Tammivauvat 2010

Meidän lapset meni eilen klo24 nukkumaan. Toivottavasti en liian aikaisin hehkuta. Ollaan nyt viikko yritetty hienovaraisesti muuttaa noiden lapsosten päivärytmiä. Se kun on ollut sellainen, että äiti ja isä uupuu kohta kokonaan. Näillä oli ihan säännöllinen rytmi, jonka olivat itse muodostaneet. Eli söivät 8/9, 12/13, 16/17, 19/20 ja klo 23-> 04 (tällä välillä saattoivat korkeintaan puolen tunnin tauan pitää |O ) Ennemmin mie menen ajoissa nukkumaan ja herään pari kertaa yössä, kuin valvon tuttipullon kanssa aamuyöhön ja nukun sitten pari tuntia (esikoinen herää 6-7)



Mie en ole muuten vieläkään saanut viimeisimpänä synnyttäneiden tietoja etsittyä ja siirrettyä odotusketjusta tänne etusivulle :ashamed: Yv:llä tosiaan saa nopeiten. Tuntuu, ettei missään vaiheessa päivää ole tarpeeksi pitkää taukoa, että ehtisi kynän ja paperin kanssa tähän istahtamaan.

Missä on muuten Enie ja Zaara? Kuinkas kiireisenä teidän kaksoset äidin pitää :D
 
Kuulumisia täältä päin

Jep, eli meillähän tilanne on se että saadaan hoitoapua kaupungilta kahtena aamupäivänä viikossa, siihen päälle vielä miehen äiti on ollut auttamassa välillä sekä oma äitini ja isäni.
Silti arki on yhtä kaaosta. Meidän pikkumies on niin vaativaa sorttia että sen kanssa saa tosiaan olla kummissaan miten hänet saa pidettyä tyytyväisenä.

Yöt ja päivät menee itsellä valvoessa joten melkoisen tillin tallin on tämä äiti.

Meillä oli disflatylit käytössä välillä mutta se teki molemmille vielä pahemmat vatsan väänteet ja poika nukkui vain 15min kerrallaan ja sitten taas puolen tunnin huuto ja taas 15min unta jne...
Tipat kun lopetettiin niin sillä saralla sitten helpotti.
No, nyt hän on sitten keksinyt syöttö hommaan sellaisen että ei kelpaakkaan syöttää normaalisti sylissä. Koskaan ei tiedä mikä asento on hänelle juuri sillä kertaa se kelpaava asento. Yleensä se kuitenkin on sellainen että ollaan mahat vastakkain ja hän on pää kekallaan taakse päin josta sitten juo :headwall:

Nukahtamaan häntä ei päivällä saa juuri koskaan muualle kuin rintareppuun...ostin manducan...en tykännyt, mutta nyt on sellainen halpis reppu käytössä. Kai tuo manduca sitten joskus osoittaa hyvät puolensa jos niitä on.

Tyttö taasen on sellainen että päivällä nukkuu maksimissaan 30min pätkiä. Tosin sitten yöllä saattaa nukkua 5h putkeen heräämättä, siinä kun poika saattaa syödä edelleen 2h välein.

Kasvu on molemmilla hyvä. 2kk neuvolassa tyttö oli reilu 5100g ja olikohan 57cm, poika oli vähän vajaa 6kg ja 60,2cm pitkä. Ei jaksa hakea neuvola korttia.

Jep mutta nyt tyttö heräsi, mies on vuorostaan päiväunilla joten täytyy rintää :)

Ai niin, kastajaisetkin oli sunnuntaina meillä...eiköhän meidät täällä jo kaikki tunne joten nimet voi laittaa Noora ja Mico tuonne etusivulle ;)
 
heipparallaa!

Tänään käyty nla:ssa (1kk nla) poika painoi 4400g ja pituutta 55,5cm (syntyessään 3455g ja 52cm) :)

Itsellä paino lähtenyt hyvin laskuun. Kiloja tuli raskauden aikana kaikenkaikkiaan 11,6kg ja nyt on lähtenyt 15kg eli hyvin ollaan alitettu lähtöpaino (58kg) . Välillä on kyllä kieltämättä hiukan heikko-olo vaikka syön ku pikkuinen possu :D on tuo imettäminen sitten hyvä laihdutus keino. :LOL:

Jälkivuotoa on viel mutta tosi vähän, pikkuhousun suojalla pärjätään. Minulle jouduttiin tekemään tuo episiotomia synnytyksessä (imukuppia jouduttiin käyttämään) niin miten nopsaa nuo haavat yleensä paranee?

Kantoliinasta mistähän sais hyvän ohjeen kantoliinan sidontaan??

imppuli ja "vilho" 3vko ja 6pv :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja imppuli-:
Kantoliinasta mistähän sais hyvän ohjeen kantoliinan sidontaan??

imppuli ja "vilho" 3vko ja 6pv :heart:
Täältä löytyy erilaisia ohjeita: http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?navi_id=272

Itse suosittelen tätä sidontaa: http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?navi_id=244



 
Huomenta!

