Tammivauvat 2010

väpä08 minkä ikäne sulla esikko? Miunki pitäis ruveta tuota 1,5vuotiasta potalle opettaa, mut tuntuu vaa ettei aikariitä. Tai siis aika ei riitä siihe,ett kaveri oisilman vaippaa ja sithä niitä vahinkoja o lattialla ja ne pitäis luututa piski :attn:

Joo-o..miepä taas liukenen,ko Pätkä otti ja söi,kakkas ja nukahti :D

Pörri ja Pätkä 13vrk
 
Mimonmami :hug: toivottavasti kaikki jo ok!

Arvatkaas mitä! Tein tänään 'löydön' vauvan suusta: siellä on hammas! Ja kohta kaksi... Hänellä oli jo syntyessään ikenet tuosta alhaalta turvoksissa, mutta en ihan näin aikaisin hampaita odottanut... Esikoiselle tuli 3 kk:n iässä, mutta tämä vauva oli vielä aikaisempi :whistle:

Ananaskirsikka+vauveli, viikon vajaa 2 kk :heart:
 
Ananaskirsikka :whistle: Mie en ihan heti näille toivo hampaita, kun puhkeamisen jälkeen riski karieksen tarttumiseen on suurempi. Esikoisella tuli 3,5kk iässä eka hammas. Serkulla oli syntyessään jo yksi puhjennut. Onhan tuo harvinaista, että hampaita tulee aikaisin, muttei tavatonta.

Koshta pitäisi lähteä viemään esikoista hoitoon, mutta kirjoitampa äkkiä jotain. Eli meillä oli viime viikolla osastonäyttö kuukausi lasketun ajan jälkeen. Lapset olivat tuolloin 4kk1vko eli korjattua ikää 1kk. Vastasivat ihan ikätovereitaan (korjatun mukaan). Pojalla tosin on selän liikakäyttö lisääntynyt. Syytän refluksia, jonka vuoksi joudutaan pitämän poikaa ruuan jälkeen kielletyssä pystyasennossa, joka stimuloi tuota selkää. Näitä kun pitäisi pitää asennoissa, jotka vahvistaisivat vatsalihaksia. Saatin uusia käsittelyohjeita ja toivottavasti nyt saataisiin tuo lihasten käyttö tasapainoon, muuten ollaan ongelmissa, kun lapset opettelee liikkumaan :/

Samalla kysyin fysioterapeutilta miten kauan lapsia voi kaukalossa istuttaa yhteen menoon. Kukas sitä pohti aikoinaan odotusketjussa? Jos nyt lähtisin tästä Etelä-Suomesta Lappiin, niin se olisi liian pitkä aika kerralla. Välillä pitäisi pysähdellä, ottaa lapsi pois kaukalosta ja antaa lapsen jumpata lattialla yms. Meillä on sukulaisiin 3-4 tunnin ajomatka ja se on ihan OK, silloin tällöin. Kaukalo on ergonomisesti vauvalle hyvä paikka, selkä on tuettu koko matkalta, pyöreästi. Mutta kaukalolla ja sitterillä on passivoiva vaikutus, jos lapsi viettää niissä paljon aikaa. Sieltä kun näkee helposti, lapsen ei tarvitse tehdä töitä niskalihaksilla ja kannatella päätään. Samaten kaukalossa/sitterissä oleskelu ei ole hyväksi liikkumisen opettelulle.
Kaukalo on mieillä sellainen paikka, johon voin tuon pojan laskea syönnin jälkeen, ilman että refluksin takia ruokaa nousee ylös (muuten joutuisin tunnin kantamaan pystyssä). Ja fyssarin mielestä se on OK, varsinkin jos lapsi nukahtaa siihen. Suositus olisi nyt mahdollisimman paljon pitää lattialla hereillä oloaikana vauvoja, mahallaan ja selällään liikumista harjoittelemassa (ei nyt vielä ryömimään tarvi lähteä, mutta ennen ryömimistä täytyy vauvan vahvistaa muita lihaksia ja liikeratoja)

Tuolla fysioterapeutilla on ihan mielenkiintoista käydä. Ihan hyvä esikoisestakin tuli ilman ammattilaisen opastusta, mutta nyt kuulee ne ikäkauteen liittyvät jutut joita lapsi harjoittelee ja miksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa-06:
Mä kun kerroin neuvolassa että kaksi kertaa on vauva nukkunut yöllä yli 4h putkeen(5h ja 7h) niin täti ei tykännyt kun sanoi että tän ikäsen ei vielä kuulukaan sellasia pätkiä nukkua. Totesin vaan että en oletakaan ja ei mua yöheräämiset haittaa...
Outo kommentti tädiltä :eek: Meillä oli eilen neuvola ja kerroin myös vauvan unista (nukkuu aina 5 h ja sen jälkeen 3-4 h) niin täti oli vain ihmeessään miten hyvin näinkin pieni nukkuu eli oli sitä mieltä, että kannattaa olla vain tyytyväinen =) (ja sitä kyllä olenkin!)

