Minullakin oli samana vatsa löysällä jostakin syystä ja ilmaa paljon, joten varmaan vauvallekin tuli siten sama. Ostimme kuitenkin seuraavana päivänä NANin tilalle Nutrilon Omneo (miten lie kirjoitetaan). Mielestäni on kuitenkin outoa se, että jauhe sekoitetaan veteen ja sitten pulloa RAVISTETAAN niin kauan, että jauhe liukenee. Eikös siitä mene ilmaa juomaan? Ihmeellisiä kiteitä tuntuu kuitenkin jäävän juomaan, vaikka kuinka sekoittelisi. En oikein pidä tuosta tuotteesta, joten olenkin nyt yrittänyt vaan lypsää omaa, jotta ei tarvitsisi korvikkeeseen koskea. Ostin apteekista myös maitohappobakteereja, koska sanoivat, että voisivat olla tehokkaampia kuin Cuplatonit ym. Aloitin eilen kolmella tipalla ja tänään ehkä jos enemmän. Saa nähdä miten vaikuttaa. Mitä ruokia olisi hyvä välttää kun imettää, jotta voisi eliminoida masukivun aiheuttajia? Joku täällä jo mainitsikin ruisleivän.

Bodeista. Meillä aivan ehdottomia ykkösiä ovat kietaisubodit. Onneksi niitä tuli hankittua :)

Kyllä tämä äitinä olo on yhtä huolta. Ihan kateellisena lueskelen teidän muiden juttuja, joilla maitoa tulee ja vauva voi hyvin eikä vastaavia ongelmia ole.

Yöt menee niin, että vauva herää 3-4 tunnin välein. Sitten hänen ruokailuun menee yhteensä 50 min- 1,5 tuntia, koska mukaan lasketaan vaipanvaihdot, herättelyt ja lypsyt seuraavaa ruokailukertaa varten. Sitten siihen jääkin minulle nukkuma-aikaa noin reilu tunti. Kyllä on zombi olo. Kuinka paljon te muut nukutte?
 
Viimeksi muokattu:
Tatomira,kuinka usein jouduit silloin edellistä imettämään?Meillä kun tuo vauva on jatkuvasti rinta suussa ja nälkää selkeesti huutaa kun ote irtoaa,sormet menee suuhun ja maiskutus alkaa,sen takia mielenkiinnostakatsoin kuinka paljon sitä maitoa heryy.Pullosta olen joutunut välillä syöttämään,poika kun ei nuku jos on nälkänen enkä minäkään asioille pääse jos vauva yhtenään rinta suussa,puhumattakaan että sais kodin hoidettua,ruuan tehtyä ja muut lapset hoidettua.Sen takia oon lypsänyt lisämaitoa ja myös tuttelia annan välillä pieni kun helposti syö kerralla vähintään 100ml ilman pulautuksia ja senkin jälkeen saattaa vielä nälkä olla.Tuttia olen yrittänyt tarjota mutta ei kelpaa,irvistää.Että huvituttina taidan olla.Mutta en ota suurempia stressejä,kunhan poika on kylläinen ja tyytyväinen niin ei ole tärkeintä vaikka en kaikkea maitoa pysty itse antamaankaan.Esikoisen kohdalla kun en pystynyt imettämään edes osittain niin olen tyytyväinen jokaisesta tipasta minkä itse pystyy antamaan.
 
Huomenta!

Minäpä koetan ehtiä jotain kirjoittaa ennen kuin tyttö herää. Meillä herätään kerran yössä, mutta neiti on vasta 1,5 vkoa joten en tiedä millaiseksi rytmit muodostuu. Tähän asti on noin 3-4 tuntia heräämisväli yöllä, itse nukun tuon välin sitten myös kuin tukki. Itse asiassa nukun paljon paremmin kuin mitä koko raskausaikana. Silti huomaan, että päivällä pitäis malttaa myös ottaa unet kun vauva nukkuu - silloinkin se nukkuu 3 tunnin pätkiä - että sitten itsekin jaksaa. Meillä nukahdetaan yöunille puolenyön maissa. Tämä on ollu mullaki ihan normaali nukkumaanmenoaika äippälomalla. Eli toistaiseksi olen aika positiivisesti yllättyny, mutta voihan tuo vielä muuttua, olen kuullut, että vatsavaivat yms. monesti alkaa pariviikkoisena.

Mulla sitten tulehtu epparihaava :O. Olen anbi-kuurilla ollu toissapäivästä, haava on kipeä. Ilman sitä olis fyysisesti tosi mainio olo. Nyt vaan odotan, että tää kipu helppaa, ehkä se on hieman jo helpottanutkin.

Täällä päässä maitoa tulee rinnoista ihan hyvin, ainakaan tyttö ei nälkäänsä itke eikä tarvitse lisämaitoa. Sairaalassa vielä sitä annoin ja kahtena eka päivänä kotiutumisen jälkeen. Tänään neuvolatäti käy kotikäynnillä ja on ihan mielenkiintoista nähdä, miten paino on kehittyny. Ihan tytön tahtiin on menty ruokailut, syödään niin usein ja kauan kuin hän haluaa. Alku oli vaikeaa, kun en tajunnut asennoista mitään ja maitoakaan ei tullut ja sinnikkäästi sitten vaan yriteltiin pari päivää kotonakin ja sitten se alkoi loksahtaa kohdilleen.

