Tammimasut 2015 *joulukuu*

On kyllä yöt tuskallisia ollu jo pitemmän aikaan, viimeyönä alkuyöstä tuntu kun ois maha-asukas heittäny monta volttia, mutta istuu edelleen. Sitten alko alamaha sivujen "repiminen" ja vielä suonen vedot jaloissa, ja selkä on niin jumissa :/ monenmoista mahtuu yhteen yöhön
 
"Mrs-K"
Hellurei!

Viimeisiä viikkoja viedään :) huomenna erikoislääkärille suunnittelemaan synnytys! Jännittäviä aikoja elämme kyllä kaikki, on hyvin erityistä että tammikuisista kukaan ei ole vielä synnyttänyt..ennenaikojaan niinsanotusti. Tai sitten vaan fb porukka ei ole tullut tänne infoamaan ;)

Mrs-K (eijaksakirjautua) 36+0
 
Mua on tänään taas ahdistanu tää järjetön tavaramäärä, mikä meidän kaksioon on tungettu! Tilanne tuntuu suorastaan räjähtäneen käsiin, kun on pitänyt vauvalle hankkia kaikkea. Pahinta ehkä on, että meillä ei ole lämmintä ulkovarastoa, joten vauvan vaunuja säilytetään sisällä. Meidän sängyn vieressä on ollut kolme muuttolaatikollista tavaraa odottamassa äitiyslomaa ja sitä, että varaisin kirpparipöydän. Tänään kuitenkin totesin, ettei nyt oikein riitä paukut siihen rumbaan. Tuntuu muutenkin, ettei täällä pohjoisessa mene vaatteet yhtä hyvin kaupaksi kuin opiskelukaupungissani idässä. Siellä oli täysin mahdollista saada viikossa 100e, täällä on hyvä, jos pääsee omilleen :/ Ei kai tässä auta kuin tehdä kaappiin tilaa ja sulloa nuo laatikot sinne odottamaan kevättä. Poissa silmistä, poissa mielestä?

Aamulla vähän säikähdin, kun herätessä ei alkanutkaan heti mahassa hirveä zumbasessio. Kyllä siellä sitten hiljalleen herättiin, joten mieli rauhottui.
Onko muita, joille ruoka ei maistu? Mulla ei tee oikeen mitään mieli (enemmänkin suurin osa ruoka-aineista ällöttää) ja todella harvoin tulee nälkä. Yritän silti säännöllisesti syödä jotain, ettei aivan tippuisi säästöliekille. Paino on edelleen suunnilleen samassa kuin ennen raskautta, joten käytännössä tässä on koko ajan laihduttu?!? Huomenna on lääkäriaika (synnytystapa-arvio), joten saa nähdä kommentoiko se tuota paino- ja syömisasiaa mitenkään. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että jättäisin tahallani syömättä tai muuten kyttäilisin mitä suuhuni laitan. Onko tämän asian vatvominen nyt ensimmäinen Huono Äiti-oire? :D (-> tunnen syyllisyyttä, vaikka tiedän, että vauva ottaa tarvitsemansa ja että hän on voinut koko ajan hyvin.)

35+2
 
Noh, niinhän siinä kävi, että paino oli tippunu viime neuvolakäynnistä melkein kilolla ja sain oikein kunnon saarnan. Ensimmäisestä neuvolasta paino on noussut vajaa kolme kiloa, mikä on kuulemma aivan liian vähän. Mullahan alkuraskaudessa tippui jatkuvan oksentelun vuoksi paino kuutisen kiloa, joista pari oli tullu takas ennen ekaa neuvolaa. Siinä yritin selitellä, että kyllä mä syön ja että viime päivinäkin oon syöny väkisin, kun ei ole tullut nälkä. Nyt on sitten ohjeistus syödä kolmen tunnin välein, neljä tai mieluiten viisi ateriaa päivässä. Seuraava neuvola jouluviikolla, joten toivottavasti paino on siihen mennessä noussut...