Meillä on nyt testauksessa disflatyl, eilen illalla annoin ensimmäistä kertaa ja kyllä tuli pieruja paljon.. Yö vaan menikin sitten huonommin kuin normaalisti! Normaalisti nukkuu siis yöt hyvin, mutta päivät menee sitten huonommin. Nyt sitten yölläkin oli kitinää ja ihan unissaankin välillä itki ja sitten taas rauhottui (ja kovasti piereskeli). Pienensin nyt annosta tuosta disflatylista, katsotaan meneekö sitten tämä päivä rauhallisemmin, mutta yötä vasten en tuota kyllä enää anna! Relat meillä on myös käytössä, mutta niistä en ole huomannut mitään vaikutusta (käytetty nyt kaksi viikkoa). Tosin en edes tiedä johtuuko itku/kitinä masuvaivoista.. Tunnen itseni välillä niin surkeaksi äidiksi kun en osaa tulkita vauvaa :ashamed:

Ja eilen alkoi sitten kuukautiset :headwall: Ja minä kuitenkin imetän vielä!!!!! :headwall: En todellakaan odottanut niiden alkavan vielä pitkään aikaan :kieh:

Lumi ja Lilliputti 5 vkoa
 
mimonmami Tsemppii sinne ja toivottavasti kaikki jo ok :heart:

väpä Hieno homma. Kauanko kesti pottaharjoitukset?

ananaskirsikka Teidän vauvalle tulee sitten hampaat ajoissa. =)

lumi Mullakin on ihan sellainen olo, että menkat alkaa ihan millä hetkellä hyvänsä. JOtenkin odotin, että ne ei vielä alkaisi.

Meillä tyttö tuntuu kovasti oppivan kaikkea uutta ja kehittyy kivasti. Naureskelee,hymyilee,ääntelee yms. Kiva aamulla aina herätä kun ekaksi tyttö hymyilee äidille. :heart:

Millis ja Liinu 1kk :heart:
 
Edellisen viestin jälkeen mie olen touhunnut sen verran, että on pakko tulla kertomaan :LOL:
Kävin kaksosten kanssa kaupassa. (Joo, ei saatas, lääkäri kieltänyt. Nyt on menossa pahin RS-viruslkausi. Mutta oli pakko....) Tyttö on meidän mielestä syönyt koko ajan veljeään huonommin, joten ajateltiin kokeilla toista korvikemerkkiä (nyt syövät Nan2:sta). Siinä pähkäillessäni huomasin, että ihan valtavan monessa Tuttelissa oli vanha päiväys :eek: Eipä muuta kuin myyjää etsimään ja kertomaan asiasta. Myyjä oli niin mielissään, kun vaivauduin kertomaan, että antoi vaivanpalkaksi pussillisen hillomunkkeja :D Miusta on ihan normaalia kertoa päiväyksistä, ehkä koska olen ollut töissä kaupalla ja tiedän miten helposti ne jää huomaamatta. Senkin takia tarkastan aina itsekin päiväyksen ennen ostoa.

Kotiin kun tyulin niin aloin sitten laskea mitä tuo tyttö on eilen syönyt. Eilen aloitettiin merkkaamaan ylös ruokamääriä, jotta ihan oikeasti tiedettäisiin miten paljon vähemmän tyttö syö. Poika kun monesti vetäsee kerralla yli 100ml ja tyttö syö vain 30-40ml kerralla. Hämmästyksekseni, tyttö on eilen syönyt 80ml enemmän kuin poika :eek: Vaikka hää syö vähän kerrallaan, hää syö monta kertaa useammin.

Ja taas huudellaan ruokaa taustalla ;)
 
Heipä hei, kiva että minunkin tiedot oli päivitetty tähän ketjuun, vaikka en paljon ehtinyt odotusketjussa kirjoittaa. Vois yrittää olla aktiivisempi tässä ketjussa, ja ainakin kiva käydä lukemassa, kun esikoisen kanssa on vauva-arki uutta ja ihmeellistä.

