Tammimasut 2015 *joulukuu*

"mak85"
2003 syntyny neiti syntyi kaksiviikkoa etuajassa, viimeiset kaksiviikkoa raskausmyrkytys vaivasi ja lopulta oli prot. Virtsassa ja lähetettiin sairaalaan. Sairaalaan päästyä kohunsuu olikin 3cm auki, pientä nipistelyä vatsassa oli aamun ollut, typy syntyi normaalisti 10h päästä :)
2011 syntynyt neiti suunniteltulla sektiola perätilan vuoksi.

Normi synnytyksestä paranin nopeampaa ( toki olin nuori 18v), kun taas sektiosta vatsa oli todella kipeä kauan aikaa, hyvin sekin parani kun ajattelee millainen toimenpide siinä kuitenkin tehdään.

Olisi niin kiva nähdä maha-asukki, yhtään ylimäärästä ultraa ei ole ollut, meinasin jo käydä yksityiselä moikkaan, mutta päätin jaxaa odottaa sitten kuitenkin :)

(En jaxanu kirjautua)
Mak85 :)
 
mulla ei ylimääräisiä käyntejä oo. kotiseurannassa vp ja sokerit. tai no ens viikolla mut seki vaan sen takia et tekee lähetteen sinne arvioon...

toive kyseli synnytyskertomuksia:
1. 37-viikolla oli proteiinit yhellä plussalla joten samana päivänä polille ja siit osastolle. taidettiin seuraavana päivänä laittaa sit kohdunsuulle joku tabletti pehmittämään ja pari päivää niitä laitettiin kun sit aamulla alko lapsivettä tihkua. supparit alkoki sit itekseen iltapäivällä ja poika synty yöllä. kesto oli kaikkiaan 8h45min (noin) kivunlievityksenä ilokaasu
2. supparit alko kotona pari päivää ennen laskettua ja ihan normaali alatiesynnytys. kesto 4h15min. (suunnilleen) ilokaasua vain
3. eteisistukka irtos 30+1 -->hätäsektio
4. verenpaineen takia laitettiin ballonki pari päivää ennen LA ja jäin osastolle koska oli tarkoitus pistää oksitosiini seuraavana päivänä,mut supparit alkoki illalla ja vedet meni.
kesto oli 3h15min. jouduin ottaa spinaalin,koska olin pakotettu sänkyyn.likalla oli napanuora kahesti kaulan ymprillä
5. nuorimmaisen aikaan mulla oli vp-lääkitys ja kävin lopussa osastolla suunnittelemas jatkoo ja sillon päättivät,et käynnistetään seuraavana maanantaina.
jonot oli kauheet ja ruuhkaa,mulla meni koko päivä siellä. mut lääkäri sit päätti ettei käynnistetä koska huoneet oli kaikki käytös ja tilanne epäkypsä. kanavaa 2senttiä ja kahelle sormelle auki. mikä oli edellisellä kerrallaki.
odotelin viimesille käyrille pääsyä kun alko tulla supistuksia. sit ku lopussa pääsin hoitajalle,oliki kanava hävinny kokonaan eli käynnisty ihan itekseen.
siit sit tarkkailuhuoneeseen ja muutaman tunnin päästä saliin.
kesto 2h .poika syntyi käsi poskella. ja ilman lääkkeitä mentiin
mainittakoon vielä, et olin 5senttiä auki kun saliin suunnistin ja soitin ennen lähtöö isännälle et alkaa tulla. no se myöhästy vartin. olin täysin auki kun saliin pääsin,matkaa ehkä 15-20 metriä!!! joka askeleella supisti.

saas nähä miten nyt käy!!!!! syntyykö kotiin vai matkan varrelle :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
No se 3kiloo on munkin mielestä paljon, 3 viikkoa sitten arvioitiin vähän yli 2 kiloseksi. Et onko muka voinu tulla kilo kolmessa viikossa :O

Lääkäri sanoi et +1 käyrällä menis ja syntymäpaino olis joku 4kilon tietämillä, mutta tosiaan sanoi myös että vauva oli niin hankalassa asennossa että mitta saattaa heittää paljonkin.
Alko vaan jännittää pirusti et millanen jättiläinen sieltä tulee..

