Tammivauvat 2010

KiaralA, Tiukun äiti, Pörri >Yntylle eli Lauralle eli esikolle tuli ikää nyt kk alussa 1,5v. alkuun se ei istunu kun sen silmän räpäyksen siinä mutta nyt olen kiikuttanut sen aina suoraan unilta potalle ni on onnistunut ja olen saanut hyviä ilmeitä kun Mamma tuulettaa kun pottaan lorisee pissa :LOL: eli neiti ei ihan oivalla vielä mikä on idea..kaikki aikanaan..:)

Miten teidän paino on laskenu?? omissa mitoissa jo?? Minoon pullea ja pehmonen, lihava ja en niin lepposa:kieh:

Pojulla oli puntari päivä jälleen... B) kalenteri ikää 6pvää vajaa 3kk ja korjattua ikää 1kk ja mitat oli 3570g ja 53cm..

-väpä joka koittaa PikkuUkkoa tainnuttaa-

 
Hipukka: tyttö vetää kaarelle lähes aina syöttöjen yhteydessä ja kyllä mä sitä mieltä oon, että sitä ilmavaivat kiusaa. Eli yrittää piereskellä sillon. En siis oo huolissani. Tyttö on kyllä jäntevä mutta ei kyllä sillain, että ihan "väkipakolla" joutuu ojentamaan oikeaan asentoon. Sillon syöttöjen yhteydessä teen just niin, että pyöristän sen selän oikeaan asentoon koska muuten vääntäis aina ittensä väärinpäin. Mä oon sitä mieltä, että voit edelleenkin kirjottaa teidän vauvoista ja niiden jutuista niinkuin tähänkin mennessä koska ainahan voi jokainen kysyä tarkennusta kuten nytkin :) Vaikka itsellä kohta th:n paperit hanskassa ja neljä lasta niin ei kaikki asiat oo mullakaan selvät. Esim. tuommosta kuin selän liikakäytöstä ei meillä koulussakaan oo sanottu mitään ni siks halusin varmistaa mistä on kyse :)
 
Löysinpäs teidät kun oikein etsin :flower:

Täällä on opeteltu vauvan kanssa elämistä nyt melkeen kolme viikkoa ja näyttäisi siltä, että meidän pieni mies on saanut riesakseen (ja vanhemmat myös :ashamed: ) koliikin. Tää viikko on mennyt lähinnä huutaen, varsinkin illat. Huuto alkaa yleensä noin kuuden aikaan illalla ja jatkuu lähes taukoomatta kymmeneen, jolloin jätkä nukahtaa yöunille :/ Alkuun annoin tissiä joka poikaa rauhoittikin, mutta netistä luin että ns. ylensyönti vain pahentaa ongelmaa, kun vatsa ei pääse tyhjenemään ollenkaan! Nyt olen yrittänyt pitää syötöissä edes sen pari tuntia väliä, meillä kun poika söis varmaan koko ajan :LOL: Cuplaton on täällä myös käytössä, mutta en osaa sanoa onko tuonut mitään apua vaivaan.

Meillä vielä mies on todella herkkä vauvan itkulle, kun lapsuudessaan hällä oli koliikista kärsivä pikkuveli ja manasikin koko raskauden ajan, jotta toivottavasti tämä vaiva ei meille kotiudu :/ Nyt on makkariin jo hankittu ovi ja seuraavaksi täytynee varmaan hankkia tuolle pelturit päähän!

Tänään on meillä neuvola, täytynee kysästä josko sieltä saisi jotain vinkkejä tuohon huutamiseen! Vyöhyketerapiasta olen kuullut paljon hyvää, onko muilla siitä kokemusta? Kyllä vain tuntuu pahalle kun ei voi toista millään tavalla auttaa ja kieltämättä jossain vaiheessa iltaa tulee olo, ettei vaan jaksais enää :'( Mutta ei auta itkut markkinoilla..

Jottei ihan valittamiseksi menis niin muuten meillä on mennyt tosi kivasti :heart: Poika on todella ihana ja älyttömän rakas :heart: Ja öisin on kuitenkin saanut nukkua aika rauhassa, toinen herää parin tunnin välein syömään, mutta nukahtaa heti uudelleen ja aamuisin nukutaan melkein yhdeksään!