Eipä siellä muuta oikein puhuttu. Vauva oli pää alas, mutta sain sellaisen käsityksen, ettei ole vielä kiinnittynyt. Kohdunkaula oli pehmennyt, mutta vielä kiinni. Kovasti kyselivät, onko synnytykseen liittyen kysyttävää. Siinä sitten myös selvisi, että olin ymmärtänyt väärin ja istukka ei olekaan etinen vaan etuseinään kiinnittynyt. Se oli hyvä uutinen :)
 
Moi,tänään alkoi viikko 37+0. APUA!
Mää oon ollu aika sekaisin ajatusteni kanssa nyt,mut olin kyllä just samanlainen viime raskauden lopusta. käännyn itseeni ja ajatukset ei pysy kasassa vaan pyörii synnytyksessä ja nyt myös on alkanut tajuntaan iskeä,että tosiaan meille on tulossa vauva ja jännittää kovasti miten kaikki taas lähtee sujumaan ja varsinkin,että miten pikku Kakkonen ottaa sen vastaan.

Synnytys on kaikki illat mielessä...luomuna toivon taas meneväni ja siksi nyt olenkin paljon miettinyt kaikkia kivunlievitys keinoja ja tehnyt henkistä valmistautumista. Tens-Laite tuli postissa,siihen pitäis vähän paneutua. Synnytyslauluharjoitukset on aina saunassa käynnissä,ja synnytysmusiikin valintaa miettinyt kans. Sairaalakassia olen aloittanut pakkaileen ja pitäs pakata ehkä myös pienet kassit pojille,jos joutuvat yökylään synnytyksen käynnistyttyä. Jumppapallon päällä istuskelen illat pitkät ku on ollut tehokkain apu nyt valtaviksi äityneissä lonkka ja selkäkivuissa. Piti särkylääkekin ottaa yks ilta ku joka askel sattui ja vedet tuli silmiin. En päässyt edes lattialle selälleen tekemään neuvolan ohjeistamia jumppaliikkeitä,ku sattuu sairaana päästää selän notko suoraksi. Streptokokki näytteen oton aikana en meinannut pystyä oleen edes tutkimuspöydällä selälleen. :/ tehdäänkö jo joka kunnassa rutiinina tuo Streptokokki testi? ?
neuvolassa oli muuten kaikki ok. Seuraava käynti vasta 22.päivä ku kaikki oli kerta hyvin. Nyt oli painokin sentään noussut eikä laskenut. Mut hauskan vertailun tein,ku esikoisesta mulla ollut jo viikolla 32 saman kokoinen maha kuin mitä mulla nyt on. :D pieni maha nyt,toivottavasti enteilee pientä vauvaa. Neuvolantäti ainakin sanoi,ettei tunnu mitenkään erityisen isolta käsiin. Ensi viikolla pääsen minäkin ultraan,ku on painoarvio radin takia. Muuten ei olis ollu enää ultraa.

Hyviä vointeja kaikille,yritetään välttyä joulustressiltä,että pysytään kaikki kokonaisina joulun yli. :) eiköhän sitte pian ala ekat tammikuiset tupsahdella. :)
 
Kohta alkaa ekat syntymään apua :) niin se aika on taas menny
Eilen kävin kaverilta hakeen pieniä vaatteita, kyllä ne vaan on pieniä voi mahoton.
Vaatteiden pesun aattelin alottaa joulun jälkeen samoin kun pinniksen kasaamisen. Vielä pitää tutteja,rintakumit, suojia, pullon nokkia ja rasvoja hommata ja pari nannia henkiseksi tuexi, koskaan kun tuosta imetyksestäkään ei tiedä miten alkaa sujumaan.
Nuorimmalla lapsella 5hoitopäivää jäljellä ja sitten jää kokonaan pois hoidosta. Tammikuussa aloittaa pikkukoulun jossa käy kahdesti viikossa.