Mukavasti on kuitenkin mennyt, mitä nyt imetys on tuottanut päänvaivaa ja nyt mennäänkin osittaisimetyksellä ja osittain syödään korviketta. Nyt taitaa kyllä olla jo suurempi osa korviketta... Imetyksen alku meni huonosti kun olin leikkaussalissa paikkailtavana ja sitten heräämössä ja sain vauvan viereeni vasta n 6 h päästä, jolloin sille oli jo ollut pakko antaa korvikemaitoa. Maidon nousu oli myös hidasta, joten jäimme siis koukkuun pullon helppouteen, Pompula on tosi kärsimätön rinnalla, jos maidontulo vähänkin hidastuu. Oikeestaan vaan yöllä sujuu imetys hyvin, mutta hyvä niinkin.

Päivän on meillä rauhallisia, vähän seurustelua ja pitkiä unia väliin. Samoin yöt nukkuu 2-5 h pätkissä, eli ihan ok. Illalla sen sijaan kitisee ja kun ei saa unenpäästä kiinni, huusi eilen ihan suoraa huutoa loppujen lopuksi. Kapalointi siihen viimein auttoi.

Edyta ja Pompula 6 vkoa
 
Pikaisen päivityksen tulin vaan tekemään

Onnea nyt ensin kaikille lopuillekin vauvautuneille :heart:

Meidän reilu kahden viikon lastenklinikalla olo saa torstaina päätöksen,kun päästään siirtymään omaan sairaalaan ja toivottavasti se sairaala reissu jää hyvin lyhyeksi,mutta nyt siis meidän neidillä kaikki olosuhteisiin nähden hyvin :heart:

Piiuli ja neiti tänään 1kk
 
Jei, kiva kun saa pienen hetken tulla tänne kirjoittamaan lukemisen lisäksi. Lukeminen kun onnistuu tyttö sylissä mutta kirjoittaminen ei. No, tiedätte kyllä :D

Hipkukka - Miten selän liikakäytön voi huomata??

HarsoG Laitatteko harson tms. vaunujen suuaukolle nyt kun pakkasta? Sain ohjeen omalta neuvolan tädiltä ettei saa laittaa. Vauvan pitää saada tuntea kylmä ja raikas ilma kasvoillaan. Tein työtä käskettyä ja saman päivänä törmäsin toiseen tuttuun neuvolan TH joka oli kauhuissaan kun minulla ei ollut harsoa peittämässä avointa koppaa. Itse olin ennen oman Th neuvoja järkeillyt että se harso on hyvä olla. MITEN te muut teette??

Meillä yöt on aika rikkoinaisia; vauva herää 2 tunnin välein syömään ja aamuyöstä 3 tai 4 aikaan alkanut vääntämään pierua yms. huudon kera ja siinä on helposti mennyt pari tuntia ellei enemmänkin. Päivällä ei suostunut sisällä nukkumaan kuin sylissä ja siinäkin pieniä hetkiä. Alkuun tuntui noi vaunuttelut hankalilta kun neiti huusi joka kerta kun aloin pukea ulos ja jatkoi sitä vielä vaunuissa. Oli aika epävarma olo että mikä sillä on, nälkä ehkä vaikka väsy taisi olla. Mutta nyt alkaa jo hänkin oppia että nukkumaan ollaan menossa. Eilen hän nukkui 5 tuntia iltapäivällä/illalla! Olin ihan ihmeissäni. Pitikin aika monta kertaa käydä katsomassa että onko itkuhälytin rikki vai hengittäkö vauva edes. :LOL: Vauva on ollut rauhallisempi iltaisin ja itte olen saanut aikaa tehdäkin jotain, esim. laittaa pyykkiä yms. hohdokasta :LOL: Ei vaan. Ihan kiva kun saa arkea pyörimään kun saa edes pyykit pestä ja myös kuivumaan. On tässä aloittelijalle ollut opettelmista vauvan kanssa.

Lapsen isä on nyt meidän kanssa jälleen. Viime yönä hän nauroikin kun tyttö huusi nälkää että sitä ei voi ravintolaan viedä kun tilauksen jälkeen alkaa heti kuulua " Missä se ruoka viiiiiiipyyyyyyyy!?"

Lili ja pikkuE 5vko
 
Hipukka: muakin kiinnostaa tuo selän liikakäyttö, että miten sen huomaa? Ja miksi ei sais vauvaa pitää pystyasennossa? Meidän on kyllä aivan pakko pitää vauvaa pystyssä syötön jälkeen koska muuten oksentelee niin paljo ja itkee mahaa.....