Synnytyskokemus löytyy yhdestä lapsesta:
Rv 30 verenpaineetkin koholla ja proteiinia virtsassa. Siitä lähtien sairaalassa vuodelevossa, uä:ssä joka toinen päivä ja joka päivä virtsankeräys. Reilun viikon sain olla kotona välissä kunnes sit jouduin Naistenklinikalle loppuajaksi. Poitsu istui masussa ja Oisko ollu joku rv 34 kun yritettiin käännöstä mutta ei onnistunut. Poitsu syntyi rv 35+0 kiireellisellä sektiolla sydänäänien laskun vuoksi. Painoa poistullessa oli 1745g vaikka oltiin jo rv 35.

Tossa aikaisemmin olikin jo vähän mainintaa, mutta osaako kukaan sanoa et kuin nopeesti tilanne voi tuolla alakerrassa "kypsyä"? Et jos tilanne on täysin epäkypsä, niin kuin nopeesti tilanne voi muuttua?
 
"toive5"
Kanavan kypsyminen on todella henkkoht juttuja. Toisilla häviää pikkuhiljaa ja toisilla sitten juuri tuollain nopeasti.

Joten ei voi siitä minusta suoraan vedelle johtopäätöksiä. Toisilla kypsyttelyä jo ennen synnytyksen alkua ja toisilla sitten paikat täysin epäkypsät.

Kyllä itse toivoisin ehkä kuitenkin mielummin tuota 3h synnytysaikaa kuin 6h->... mutta sitä kun ei koskaan tiedä. Ensisynnyttäjillähän tuo on tutkitusti pisin aika, mutta aina löytyy poikkeuksia tähänkin.
 
Mulla yks synnytys takana ja meni niin että sain illalla salkkarit katottua ja sit alko supisteleen säännöllisesti. Pari tuntia kärvistelin kotona ja lähettiin sit sairaalaan,siellä oli tosi nyrpee vastaanotto "ensisynnyttäjän pitäis olla pitempään kotona"..käyrille ja olinkin jo 4cm auki,eli ei yhtää liian aikasin oltu siellä. Siitä sit saliin ja epiduraali ja oksitosiinitippa. Kokonaiskestoksi merkitty 6h eli aikas vauhilla mentiin ensikertalaiseksi..nyt vähän jänskättää kui kerkee sairaalaan ku välimatka hieman kasvanu..täytyy toivoa ettei neljän ruuhkan aikaan päätä syntyä :D

Tänään poksuu 37+0!
 
Mulla esikoisen synnytyksessä meni kaikki mahdollinen pieleen. Eli hän syntyi rv42. Kalvot puhkaistiin ja omat supistukset olivat vaan tehottomia. Ja tipallehan siinä jouduttiin. Alkoi helvetillisen kovat, mutta tehottomat supistukset. Siinä sitten taisi mennä 17h siinä, ja edistyminen oli todella hidasta. Kesken kaiken mulle nousi kuume ja tulehdusarvot paukkasivat kattoon. Siinä horkassa oli mukava olla. Vauva ei ollut edes laskeutunut synnytyskanavaan koska pää oli vinossa. Ne oli epätoivoisia hetkiä ja mietittiin jo sektiota, jos se ei kohta laskeudu. Rytinällä mentiin loppuun, ponnistusvaihe kesti 1h 15min ja imukuppi jouduttiin ottamaan avuksi. Synnytyksessä oli paikalla 2 synnytyslääkäriä sekä kaksi kätilöä. Tilanne oli kaoottinen ja traumaattinen ja kun lapsi syntyi, hän oli veltto eikä parkassut. Heti toiseen huoneeseen lisähapelle. Myöhemmin todettiin lievä syntymäasfyksia sekä sepsis. Eli mulla oli ollut streptokokki, joka siirtyi vauvaan. Molempien tulehdusarvot nousivat kattoon ja vauva osastolle antibioottiin. Ja muutenkin seurailtiin että tuliko tuosta asfyksiasta vaurioita. Ei tullut, onneksi. Viikon oli osatolla. Synnytys oli niin hirveä, että ajattelin ettei toista tule. Noh, niin se mieli muuttui..