Tsempiä kaikille, elämme jännittäviä aikoja :)
33+2
 
mun ei tarvi ees pestä vauvan vaatteita. suoraan oon toiseen kaappiin nostanu kun ovat pieneks käyny. ne vain täytys lajitella hoitopöydän laatikkoon kun ovat sekasin.
jaa,pinnis pitää kaivaa varastosta :p ja kasata...
voi äiti ku taas myllää tuol mahas. ihan selvästi tuntuu,ku pää heiluu lantios :x
tää tykkää musiikista,het kun alkaa kuulua,nii tanssi alkaa.
äsken kuuntelin J.Aholan joululauluja tubesta. ja ah ihanat hormoonit,tippa melkein linssissä :stick:
 
Helou!

Täällä alkaa olo olla vähän jo tuskainen..
Tuossa lueskelin netistä millasia ennakoivia oireita joillakin on ollut synnytyksen lähestymisestä, niin alkoi jännittää..
Supistukset on tosi paljon koventunu ja kestää jo aika pitkään eikä niiden aikana tee mieli edes puhua. Juilinnat alakerrassa ja selässä on jo taas tuttua. Leidi kakalla joutuu käymään tosi useasti päivän aikana ja maha on löysällä. Limaa tulee pitkin päivää niin että housuihin märkä läiskä aina tulee, ja aamuisin varsinkin oikein niinkun valuu kun menee vessaan. Pissaa se ei ole enkä oikein mieltäis limatulpaksikkaan kun on aika vetistä. iltaisin on tosi väsy, mutta sitten aamulla unta ei kuitenkaan riitä vaikka saiskin nukkua. Yöllä pitää taas kulkea veskissä ja maha on laskeutunu.
Minä niin toivoisin että menis joulun yli synnytys.. Koulua olis vielä ens vkolla 4päivää..
Tällä vkolla opettajakin jo armahti eilisestä ja sano ettei mun tarvi tulla. meinas että häntä niin säälittää ku tän pallon kans siellä kuljen.
Jos ajattelee edellisiä synnytyksiä, niin tässä olis pari vkoa aikaa..

Täällä alkaa tosiaan ensimmäisillä olla viikot sillä mallilla että saadaan ootella jo ensimmäisen vauvan uutisiä tähän pinoon :heart:
Uskomatonta että ollaan jo tässä vaiheessa.

Synnytys varmaan pyörii jo monella mielessä ja niin itellänikin..
Mietin paljon sitä kipua mitä se lopussa on, ja sitä että yritänkö taas ilman täysin mitään lievityksiä. Altaaseen haluaisin, mutta viimeksikin se oli varattu kun mentiin ja ainoa vaihtoehto oli huone johon ei saanut edes ilokaasua. Mutta suihku sentäs löytyi.
Kaikki olen enintään ilokaasun voimin synnyttänyt joten sinänsä ei uutta, mutta eihän sitä tiedä miten se kipu on erilaista taas..
No.. Eihän sitä kannata ressata kovin etukäteen. Kaikki menee niin kuin menee sitten.
Itse en ainakaan liikaa vannota itselleni että en ota mitään, vaan ajattelen että jos siltä tuntuu niin ilokaasua voin ottaa jos sitä on tarjolla.
Piikkejä en kuitenkaan halua. Sitä olenkin miettinyt että jos tulis hätäsektio niin ottaisin varmaan ennemmin sen nukutuksen kuin epiduraalin tai spinaalin..

Tiistaina olis lääkärinneuvola ja ehkä siellä sais vielä ultrallakin kurkistaa pientä ja kuulis taas tuon kohdunsuun tilanteen..

Vauvan vaatteista
Olen niitä peseskellyt sitä mukaa kun olen ostanut, kun ei ennestään ollut tytön vaatteita.. Nyt vain mietin että mitä jos se onkin poika... Pinkkiä herralle päälle :D
Muuten löytyy jotain neutraalimpaakin, mutta toppapuku on sitten punainen..

Joo eikait se auta kun koittaa olla ja keskittyä vielä hetki koulun käyntiin..
Sitten pitää vielä jouluruoka ostokset käyä tekeen niin eiköhän sitä sitte vois vähän rauhottua =)

jaksuja kaikille ja koitetaan tosiaan pysyä vielä joulun yli kasassa!