Tää lähtis suihkuun nyt nopsaan ennen kuin tyttö herää :)
 
Ninnatar,yritän tässä sinulle omia kokemuksia ja tietoja antaa jos niistä olisi apua.Eli vauvan pissauksesta,jos päivässä tulee useampi märkä pissavaippa niin nesteen saanti on kunnossa.Jalkojen päälle voi myös pienen laittaa niin saattaa auttaa masuvaivoihin tai mahalleen pieneksi ajaksi sängyn päälle mutta ei tietenkään täydellä masulla.Meillä myös pieni rohisee välillä ja myös inahtelee nukkuessa.Inahtelu johtuu varmaankin niistä masuvaivoista.Syömisestä minä jo aikaisemmin mainitsin ruisleivän,oon huomannut ilmaa aiheuttavan samojen mitä itsellekin eli sipuli,kaalit,peruna ja uutena olen lukenut myös suklaan aiheuttavan,uskomatonta.Mulle kun on iskenyt suklaanhimo mitä ei oo ennen ollut mutta yritän rajoittaa syöntiä muutamaan herkkupalaan jo pelkästään lihomisen takia.Meillä myös vauva nukahtaa aina rinnalle ja jos laitan nukkumaan sänkyyn niin johan kohta kiekasu kuuluu.Pullolle ei nukahda koskaan niin välillä annan pullosta joko omaa tai tuttelia sillon saa menemään kerralla enemmän ja vauvakin pystyy nukkumaan kunnolla pitemmän pätkän.Viime yö oli mulle kuitenkin mukava yllätys kun pieni nukku yön ilman pulloa pelkästään imetyksellä:)ei tarttenut minun lähteä maitoa lämmittämään kesken yön niin sai kummatkin nukkua paremmin.
 
Heips!

minäkin voisin liittyä joukkoon mukaan tuolta odottavien puolelta.. Elikkäs Tyttö syntyi 30.1.2012 rv40+5 painoi 4070g ja 52cm pitkä.

en nyt ehdi lukemaan teidän muiden juttuja ollenkaa mut tuun paremmalla ajalla uudestaan! :)

an-ri ja typykkä
 
An-ri onnea pienestä tytöstä ja tervetuloa vauvapuolelle :) :flower:

mima se vaihteli mun mielestä kovasti, et kuinka usein syötin. Meillä mennään täysin lapsentahtisesti enkä kelloa juurikaan katsele ja tosiaan vaihtelee ihan hirmuisesti päivästä toiseen.
Mut vaikka kysyitkin edellisestä niin kerron nyt tämän hetkisestä vauvasta.. eilen neiti ei juuri nukkunut päikkäreitä, vajaa tunnin pätkiä 2kpl ja sit muuten sellasia 5-10min torkkuja ja tolla mentiin yli 12h... ja koko hereillä olo aikansa neiti oli känkkäränkkä ja tississä kiinni, eli käytännössä eilen imetin vauvaa varmaan 10h ja viimeiset 3h käytännössä ilman taukoja, vaan neiti roikkui koko ajan tississä kiinni. Noh, tuo tankkaus palkittiin sitten 7h katkeamattomilla yöunilla :) ja tänään on taas otettu "pikaimuja" ja neiti on ollut tyytyväinen, eli eilen taidettiin tilailla lisää maitoa :)

Toki jos tuntuu, että korviketta pitää antaa niin sitten antaa, mut tosiaan 40ml on pumpattuna aika paljon :) juuri sanoin yhden esikoisen isälle joka kertoi, että kävivät ostamassa korvikepurkin, kun maito "loppui" niin sanoin vaan, että luottakaa siihen, että maito riittää.

Meillähän ei neidille pullo ees kelpaa, kun oon lypsänyt maitoa pulloon kun pitää kohta alkaa tekeen työkeikkaa, mut kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Toki kaappiin maitoa laitan varmuuden vuoksi, mut pyrin tekemään hommat päiväuniaikana ja toivon, et ehdin ruokinnalle takaisin :)

ellen aivan mielettömän söpö pieni neiti :heart:

Ninnatar kuulostaapa hankalalta! Toivottavasti vauva nyt reipastuu, että jaksaisi syödä kunnolla rinnasta. Kasvaako kuitenkin ihan hyvin? Kun joskushan vauvat voivat nopeastikin saada masunsa täyteen.

mima onnea hyvästä yöstä! Toivottavasti nuo jatkuu, ettei tarvitse öisin maitopullolle vaivautua!

neiti on kyllä ihan tyytyväisenä tossa sängyllä, mut kait häntä tarvitsee viihdyttää :)

tatomira
 
Minäkin voisin osallistua tähän imetyskeskusteluun. Meillä on ollut välillä aika hulinaa tuon imettämisen kanssa. Ensinnäkin syöntiväli on 1-2 tuntia, kerran tai pari vuorokaudessa saattaa nukkua 3 tuntia. Ja yöllä tosiaan syö myös kahden tunnin välein ja kun siinä on sitten röyhtäytykset ja kerran-pari vaipanvaihto, niin omat unet on semmoista tunnin pätkää. Ja kerran ehkä sen pari tuntia. Että aika zombi-oloja ollut täälläkin. Päivisin olen saanut otettua yhdet puolen tunnin päikkärit sillä välin kun vauva on yhdet vähän pitemmät unet nukkunut.

Lisäksi vauva on saanut rintaraivareita ja välillä olen antanut pullosta joko lypsettyä maitoa tai NaNia. Siitä taas tuntui seuraavan se, että vauva ei viitsinyt hermostuneemmalla tuulella ollessaan imeä rintaa ja kierrehän siitä meinasi tulla. Sitten soitin neuvolaan ja juttelin terveydenhoitajan kanssa asiasta. Ja käytiin painokontrollissa. Paino on noussut tosi hyvin ja kun on kuitenkin pääasiassa imetyksellä ollut, niin nyt kokeillaan sitten olla kokonaan ilman pulloa. Tarkoittaa enemmän kantamista ja hyssyttelyä, mutta olen valmis tekemään sitä nyt toistaiseksi, jos saan sillä tuon imetyksen toimimaan. Eli tässä on vähän sitä ongelmaa, että vauva söisi myös väsymykseen ja mahakipuihin (ilmavaivoja on ja paljon!) ja sitä yritän tällä kantelulla välttää. Kantoliinaan saa nukahtamaan ja tosissaan odotan sitä, että pääsee pihalle, koska esikoisen kanssa me selvittiin tästä vaiheesta ihan ulkona nukuttamisella ja vaunulenkeillä.