Kakkosen synnytys käynnistettiin rv40 turvotuksen ja muun takia. Heti alkoi supistelemaan ja siinä sitten pyörittiin. Välillä kätilö katsoi kohdunsuun tilannetta ja näytti että taaskaan ei lähde avautumaan. Illalla tuntui että pönttö on sekaisin, puristi vatsaa. Vessassa pinnistelin ja ihmettelin, että jaha, ummetus nyt vielä tähän syssyyn. Mies lähti kotiin ja yritin mennä nukkumaan, mutta ummetus oli pahentunut, niin että se sattui jo liikaa. Kutsuin kätilön, joka tuikkasi kankkuun petidiiniä. Meni n. 10min ja ummetuskipu jatkui. Soitin kelloa, kätilö tuli takaisin ja sanoin että hitto kun kiertää vatsassa, kauhia kakkahätä, mutta mitään ei tule. Tähän kätilö tokaisi, että noniin, sä synnytät kohta, lähdetäänhän saliin. 7cm auki. Siellä sain spinaalipuudutuksen ja kakkahätä lähti sillä. Nukuin pari tuntia ja sitten siirryttiin rauhallisesti ponnistusvaiheeseen. Tuntui, että olin tilanteen herrana ja siitä 15min päästä syntyi kaunis, huutava terve poikavauva, apgar 10. Nauroimme mieheni kanssa onnesta, kun sain pienen pojan rinnalleni. En tuollaista ollut kokenut. Se oli ihana tunne! Synnytyksestä jäi hyvä mieli.

Ajattelin nyt ottaa spinaalin, mites muut? Mulle ei epiduraali sopinut, tai se ei toivottua lopputulosta tuonut. Mulla on tällä vkolla polilla lääkäri, tehdäänköhän siellä synnytystapa-arvio? Mitäpä lottoatte, saanko tällekin käynnistyksen sitten lähempänä laskettua?
 
meen tilanteen mukaan. mut yritän pinnistellä mahdollisimman kauan ilman spinaalia. mä en tykänny ku se vei ponnistamisen tarpeen vaikkakin minuutissa mä likanki ponnistin ulos. aqua-rakkulat mä haluisin jos TÄLLÄ KERTAA MUISTAS!!!! mun supparit sattuu aina eniten selkän...
 
Neuvolasta soitteli meidän oma th, että streptokokkinäyte oli ollut positiivinen. Eli synnytyksessä saan sitten antibioottia suonensisäisesti. Onhan se hyvä, että testaavat! Olis tuokin mennyt ohi, oireeton kun on.

Mä en noista kivunlievityksistä niin tiedä, kun ekaa kertaa asialla :p Oon aatellu, että kaikkea saa tarjota ja katon sitten tilanteen mukaan, mitä haluan. Kaikissa tuntuu olevan jotain huonoja puolia (esim. väärään aikaan annettu epiduraali voi pitkittää synnytystä), mutta en silti ole sulkenut mitään vaihtoehtoa täysin pois. Tai no, ehkä nuo tombataren ehdottomasti haluavat aquarakkulat ovat mulle sellainen, että en kyllä halua :D Ylellä tuli kesällä tanskalainen synnytyssarja ja siinä yks nainen meni aivan hulluksi niistä rakkuloista, kun sattuivat niin paljon. Jäi vähän trauma :D Akupuntiota olisi siisti kokeilla kivunlievityksenä, mutta sitä ei mun tietojen mukaan täällä Oulussa ole saatavilla - korjatkaa toki, jos olen väärässä! Mulla on kädessä/hartiassa ollut hirveä kipu korjattu kahdella akukäynnillä täysin, joten arvostan kyllä kyseistä hoitomuotoa. Mulle vesi on miellyttävä elementti, suihkussa oon näitä raskauskremppojakin parannellut, joten ammetta oon ajatellut. Mutta tilanteen mukaan mennään. Eihän sitä voi ennakkoon tietää, mikä sitten tuntuu hyvältä.