Vaavimasu ja vaaveli 35+4
 
Synnytys on alkanut pyöriä kovasti mielessä, kuten taitaa suurimmalla osalla raskauden tässä vaiheessa ollakin =) Jotenkin on tämä loppuaika mennyt niin nopeasti, että on vaikea ymmärtää synnytyksen olevan jo niin lähellä! Enää muutama viikko jäljellä.. Hurjaa :O

Vaavimasu, saapa nähdä meneekö joulun yli, jos sinulla jo on tuollaiset oireet ;)

Streptokokki taidetaan ottaa rutiinisti joka paikassa? Itsellä se ja lääkärikäynti edessä ensi viikolla. Aikaisemmista raskauksista en kyllä muista otettiinko, mutta niistä on jo aikaa..

Vauvalle alkaa olla kohta kaikki valmiina. Pinnasänky pitää kasata ja pikkutarvikkeet, tutit, pullot, vaipat yms. hankkia ja itselle suojat + muut myös. Turvakaukalo ja hoitoalusta vielä puuttuvat myös.

Täällä ei kyllä syömisen kanssa ole mitään ongelmia, vaan ruoka + herkut maistuvat vähän liiankin hyvin :ashamed: Tosin painonnousu on vielä ihan kohtalainen, joten olen antanut mennä. Huono olo tulee tosi herkästi, jos ei jotain pientä käy syömässä myös yöaikaan.

milliet 35+4
 
"rosma"
En näköjään enää koskaan jaksa kirjautua tänne... Täällä viikkoja 34+3 ja synnytys alkaa tulla ajatuksiin, jotain synnytysuntakin jo näin, ei mitään painajaista onneksi. En muista, mihin on talletettu synnytyskertomus tuosta ensimmäisestä, mutta sitä en nyt löydä muistin tueksi, mielikuvat synnyttämisestä ovat aika hataria paitsi että pitkään kesti ja vaikka olin toivonut voivani välttää epiduraalin, itkin helpotuksesta, kun sen lopulta sain... Samalla tavalla varmaan nytkin, en erityisesti vastusta enkä puolusta erilaisia kivunlievitysmenetelmiä, tärkeintä että jaksaa ja pysyy järjissään.
Mulla on seuraava neuvola 22. pvänä ja synnytystapa-arvioultra vasta 5.1. Uskon itse, ettei vauva ihan mahdottomaksi ole kasvanut, ainakin oma painonnousu ollut hillittyä verrattuna viimekertaiseen ja silloinkin tuli ihan tavallisen kokoinen vauva. Mullekin muuten maistuisi ruoka ihan tolkuttoman hyvin. Söisin kyllä kahden tai kolmenkin edestä, jos ei olisi tuo radi, jota pitää koko ajan miettiä kun jotain suuhunsa pistää. Ja nimenomaan sellaiset ämpärillinen pastaa ja juustokastike -annokset kiinnostaisivat eniten! Onneksi maistuu myös liha ja kala, joista eivät sokerit juuri hievahda.
Lähdetään viikonlopuksi nyt anoppilaan parin tunnin bussimatkan taakse, mutta joululoma vietetään jo rauhassa kotona. Saa nähdä, miltä se autossa istuminen tuntuu, kovin innolla en odota, mutta anoppi ei itse pääse liikkumaan ja halutaan kuitenkin käydä tervehtimässä näin joulun aikaan. Harmillista, kun joulun ruokapöydästä jää pois niin paljon kaikkea hyvää - homejuustot, viinit, graavikalat, enimmät sokeriherkutkin... mutta on tämä toki sen arvoista, en valita :)
 
"huhheijaa!"
Täällä jo kerran synnärireissu tehty, supistelu 5 minuutin välein. Aukes reiluun kahteen senttiin, mutta onneksi rauhoittui sitten.Olin yön sairaalassa ja sain kortisonia kypsyttämään vauvan keuhkoja. Vauvan pää oli jo niin alhaalla, ettei mittoja oikein saatu. Nyt olo ihan kohtalainen, ei supistelua. Ens viikolla on polikäynti, jossa taas noita virtauksia syynätään, napanuoran virtausvastus on liian korkea, joka siis mun verenpaineesta johtuu. Osaston lääkärin mielipide oli, että 36-37 käynnitetään, jos ei lähde aiemmin spontaanisti tulemaan. 36 tulee mulla viikon päästä täyteen. Toivottavasti saisin jouluna olla vielä kotona...ja kokonaisena ?
 