Harso: miksi ei sais laittaa vaunujen suojaksi? Eri asia tietysti jos siihen tumppaa paksut peitot niin, ettei ilma kierrä mutta harsohan päästää varmasti sen verran raikasta ilmaa sisään, että vauva ei kärsi.

Hassua, jollak oli jo puhjennut hammas :D Meidän lapsilla on kaikille puhjennu eka hammas vasta lähempänä vuoden ikää :eek: :LOL:
 
Harsoa en ole laittanut vaunun suulle, eikä ole vauva tuntunut kärsivän. Vauva ei juurikaan suostu sisällä nukkumaan (päivällä ), mutta vaunuissa uni maistuu. Aika paljon tuntuu päivisin valvovan, parit pidemmät unet vain nukkuu. Yöllä nukkuu kaikkiaan noin 12h, mutta syö 2-3h välein ja eka syötön jälkeen nukkuu loppu yön vieressä. Yöllä tosiaan nukkuu, mutta on levoton nukkuja, ääntelee ja heiluu ja minähän sitten reagoin kaikkeen eli oma nukkuminen on melkoista koiran unta, olen kuitenkin ollut ihan pirteä, eli kai sitä sitten nukuttuakin tulee :)

Hammas, ei mulla ole tullut mieleenkään vielä odotella. Esikoisella tuli lähempänä vuoden ikää ja toivon, että tälläkin tulee sitten "joskus" vasta.

Mitä te laitatte ittellenne/mies laittaa päälle ristiäisiin? Jotain tarttis kehitellä, mutta kun kaupassa ei ole mitään kivaa/riittävän siistiä/kohtuu hintaista, on vain rumia yöpukumaisia lumppuja tai ihan älyttömän kalliita (ja niitä en viitsis ostaa, kun ei tiedä, mihin tämä kroppa tässä muotoutuu ja vielä on vähän lurppaa mahassa ja ylimääräistä reisissä, toivon niiden katoavan johonkin.)
 
Moi,

tulin vaan kertomaan että vauva pääsi tänään sairaalasta kotiin :heart: IHANAA saada pieni kotiin..... Oli aivan hirveä ikävä ja kaipuu! Kun nyt vaan ei tulisi mistään uudestaan, en tiiä kestääkö mun psyyke enää tätä epäonnea meidän perheessä (tosin pyydän anteeks niiltä, joilla tiedän että on ollu paljon vakavampi paikka vauvan kanssa...) - tarkotan lähinnä sitä, että tämän 6 viikon aikana mitä ollaan oltu kahden lapsen vanhempia, on esikoisella ollut korkea kuume (oli mulle ihan hirvee paikka kun en ollu koskaan nähnyt pientä niin huonona ja löysänä), sit sai esikko sekä vauva molemmat flunssan ja minä ja mies myös, sitten mun kasvoista halvaantui toinen puoli (ei koskaan selvinny mistä johtu mut viruslääkkeellä, antibiootilla ja kortisonilla lähti) ja nyt sit tämä. Välissä on ollut tasan YKSI sellainen arkinen viikko et kaikki on sujunut, ja sen päätteeksi esikko aloitti ne yöhuudot ja vaatii nyt nukutukseen jommankumman viereensä, ja yöllä herää huutamaan paniikissa niin että hänen viereen on pakko miehen mennä nukkumaan jotta täällä nukkuisi kukaan. Päälle kun vielä lisää normaalit yöheräilyt ja sen, että lääkärissä juoksemisen takia alkaa meiltä rahat loppua, on mun mieliala aika kuormittunut, itkunen ja uupunut. En oo jaksanut/ehtinyt edes ajatella ristiäisiä muuta ku sen verran että tiedän et missä on milloin ne on, eli 27.2. ja vauvalla on kyllä ihana nimi :) Sekä lisäks pitkän pohtimisen jälkeen viimein keksittiin vauvalle toinenkin kummi, ja lisäks kaks haltiakummia jotka ei pääse paikalle mut halutaan lasten elämään!
Nyt meen kohta pipanaa herättelemään, saatiin sairaalasta syöttöohjeet ettei pääse kuivumaan ja joudu takas tiputukseen...