Pakkosyötetty Napsu & Karateka 36+0
 
sepä sen aqua-rakkulan juju on. sattuu mut sit tuottaa paljo endorfiineja ja niitä voi laittaa niin paljo ku haluaa/ehtii. mulle on laitettu -90 luvulla molemmissa alatiesynnytyksissä ja on vat toimineet. toinen on se amme/suihku. en oo vielä aikasemmissa päässy ammeeseen,mut jospa tää viimene ny sit ois siltä osi erilainen :whistle:
 
Ah, sain odotetun puhelun ja toivotunlaisen vastauksen: lantion mitat riittävät mainiosti perätilasynnytykseen alateitse! Tiedostan kyllä, ettei se välttämättä ihan niin mene, mutta helpottaa tieto että on edes se mahdollisuus. Varasivat kontrolliajan polille muutama päivä ennen laskettua (jos tyyppi ei ole siihen mennessä ulostautunut itse), tarkistetaan sitten vielä arviota vauvan koosta. Sen verran sirot oli viime viikon arviomitat, että aikamoisen spurtin saisi vetää jotta yli nelikiloiseksi ehtisi. :D

Kivunlievityksiä sun muita en kauheesti meinannut etukäteen pohtia, tilanteen mukaan mennään. Äidilläni on ollut varsin nopeat synnytykset ja kuulemani mukaan se olisi periytyvää, joten koitan varautua myös siihen ettei mitään välttämättä ehdi saada.

Neuvolasta sain lähetteen streptokokkilabraan, täällä kuulemma kaikki pyritään laittamaan siihen rv38 täytyttyä, että olisi tulos valmiina synnytyksen koittaessa. Jos ei niin ottavat pikatestin synnytyksen yhteydessä.
 
"toive5"
Tilanteen mukaan mennään enkä käsikirjoitusta aio kirjoittaa...

Mukavaahan se on, jos ei tarvitse muuta kuin ilokaasua, mutta jos synnytys ei etene ja kipuja kuitenkin on niin toki kivun lievitys on sallittua.

Kontrollipäivystys tänään. Nostettiin verenpainelääkityksen määrää vielä. Tiistaina joutuu menemään uusiks. Jei kuka sitä ei haluisi kärvistellä 23.12. sairaalassa - varmaan lääkärit ja hoitajat tosi kiireisiä niin mukavaa olla "kontrollipotilas" eli kiireysaste Ö . Perjantaina pikainen käynti neuvollassa - tarkistetaan pissa. Samalla voisi viedä Streptokokkinäytteen labraan.

Tänään myös Työterveyslääkäriltä kävin hakemassa antibiootit tähän jatkuvaan yskään - ilmeisesti poskiontelon tulehdus ylläpiti sitä. Tutuis että olisi jo nyt parempi olo.

Ja eilen tuli autokaupat.