"toive5"
Huhheijaa! : Onni kuitenkin että ei vielä syntynyt. Keskoset kuitenkin riskialttiimpia kaikelle mahdolliselle.

Tänään juuri kävin päivystyksessä ja sain kun sainkin lääkityksen nyt tähän verenpaine ongelmaan. Odottelen juuri ensimmäisen lääkkeen vaikutusta. Noiden Albetolejen kanssa tiedän vaan, että päivä on yhtä ylä- ja alamäkeä. Mutta kunhan nyt ei tarvitse kesken päivän kuukahtaa niin selviää näistä normipäivä hommeleista.

Kukahan täällä mainitsikaan niistä kiukkamisista... mulla kanssa menee PMS-oreiden kaltaiseksi kun paineet oikein koholla niin ei oikein tunnu jaksavan mitään ylimääräistä.

Koko arvio tänään n. 2400g eli pikkuisen alle keskikäyrän ois painoarvio synnytykseen... ettei tarvitse "norsua" synnyttää - meillä esikoinen oli yli 4 kg, muut välillä 3100-3600g. Ja tänään sitten oli taas oikein päin tarjonnassa. Eli perinteisesti ei meidän vauvalla mitään kiirettä ulos tuolta...

Kyllä tuo synnärillä käynti pisti miettimään sitä synnytystä hiukkasen enempi, vaikka vielä todennäköisesti yli kuukaus sinne aikaa. Mutta nyt on levon aika...
 
"toive5"
Huhheijaa! : Onni kuitenkin että ei vielä syntynyt. Keskoset kuitenkin riskialttiimpia kaikelle mahdolliselle.

Tänään juuri kävin päivystyksessä ja sain kun sainkin lääkityksen nyt tähän verenpaine ongelmaan. Odottelen juuri ensimmäisen lääkkeen vaikutusta. Noiden Albetolejen kanssa tiedän vaan, että päivä on yhtä ylä- ja alamäkeä. Mutta kunhan nyt ei tarvitse kesken päivän kuukahtaa niin selviää näistä normipäivä hommeleista.

Kukahan täällä mainitsikaan niistä kiukkamisista... mulla kanssa menee PMS-oreiden kaltaiseksi kun paineet oikein koholla niin ei oikein tunnu jaksavan mitään ylimääräistä.

Koko arvio tänään n. 2400g eli pikkuisen alle keskikäyrän ois painoarvio synnytykseen... ettei tarvitse "norsua" synnyttää - meillä esikoinen oli yli 4 kg, muut välillä 3100-3600g. Ja tänään sitten oli taas oikein päin tarjonnassa. Eli perinteisesti ei meidän vauvalla mitään kiirettä ulos tuolta...

Kyllä tuo synnärillä käynti pisti miettimään sitä synnytystä hiukkasen enempi, vaikka vielä todennäköisesti yli kuukaus sinne aikaa. Mutta nyt on levon aika...
 
Täällä siirrytään tänään viimeiselle kuukaudelle, tasan neljä viikkoa laskettuun. Olen vähän odottanut milloin oikein tiedostan sen, että pitäis jossain kohtaa synnyttää - nyt vielä ajatukset pyörii enemmän meneillään olevassa keittiörempassa kuin synnytyksessä/vauvassa. :D Taitaa kyllä vauva tulla ennen kuin meillä on käyttökuntoinen keittiö...