Sanoin eilen lapsosille, että saavat nukkua sitten pidempään kun on viikonloppu ja lomakina alkoi. (esikoisella siis talviloma eskarista) No heräsivät sitten 6.30.. Että se pitkään nukkumisesta.. :D

Te kirjoittelette vauvan syöttöväleistä. Minä en edes muista, kuinka usein vauva syö :ashamed: Illalla nukahtaa n.22.30-23.30 ja herää pari-kolme kertaa. Jatkaa tosin unia usein kun muut herätään. Syötän aina kun vaikuttaa nälkäiseltä :D

Eilen oli vauvan 1kk neuvola. (tänään tulee tosin jo 5 viikkoa)
Paino oli 5460g ja pituus 56,7cm (4024g ja 53cm syntyessään) Ihan hyvin kasvaa :)
Pituus "tippunut käyrältä". Mutta niin on käynyt muidenkin lasten kanssa. Siis ovat olleet syntyessään pidempiä, mitä sitten jatkossa. (toivottavasti ymmärsitte :ashamed: )
Itse olen vaan 156cm, joten en usko että lapsistakaan kovin pitkiä tulee. (ei ole lasten isäkään pitkä)

Pörri Musta on niin kiva leipoa lasten kanssa (tänään olisi vuorossa kääretorttua :p )
Kiva saada uusia ohjeita, että saa vaihtelua leipomuksiin :)
Katsoin, että sun esikoinen on n. vuoden nuorempi kun mun ja olet itsekin melko nuori vielä. Ei ihme, että ihmiset katsovat ;) Saako kysyä onko teille vielä lisää lapsosia tulossa? :D
Mua pelotti aluksi miten mä pärjään, kun pitää viedä esikoinen päiväkotiin. Esikoinen kun on ns. erityislapsi, niin on välillä melko haastavaa :ashamed: Pukemistilanteen esim. ovat vaikeita. Ihan hyvin on kuitenkin mennyt :)

Aurinkoista päivää kaikille ja hyviä vointeja! :flower:
Tiukun äiti ja pikkuneiti 5vko :heart:
 
Huomenia :wave:

Meillä nukutaan nyt oikein hyvin kiitos Rela-tippojen =)
Ennen oli yöt sekä päivät semmosta ihme ähkäämistä ja kitinää..ei ollu itkua suoranaisesti mutta kuiteski. Kaveri sitte kehotti kokeilemaan nuita tippoja ja eka yönä neiti nukahti vaunuihin (aina ennen vain viereen) klo 22 ja heräs syömään vasta klo 5 :eek: sitten vain söi ja jatkoi unia. Päivälläki on nyt nukkunu pitempiä jaksoja joko sängyssä tai vaunuissa, ennen nukku vaan sylissä. Ilmeisesti on nyt pienellä parempi olla :heart:

Painosta Mullahan tuli kaiken kaikkiaan 32kg |O josta 17kg jäi laitokselle, turvotusta oli siis tooosi paljon, olo oli ensimmäiset kaks viikkoa aivan ihanan laiha :D
Mutta sitte iski karu todellisuus, painoa on vielä ja paljo..mulla on vaan tuo motivaatio ihan täysin hukassa :ashamed:
No jos kesää kohti sais jonku verran tiputettua..

Meillä ristiäiset ens lauantaina ja pitäs vissiin alkaa jo suunnitteleen..nää pakkaset alkaa vaan jo tosissaan ottaa päähän :kieh: tänä aamunaki oli -35!

Nyt aamuhommiin kun pikkutyty nukkuu
:)

Katjuska ja tyty 5vk :heart:
 
Lisää omaa napaa:

Meillä poika kääntyilee jo mahaltaan kyljelleen ja päin vastoin, tyttö vasta koettelee.
Samoin poika huitoo jumppalelun riippuvia leluja, tyttö vasta hymyilee niille :)
Poika on todella kova hymyilijä huolimatta vaativasta luonteestaan...kai sitten jotenkin on vanhemmat hurmattava kun ensin on ärjynyt muutaman tunnin :)
Poikaa ei tahdo saada nukkumaan millään, eli kauheat uni taistelut käydään aina, tyttö taasen nukahtaa nätisti.
Eli meillä vauvat ovat kuin yö ja päivä.
Noora on pieni ja "helppo" kun taas Mico on tosiaan "jätti" ja vaativa kuin mikä.