Onneks huomiselle ei oo mitään hampulääkäreitä, harrastuskuskailuja tms. Siis jos vaikka ois aikaa olla kotona ja siivota kotona...
 
taas piti itkun kans tulla ultrasta.... Ensinnäkin heti ärsytti ku toivon aina naislääkäriä niin oli kyllä naislääkäri mut oli mukana MIESkätilö harjoittelija. Kysy lääkäri,että katotaanko kohdunsuun tilanne,minkä olisin halunnut tietää,mut nyt sitte sanoin,ettei katota,ku ärsyttää aina noi mieslääkärit yms.
No vauvan painoarvio oli hillitön.... :/ 3800g ja viikkoja 37+5. Tai mun mielestä hillitön,lääkärin mukaan nykypäivänä normaali. Vähän se oli keskikäyrän yläpuolella,mut syntymäpainoarviokaan, 4100g ,ei ylittänyt yläkäyrää. Lääkärin mielestä ei tarvetta käynnistysmietteille eikä seurantaan,mut mun toiveesta on uusi vuosi viikolla uusi käynti,jossa voidaan arvioida käynnistystarvetta. Olen niin pettynyt itseeni! Miksi en noudattanut radiruokavaliota vielä tarkemmin. Nyt en kyllä syö mitään herkkuja,enkä suklaata koko jouluna! Ja neuvolassa koko ajan arvioitu,ettei ole iso vauva,sokerit pysynyt koko ajan reilusti alle raja-arvojen,painoa mulle tullut yhteensä vajaa 7kg ja kaksi edellistä neuvolaa paino tippunut pari kiloa. Sf-mitta menee keskikäyrän alapuolelle. Nyt mietin jokaista herkkua ja roakaruokaa,myyrä olen syönyt,että miksi! ! En missään nimessä haluais käynnistystä ja luomu synnytys toiveissa,mut saa nähdä jos tuolta joku yli nelikiloinen tulee. :( lääkäri kyllä sanoi,että jos on noudattanut ruokavaliota ja sokerit on ollu hyvät kotona,niin olen tehnyt sen mitä voin, ja silti voi tulla sokerivauva.

No,mää varasin nyt ajan yksityiselle kätilölle,joka tulee meille kotiin perjantaina jutteleen mun huolista,opettaan tens-laitteen käyttöä ja katsoo kohdunsuuntilabteen ja kuuntelee vauvan sydänäänet.

Ja jouluaaton jälkeen kyllä aloitan kaikki mahdolliset keinot,että tämä tyyppi tulis ajoissa pihalle,ettei ehdi kasvaa enempää.

Masentunein mielin Amelier ja pallin pöllykät vilauttanut vauva.
 
Amelier, kyllä mä olen lääkärin kanssa samaa mieltä! Kaikkea ei voi kontrolloida ja tässä vaiheessa on aivan turha soimata itseään sillä, mitä on tullut tehneeksi - tai tässä tapauksessa syöneeksi. Sellasta täydellistä odottajaa, joka ei ikinä repsahda mihkään "epäilyttävään" ruokaan ei olekaan, joten miksi pahoittaa mielensä siitä, ettei sellaiseen pysty? Tärkeämpää on, että teille on tulossa terve poika. Jos siltä tuntuu, niin rajoitat nyt niitä herkkuja. Olishan se vauva voinu kasvaa yhtä isoksi, vaikka olisit syöny salaattia nää viikot. Ainakin sulle on annettu kokoarvio ja voit valmistautua kaikkeen siihen, mitä se voi tuoda tullessaan. Aattele, jos olisivat tuon tiedon kertonu vasta h-hetkellä.
 
  • Tykkää
Reactions: Amelier
Amelier mä oon jokseenkin samassa tilanteessa.
Muista että ne ultralla tehdyt kokoarviot ovat ARVIOITA. Yhden millin heitto kuvaruudulla vaikuttaa arvioon paljon. Monesti kokenut kätilö osaa arvioida painon paremmin pelkällä näppituntumalla. *halaukset*
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Amelier
Helou..