Nyt imetyspuuhiin!

-Dolly ja karjuva piäni mies huomenna 3vkoa-
 
Dolly Se on kamalaa kun pieni itkee, mutta mitenkään ei voi auttaa. Minua hiukan lohdutti esikoisen aikaan, kun satuin lukemaan tutkimuksesta, jossa oli mitattu koliikkivauvojen stressihormonitasoja. Niillä vauvoilla, joita kannettiin ja pidettiin sylissä koliikkikohtauksen aikana, oli alhaisemmar stressihormoni-pitoisuudet kohtauksen aikana. Kun taas yksin sänkyyn huutamaan jötetyillä oli hyvinkin korkeat. Eli vaikkei sitä kipua voikaan poistaa, niin jollain tasolla se läheisyys lapsen oloa helpottaa. Tuohon mie silloin tukeuduin, kun keinutuolissa aamuyöstä keinuttelin huutavan lapsen kanssa.

Kaksoset ei onneksi ole vielä koliikkia väläytelleet. Mutta muuten ovatkin sitten... Meillä aloitetaan yötankkaus klo23 ja lopetetaan 04 |O ja tuohonh väliin ei mahdu kuin pari puolentunnin mittaista taukoa. Nytkin kirjoittelen yhdellä kädellä, kun poika on juuri syönyt eikä ihan heti voi makuulle laittaa.

hömppö Tuo selän käyttö on ilmeisesti melko tyypillistä keskosille. Ainakin saatiin heti fyssarin opastusta käsittelyyn, kun lapsia alettiin hoitamaan muualla, kuin kaapissa. Mutta se taitaa kuitenkin olla sen verran erikoisjuttu, ettei yleisopetuksessa ole mukana. Käsittääkseni ei kamalasti taideta keskosista puhua. Ainakin sellaiseen käsitykseen jäin kun keskolassa olin opiskelijoiden kanssa tekemisissä (TYKS on myös opetussairaala)
 
Meillä herätään aamulla klo 7-9. Aamu menee max 1,5 h syöttöväleillä. Päivällä jos pakkaset sallii niin mennään lenkille ja poika nukkuu noin klo 12-15. Klo 15-18 meinaa olla yhtä huutoo, syönnin jälkeen aina hetkeksi rauhoittuu. Mutta siis syöttö on välillä jopa tunnin välein, se taitaa olla liian usein? Viimeistään klo 19 poika menee nukkumaan ja syö yön aikana 3-4 kertaa.

Onkohan tämä nyt ihan normaalia? Mitenhän noita syöttövälejä saisi pidennettyä?
 
Jammy, manduca on erilainen kuin tavallinen kantoreppu. Se on vähän niinkun liinan ja repun risteytys =) Siinä vauva menee samanlaiseen asentoon kuin kantoliinassa, eli sillai et jalat on sammakkoasennossa selkä pyöreenä. Tällaisessa asennossa voi ihan pientäkin kantaa.

Meillä on sekä kantoliina että manduca. Päätin itse jo raskausaikana, että haluan liinailla joten liina oli hommattu jo valmiiksi. Siinä oon pitänyt vauvaa parin viikon ikäisestä asti. Manduca on uudempi hankinta, koska miehen mielestä liina on hankala mutta haluaa kuitenkin kanniskella vauvaa. Ite tykkään käyttää kotona liinaa, koska se jotenkin "sulautuu" päälle paremmin kuin manduca. Manducaa taas käytän, kun lähden esim. kauppaan mutta en jaksa työnnellä vaunuja. Toki molemmat vaatii harjoittelua, ennen kuin käyttö on sujuvaa, mutta mielestäni on vaivan arvoista. Vauva nukahtaa aina samantien, kun hänet laittaa kumpaan vaan laitteeseen :D

Yhteenvetona: Täältä ääni kantoliinalle/manducalle! :)
 
painosta kyseltiin..täällä oltiin viikko synnytyksestä lähtöpainossa ja siitä vielä 2kg tippunu mut nyt on juminu paino :ashamed: vaikka sais tippua vielä..

onko kaikilla jo loppunu jälkivuoto?? tyttö on 5viikkoa ja vielä täällä vuodetaan..välillä tuntu et loppuu mut tänään alko taas kunnon vuoto!! :| sais loppua jo..

jaksamisia koliikki lapsien vanhemmille :hug:
 
Valf, kiitos vastauksesta!

