Tammimasut 2015 *heinäkuu*

Meillä mies hoitaa kissalaatikon ja ite käyn varsinkin pitkien hellittelyhetkien jälkeen pesemässä kädet. Meillä kaksi kissaa, jotka ovat enimmäkseen sisällä, mutta varsinkin näin kesällä satunnaisesti myös myyräjahdissa mummolassa. Pienet on riskit, mutta eipä niitä halua ottaa. Varmaan olis ilmanraikastimet pitäny laittaa korviin roikkumaan, että olisin laatikkoja voinu oksentamatta siivota :D

Mä nukun kans aika huonosti ja heräilen edelleen herkästi. Jos olen ehtinyt nukkua useamman tunnin, en saa unta pariin tuntiin. Yleensä olen tunnin jälkeen noussut tekemään jotain muuta. Mulla kans vaivaa niska- ja selkäsäryt, joiden tosin uskon liittyvän tähän liikkumattomuuteen. Hengästyn heti ja olo menee tukalaksi, joskus jopa oksettaa, joten varsinkin näin helteillä makaan mielummin tuulettimen vieressä.

Meillä lääkärineuvola oli viime viikolla, eli rv:lla 15. Hieman kovakourainen lääkäri totesi mm. ettei raskaus ole sairaus. En voinut olla nauramatta ja sanomatta, että kyllä se siltä kuitenkin tuntuu :D

Elokuussa alkaa työt. Hirveästi jännittää, miten jaksan vaihtaa opiskelijan vapaahkot aikataulut päivätyöhön tässä elämäntilanteessa.

15+3
 
Ai niin, paino jatkaa laskusuhdannetta. Nyt jo lähtenyt melkein 6 kiloa, mutta lääkäri sanoi sen olevan ihan ok. Totesi vain: "Kyllä vauva ottaa tarvitsemansa!"
Voisin syödä keitettyjä perunoita voilla ja suolalla päivästä toiseen. Mikä on aika jännä, normaalisti kun en lisää suolaa kuin kananmunien keitinveteen.
 
Meillä kanssa mies hoitaa ainakin pääsääntöisesti kissanhiekkalaatikon. Välillä tulee itse noukittua, varsinkin kun meidän kolli on tykästynyt hoitaa kakkosta matoille. Kissa on puolet ajasta ulkona ja puolet sisällä.

Täällä iltaturvotus ei enää tunnu laskevan aamulla. Sama löysä pöhöttynyt olo, mutta ilmeisesti siis vatsa on kasvamassa. 17 vk meneillään. Vatsa siis ei ole mitenkään erityisesti pyöristynyt, vaan sama makkara on ja pysyy mikä ilmaantui muutama viikko plussauksen jälkeen. Paino on pysynyt samoissa.
 
Hei moi!
En oo täällä taas käyny hetkeen sillä töiden ja kahden uhmaavan pikkuihmisen kanssa menee aika. Työt sujuis muuten hyvin mut jouduin/pääsin/uhrauduin opiskelijan ohjaajaksi. Opiskelijalla ei mitään kokemusta hoitoalalta joten mun keho joutuu tekeen melkein kahden ihmisen työt.

Np-ultra meni muuten hyvin, tuostakin jo parisen viikkoa. Rakenneultraa odotellessa.

Eveny 14+1
 
Kissanlaatikko asiaan kommentoisin, että olen kyllä itse siivonnut laatikkoa ja hoitokissojenkin laattikkoja. Kädet olen kyllä sitten pessyt huolellisesti sen jälkeen. Nyt meidän kissa onkin halunnut oleilla yötä päivää ulkotarhassaan, joten laatikon siivousta ei hetkeen ole ollut.
 