Täällä oli jännä yö.. Heräsin 1aikaan veskiin ja kun menin takas sänkyyn alkoi kauhea kipu vasemmalla alavatsalla.. Nousin ylös ja täristen ja viluissani kävelin alas ja istahdin pöydän ääreen. Pikkuhiljaa kamala kipu helpotti,mutta sen jälkeen alkoi selkää ja alamahaa juilia menkkamaisesti ja tuli kiepitä supistuksia jotka ei kauan kestäneet, mutta pitivät hereillä. Edelleen on tilanne aikalailla sama. Juilii selkää ja vähän alamahaakin ja tulee lyhyehkäjä kipeitä supistuksia.. ajattelin että jos ensin neuvolaan soittelisin että kannattaako vielä hätäillä. Kouluun en nyt sitten mennyt ettei siellä vain sitte tartte hätäillä..
Eilen neuvolassa painoarvio oli 2800g, kohdunpohjankorkeus oli muka noussut vaikka viimeksi oli jo pysähtynyt ja oli korkein mitä ikinä ollut. Kohdunsuu oli pehmeä ja sitä oli n. 2,5cm jäljellä ja ulkosuulta sormelle auki kuten viimeksikki..

Nyt tässä jännätään pitääkö lähtä vai ei vai venyykö tääki miten pitkään..

Vaavimasu ja typykkä 36+2
 
Puuuuuuuh, voisko tää väsymys jo loppua? Sitä jaksaa aamulla olla sen verran hereillä, että syö aamupalan, mutta sitten silmät lupsahtaa jo kiinni. On tässä tietenkin se etu, että miehen työpäivä tuntuu lyhyemmäältä, kun siitä on nukkunu 3 tuntia :D Ei tarvi olla niin pitkään yksin. Mitä muut esikoista odottavat tekee päivisin? Mun tekis niin mieli lähteä ulos ja vaikka keskustaan jonnekin kahvilaan istumaan, mutta liikkuminen on niin tuskaa ja heti alkaa supistella, etten uskalla/viiti yksin lähteä.

Lähestyvä uusivuosi tuo tietenkin laihdutusohjelmat ja kuntosalien mainokset. Onko muilla millaisia kuntoilusuunnitelmia synnytyksen jälkeen? Mulle vuosi 2014 piti olla get fit -vuosi, mutta kuntosalikortti joutui hyllylle heti kesän alussa, kun ei vain voinut treenata. Meillä on häät elokuussa, ja haluaisin olla mahdollisimman hyvässä kunnossa silloin. Vaunulenkit ja imetys ovat kai todella tehokkaita kiinteyttäjiä, jotka voi aloittaa heti synnytyksen jälkeen. Kovasti olen jo googlaillut vauvauintijuttuja ja ohjeita vauvan kanssa jumppaamiseen. Toivottavasti niille tulee käyttöä enkä jumahda synnytyksen jälkeenkin aivan totaalisesti tähän sohvalle... :rolleyes:

On muuten hassua, kun seuraava neuvola on jo tulevana maanantaina. Sitä on niin tottunut siihen kerran kuussa -rytmiin, että aivan stressaa tällainen muutos ;)

Napsu ja Karateka 36+2
 
Moikka Naaba!! Täälläkin just mammaloma alkanut, ja samojen onkelmien kanssa painitaan. Ei oikeen mitään uskalla tehä, kun heti alkaa supistamaan. Mutta neljän seinän sisällä pää rupiaa hajoomaan. Oon tässä edellispäivänä tuunannu äippäpakkauslaatikkoo ja tänään pyykkäilen vauvan vaatteita, mut se menee vähän hittaasti, ku puolen tunnin puuhaamista pitää aina tasotella tunnin levolla. Piiiiiikkasen kypsää touhua... Eilen jomotti sillain ku kuukautisten aikaan alaselkä ja -maha koko päivän, ni en tehny sit mitään. Yle areena on ollu kova juttu ipadin kanssa. Ja tää ikeasta hankittu halpis moottoripohjasänky on kans ollu jumalan lahja!!!
 