Mun äiti kävi onneks täällä auttamassa ihan hirveesti vaik on itsekin toipilas mahataudin kanssa (tää on joku noroviruksen harvinaisempi sisarmuoto kuulemma) ja desinfioi kaikki kahvat ja vessan ja hanat ja kaiken semmosen mihin nyt yleensä kosketaan, ja siivosi vielä päälle ja vaihtoi kakkaset lakanat pois, ja mäkin nukahdin hetkeksi päikkäreille! Pitää lähettää Mamille vielä oikeen iiiiso ihana kiitosviesti ja alkaa miettii joululahjaa jo nyt :D

MM ja Mila 1kk 2vko
 
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Hipukka: muakin kiinnostaa tuo selän liikakäyttö, että miten sen huomaa? Ja miksi ei sais vauvaa pitää pystyasennossa?
Mie olen varmaan ilmaissu asiani vähän huonosti :ashamed: Kyllä 'normi'vauvoja voi pitää pystyasennossa. Meillä vain on tarkempaa ja tärkeää se miten käsitellään näitä pieniä. Eli meillä on tarkat ohjeet miten pitää nostaa, kantaa yms. Koska se on sitä jumppaa, jota pikkukeskoset tarvitsevat. Heiltä kun on jäänyt kokematta se loppuraskauden ahtaus. Tämän vuoksi he ovat liikkeiltään alusta asti olleet avoimempia. Eli kaksoset eivät vedä itseään automaattisesti suppuun kuten täysiaikainen vauva. Kun normaalisti vauva pitää ensipäivät itseään aika supussa, kädet ja jalat koukussa, kädet tiukassa nyrkissä, niin nämä ovat raajat ihan levällään. Toki kehitykseen kuuluu, että koukkuisuus häviää, mutta se suppuvaihe on tärkeä myöhemmällä motoriselle kehitykselle.
Meidän lapsilla on keskosuuteen liittyviä vääriä liikeratoja yms, He esim. puikottavat todella helposti ja tosi usein. Eli pitävät jalkoja tikkusuorina pitkiä aikoja ja niitä ei tosiaan silloin saa koukkuun. Esim vaippaa vaihtaessa he ovat täysin tikkusuoria, jos en kiinnitä huomiota heidän asentoihinsa ja käsittelyyn. Tämä altistaa myöhemmin esim varvistamiselle, jos ei päästä tästä ajoissa eroon. Nämä pitävät hyvin heikosti jalkojaan koukussa mahan päällä eli vatsalihakset on heikommat kuin selän. Nuo meidän pitäisi saada tasapainoon.
He myös herkästi kääntävät selkänsä kaarelle ja muutenkin on hankala saada heitä rentouttamaan selkäänsä, jotta se pöyristyisi oikeaan asentoon (tämä on selänliika käyttöä ). Jos kannan kaksosia pystyasennossa maha minun mahaani vasten, se aiheuttaa sen että nämä laittavat selän kaarevaksi taaksepäin, tuo kantoasento stimuloi sitä. Tavallinen vauva pitää selkänsä helpommin pyöreänä.
Kun laitan nämä lattialle mahalleen he jännittävät selkänsä niin kaarelle, että saavat päänsä nostettua alustasta sekä jalat koukussa ilmaan yhtäaikaa (edes polvet eivät osu alustaan). On aika hurjan näköinen asento. He eivät siis nosta päätänsä niskalihaksilla. Ja viimeksi poika näytti fysioterapeutille miten mennään konttausasentoon :ashamed: Ei siis ollut kädet suorina vaan kyynertensä varassa. Maha ei koskenut alustaan. Siitä saatiin saarna. Tämän ikäisen ei kuulu vielä tehdä siten ja poikakin teki sen väärillä lihaksilla. Eli väkisin selällään.
Esikoinen oli jäntevä vauva, mutta nämä ovat jotain ihan muuta :/ Jänteviä kyllä, mutta ihan väärällä tavalla. Nuo on sellaisia asioita, joita ei täysiaikaisesta kannata etsiä. Saattaahan hetkittäin olla samoja juttuja, mutta meillä tuota esiintyy jatkuvasti ja pitkiä aikoja kerralla. Meidän siis tulee välttää sellaista käsittelyä joka vahvistaisi entisestään olemassa olevaa väärää liikerataa ja suosia oikeampia liikeratoja ja lihaksia vahvistavaa käsittelyä. Sen vuoksi fysioterapeutti seuraa aluksi näiden kasvua, jotta osataan jumpata lapsia oikeaan suuntaan.
 
Kiva kun olette tälläisen tänne aloittaneet, kiitos :)

Mulla ei ole ollut konetta (muutettiin 1.2), joten en ole päässyt kirjoittamaan. Nyt sain lainaan muutamaksi päiväksi niin pitää taas paremmalla ajalla kirjoitella.