Ihan hirvittää aika kun mies lähtee töihin. Mitenkä kummassa sitä sitten oikein pärjää?
Hoitajakaan ei oikein aina ole mitenkään avuksi lopulta. Siinä käy nimittäin usein niin, että kun se hoitaja lähtee niin meillä on loppu päivä vielä kaameampaa kaaosta kun Mico protestoi hoitajan läsnäoloa.
Toinen hoitaja saa ehkä vähemmän hämmennystä aikaan kuin toinen. Täytyy nyt seurata tilannetta ja sitten vaikka sanoa että jos vain se toinen kävis aina ellei Mico ala hyväksymään sitä toista hoitajaa millään.
Jep mutta nyt taas menoksi, minun vanhemmat on tulossa lapsen likaksi miehen avuksi niin lähden entisen nuorimmaisen kanssa kauppaan :) En muuta nimitystä ole hälle keksinyt kun ei ole mikään keskimmäinenkään periaattessa :LOL:

Enie + Noora ja Mico 2kk
 
Mites muuten tietääkö joku saako miten pian alkaa laihduttelemaan? Ihan meinasin hissukseen. Ajattelin jos 10 kg nyt sitten saisi pois.

Tänne ei mitään sen ihmeempää. Tytöllä on vieläkin hyvä rytmi päällä joka jäi sairaalasta. Yöllä herätään 1-2 kertaa. Riippuen mihin aikaan syö illalla vikan kerran. Ihan kiva niin saa ittekin nukuttua hyvin. Mennään osittain imetyksellä, saa nähä koska ollaan sitten kokonaan Nan ruokinnassa. Aika pian luulisin.

Alkaa nämä pakkaset inhottaa kun ei pääse kunnolla ulos. Meillä tyttö nukkuu iltapäiväunet selkeästi paremmin pihalla kuin sisällä. Tänäänkin yli 20 astetta pakkasta, niin sisällä on pysyttävä.

millis ja liinu 1kk ja 4 päivää
 
Enie laitoin yv:n ja tein muutoksen etusivun tietoihin. Menihän nimet oikein päin painoihin?

Meilä poika on myös huono nukahtamaan yöunille. Esikoisen kanssa auttoi unipussi. Ajattelin noille kokeilla samaa, pitäs vaan käydä ostamssa pienemmät. Päivät nukkui normisti peiton kanssa, mutta illalla kun laitettiin unipussiin, niin se kertoi myös lapselle että nyt on yö ja kaikki menee nukkumaan.
 
Pikaluku ja merkkaus imetyksen ohella.En oo yksinkertasesti jaksanu kirjottaa mitään, ihan liian väsyny ja rikki. Meille lapset riittää ( 6v,3v,2v ja pikkunen ), vie voimat jo nyt. Mies kävi pari päivää sit vasektomiassa, vähän kuitenki haikea olo kun tietää ettei enää vauvoja, mutta silti niin helpottunu.

Jaksuja kaikille :heart:

mulish ja tiitu 1kk+2päivää ( mihin se aika menee :eek: )
 
mulish :hug: Hurjasti voimia ja jaksuja :hug: Toivottavasti pian helpottaisi ja saisit levätä tarpeeksi :hug: :heart:
Mulla on melko saman ikäiset lapsoset, kun sulla. Eikä mullekaan enään lisää valitettavasti tule :(

Kieltämättä, kyllä mullekin oli eka viikko muuton jälkeen aika vaikeaa. En meinannut saada iltaisin lapsia millään nukkumaan :ashamed: Muutenkin huomasi, että lapset reagoivat muuttoon. Nyt ollaan kotiuduttu ja on helpottanut huomattavasti :) Otettiin käyttöön tuollainen tarrataulu-juttukin. Kun menevät reippaasti nukkumaan, saavat tarran :)
Olen onnekas kun mulla on vanhemmat, jotka auttavat melkoisen paljon. Tai ainakin minusta se tuntuu paljolta :) (itse haluavat siis)

Meillä alkoi yli viikko sitten vatsatauti (viime viikon torstaina) viimenen oksensi viime viikon lauantaina ja ollaan oltu muut ihan terveitä, mutta tuolla melkein 2 vuotiaalla on vieläkin maha ihan löysänä. Tietääkös kukaan onko ihan normaalia ja kuinkahan kauan tuo voi oikein kestää? Harmittaa, kun ei päästä missään käymään (kehoissa esim, eikä voi meillä käydä vieraita) ettei tartuteta tautia.

Hauskaa päivää ja hyviä vointeja kaikille! :heart:
 
minäkin tänne kirjoitan..tuolla kerhon puolella enemmän kirjoitellut.Pahimmat väsymykset on nyt selätetty vaikka poika kyllä aika hyvin alusta asti nukkunut.Nyt yöunille n.21 ja heräillään n.6,siinä välissä 1-2syöttöä ja kun eka unipätkä on 3-5h niin saa itse nukkua kyllä hyvin.
Tiukun äiti meillä oli vuosi sitten noro-virus lapsilla ja kaikki kolme oksensivat/ripuloivat 10päivää...Se oli aivan kaameaa.Meidän olohuoneen lattialla miehen kanssa vuoroyöt valvottiin kun lapset nukku patjoilla sen mitä nukkuivat..
Nyt kun täällä alkoi taas mahataudit jylläämään niin todella tehostin käsienpesua.Kaksi vanhempaa lasta saivat koulusta tartunnan mutta onneksi tosi lievänä n.vrk vain kesti.