Mua lähinnä vaan särkee lantiota ja jalkoja. Yösäryt on onneks vähän helpottanu ja oon saanu nyt vähän paremmin nukuttua, vaikka pätkittäistähän tuo uni on. Mutta kun mua ei oo supistellu, niin oon yrittäny liikkua ees jonkin verran. Joitain alaselän menkkatuntemuksia on ollu, mutta ne voi heijastua kyllä ihan tuolta lantion kivuista.

Mä oon yrittäny päivittäin käydä koirien kanssa sellaset 6-7 kilsaa kävelee. Tahti ei oo mitenkään kova... Mulla menee vähintää puoltoista tuntia lenkkiin. Metässä en sit kävele noin pitkään kun siellä on vielä hitaanpaa tuo liikkuminen. Laiskottelupäiviäkin välillä pidän, ehkä kerran viikossa jollon vaan pyörähän koirien kanssa ulkoilemassa.

Muuten sitten oon käyny kaverin hevospihatoista heittelemässä lantaa kun olivat mahataudissa ja toiselle kaverille kävin tekee ilta ja aamutallit kun se oli reissussa.

Yks kaveri on viemässä koiraa erikoisell parinsadan kilsan päähän, niin oon tyrkyttäny itteeni seuraks sinne reissuun jne. Yritän sopia kaikenlaista menoo, kun muuten kyllä vaan lorvin ja mulle valitettavasti tahtoo tulla huono olo, jos pitkiä aikoja vaan oleskelen.

Vaikka kyllähän tässä kotonakin kaikkee pientä puuhaa on, kun on osittain puulämmitys...

Sen oon kyllä huomannu, että jos en erikseen sovi jotain menoa, niin päivä kyllä menee helposti ihan vaan oleskellen. Multa on kans onnistunu kolmen tunnin päiväunet, mikä on mulle todella epänormaalia. Muutenkin nukun paljon enemmän kuin normaalisti. Tosin eihän tuo uni niin yhtäjaksoista ja syvää ole kuin aiemmin.

Kiikkustuolissa istun paljon, siinä on paras asento mulle. Oonkin kavereille naureskellu puhelimessa, että täällä mä kiikkustuolissa istun ja kudon sukkaa... Tosin nyt alotellu vauvan villatakkia kutomaan.

Iltayöstä kun en saa nukuttua kattelen sit tallennettuja ohjelmia. Yleensä en juuri telkkaa oo ehtiny kattelee, mutta nyt oonkin sit katellu monen vuoden edestä.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä neuvola lääkäri takana ja kaikki hyvin :) vauva ei ollu vielä kiinnittynyt mutta oli laskeutunut jo aika alas :) maksa arvot ollu hyviä, silti joudun kerran viikossa käymään verikokeissa jos sattuukin nouseen... Nukkuminen vähän hankalaa ku ei löydä sopivaa asentoa ja sit vessassa joutuu ramppaan joku 10 kertaa yössä :D eipä tässä enää kauaa tarvi rampata :D viime raskauden jälkeenkin muistan että oli tuntu että jotain puuttuisi ku ei koko ajan tarvinnut hypätä vessassa :D sit huomasin eilen että ku pitää kireitä farkkuja jalassa niin 5min välein tulee vessahätä, eli löysissä housuissa jatkossa :LOL:

Tanya 35+6
 
Miri, joo, sama :D Lakanoita silittäessä saa pitää parikin glögitaukoa ja pyykkikoneen tyhennys saa odottaa sitä, että maha sallii kylppäriin lyllertämisen :D

Täällä kans herättelee selkä- ja lantiokivut joka yö. Harvoin kuitenkaan tarvii nousta vessaan (*koputtaa puuta*), vaan asennon vaihtaminen riittää. Oon pitäny vesituoppia sängyn vieressä, koska viimeistään aamulla on tosi jano. Enemmänkin tuskaa tuottaa nukahtaminen. Silloin käyn vartin välein pissalla, lämmitän kauratyynyn, pelaan tabletilla, kääntyilen sata kertaa,.... Sormien nivelkipu häiritsee joskus iltaisinkin, mutta enemmän se on aamujen vaiva. Raajat, etenkin kädet, puutuu helposti, mikä herättelee etenkin päiväunilta. Oon huomannu, että mukavin asento olis selällään, mikä on ristiriidassa suositusten kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Miri81
"toive5"
Mulla tällä hetkellä onneksi ongelmana lähinnä yskä ja paineiden kanssa paininta.