Hyvää yötä ja hyviä vonteja kaikille! :flower: :heart:
Tiukun äiti ja pikkuneiti 1kk :heart:
 
:wave: yösyötöllä taas

Huomenna alkaa miulla "arki" 4:n lapsukaisen kans, ko isäntä lähtee töihin kahen viikon isyysloman jälkeen. Oisin niin mielelläni sen täällä kotona pitäny :heart:

aha..se ois tuas syöty, joten :wave:

pörri ja pätkä
 
Hipukka: ok, selvensi paljon! Arvelinki, että liittyy enemmän keskosuuteen tuo mutta halusin varmistaa. Tuo selän liikakäyttö on kylläki yks asia josta mun pitää kysyä neuvolassa ku käydään, meillä nimittäin tyttö monesti vetää itsensä todella kaarelle varsinki imetyksen aikana. Eli jos imetän makuuasennossa ni tyttö monesti vie päällimmäisenä olevan käden selän taakse ja alkaa vääntään itteään kaarelle niinkuin väärinpäin oleva c-kirjain. Kyllä sen siitä rennoksi sitte saa kun napakasti kääntää oikein mutta todella herkästi näyttää vääntäytyvän tuohon asentoon. Meillä on kans todella jäntevät lapset ollu mutta ei varmaan tämmöstä oo kukaan tehny kun en muista.
 
Täällä yöt menee ihanasti. Vauva heräilee 3-4 kertaa yössä syömään. Ja nukkuu siitä 21.00 - 9.30. :) Esikoinen on hoidellut kovasti pikkuista. Huomenna ois prinssillä eka neuvola :heart: Taidetaan ihan autolla neuvolaan mennä, kun ei ole ihan vielä sitä maagista 2vkoa täyttynyt :LOL: Ettei vaan tule noottia... Neuvola-täti kotikäynnillä painotti sitä 2vkoa.

KiaralA ja ihana pikkuinen prinssi :heart:
 
hömppö tekeekö tuota kaarelle vetoa muuten. Vai liittyykö vain syömiseen ja mahdollisesti malttamattomuuteen? Mie en huolestuisi, jos vain tuossa tilanteessa sitä tekee. Muistelisin, että meillä esikoinen teki samaa vauvana hermostuessaan. Tuon selän kaarelle laiton voi estää pitämällä lapsen selän pyöreänä ja jalat koukussa. Pidetään lasta polvipaipeesta kiinni, ei jalkapohjista. Meillä saa käyttää ihan kunnolla voimaa ja pistää vastaan, kun lapset yrittää kääntää selkäänsä. Uskomattomat voimat pienillä joskus :eek:

Hiukan mietin kun alunperin tuosta meidän lasten ongelmasta kirjoitin, että aiheuttaako se joillekin sen, että katsovat omia vauvojaan tarkemmin ja huolestuvat vaikka syytä ei olisi :ashamed: Nää käyttää selkäänsä niin eritavalla kuin täysiaikaiset, että jos vierekkäin laitettaisiin huomaisitte kyllä eron.
 
Väpä08 Onnittelut :flower:
Iso juttu nuo onnistumset pottailuun liittyen :)
Itse en ole vieläkään saanut tyttöä käymään potalla. Ja tyttö täyttä jo kohta 2v :ashamed:

Pörri (olikohan nyt oikein) Kiitos vielä siitä herkullisesta kakku ohjeesta.
Olen 2 kertaa leiponut (alle 2 viikon aikana :D )
ja on hurjan hyvää :p
Onko sulle kukaan "kauhistellut" kun sulla on 4 lasta?
Musta on hassua, kun liikun 3:n nuorimman kanssa (esikoinen on esikoulussa) niin on pari ihmista jo tullut sanomaan jotain kuinka "on vilskettä kun on 3 lasta" tms.. :D
Välillä sitten sanon, että on mulla vielä yksi isompi lisäksi :D
Nyt kun on tottunut, ei 4 tunnu mitenkään "paljolta" :heart:

:hug: Paljon voimia kaikille masuvaivoista kärsivien vauvojen äideille :hug: :heart:
Toivottavasti pian helpottaa :)

Perjantaina on ensimmäinen vauvan neuvola uudessa paikassa. Toivottavasti "täti" on kiva.
Onneksi neuvolaan on nyt paljon lyhyempi matka kun ennen.

Nyt leipomaan sämpylöitä lapsosten kanssa :wave:
 

Yhteistyössä