Mikäli kantoliinaan päädyn niin se tulisi olemaan todennäköisesti kimperin trikooliina. Vähän kumminkin arveluttaa, että mahtaako olla kuinka hankala oppia sitomiset joten siinä tapauksessa se manduca olisi parempi...
 
Meillä myös manduca. Hankin sen juuri siksi että on ergonomisesti paras pienelle ja isommallekin vauvalle. Mutta. Meidän neiti on siinä muutaman kerran ollut ja pari kertaa meni mukavasti ja pari kertaa on huutanut kuin viimeistä päivää. Otin kuvankin kun hän ponnisti itsensä suoraksi ja selkä kaarella karjuu =) Uskomattomat on lihasvoimat pienessä ihmisessä. Neidillä on mielestäni kiinni kulloisestakin mielialasta miten viihtyy. Vähemmän sitä on nyt tullut käytettyä kuin ajattelin.
Valf - millainen liina sulla on? Ja miten sidot vauvan siihen, eteen pystysuoraan vai vaakasuoraan? Liina kiinnostaisi hankkia.

Oletteko muuten huomanneet että maitopuklusta laminaattilattialla pelkän vedellä pyyhkimisen jälkeen tulee todella liukas! Eli laita mies tekemään ja tee itse perässä pesuaineen kanssa. :LOL:

L ja E (10.1)
 
Meillä esikko kakki pottaan viime viikolla, mutta muuten homma takkuaa pahasti ja ikää jo 2v 3kk. Istuu siinä kyllä, mutta jotenkin pelkää tehdä pisuja tai kakkoja siihen. (Tahtoo vaipan kun oikea hätä tulee.) Mutta onpa lähipiirissä noita, jotka on vasta lähempänä 3v oppineet, joten vielä en ole ihan epätoivoinen (vähän vain). Kai se kouluikään mennessä oppii. Joka päivä kuitenkin yritetään useampaan otteeseen. Ehkä tarttis ottaa vaippa pois ja luututa lattioita ja pestä pyykkiä (vieläkin enemmän). Josko sitten aloittas kun tuo sektiohaava antaa kunnolla kumarrella... Päiväunien nukkumisen lopetti. Sitä ei saa enää päiväunille. Yöllä nukkuu sitten 10-12h. Mites teillä muilla nämä esikot nukkuu?
 
Täällä neuvolassa käyty, ja kyllä äsken naureskelin kun katsoin mitä neukkutäti kirjotteli siihen vihkoseen. :"Virkeä tyttö" :LOL: . Tietääkseni minulla on poika :whistle: Painoa tullut melkein huimat 600g kotiinlähtöpainosta. Yläkäyrällä mennää pituudessa. Nyt siis 55.5cm :)
Poika on aivan ihana :heart: Esikoisella alkanut uhmaikä :ashamed: ei suostu ottamaan päikkäreitä ja ulkona heittää pituulleen keskellä kävelytietä kun autolle mennään :/


KiaralA ja nappula 12vrk :heart:
 
Mä ostin sen manducan kantorepun..mut miten ihmeessä te saatte sen yksin päälle ilman että vauva tippuu lattialle?!?!?! en oo kyllä vielä edes koittanut mutta en saa sitä ite kiinni vaikka vauva ei ole edes kyydissä... :D
 
Lili78 mulla on hug-a-bub-liina. Sain sen kaverilta lainaan, joten muuten en osaa perustella juuri tätä liinaa. Se on puuvillainen trikooliina. Sidon vauvan siihen pystysuoraan (http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/hugabub.html <- tuolta löytyy kuva asennosta). Samaan sidontaan voi laittaa vastasyntyneen myös vaakasuoraan, mutta siihen en oo uskaltanut koskaan tunkea vauvaa, joten meillä on menty pystyssä jo pariviikkoisesta. Liinalla saa pystyasennossa myös pään mun mielestä paremmin tuettua kuin manducalla.