Tsemppiä kaikille tähän alkuvaiheeseen, koitetaan jaksaa!! Kuten meidän esikoinen totesi, niin huhtikuussa varmaan saa äiti jo nukkua...

Meelia
 
Meelia voimia noihin rintaraivareihin!! meillä edellinen niitä sai harva se päivä ja lopulta sitten 10kk imetyksen jälkeen luovutin, kun en niitä enää jaksanut. Jätkä oli kerran jotain 3-4kk ja huusi rinnalla koko yön, ei suostunut syömään vaan ja raivosi ja lopulta itkin minäkin, mies katsoo vieressä ja sanoo, että anna sille se pullo, että eihän tosta tuu mitään, et onko se tuon arvoista ja kun minä oon minä niin periksi en prkl anna ja sanoin, ettei terve lapsi itseään nälkään tapa, eikä tappanut... 12h tappelun ja huudon jälkeen muksu lopulta suostui rintaa imemään, kun tuli tarpeeksi kova nälkä. Tuttia lutkutti koko sen ajan minkä ehti... huoh!

Eli siitä aasinsiltaa jo aiemmin esitettyyn tuttikysymykseen, ei, meillä ei ole vauvalla tuttia eikä tule olemaan. Tosiaan tuolle kolmoselle sen hirvityksen erehdyin antamaan ja katunut olen ja paljon! Yhtäkään hyvää puolta en tutista ole keksinyt, mutta huonoja senkin edestä! Nyt yritetään tuota kolmosta tuosta tutista vieroittaa, mutta vauvan synnyttyä siitä on tullut entistä rakkaampi :( kokeneemmat vinkkejä??? millä mä saan ton tutin lutkutuksen pois? Kahdella ekalla ei siis tuttia käytössä ollut ja tällekään en moista anna... vaikka kaupassa on kyllä niiiiiin söpöjä tutteja tytöille :D

jahas, tarvii tuolle pikkumiehelle pukea vaatetta päälle, kun tuli saunasta
 
Kiitos Tatomira! Täytyy kyllä todeta, että sulla on rautaiset hermot, kun oot jaksanut koko yön huutoa kuunnella. Mulla tulee itku jo siinä vaiheessa, kun lapsi on vähän aikaa riehunut rinnalla ja alkaa sitten parkua naama punaisena. Nyt on onneksi ollut vähän rauhallisempaa sen suhteen, mutta muuten jatkuva syöminen ja levottomuus (ilmavaivat ja kätinä sekä huonot unet) jatkuu. Kyllä tuli taas viime yönä mieleen, että onko tässä mitään järkeä... No, sinnitellään vielä jonkin aikaa ja jos hommaan ei tule mitään tolkkua, niin sitten pitää miettiä uudelleen tätä ruokintahommaa.

Tutti on meillä käytössä ja tosi tarpeellinen. Samoin oli esikoisella. Näillä on niin kova imemistarve, että varmaan tosiaan ympärivuorokautisesti sais olla tissi suussa. Ja tutista irrottautuminenkaan ei nyt mikään mahdoton prosessi meillä ollut. Lähinnä nukkumaanmeno oli ongelmallista jonkin aikaa. Tosin meillä ei sitä tuttia siinä loppuvaiheessa vajaa 2-vuotiaana annettukaan muulloin kuin unille.

Niin ja tutista luopuminen meni meillä niin, että tuttiin leikattiin reikä ja todettiin, että se on mennyt rikki (parivuotias ei vielä älynnyt vaatia kauppaan menoa ja uuden ostoa). Mutta tiedän kyllä tapauksia, joissa lapsi on ollut isompi ja tutti on "vaihdettu" johonkin isompaan leluun, josta lapsi on haaveillut.
 
jos yrittäs jotaki saaha kirjotettua nyt ku molemmat lapsoset nukkuu...

jos aluksi kertois vähän synnytyksen kulusta. niin mulle oli aika annettu käynnistykseen maanantaille 30.1. (omasta toiveesta kun pelkäsin et kerkee vauva kasvaa kovinki isoksi ennen ku syntyy) vaikka lääkärin mielestä vauvat ei lasketun ajan jälkee enää kovinkaa kasva. niin sitte su-ma yönä alkoi supisteleen 2 aikaan yöllä ja niitä tuli 10 min välein aamuun asti. no sit lähettii puoli 8 aikoihin aamulla sinne sairaalaan ku 8 oli tarkotus mennä muutenki sinne käynnistykseen. menin sit sinne osastolle ja sanoin et tulin nyt mut on supistellut jo koko yön nii sitte tehtii sisätutkimus ni olinki jo 5cm auki nii eipä siinä sit enää mitää käynnisteltykää. :) osastolla oltii puoleen päivään asti ja ooteltii et jos supistukset tihentyis mut sit päätettii vauhdittaa niitä tipalla. salissa sit laitettiin tippa ja kohta tehtiin tarkastus ni olin 7cm auki ja supisukset alkoi olla melko kivuliaita ni sain sit spinaalipuudutuksen joka auttoi kyllä saman tien ja kaikki kipu oli hävinnyt enkä ees enää tuntenu supistuksia muuten ku monitorista lukemaa seuraten. :D vähä reilu tunti oltii salissa ku olin sit jo täysin auki ja kätilö sanoi et millon pitää ponnistaa ku itellä ei ollu supistuksista tietoakaa (kiitos spinaalin!!) ja 6minuutin ponnistusvaiheen jälkeen syntyi ihana tyttönen :heart: Keskiviikko iltana tultii kotiin.
nyt jäi kyllä niin hyvä mieli synnytyksestä ja oma jaksaminenki on ollu alusta asti hyvä ku ei tarvinnu kipujen kans painia (toisin ku esikoisen synnytys)