Eilen olin äitiyspolilla keskustelemassa erikoislääkärin kanssa perätila-asiasta. Kääntöä en halunnut, joten lääkäri mittaili ultralla minkä kokoiselta vauva vaikuttaa. Pieni siro tyyppi, mitat tasaisesti keski- ja alakäyrän välissä ja 2400 g oli painoarvio. Sen jälkeen kävin vielä magneettikuvassa, jossa mitattiin lantion luita ja jotain. Alkuviikosta pitäisi tulla tulokset ja jos kaikki on kunnossa, alatiesynnytykselle ei näyttäisi olevan estettä. Sen verran tiukasti beibi vaikuttaa pitävän asennostaan kiinni, että alan olla asennoitunut siihen että pylly edellä sieltä tullaan - aivan kuten äitinsäkin aikoinaan. :) Toki pitää myös varautua mahdolliseen sektioon, kun kuulemma perätilasynnytyksissä sellaiseen ajaudutaan normaalia herkemmin, mutta ei sille sitten mitään mahda jos näin käy. Otetaan vastaan mitä tuleman pitää!

Tuosta streptokokista kun oli puhetta, niin täällä sitä ei testata kaikilta. Multa se tsekattiin mainittuani neuvolakäynnillä, että supistelee aika paljon kun liikkuu tms. ja silloinkin ilmeisesti oli jo vähän myöhäistä tehdä asialle mitään.

Yönseutu 36+0
 
Huhheijaa teillä on jännät paikat :)

Meilläpäin ( oulussa)otetaan mun tietääxeni kaikilta streptokokkinäyte viimeisessä lääkäri neuvolassa.
jos tämä baby kääntyy niin synnytyksessä otan kyllä kaikki kivunlievitykset mitä vain saa ja ehtii, mutta sektioon oon valmistautunut ja siinäpä ei voi toiveita juurikaan olla, haluan olla hereillä ja kuulla lapsen ekan parkasun.
10kg painoa tullu lisää, mielestäni ihan ok.
 
Onko eri sairaaloissa erikäytäntöjä miten ensisynnyttäjän vauvan perätila vaikuttaa synnytykseen ?
Olin tänään neuvolassa ja toisin kuin pari vkoa sitten kun vauva oli silloin raivotarjonnas niin nyt se tyytyväisenä taas istu. Ensi viikolla äitiyspolille(seinäjoelle) aika ja ultrataan miten päin sillä hetkellä. Neuvolasta kertoivat, että 3,5kg olisi raja ensisynnyttäjällä synnyttää alakautta ja siitä suuremmat on leikkauksella. Ja silloin kun on etuistukka ei käännöstä voida yrittää tehdä muutenkuin toivoen, että vielä kerran kääntyisi. :)

Streptokokista sanottiin, että nykyään otetaan(pitäisi ottaa) kaikilta ja jos näyttää plussaa niin synnytyksessä menee antibiootti tippana ettei se bakteeri siirry vauvaan syntyessä, äidille siitä ei kuulemma ole haittaa muutakuin, että saattaa aiheuttaa ennenaikaisia supisteluja-ennenaikaisen synnytyksen vaaran mutta nykyään sitä ei enää raskausaikana hoidettaisi antibiootilla muutenkuin poikkeustapauksissa.

Teillä joilla on kohonnut verenpaine niin mitä lukemia teillä on ollut ? Itsellä ollut iltaisin 125-140/ 75-90 ja sitä seurataan+päivittäin omaa seurantaa kun alapaine ei saisi nousta kokoajan 90:neen.

Olo sen verran hyvä, että lähdetään isännän kanssa säästä huolimatta Tallinnaan risteilylle huomenna. :heart: rv 37+0 paikat täysin kiinni eikä supisteluja ole ollut vielä kertaakaan niin uskaltaa vielä lähteä, edellisestä yhteisestä reissustakin kulunut jo 4,5v kun aina jompikumpi ollut töissä kun kummatkin paahtanu montaa eri työtä, saa nauttia edes parista yhteisestä päivästä ennen vauvan tuloa. :xmas:
 
Vanille-90: Täällä TYKSissä sanottiin, että vauvan pitää olla alle 4 kg ja pään koko alle 100. Toki myös äidin koko vaikuttaa, kuulemma 160-senttisillä ja alle olevilla synnyttäjillä perätilaisen vauvan on hankalampaa mahtua ulos normaalia kautta. Ja sitten tietysti ne lantion mitat, millikin jos puuttuu jostain mitasta niin ohjataan sektioon.