Hiukka häiritsee myös se, että vauva on ylhäällä - painaa siis mukavasti kylkyluita ja hengästyyy helposti. Mulle ei mielestäni kauhean helposti tule supistuksia ja edellisten perusteella en pelkää touhuta ollenkaan. Tosin nämä verenpaine hommelit kyllä pistää lepäämään kummasti...

Vaavimasu: Jännät paikat siellä! (saas nähdä tuleeko jo ennen joulua maailmaan)
 
"mak85"
Joku kysy urheilusta raskauden jälkeen. Aion alkaa mahdollisimman pian lenkkeileen ja nostaan kuntoa ylöspäin. Viimexi odotin sektion jälkeen 3kk että uskalsin pumppi tunnille ja aloinki heti käymään 3krt viikossa, saa nähä miten nyt synnytys/leikkaus menee, mutta tarkotus ois palata salille heti kun tuntuu kroppa siltä että voi mennä. Ei jaxas oottaa mutta en myöskään ota siitä stressiä. Oon muutaman vuoden treenannu 3-4krt viikossa ja nyt raskauden aikana vain pari kertaa käyny. Ollaan rakennettu uutta autotallia ja rempattu kämppää niin ei oo ehtiny, sen verran tiukille meni aikataulut että saatiin talliin lämmöt päälle ennen pakkasia ja pikku hommaa ollu edelleen. Jos oisin salilla kulkenu niin mies ei ois saanu tuota vauhtia tehtyä mitä töiden jälkeen teki, lastenvahteja kun ei lähellä ole. Lenkkeily on riittänyt oikeen hyvin, en nauti salilla käynnistä jos en voi tehdä täysillä, kilon painot ei nappaa ollenkaa. Asiat tärkeys järjestykseen ja nyt toivottavasti saadaan hoitaa vauvaa rauhassa remonteilta :)
oli pakko alkaa peseen vauvan vaatteita kun hokasin kuin paljon sitä pestävää on, yllättävän paljon. Nyt alkaa oleen kaikki hommattuna :) joulun jälkeen kun vieraat lähtee alkaa pinniksen kasaaminen ja uuden tulokkaan tavaroiden laitto omille paikoille, kyllä jännittää :)
tsemppiä kaikille, kohtaa alkaa poksahtelut :)

mak85 rv 34
 
Täällä yhä kotosalla...

Supistukset kesti eilis iltaan myöhään asti ja sitte saunan jälkeen loppu..
Eli siitä yö 1 kesti eilis iltaan asti ja niitä tuli 2-10min välein ja oli jo ihan hengiteltäviä kivuiltaan.. Huoh! Ei viittiny alkaa kuitenkaa hoputtaan neitiä maailmaan kun vielä sais pysyä mahassa.. Tää päivä vapaata koulusta ja pitäis kauppahommat hoitaa ja käyä tk:ssa kun vasen poskiontelo ihan sairaan kipeä.. Sitte taijan tarkistella vielä tuon sairaalakassin että siellä nyt varmasti on kaikki mitä tarttee.. Kotihommiaki olis muttta niitä pitää nyt vähä karsia ja koittaa ottaa iisimmin.. Kiinnostaispa vain tietää mikä tollasen supistelun jälkeen on tilanne alapäässä, että osais ajatella miten pian kannattaa lähteä jos alkaa uudestaan..
No.. Jos ei tänään supistele niin huomenna kouluun ja tentin tekoon...

Vaavimasu ja typy 36+3
 

Yhteistyössä