Hei taas. Täällä on hankala olo helteen ja mahan takia, ilmeisesti turvotus + alkava vauvamaha yhdistyvät hetkittäin sellaiseksi en mahdu istumaan -oloksi. Muuten mainiota, vaivanneet välivuodot loppuneet eli ilmeisesti hematooma kadonnut tai vuotanut loppuun, muutamaan päivään ei ole näkynyt mitään pelottavaa.
Uskallettiin lapsillekin (9 ja 15) kertoa tulevasta pikkusisaruksesta. Isompi reagoi hassusti, kikatti ja punastui, ilmeisesti sille tuli mieleen että nuohan harrastaa vielä seksiä :p Mutta muuten olivat ihan uteliaan iloisella mielellä. Eivät olleet aavistaneet, että vielä saavat sisaruksen. Kohta edessä myös sukulaisille kertominen, kun ei tätä mahaa oikein enää voi peitelläkään eikä kai tarpeenkaan ole, kun kaikki toistaiseksi hyvin. Odotan kiinnostuneena, mitä perusnegatiivinen anoppini sanoo!
Sattui sellainen säikähdys kyllä, että sain käteeni pienen pistohaavan ruosteisesta metallista eikähän mulla ole jäykkäkouristusrokotus voimassa. Järkytyin tietysti, mutta saatiin haava hyvin puhdistetuksi veden, käsidesin ja desinfiointipyyhkeiden avulla eikä sinne mitään voinut jäädä. Luin Terveyskirjastosta tietysti etu- ja takaperin, miten kuuluu toimia, ja tuo haavan puhdistus on se olennainen tekijä, jos ei ole rokotus voimassa. Jos joku muu tällä lailla tyrii niin tiedoksi, että pahan haavan tapauksessa sen rokotuksen voi ottaa myös raskausaikana.
Rosma 14+3
 
Heipparallaa .. Täällä sitä tuskastellaan tän helteen kanssa, huhhei. Sisällä niin kuuma ettei pysty nukkuu (nyt kun se kaamee väsymys just alkanu helpottaa minkä avulla kyllä nukku missä vaa millo vaa..):saint:

Kuukauden päästä rakenneultra ja innolla odotamme mitä siellä näkyy. Aiomme kysyä sukupuolen jos vain suinkin näkyy :heart:

Mielenkiintoista miettiä esimerkiksi sitä että miten näin yrittäjänä kerrot rakkaille asiakkaillesi tästä tulevasta tilanteesta jne.. Muutamalle jo olen kertonut ja ihania kommenteja ja kannustuksia saanut.. Eli luultavasti vain omaa panikointia tuokin :D
Mutta kuitenkin kun on oma yritys jota pyörittää niin on aika paljon mietittävää kaiken muun lisäksi... Mutta sitten taas toisaalta.. en ole 10 vuoteen pitänyt lomia muuta kun viikon joskus harvoin.. niin voi tuo äitiyslomakin tuntua ihan mukavalle ajalle :heart:

15+2 :heart:
 
Yksi taustailija tulee kaapista ulos... Teillä onkin kunnia olla ensimmäiset jotka tästä raskaudesta tietää minun, miehen ja neuvolatädin lisäksi. Nyt sitten pitäisi alkaa kertomaan muillekin, kun tällä viikolla käytiin np-ultrassa ja sieltä löytyi reipas liki 7 senttinen (pää-peppu) vilperi. Niskaturvotusta 0,9 mm ja kaikki muutkin osat näyttivät olevan kohdillaan. Vähän miehen kanssa oltiin vitsailtu minkälainen ufo sieltä löytyy kun hän on joutunut töissä altistumaan kaikenlaisille kemikaaleille.

Ylipäänsä oltiin epävarmoja olisiko siellä mahassa ketään, kun oireet hävisi lähes kaksi viikkoa ennen ultraa ja raskaus lähti muutenkin käyntiin jotenkin paljon nopeammin kuin mihin oltiin varauduttu, 5 viikkoa e-renkaan poistamisen ja tyhjennysvuodon jällkeen oireet oli selvät ja testi näytti plussaa, ei ehtinyt normaaleja menkkoja väliin. Mulla oli mielikuva että hormonaalisen ehkäisyn jälkeen voisi mennä jonkin aikaa ennen kuin tärppää. Ultraan mentäessä viikkoja oli 12+6, sikiö vastasi kuvan mukaan viikkoa 13+, eli hedelmöittyminen olisi tapahtunut vain reilu viikko ehkäisyn lopettamisen jälkeen.. Laskettua aikaa ei kuitenkaan vaihdettu, sen verran pieno ero oli. Kertomista ollaan lykätty senkin takia, että jotenkin epätodellinen olo oli ultraan asti, ennen kuin näki että siellä ihan oikeasti on joku.