mut nyt ollaan opeteltu tätä elämää täällä kotona kahen pienen kans (esikoinen 1v3kk) ja suht. hyvin on lähteny kyllä sujumaan ku ootin paljon pahempaa. :) vauva on tosi rauhallinen kaveri, nukkuu vaan ja välillä vähän syö. eilinen oli kyllä melko tuskaa ku tissit iha kireät maitomäärästä ja vauva vaan enimmäkseen nukku ja vaikka välillä söikin mut ei silti niin paljon että ois kovin suuresti helpottanut tissien kireyttä. tänään onneksi jo vähän tasoittunut, mut silti useamminki vois syödä. :) Eiköhän se tästä pikku hiljaa helpota!

mut palataan taas myöhemmin juttuun! :)

an-ri ja tyttönen 4vrk
 
Mä väitän, että meillä nimenomaan se tutti oli syypää noihin rintaraivareihin ja muutenkin siihen, että imetys takkusi aivan jumalattomasti. Ton kolmosen kanssa imetys oli yhtä taistelua ja monet jotka sen näki ja joille siitä kirjoitin sanoi, etten oo huono äiti vaikka luovuttaisinkin ja antaisin pulloa, koko imetys oli ihan kauheaa ja tosiaan sit kun muksu oli sen 10kk mä vaan totesin, et mua ei jaksa enää kiinnostaa tapella yhtään ja lopetin siihen... 12kk imetys oli tavoitteena, mut kun ei kiinnostanut niin ei kiinnostanut.

ja siis, en mä tuomitse yhtään pullon antoa :) mä ymmärrän hyvin, jos jollain ne imetykset on sellaista tappelua kun meillä oli, että luovuttaa. Ja mullakin esikoinen on korvikkeella kasvanut puolivuotiaasta, kun mulla loppui maito (ja se loppui ihan oikeasti, koska mä en syönyt MITÄÄN niin lopulta sitten maidontulokin loppui, mietin siinä kun vikaa kertaa yritin imettää, et oli viikon aikana syönyt YHDEN leivänpalan ja siinä oli koko viikon ruokailut...) ja ihan yhtä hyvin kasvoi korvikkeellakin :)

vaipoista on tainnut olla puhetta... meillä käytössä tällä hetkellä liberot, koko 2, ostin sellasen 90kpl pakkauksen viime viikolla kun siihen asti oli pampersin ykköset käytössä, mutta pieneksi alkaa nuo kakkosetkin käymään, et oon aika tiuhaan tahtiin vaippaa vaihdellut, ettei jää ylimääräisiä ja seuraavaksi siirrytään kokoon 3.
Pampersia yleensä tulee ostettua, sit kun vauva liikkuu enemmän käytän active fitejä ja yövaippana pampersin baby dryt on vertaansa vailla, liberot ei pidä yhtä hyvin. Housuvaippoina meillä tuolla kolmosella on käytössä liberot.

kestovaippoja en oo ees harkinnut, pyykkiä on muutenkin nelilapsisessa perheessä ihan riittämiin niin ei kiinnosta enää lisää hankkia vaippojen muodossa.

Meillä tyttö on pikkuhiljaa alkanut hymyilemään :) aamulla hän hymyili niin aurinkoisesti herätessään ja huomaa, et nyt se tekee se ihan tarkoituksella jo :) lisäksi neiti on hieman alkanut jokeltelemaan, erityisesti juuri aamuisin hän juttelee jonkun verran. Sitten oon huomannut, et on alkanut jo tosi tarkkaavaisesti seuraamaan leluja katseellaan jne.

mutta, neiti kuuluu heränneen niin pitää mennä
 
An-rille onnittelut pienestä prinsessasta. :heart:

ellen- Ihana pieni Pihla-neiti. :) Toinen on niin pikkunen, hassua kun meidän poika oli melkein noissa mitoissa kun syntyi. :D

Ninnatar Mitenkäs painon kehitys on nyt jatkunut teillä? Niinkuin Tatomira mainitsikin niin vauvat tosiaan voi nopeastikin hörpätä masun täyteen ja välillä taas imutella vaikka kuinka pitkään. Itsellä ainakin oon huomannut että välillä on päiviä milloin maitoa on aika nihkeästi saatavilla, (ei oo ehtinyt syödä ja juoda) niin silloin tuo vauveli asuu tissillä. Sitten taas niinä päivinä kun maitoa on yllinkyllin niin nopeasti vaan imaisee, mistä on seurauksena että taas seuraavana päivänä on tyhjemmät tissit. :D

Meillä oli tänään ristiäiset ja pienelle tuli nimeksi Juuso Veikko Tapani. :) Onneksi on koko ruljanssi nyt takanapäin, sen verran stressiä tuo aiheutti. Lisäksi meillä sitten koko porukka sairastui influenssaan juuri juhlien alla. :( Onneksi sentään minä ja Juuso ollaan terveitä, muut köhii ja räkä lentää.

Nyt pitää painua pehkuihin että aamulla jaksaa lähteä kolmosen kanssa kirkkoon.