Jännä muuten, sain jotenkin sen käsityksen että olisivat kääntämistä yrittäneet joka tapauksessa jos olisin halunnut (ja vauvan syke ym. olisivat olleet ok), vaikka mulla tosiaan on istukka etuseinässä.
 
Okei :) Ensi viikolla näkee miten täälä toimitaan jos ei ole vielä kääntynyt takaisin. Lantion kuvauksista-mittaamisista ei ainakaan puhuttu mitään neuvolassa.
Tuleeko synnytystapa-arviointi kaikille ensisynnyttäjille automaattisesti ? kun ittelle ei ole siitäkään mitään puhuttu, vielä, josko tulevalla kerralla sekin. :whistle:

Etuistukka voi varmaan vahingoittua jos kovin joutuu kovaa käsittelemään, tai niin olettaisin jos kääntöä yritetään tehdä aiemmin.
 
Mulla nuorinta koitettiin kääntää vaikka istukka oli edessä, ei vaan voinut kovin kovasti. Kaks lääkäriä kokeili ja ei kääntyny. Myöskään ei suositeltu alakautta synnytettäväksi koska pää oli sen verran iso. Nyt jälleen mahassa istutaan, en aijo alakautta synnyttää vaikka pää ois pieni, saavat koittaa kääntää mutta luulen että taas mennään sektioon, ainaki oon alkanu siihen jo henkisesti valmistautuun.
 
Vanille luulisin et toi sun ä-polin käynti on just se synnytystapa-arviointi. en tiiä miten se oikee käytäntö on,mut oon sellases uskos, et esikoista odottavat käyvät ja sit uudelleensynnyttäjät jos on jotain niinku esim mulla noi sokerirasitusarvot heitelly. siks mulla tulee olemaan välipäivinä. ens viikolla neukku aikoo tehä lähetteen...
taitaa se käännösyritys olla ihan pakkakunnasta kiinni. laitoinki tuonne aikasemmin linkin perätilasynnytyksestä ja jos en ny ihan väärin muista,nii siin sanotiin et ei ees yritetä jos istukka etuseinässä.
 
"toive5"
Paikkakunta eroja on ja vielä pitää muistaa, että päätöksen tekee lääkäri eli ihminen, jolloin toinen voi tehdä toisenlaisen ratkaisun.

Verenpaineiden raja-arvot riippuvat myös henkilön "lähtö"-arvoista eli jos sinulla on luonnostaan alhaiset paineet on raja alempana. Itse sain nyt lääkärin mukaan nippa nappa rajalla olevilla arvoilla lääkityksen - 30min levon jälkeen suoraan istumaan mittauksiin 100/150. Kotona olivat 110-115/155-170. Hyvä tietysti, että yrittävät karsia turhia lääkityksiä, mutta ottaen huomioon ettei mitään muita arvoja ole mitattu samalla tekniikalla eivät ole silloin mielestäni täysin verrattavissa. Parhaimmat alkuarvot tais olla 80/125... Olotilan perusteella ainekin itse päätin mennä - pää oli turta ja päikkäreitä vaativa kroppa 8h yöunien jälkeen - heti herätessä huono olo ja päikkäreistä huolimatta ei olo tila / arvot parantuneet.

No itse olen tyytyväinen että päättivät aloittaa lääkityksen. Eilen iltapäivästä asukki oli aktiivisempi kuin muutamaan päivään. Siis perusliikuntaa enempi ei mitään hajoaa paikat jylläystä. Rakkausajan verenpainelääkityksen kanssa ei ole mukavaa elää - ylä- & alamäkeä tiedossa loppuajan, mutta ilman lääkitystä sitten ois yhtä ****, ja huono-olo vaikuttaa vauvaankin.

Synnytystapa-arviota ei tietääkseni kaikille tehdä, mutta perätilassa oleville tietysti, jos ei saada kääntymään. Musta nuo nyrkkisääntö jutut on vähän vanhan aikaisia tapoja lääkäreillä arvioda, voiko synnyttää alateitse perätilassa olevan. Lantion kuvaukselle uskoisin saatavan parempia tuloksia.