Mutta keiken kaikkiaan vointi on ollut hyvä, mitään mielitekoja ei ole ollut jotta on helppo ollut syödä terveellisesti, väsy iskee ehkä normaalia helpommin ja kovalla reippaammin kävellessä, saati juostessa, risti-suoliluuliitos ilmeisesti joutuu koville ja vihloo kivasti pakaraa. Samoin töissä joutuu kiinnittämään ergonomiaan enemmän huomiota, kun joudun usein olemaan hankalissa asennoissa ja tekemään raskaita siirtoja. Onneksi työn puolesta on helppo saada kaikenlaisia tukia ja SI-vöitä, sen kun ottaa kaapista kun tarve tulee.

Näillä mennään, terveisin vasta uimasta tullut, riippukeinussa elpyvä
Paips 27 v., rv 13+1, eka muksu, la 31.1.2015, PS
 
Täällä yksi panikoija taas, kävin kesäkuun lopussa nt- ultrassa, kyselin neuvolasta pari viikkoa sit veriseulan tuloksia, ei kuulema vielä vastausta. Tänään sit soitti äippäpolilta et se näyte on hävinny jonnekki labraan, joudun huomen menee uudestaan seulaan ja tulokset tulee vasta 4 vko:n päästä, just ennen rakenneultraa. Tää on yhtä piinaa ja odottamista :( ultras oli kuitenkin normitulos, mut harmittaa kyl kauheesti, jos siit seulasta jotain tulee. Kumpa vois nauttia näistä pienistä potkuista ilman huolta :( Tänään rv 16+2 ?
 
Millon kuuluisi olla eka neuvolalääkäri? Onkohan tämäkin paikkakuntakohtaista? Osalla on se kuitenkin ollut jo ja tänään neuvolassa kyselin että milloin on neuvolalääkäri, niin mulle todettiin että joskus viikon 30 tienoilla.

Muutoin neuvola käyntejä mulla tuntus olevan ihan kohtuu tiuhaan, kun niitä on ollut viikolla 8 ja nyt viikolla 15 ja seuraava viikolla 25.
 
Heippahei! Täällä en olekaan aiemmin käynyt lueskelemassa, mutta nyt satuin eksymään kun pohdiskelin juurikin tuota lääkärineuvola-asiaa. Naapurikunnassa asuva tätini (hällä la pari viikkoa mua aiemmin) ihmetteli eikö mulla vielä ollut lääkärikäyntiä, heillä se laaja terveystarkastus tehdään vko 13-18. Piti sit oikeen etsiä mites meillä ja joo-o, vasta vko 26-28! Eli yhteensä kaksi lääkärineuvolaa, eka tuolloin ja toinen vko 36-37. Perusneuvolakäyntejäkin meillä on yksi vähemmän. Mulla oli eka neuvola 7+4, nt-ultra 12+0 ja toka neuvola 15+5, seuraavaksi sitten rak-ultra 20+0 ja neuvola 21+6. Aika vähillä käynneillä tuntuu menevän raskauden ensimmäinen puolikas, jos ei ole mitään probleemaa.

Miten teillä muilla muuten hemoglobiini, tarkistetaanko se jokaisella neuvolakäynnillä? Mulla on otettu vain kerran, labrassa seulonnan yhteydessä 10+0, ja toka neuvolakerralla selvisi että Hb oli jo silloin ollut just alarajalla 117. Kehotti syömään lisärautaa ja laittoi labralähetteen odottamaan, käyn siellä viimeistään ennen seuraavaa neuvolakäyntiä. Ja naapurikunnassahan Hb toki tsekataan joka kerta neuvolassa, eli kunta-/neuvolakohtaista tämäkin vissiin?