iiris- mä käytän manducaa niin, että laitan ne olkahihnat ristiin selän takana. Toisella kädellä siis vauvasta kiinni ja toisella kurkotellaan hihnaa selän takaa peilin avulla. Oleellista mun mielestä tässä oli, että avaa ne manducan etupuolen säädöt täysin auki ja säätää hihnojen pituudet valmiiksi mahdollisimman oikeiksi sieltä loppupäästä. Tästä selityksestä ei kyllä varmasti ollut mitään hyötyä :ashamed: Ymmärrän kyllä ongelmasi, itekin harjoittelin ensin nallella :D

Mun mielestä liinan sitominen ja manducan päälle pukeminen on suunnilleen yhtä vaikeita oppia. Kummassakin on pientä päänvaivaa :) No ehkä liina kuitenkin pikkuisen hankalampi, mutta ei musta ole silti koskaan tuntunut etten voisi luottaa sidontaan ja pitäisi pelätä vauvan putoamista.
 
Lili78: Mä olen huomannut kanssa, että laminaatista tulee tosi liukas puklun jälkeen :D Meillä on tumma laminaatti, joten siinä vielä tuntuu näkyvänkin puklutahra tosi helposti jos ei pese älyttömän huolellisesti!

Mulla on kantopussi. Oli vähän harjoittelua aluksi sen kanssa. En luota omiin sitomistaitoihin kantoliinassa, niin siksi jäi se hankkimatta.

Jee, alkaa Martinan ja Eskon Vauvakuumetta, tänään jaksossa on synnytys! :p

PG ja Tilleri 5,5vko
 
Moi :)

Väpä08 Pitäisi varmaan itsekin vaan sitkeästi istuttaa tyttöä potalla, jos pikkuhiljaa oppisi. Olen ollut tosi laiska "käyttämään typyä potalla" :ashamed:

Painosta.. Viime mittauksen mukaan 2kg olisi vielä jäljellä "raskauskiloista". Tosin pitäisi tässä pikkuhiljaa pudottaa sen lisäksi n.15kg..

Kantoliinasta.. Mulla on 2 trikoista liinaa, 4 kudottua ja 1 rengasliina :D
Hirveästi himottaisi ostaa vielä yksi rengas-liina ja sitten sellainen kantoreppu, että voisi tuota isompaakin tyttöä kantaa. (mä kun en millään ole sitä selkäsidontaa oppinut :ashamed: )

NirppaII Tuo mun vähän alle 2v, ei välillä nuku enään päiväunia. Silloin nukkuu yöllä pidempää. Mutta kun nukkuu päiväunet, en meinaa saada millään illalla nukkumaan :ashamed: Tänäänkin nukahti vasta kymmenen jälkeen, kun isoveljet nukahtivat n.klo:21.00. N.klo:7.00 heräillään, vaihtelevasti. Tuo alle 2v saattaa tosi nukkua sitten pdempään. Meillä on olleet nuo nukahtamiset melko vaikeita, nyt muuton jälkeen. Varmaan kun on uusi paikka ja uudet sängytkin. Tosin on jo huomattavasti helpottanut onneksi. Otettiin just käyttöön hieno "tarrataulu" eli kun menee reippaasti nukkumaan saa tarran :) Tiuku ei tosin vielä taida ymmärtää ideaa, tosin kun pojat.

Huomenna onkin pikkuneidin neuvola. Ensimmäinen kerta uudessa neuvolassa.
Pitää samalla varata 2v neuvola-aika aika isosiskolle.