MLM ja Juuso 1kk ja 2 vko
 
Ellen,ihana pikkuprinsessa sinulla:)

Voi kun meilläkin pieni huolisi tutin,ainakin välillä toivon niin,kun selvästi on hirmuinen imemistarve pienellä.Mutta taitaa olla toi tutin huoliminen niin yksilökohtaista.Sitäpaitsi oon edelleenkin pikkusen vihainen kun esikoiselle tyrkkäsivät tutin heti laitoksella ekana yönä ilman mun suostumista.Ammattilaisethan ohjeistaa välttämään tutin antoa ennen kuin imetys lähtee käyntiin joten meni senkin asian takia seinään kaikki ekan kanssa.Kakkosen kohdalla vältin tutin antoa ja eipä poika koskaan tutista välittänytkään.1vuotiaana tutista luopu ihan itse,sylki pois suusta.Nyt sitten ei kolmonenkaan huoli.Esikoisen kanssa oli yhtä tuskaa toi tutista luopuminen,2,5vuotiaana sitten repesin ja heitin tutit pois.Kaikki sano ja naurahteli että ei se enää koulussa tuttia lutkuta mutta eipä se minua lohduttanu neiti kun sai raivarit kun yritin tutit piilottaa ja neiti piilotti itse niitä että varatutti löytys aina.Mutta sitten tosiaan vaan päätin ne hävittää ja ei se sitten ollutkaan niin kamalaa.Puhuin että neiti on jo "iso" tyttö eikä vauva ja hän sai valkata itselleen kohtuuhintaisen lelun.Tatomira tsemppiä siihen prosessiin sinulla on kyllä pikkasen hankalampaa kun on myös vauva, seuraava kun voi pitää sitä tuttia jonkinlaisena lohdukkeena.Meillä selvästi toimii lohdukkeena maitopullo,en toisaalta halunnut ottaa maitopulloa pois kakkoselta,helpompi minullekin imettää vauvaa kun voi kakkonen olla myös kainalossa oman pullon kanssa ja siis ikää pikkumiehellä on siis 1v5kk.

Täällä myös hymyjä saatu ihailla parisen viikkoa.Kolmas yö mennyt jo pelkillä imetyksillä.Masu tekee edelleenkin ongelmia kakka kun nykyään tulee parin kolmen päivän välein ja sitä sitten todella tehdään.Nenä myös ollut pienellä varsinkin aamuisin ja öisin tukossa.Karstaa alkanut myös tulla päähän ja vasta kun noi hormoninäpyt alko poistumaan mutta täytyy harjata ahkerasti hiuksia ja kokeilla ehkä myös ceridalia ja myssyä päähän jos ei karsta muuten lähde.

Remonttiasioista,koti alkaa olla vihdoin kohta valmiina mutta pikkutöitä vielä riittää ja sitten alkaakin taas mun urakka kun pitää laittaa tavarat paikoilleen.Huh!Saa nähdä miten onnistuu.Mutta siis edelleenkin äidin luona joudutaan olemaan mutta eiköhän tässä helmikuun aikana kotia päästä.
 
kiitos onnitteluista! :) Pieni on kyllä niin ihana ja suloinen että vapaa-aika menee sitä ihaillessa.:heart: Meillä tämä kakkonen huoli tutin heti jo laitoksella ja minun puolesta saa syödäkin, kyllä se jotenki sit siitä aikanaan vieroittuu, uskon niin. :) Ensimmäinen ku ei huolinu aluksi tuttia ollenkaa mut ite opetin sen siihen ni kyllä se sit lopulta suostu sitä syömäänki, mutta ei oo koskaan ollu ns. riippuvainen siitä et pärjää ilmankin.
Meillä esikoinen näyttäny vähä mustasukkaisuuden merkkejä varsinkin silloin ku ite imetän vauvaa. Keksii just sillon haluta kaikkea mitä se ei ite just sillon saa otettua että minun pitäisi antaa ja sit ku en heti pysty antamaan/auttamaan ni saa raivarin. mut sit muuten kyllä haluaa kovasti silitellä vauvaa ja halia sitä.
Ristiäisetki on jo sovittu ja ne on helmikuun lopussa 26. päivä. Nimeä ei olla vielä saatu aivan päätökseen, niin sitä pitää vielä miettiä. :)

Mut tähän loppuun nyt tälläinen kysymys et jos käyttää bepanthenia rikkimenneisiin rinnanpäihin ni pitääkö se pestä pois ennen seuraavaa syöttökertaa? onko se vauvalle jotenki vaarallista? :D

An-ri ja typykkä 6vrk
 
Nänninpään - Bepanthenista en tiedä, mutta jos käytät Lansinohia niin sitä ei tarvi pestä pois. Sitä mulle tarjottiin synnärillä. No sen jälkeen eivät ole olleet rikki. Mä käytän rintakumia kun imetystä ei muuten saanu oikein pelittään ja nyt pitäs yrittää harjotella siitä pois. Hankalaa. Tyttö hylkii rintaa heti jos kumia ei ole. Lisäksi olen ite ollu vielä kipeänä vlopun (pää kipeä ja lämpöä), niin en ole jaksanu tsempata. Ja anbi-kuuri on päällä kun epparihaava tulehtu.

Mä olen niin kyllästyny oleen neljän seinän sisällä kun täällä on ollu karmeat pakkaset. Ehkä mä tällä vkolla pääsen käymään vähän jo ulkonakin. Tuntuu että seinät kaatuu päälle kun ei ole voinut käydä missään.

Nyt on pikkutyttö vähän huutanut välillä, ikävä kun ei tiedä mistä se johtuu, yöllä heräs neljän, puol viiden maissa ja jäykisteli ja huusi, välillä hetkeksi hiljeni ja aloitti uudestaan. Vähän ennen kahdeksaa lopulta sitten söi ja nukahti. Mietin, voiko minun anbi-kuuri vaikuttaa siihen - tosin sitä olen syöny jo viime tiistaista. Vai alkaako nyt ne paljon puhutut masuvaivat ihan muuten vain. D-vitamiinilisä pitäisi tänään aloittaa ja vähän mietityttää, miten se sitten vielä vaikuttaa. Ajattelin ostaa maitohappobakteeria sisältävät d-vitamiinit kaiken varalta.