Yönseutu 16+4
ekakertalainen & la 9.1.2015
 
Viimeksi muokattu:
heippa Yönseutu ja tervetuloa joukkoon.
Multa ei ainakaan joka kerta mitata,varmaankin siksi,koska mun hb on aina yli 140. luulisin,et jos matalalla,katotaan useammin...

mulla alkaa mennä hermot tän helteen kans! tuos hetki sitten oltiin vähän aikaa ulkona,kun kävi miehen veli vaimonsa kans. polttaa ja sit iskee paha olo ja helvetinmoinen hiki.
ollaan oltu noiden taaperoiden kans aamusta ennen kahdeksaa tallihommis just sen takia.
hevosetkin vaan nysvää pihatos :(
 
Ensimmäinen lääkärineuvola meillä tulee rutiinisti ennen rv 20 ja toinen sitten loppuraskaudessa rv 34-37 eli kaksi käyntiä raskauden aikana. Kävin lääkärineuvolassa 15+ viikolla ja silloin lääkäri kertoi, että uusimpien suositusten mukaan rutiinikäyntejä on vähennetty eikä sisätutkimustakaan tehdä ennen kuin vasta loppuraskaudessa -jos raskaus on sujunut normaalisti. Mielestäni tuo käynti nyt oli turhahko muutenkin -kuunteli dopplerilla vain sydänäänet ja kyseli voinnit. Normaali neuvolakäynnilläkin aina kurkistetaan vauvaa ihan ultralla.. Aikaisemmissa raskauksissa lääkärikäyntejä on ollut alku-, keski- ja loppuraskaudessa ja joka kerralla on tehty myös sisätutkimus. Toisaalta ihan hyvä, ettei näitä niin usein tulekaan, neuvolakäynnit on kuitenkin melko tiuhaan.

Hemoglobiini meillä mitataan aina tarvittaessa. Oma taso on pysynyt niukasti yli 120, joten mielellään mittaavat joka kerralla.

Vointi on ollut melko hyvä ja pieniä liikkeitäkin on alkanut tuntumaan, ainoastaan tuo helle väsyttää ja kiristää hermoja :headwall:
Hyviä vointeja kaikille, lähdemme nyt parin viikon lomalle ja sitten onkin paluu arkeen edesä :wave:

milliet 16+1 :heart:
 
Multa on mitattu hemoglobiini ekalla käynnillä kasi viikolla sormenpäästä ja se oli 126. Sitten kymppiviikon tiennoilla verikokeitten yhteydessä suonesta ja se on ollut 138 ja nyt sitten taas mitattiin sormenpäästä ja se olikin enää 112. Joten lisärautaa muakin kehotettiin syömään. Näköjään tää raskaana oleminen ohentaa mullakin verta, kun ainakin 15 vuotta hemppa on pyöriny tuolla 140 hujakoilla noin muuten.

Ja siis mullakin toki sitten ne ultrat noitten luottelemieni neuvolakäyntien lisäksi, mutta ei sitten ilmeisesti sitä lääkärikäyntiä. Ja kun ei sitä ilmeisesti joka paikassa ole tässä vaiheessa, niin enpä rupea sitten sen enenpää sen perään kyselemään, kun kerta sitä jo neuvokäynnin yhteydessä kysyin.

Kuumuus täälläkin alkaa jo vähän ahistaa. Näin kuumista kun en muutenkaan oikein tykkää. Eikä kuumalla tuu oikein syötyä muutenkaan ja nyt sitten kun muutenkin tuo syöminen on ollut vähän heikkoa, niin ei kovin hyvä yhtälö. En kuitenkaan ole enää laihtunut, vaan saanut jopa kilon takaisin. Tosin viime neuvolakäynnistä olin sen melkein kilon laihtunut, mutta eipä se tässä vaiheessa vielä haittaa. Ja onpahan täälläkin niitä joilla tuota painon putoamista on reippaasti enemmän kuin mulla. Jonkun kolmisen kiloohan mä vain laihduin.
 