Täytyy kuitenkin aina muistaa, että mikään arvio ei ole veden pitävä. Kyllä hätäsektiota joudutaan tekemään, vaikka vauva olisi tulossa oikeinpäin ja lantio arvot hyvät. Mutta en nyt kuitenkaan lähtisi pelottelemaan asioilla vaan enempikin pitäisi tiedostaa, ettei käsikirjaa synnytykseen voi kirjoittaa. Itselläni nyt ainekin 4 toisistaan poikkeavaa synnytystä - vaikka kaikki lääketieteellisesti "normaaleja" synnytyksiä.

1. Kesti luonnollisesti kauan - oli niellyt lapsivettä, jossa omat ulosteensa -> osastolle.
2. Raskausmyrkytyksen takia - kypsytetty ja käynnistetty.
3. Nopea synnytys - olikohan 3 h kokonaisaika.
4. Synnytys kesti noin 2X pitempään kuin 3. ja alkuvaiheesta laskettuna lähempänä 3X . Vauva hyvin ylhäällä, vaikka synnytys käynnissä. Sydämen sykkeet laskivat aikaisessa vaiheessa... palautuivat sitten onneksi. Tuntui enempikin sille että punnersin vauvan kylkiluiden alta asti ulos, vaikka supistukset eivät olleet järin vahvan tuntuisia (tosin tässä spinaali käytössä)

Minkälaisia synnytyskokemuksia muilla on?
 
toive5 onko sulla proteiineja ollu virtsassa? Mä jouduin edellisessä raskaudessa sairaalaan vuodelepoon ja sain noi albetolit myös kun alapaine oli 105. Tuntuu korkeilta noi sun paineet siihen verrattuna..

Mä kävin myös eilen äitipolilla. Oon siis käynyt siellä 2-3 viikon välein edellisen raskausmyrkytyksen, pienipainoisen vauvan ja tässä raskaudessa olevan diabeteksen vuoksi.
Sain painoarvioksi himpun verran yli 3000g ja se kuulosti paljolta. Tosin lääkäri sanoi että mittaaminen oli hankalaa eikä tulos ollut kovin luotettava.. Hmmm.. Ja siis eilen oli viikkoja 35+2. Sain seuraavan ajan uuden vuoden jälkeiselle perjantaille ja silloin kuulemma suunnitellaan käynnistystä jos ei ole vielä syntynyt..
 
"toive5"
Sarastus83 : ei ole proteiinia tällä kertaa. 2. raskaudessa mulla kanssa raskausmyrkytys - Tosin silloin todettiin vasta LA:n jälkeen eli selvät suunnitelmat tuolloin lääkäreillä. Useamman päivän kuitenkin otti, että saivat kypsytettyä paikat, jonka jälkeen käynnistettiin.

Kyllä tuo 3000g - siis tämän hetken painoarvio eikö? On melko paljon ei kuitenkaan ihan mahdoton - oisko LA:n painoarvio tuolloin 3700g? Ehkä tuo painoarviokin vaikuttaa, mahdolliseen käynnistämiseen?

Nyt on kyllä ollut loppupäivän taas niin paljon helpompi olo, etten vaihtais lääkitystä pois. Tosin tämä ongelma saa helposti ajatukset siihen, että tulispa ulos heti, kun vain on täysaikainen... mutta eiköhän päästä taas yliajalle.....

Mulla joku ihme taipumus olla paikat täysin epäkypsät viimeisille metreille asti - kaikki tapahtuu sitten kerralla, mutta nyt kun alkaa asiasta infoamaan niin eiköhän poikkeus voisi tulla tällä kertaa..

Käynnistyksen parhaimpia puolia minusta on se, että tietää - tänään se tapahtuu. Eikä tarvitse stressata esim. saako lapset hoitoon taikka ehtiikö ajoissa sairalaan jne. Mutta toki käynnistetty synnytys on erilainen kuin itsestään käyntiin lähtenyt. Niin ja tietysti se, että alusta lähtien on valvonnan alla on omalla tavallaan mukavaa - "turvassa" olotila.
 

Yhteistyössä