Muuten on mennyt ihan mukavasti. Nimi on päätetty ja sitten pitäisi varata ristiäispaikka ja sopia pappi sekä muut kuviot selvittää. Ja btw, olen ihan yllättynyt kuinka nopeasti minun maha on alkanut pienentyä, synnärillehän jäi 16 tulleesta kilosta neljä ja masua selvästi oli - on edelleen mutta muutos on jo suuri. Puntaria ei ole joten en tiedä, onko kiloina lähtenyt vielä paljonkaan. Mutta joo, tästä en revi yhtään stressiä, lähtevät ajan kanssa omaan tahtiin =)

Katapultti ja tyttönen 2 vkoa
 
Näköjään sain vauvan nukkumaan vaihteeksi muuallekin kuin kantoliinaan tai syliin, joten hetken ehdin taas tässä koneella istuskella.

Mimalle tsemppiä muuttohommiin!

An-ri, mulla on se käsitys, että Bepanthenia ei tarvi pestä pois. Tietenkin, jos sitä on kovin paljon, niin lapsi voi reagoida makuun, mutta ei muuten.

Katapultti, vatsavaivathan alkavat yleensä 2 viikon ikäisenä. Meidän lapset on kyllä olleet itkuisia jo ennen sitä, mutta tällä pojalla selkeästi alkoi tulla mahavaivoja (piereskelyä, röyhtäilyä, pulauttelua) enemmän just viikko sitten parin viikon iän lähestyessä. Mä en oo vielä aloittanu d-vitamiineja, en uskalla ennen kuin saadaan muuten tämä syömishomma toimimaan. Voimia vauvan hoiteluun, toivottavasti mahavaivat eivät kovin pahaksi äidy! (Meillä esikoista kanniskeltiin ja öitä valvottiin pari kuukautta...)

Raskauskiloista ja mahasta, mulla jäi tällä kertaa sairaalaan 5 kiloa ja loput alkoi hävitä kotiin tulon jälkeen sitä tahtia, että ihan säikähdin. Nimittäin mä en haluakaan eroon näistä kaikista ainakaan ennen kuin saan tuon imetyksen toimimaan. Mulla kun menee helpommin aliravitsemuksen puolelle. Nyt sitten syön melkein koko ajan :D. Ja on niin mahtava syödäkin, kun ne raskausajan pahat olot ja närästykset hävisi. Ainut ongelma tässä on se, että omat vanhat housut ei mahdu edes jalkaan, saati mene kiinni. Tässä sitten mietin, että menenkö ostamaan isompia vai käytänkö noita äitiyshousuja vielä jonkin aikaa, jos joka tapauksessa joskus pääsen entisiin mittoihin...

Ristiäiset on meilläkin sovittuna, mutta nimi pitäisi päättää. Meillä on ollut jo kauan aikaa yksi selkeä nimivaihtoehto, mutta kun ei olla siitä varmoja. Miten se onkin niin hankalaa?
 
Katapultti: minä kans imetin esikoista silloin ensin rintakumen avulla kun ei muuten saatu imetystä onnistuun, mut sit kerran vaan päätin et nyt lopetan sen kumen kans värkkäämisen ja sinnillä vaa opetin ja opetin ni kyllä tyttö alkoi lopulta huolimaan tissin ilman kumiakin. Aluksi tein niin et aloitin kumen kans imetyksen ja sit kesken syötön otin kumen pois niin tyttö jatkoi syöntiä. :) mut voimia sinulle siihen hommaan! tiedän ettei mikään helppo juttu oo jättää sitä kumia jos vauva on siihen tottunut.

Meelia: niin mä oon aatellukki et tuskin se bepanthen nyt kovin vaarallista oo. ja en oo laittanutkaa ku muutaman kerran ohuen kerroksen ja sit ku oon ruvennu seuraavan kerran syöttään ni ei sitä oo enää ollu näkyvästi siinä. :)

Raskauskiloista: minulla ei hajuakaan paljon on jäänyt, kun en muistanut aikomuksestani huolimatta käydä sairaalassa puntarilla ja itsellä ei semmosta kapistusta edes ole.. oishan tuo mukava tietää paljon sinne laitokselle niitä kiloja jäi.. :p

mut eipä tämän enempää tällä kertaa!

an-ri ja tyttö 1vk
 
Heippa, tulen vielä tännekin kirjoittamaan mutta taitaa aktiivisuus mulla jäädä vähiin. Meillä nimittäin ei nukuta sitten millään pidempään kuin 2 tai maks 3 tuntia kerralla ja niissä väleissä minä yritän tehdä kotityöt, nukkua ja syödäkin. Mies ei vielä uskalla vauvaa edes käsitellä kovin paljoa, onko tuo kerran tai kaksi sylissään pitänyt mutta ei muuta. Syötöt täysin mun vastuulla jne jne... joten olen vähän väsynyt, mutta kaipa tämä tästä kunhan tuo rakas miekkonenkin löytäisi varmuutta toimia vauvan kanssa. Itse poden jatkuvasti huonoa omatuntoa kun tuntuu etten osaa tai pysty... Tänään kun nukuin pari tuntia miekkosen kanssa niin tuli jotenkin kamala olo, ihan kuin laiminlöisin häntä nyt kun touhuan vauvan kanssa. Mutta mutta... en tiedä... kai tämä on tätä väsynyttä ja turhautunutta pohdintaa. Toivon vain että jonkinlainen rytmi jossain vaiheessa löytyisi, muuten ei tule mitään ja mun jaksaminen loppuu.