Lääkärikuulumisia. Luulin,ku neuvolassa sanottiin olevan joku uusi laaja terveystarkastus,että sitä olis ollu mut eipä kyllä... Ei mitattu verenpainetta ei painoa. pyynnöstä kuunneltiin sydänäänet ja alapäätä sorkki urakalla ku mulla oli taas viime viikolla sitä vuotoa,niin nyt multa tarkastetaan kaikki klamydiasta kohdunkaulansyöpään kaiken varalta. On kyllä ukolle asiaa,jos multa joku klamydia löytyis ku kymmenen vuotta saman miehen kans oon ollu. :D
kovasti kaikkea juteltiin,migreeni oireet yms pääkivut,synnytyksestä yms.

mullekin helteet piisaisi.... huuh.
 
kovasti kaikkea juteltiin,migreeni oireet yms pääkivut,synnytyksestä yms.
Sanoiko jotain erityistä päänsäryistä, vai totesiko vain, että parasetamolia kipuun? Mulla on kans päivittäin pää kipeä ja vähän ahdistaa tuo jatkuva kipulääkkeiden napsiminen, vaikka niiden turvallisia pitäisi olla (enkä muutenkaan ole millään tavalla lääkevastainen).
 
Hei kaikille!
Jonkin aikaa olen taustalla seurannut teitä ja helmikuisten ryhmää. Tänään ultrassa tarkentui lasketuksi ajaksi 26.1. joten mielelläni liittyisin teidän seuraanne sekä täällä että fb:ssä :)

Jaelle/ 27v./ 1.lapsi/ KOS

Ensimmäistä lasta odotellaan ja pikkuhiljaa alun epämääräisten vuotojen jälkeen uskaltaa iloita raskaudesta. Kovin on toivottu häntä jo jonkin aikaa ja eläväinen pikkuinen masussa tämänpäiväisen perusteella köllöttelee :)

Kesäkuu meni 24/7 etovassa olotilassa, mutta nyt on pari viikkoa ollut jo huomattavasti parempi olo. Puhti tahtoo olla poissa näillä helteillä, mutta onneksi on lomaa vielä puolitoista viikkoa. Ja ensi viikolla pääsee taas mökille ja ilmalämpöpumpun tuomaan viileyteen :)

Jaelle 14+2
 
Jaellen tavoin olisin innokas siihen fb-ryhmään liittymään=) Tuolla jo aiemmin tiedustelin että mitenkä se homma etenee/miten siihen sitten pääsis, mutta edelleen olen epätietoinen....:confused: Neuvoja?

Yleisesti ottaen täällä menee mainiosti! Eilen oli neuvola jossa kaikki oli oikein hyvin. Ne perusjutut taas(PLV,RR,paino) multa katottiin ja tietysti kuunneltiin sikiön sykkeet:heart:
Lomat lähenee loppuaan ja kohtapuoliin tämä asia paljastuu pakosti töissäkin kun on joitakin rajoitteita mitä ei raskaana saa tehdä: / Ja kaipa se mahakin sieltä muutaman viikon sisään alkaa kasvaa hiljalleen:popcorn:

Manuliina 14+0
 
Naaba87 : mulla ollu nyt vähintään joka viikko pää kipeä,mut luulen olevan enemmän niska-hartia seudun jumien syytä,suositteli Hierojaa. Sitte ennen raskautta ja pari kertaa nyt raskauden aikana ollu migreeni oireita,niin tosiaan sanoi,että 1g panadolia voi ottaa huoletta kolme kertaa päivässä pääkipuun. Kuulemma 500mg panadolia on 25kg lapsen annos. En aio silti popsia ihan joka välissä panadolia,mut ehkä nyt otan pahimpaan migreenioireeseen vähä paremmin mielin harvoin sen grammasen.
 
  • Tykkää
Reactions: Naaba87
Ilmoittaudun yllätyksekseni mukaan. Vasta viimeviikolla sain tietää raskaudesta, joka on minulle kuudes. Synnytyksiä on neljä 3/08, 12/09, 1/11, 6/12. Tämän la on ilmeisesti 21.1. Ensimäinen neuvola on vasta 3vk päästä. Elämä on yllätyksiä täynnä, menin muiden asioiden takia naistentaudeille tutkimuksiin ja kevään oireilujen syyksi löytyi tämä iloinen yllätys.