Hyviä vointeja kaikille! :)
Tiukun äiti ja pikkuneiti n.1kk :heart:
 
Tiukun äiti
Hyvä vaa,ett pätkiskakun ohje o tullu tarpeeseen. Tuntuu kivalta jakaa ohjetta jos muutki tykkää! Mulla ko ei oo tarvetta pimittää ohjeita niiko esim.anopilla,argh!
Joo taivasteluja kuulin kans jo kolmen tenavan kans liikkues,ett mite mie kerkeen ja jaksan viel leipookki ja siivota,huoh. Se ovaa itestä kii. Viel en oo kerenny näiden 4:n kans liikenteeseen, mut voin vaa kuvitella,ett katseita kerätään :-D

Rontti1
Painosta en osaa sanoa,minähä en vaa'alle astu,ko pakosta :-D Mut masu o pienentyny jo tosi kivasti ja näyttääpi silt,ett nää 4 tanavaa o saanu aikaseks mulle sen paljon pelätyn ikuisen vatsarepun :-(
Jälkivuodosta: mulla taitaapi olla jo hiipumaan päin. Ihme sinällää,ko muitten aikaan oon vuotanu sen 5 viikkoo ja ny takana vast piälle 2 vuotoviikkoa. Mut pikkuhousunsuojalla mennään :)


Täällä heräillään yöllä syömään 2-3kertaa,ja äiti kiittää, ko ei tartte koko aja olla syöttämäs.
Meillä Pätkälläjo selvä yö / päivärytmi. Yöt nukutaan syöttöjen välis ja päiväl seurustellaan tunteja parien päikkäreiden välis.
Ns."helppo" mukelo asustelee taas meillä,onneks :D

Onko kaikki kadonnu kerhon puolelle,ko täällä kirjottelut vähentyny huomattavasti?

Pörri ja Pätkä 16 vrk
 
Tilleri nukkuu meillä 23-04 ja 04.30-07.30. Eli herää kerran syömään yöllä ja aamulla syö sitten klo 07.30 jälkeen :eek: Samalla rytmillä ollaan menty oikeastaan syntymästä asti. Hyvä uninen vaavi siis (tullut äitiinsä:D) :)

Ihanaa kun on taas viikonloppu, ensi viikonlopun ristiäiset tosin aiheuttaa hieman stressiä: nimi vielä hiukan epävarma, tarjoilut ym. pitäisi valmistella ja mulla ei ole vielä mekkoa :(
 
Neuvolassa käyty eilen pojan kanssa! Pyöreä vaavi kuulemma meillä :LOL: Syntymäpaino toisella siis 3720g ja nyt 3 viikon iässä 4445g, meillä on siis todellakin syöty hyvin :whistle: Neuvolatäti käski tarjota tuttia enemmän noihin huutoihin, kun tuota painoa on tosiaan tullut noin hyvin :p Kaikki näytti muutenkin hyvältä, pituutta tullut 2,5cm lisää syntymästä eli nyt 52,5cm. Napakin sitten irtosi siellä neuvolakäynnillä :D

Kundi nukkuikin eilen melkein koko päivän, mutta illalla taas se pelätty huuto alkoi :ashamed: Jaksoikin huutaa melkein yhteentoista asti, kun päivällä oli nukkunut niin hyvin :kieh: Ja voi että mua ärsyttää toi miehen suhtautuminen huutavaan lapseen.. Hän sulkee täysin korvansa ja silmänsä siltä, kun ei kuulemma yksinkertasesti kestä sitä ja näin ollen mä saan koko illan hyssytellä tuota pientä.. Ei puhettakaan mistään "omasta ajasta", hyvä kun eilen sen verta katsoi toista, että pääsin saunassa käymään :( Kyllä taas hiertää..

Tänään alotettiin aamu heti huudolla ja mä jo tuskastelin, että kestääkö tää prkl koko päivän, mutta nyt on toinen nukkunut jo tunnin verran :heart: Innolla odotamme taas iltaa..

Painosta Mulla jäi sairaalaan 10 kiloa ja nyt 3viikossa lähtenyt varmaan 5kiloa ja vielä ois melkeen 10kiloa matkaa lähtöpainoon :x Mullahan tuli rapeat n. 23kg raskauden aikana!! Lähtöpaino siis 57kg. Vähän kyllä ahdistaa tää maha, tai lähinnä se on "nahkareppu" mikä roikkuu tossa edessä, palautuuko se koskaan enää normaaliks? Mitä mun ihanan litteälle mahalle tapahtui? ;)
 

Yhteistyössä