Muuten kysymys... Montako kertaa vuorokaudessa teillä vaihdetaan vaippaa? Meillä tuntuu menevän nimittäin aina 1 vaipanvaihto/syöttökerta... Ja kun syöttöjä on 8-12 päivässä niin se tekee MONTA vaippaa... mietin tässä siis vain.
 
Heips!

Mimsy::hug:eläs ny tuollasia mieti,tietenki osaat!nyt vaan mies reippaasti vauvan hoitoon mukaan,on tosi tärkeetä sulleki et saat välillä huilata tai edes käydä vaik rauhassa suihkussa tai jotain pientä:DTsemppiä sinne kovasti!!

Meille rantautui sitten pojalle yskä:( meidän 3v oli se kurkuunpääntulehdus ja lääkäri oli vähän sitä mieltä et vauvallaki hiukan sellasia oireita..muuten kyl tosi reipas syö hyvin eikä kuumetta mut toi yskä on niin kurja pienellä.Eilen vielä käytin uusix lääkärissä mut oli kyl niin turha reissu et ei tosikaan..lääkäri vaan totes et muista ny röyhtäyttää syötön jälkeen jos sen takia yskii,ei hyvää päivää sanon minä...!!(vanhempi mies lääkäri...)

MLM:eek:nnea pikku miehellä hienosta nimestä:flower:!!

Meillä ristiäiset 10.3,meillä on tällä hetkellä pojalle vaan 1 kummi ja vielä pitäs 1 jostain repäistä mut meillä ku on kaikki lähisukulaiset/hyvät kaverit jonku lapsen kummina et "vapaana" ei oo montaa ihmistä ja 2 ku se oli se minimi määrä kummeja..

no mutta ny lisää kahvia,ihanan hiljasta ku kaikki vielä nukkuu ja pikkusin torkkuu tossa vieressä:heart:

hemuliina ja pikku "Elvis"
 
Hemuliina kyllä mä suihkuun pääsen ja muutenkin voin vaan olla aina välillä. Mutta yöt on aivan kokonaan mun vastuulla vielä... Tänään aamulla sentään mies hoiti viimeisimmän syötön ja vaipanvaihdon ihan itsekseen joten voinen odottaa että tää tästä lähtee pikkuhiljaa.

Muutenkin tuo eilinen epätoivo alkaa olla vähän takana päin, keksittiin nimittäin illalla keino jolla neiti nukahtaa mukavasti ilman pidempiä sylittelyitä jne. Älysin nimittäin kääriä hänet peittoon samaan tapaan kuin kapaloon. Tuttia joskus sitten haluaa imeskellä siinä mutta tosi rauhallisesti sitten jää sinne ja nukahtaa. Saatiin siis vähän omaakin aikaa miehen kanssa ja se tulee tarpeeseen... Oli ihana vaan maata sängyssä ja jutella ihan rauhassa.
 
Siirrynpä nyt minäkin tänne vauvapuolelle. Eli tyttö syntyi 25.1. Pituutta 50 cm, painoa 3450 g. Synnytystarinaa löytyy tuolta odotuspuolelta.

Ollaan nyt opeteltu arkea pari viikkoa. Aika menee pelottavan nopeasti!

Ninnattaren imetysongelmat olivat kuin omasta kynästä. Jo laitoksella se oli sellaista rinnalle nukahtamista heti, kun pari maitotippaa sai. Kaikki herättelykonstit olivat käytössä: vaatteiden riisuminen, vaipanvaihto, jalkapohjien kutittelu, viileällä kädellä niskan kutittelu sekä hoitopöytäleikki: vauva makaamaan selälleen mihin tahansa tasolle (esim. matolle) siten, että mitään ei ole ympärillä ja vaikuttaa siltä kuin vaipanvaihtopuuhat olisivat alkamassa.

Vauvan paino laski sairaalassa yli 10 prosenttia, joten kovasti kyllä yritettiin syöttää ja kätilön mielestä asento oli oikea ja hyvin sujui muutenkin silloin kun vaan jakoi syödä. Lisämaito otettiin kuitenkin käyttöön, jotta saatiin paino nousuun. Nyt siitä ollaan jo melkein saatu luopua.

Rintakumi oli käytössä ekalla viikolla kotona, mutta nyt en ole sitä tarvinnut. Tosi hyvä, että oli sellaiset hankittuna, sillä päihitin vertavuotavat rinnanpäät. Samoin olen ollut supertyytyväinen, että rintapumppu (Avent, käsikäyttöinen) oli valmiina. Se tuli kotiutumista seuraavana päivänä käyttöön. Sekin auttoi kipeisiin rinnanpäihin ja helpotti rintojen kivistystä, kun maito viimein ”syöksyi” rintoihin. Sittemmin se on ollut myös jokapäiväisessä käytössä, kun vauva on syönyt ensin rinnalta ja syötön päätteeksi saanut ”helpot” huikat äidinmaitoa pullosta. Niin ja Lansinohia oli myös hankittuna ja sekin auttoi. Lisäksi ehkä parhaiten kipuun auttoi kaalinlehdet rintaliiveissä! En olisi uskonut, mutta pakko oli sitäkin kokeilla, kun sattui niin kovasti.

Neuvolasta neuvottiin seuraavaa: imetyksen jälkeen aina lisäksi lypsettyä maitoa pullosta (tai korviketta), jotta syöminen ei käy liian työlääksi vauvalle ja paino saadaan nousuun. Lisämaito siis aina päivisin, mutta yöllä ollaan ilman, jotta saadaan kumpikin enemmän unta. Olen siis päivisin aina syötön päätteeksi pumppaillut seuraavan syötön lisämaidot. Tämä oli hyvä rytmi ja nyt tuntuu, että vauva syö jo rinnalta niin hyvin, että torjuu jo välillä sen ”helpon” pullomaidon, joka aiemmin meni alas välittömästi. Nyt muuten sattuu enää imemisen ensimmäiset 5-10 sekuntia ja se sattuukin niin, että mulla on aina naama ihan tuskan irvistyksessä ennen kuin helpottaa. Tunne on kuin yrittäisi tehdä nännilävistystä tylsällä lyijykynällä, mutta sen kestää kun tietää, että pian helpottaa. Onko muilla vastaavaa?