Oireita on ollu vaikka mitä, mut on tutkittu kaikkea muuta (keliakiasta, kilppareihin). Kesäkuun alussa tein negatiivisen raskaustestin, ni se kait tässä on hämänny. Näinki hassusti voi siis käydä..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mimmimiina
Jos mäkin taas jotain kirjoittelen, vaikkei mulle juuri mitään uutta kuulukaan. Tervetuloa uusille ja onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille!

En ihan "päässyt" (lue: saanut itseäni) treenaamaan silloin noin viikko sitten kun oli tarkoitus eka treeni pahoinvointien jälkeen tehdä, mutta viime lauantaina kävin sitten polkemassa reilun tunnin ja sunnuntaina (pylly hellänä) vähän vajaan. Mukavaa oli, vaikka toki vauhti oli jotain ihan muuta kuin ennen pahoinvointeja (melkein 2 kuukautta tekemättä mitään, siis edes normiaskareita töitä lukuunottamatta). Sitten pidin pari päivää lepoa, lähinnä jotta mies ehti tehdä omat treeninsä (jos olisin yhtään paremmassa kunnossa, ois kyllä levot jääneet ja treenattu vaikka myöhään illalla), ja eilen vihdoin pumppitunnille. Tuntui kyllä tosi mahtavalta, vaikka olikin vaikeaa jaksaa (painotkin kuitenkin vaan max 2/3 osaa normaaleista), mutta jostainhan se on taas aloitettava. Onneksi tämä ei ole eka kerta kun on nollasta taas lähdettävä (kaikissa raskauksissa sama homma).
Olo on pysynyt hyvänä, mutta kyllä yhä jännää, että onhan siellä mahassa nyt varmasti elämää, kun vielä ei pysty varmasti mitään potkuja erottamaan. Siis epäilen, että olen jotain myllerrystä tuntenut, mutta toisaalta mun vatsa on niin sekaisin, että voi ihan yhtä hyvin olla ilmaa, jei!

Mulla ei ole edes mitään neuvolalääkäriä ollut ja seuraava neuvolakin vasta rakenneultran jälkeen. Kuulemma näitä käyntejä on selvästi vähemmän, kun ei ole esikoisesta kyse ja lisäksi Espoo varmaan säästää...No ei sinäänsä haittaa, neuvolakäynnit tuntuu niin turhilta, paitsi sydänääniä ois toki kiva käydä kuuntelemassa.

Kuumuus on täälläkin tuntunut tuskaiselta. Siedän kuumaa (tai kylmää) muutenkin tosi huonosti, nyt vielä huonommin, aarrrgghh. Tällä viikolla alkoi taas työt ja meillä ei täällä toimi ilmastointi ollenkaan. Onneksi omassa huoneessamme on ilmastointilaite, joten tämä pysyy inhimillisenä, mutta heti kun tuon oven avaa esim vessaan mennäkseen niin huh huh (kuuman lisäksi tuntuu tosi tunkkaiselta).

Mimmimiina ja oisko nyt sitten 14+4 (alkaa jo seota laskuissa)
 
Heippa pitkästä aikaa!

Mimmimiina: noista treenailuista. Eikös tulekkin kiva olo kun pitkästä aikaa pääsee jotain tekemään? Itsellänikin täysi tekemättömyys kesti reilun pari kk ja nyt pikkuhiljaa palaillen kuntosalille jossa voimat aivan nollissa, jos vaikka lenkilläkin taas jaksaisi alkaa käymään.

Meillä ultrassa vkolla 13 kaikki hyvin, sen jälkeen ollaan kerrottu porukalle sitä mukaa kun heitä on nähty. Nyt alkaa olemaan epätodellinen olo masuasukin olemassaolosta kun oireita ei juurikaan ole, eikä masu kasva milliäkään. Haluan että se kasvaa jo!

Autuutta on nämä päivät kun on satanut vettä, viileämpää ja raikasta.
 

Yhteistyössä