Imettäminen ilmeisesti vaikuttaa reippaasti aineenvaihduntaan. Paitsi että paino putoaa, niin öisin hikoilen kuin pieni porsas, herään syötölle paita ihan märkänä hiestä ja maidosta. Siitä taas seuraa nestehukkapäänsärky, joka saattaa kestää koko päivän ja yön. Kellään vastaavaa? Olen nyt yrittänyt juoda vettä aina imettäessä, onkin auttanut vähän.

Palaan pian jatkamaan.
Tellu Po ja melkein 2-viikkoinen tyttö
 
Noniin täällä taas.

Painosta, sitä tuli 12-13 kg enkä tiedä paljonko jäi laitokselle. Lapsivettä tuli mielestäni ihan hirveesti ja vähän väliä synnytyksen edetessä, joten kyllä varmaan aika monta kiloja putosi jo synnytyksessä. Nyt 2 vk synnytyksestä ja paino on pudonnut 10 kg. Yllätyin kun äsken punnitsin. Pitäisikö sen lähteä näin nopeaan? Olen mielestäni syönyt hyvin ja herkutellutkin nämä ekat viikot oikein olen takaa. Olen ajatellut, että täytyypä siirtyä normaaliin terveelliseen ruokavalioon (ei jälkkäreitä ja karkkia/suklaata joka päivä), mutta pelkään, että kilot lähtee sitten liiankin nopeasti ja vaikuttaa imetykseen, siis maidon riittävyyteen. Onko kellään kokemusta painon laskusta ja sen vaikutuksesta maidon tuloon? Täytyy varmaan syödä terveellisesti, mutta aika isoja annoksia. Mulla ei ole mikään kiire eroon näistä raskauskiloista, mahakin on niin mukavan pehmeä. :)

Mimsy kysyi vaipanvaihtotiheydestä. En ole laskenut, mutta joskus on kolmen-neljän tunnin väli ja joskus menee kolme vaippaa vartin sisään, kun tytön vatsa toimii tai kun pissa tulee hoitopöydällä just kun on saanut puhtaan vaipan alle, mutta ei vielä kiinni. Pian tekisi mieli alkaa kokeilemaan pikkuhiljaa kestoja, mutta sitten pitäis olla kaksi vaippaämpäriä enkä oikein tiedä, mistä mallista aloittaisin näin pienen kanssa. Mulla on hankittuna Fuzzibunzeja s-kokoa muutama, imsevimsejä ja bambuisia vaippaharsoja, sitten joitakin imuja ja sekalaisia muita kuoria (mm. villavaippahousuja).

Ainiin, nyt alkaa olla tytöllä pian ikää kaksi viikkoa, pitäisi varmaa aloittaa D-vitamiinitipat. Kuinka on teillä sujunut, onko ollut mahavaivoja tms? Miten te annatte ne?
 
Huomenta

Heräsin itsestään kasilta ja meidän tyttö vaan nukkuu :). Viime yö meni kyllä tosi kivasti. D-vitamiinitipoista kyseltiin. Ostin sellasia joissa on maitohappobakteeri mukana, lisäksi oon loppuraskauden syönyt itse ja syön edelleen maitohappobakteeria. Meillä terkkari neuvoi, että vaikka sanotaan noston tehtävän 2 päivän välein, niin hän suosittelee kolmea päivää, kun on parempi että jotain menee vähänkin kuin ei ollenkaan. Kuulemma ihmiset helposti pitää sitten taukoja, jos vauva alkaa oireilla mahaa ja se ei ole sitten hyvä juttu. No minä ajattelin nostaa neljän päivän välein eli nyt 4 pv 1 tippa (kumisella ensilusikalla suuhun), sitten 4 pv 2 tippaa jne.

Täälläkin menee vaippoja, kun tyttö saattaa kakata aika nopsastikin edellisestä, määrää en ole laskenu. Mutta tunnissa voi mennä vaikka kolme vaippaa ja sitten on pitempi tauko yhdellä vaipalla.

Mua kans vähän hirvittää, kuinka nopeasti paino tippuu. Maha on taas kutistunut melkoista tahtia, hirvittää hieman, jääkö musta mitään jäljelle tätä menoa. Ilmeisesti normaali ruokatahti ei kohta riitää vaan pitää oikeasti itekin alkaa tankata ettei muutu luurangoksi ja maito riittää vauvalle.

Rintakumeista. Mä olen välillä kokeillut tuota, että aloitan imetyksen kumilla ja otan sitten sen pois. Tyttö hermostuu heti, alkaa huutaa ja jäykistellä ja mä olen hetken päästä antanu periksi kun syö kumilla niin hyvin... me jatketaan kuitenkin harjoituksia nyt joka päivä, jospa se siitä lähtee vielä onnistumaan.

Joko ristiäiset/nimiäiset on teillä mietitty? Varasin eilen paikan ja papin, vähän pohdittiin ketä tulee ja sähköinen kutsukortti laitetaan kohta liikkeelle. Meillä kun nimi on ollut valmiina jo monta kuukautta ja tyttö oli sen näköinen ettei tullut tarvista nimeä alkaa muuttamaan.

Pakkasta on taas ihan hirmusti, se sais laskea että voitas harjotella vähän ulkoilua ja että minäki pääsisin vähän käymään ulkoilemassa kun vauva nukkuu ja on isänsä hoidossa.

Mukavaa keskiviikkoa!
 

Yhteistyössä