Itse olen kyllä täysin homehtunut kotiin :LOL: ei edes kaupassa haluais käydä kun mies hoitaa kyllä ostokset töistä tullessa ;) Nyt kun pojalla selvä päivärytmikin niin teen kotona kaikenlaista päiväunien aikaan..juuri sellaista turhaa kuin siivoaminen+muut kotityöt =)
Hienoa kun aurinko jo paistaa ja kevättä kohden mennään! pääsee kunnolla vaunulenkille,täällä maalla kun ei nuo tiet niin kovin mukavia talvisin vaunuilla... :/

alice in w ja poitsu 1kk6pvää
 
Tiukun äiti
Ei meille enää lapsia taida tulla. Oli isännän kans puhetta,ett nää 4 saa luvan riittää meille. Mulla alko jo Pätkän aikaan kroppa kertoo,ett ei enää jaksa ja nää yösyötöt,argh! Ei vaa oo miun juttu enää.
Meilläki menny iha kivasti, paitsi ett 1,5v:lla alkaa uhma nostella päätään ja toi 6v ja 4,5v o ikuisia uhmalaisia.
Onneks kuitenki noist isommist o myös apua..tuovat vaippaa,keinuttaavat sitteriä,pitävät seuraa ym.

Mie alan jo ny kaivata kunnon yöunia, vaik Pätkä ei oo viel ko vajaa 3 viikkoo |O
Väsy o jo kova!!Päikkärit nukutaan ja illal mennään heti unille,ko pienimmäinenki sallii nukahtaa,mut silti kyl tää vie voimat pahimmastaki sissistä.

Ny siis pitää taas mennä,ko tisuttelu loppu :wave:

Pörri ja Pätkä
 
Joka päivä käyn lukemassa tämän ja kerhon puolen, mutta imettäessä ei oikein pääse itse kirjoittamaan mitään.. :whistle: Nyt poika kerrankin aamu-unilla vähän pidempään niin saa hetken itse olla ihan rauhassa. Aika luksusta kun saa syödä aamupalan ihan rauhassa ja kerrankin vähän laittaakin itseään :D

Meillä on nyt itku vähän helpottanut! En tiedä mikä siihen oli syynä, mutta poika ei enää ihan niin paljon itke.. toki välillä itkee vieläkin, mutta selkeästi kuitenkin vähemmän. Ehkä korvike-rela-disflatyl-coctail on auttanut :D Suurimmaksi osaksi imetän vielä, mutta korvike on ollut pakko ottaa kehiin. Mutta edelleen poika vaan valvoo.. en ymmärrä! Välillä saattaa nukkua parin tunnin unet päivällä, mutta yleensä ei ollenkaan! Tuntuu vaan hurjalta tuon ikäiselle, että ei nuku kuin yöllä (no, onneksi edes silloin!). Välillä tuntuu, että itsekin tarvitsisi enemmän unta kuin tuo pieni..

Paino tippui kahden ekan viikon aikana hienosti, mutta siihen se sitten tyssäsi :snotty: Ihan omaa syytä kyllä, pitäisi vähän tarkemmin katsoa mitä syö, mutta ajattelin aloittaa sen sitten maaliskuun alussa :p Eli vielä viikko armonaikaa :D Joka tapauksessa kaikki raskauskilot on jo lähteneet ja ylimääräistäkin eli -5kg lähtöpainosta =)

Nyt kuuluu poika heräilevän.. Vielä sen verran hehkutan, että rakastan näitä aamuja vaikka välillä onkin väsynyt eikä saa rauhassa tehdä omia juttuja. Mutta aamuisin poika on aina yhtä hymyä!! Ei siinä paljon itsekään jaksa sitten murjottaa =) Ja monesti aloitetaan aamut ihan vain köllöttelemällä sängyssä ja heräillään sitten hiljalleen imetyksen jälkeen eikä ole kiire yhtään minnekään. Nautin tästä vielä kun voin, kauhulla jo ajattelin niitä aamuja kun on mentävä töihin :eek:

Lumi
 
aih, täällä huonosti nukuttu yö takana. Poika heräs klo. 4.00 eikä sen jälkeen suostunut nukkumaan. Nukahti vasta 6 aikaan tunniks ja sit heräskin esikoinen joka itkulla herätti meidätkin sit. :snotty: uuh kun väsyttää.. :|
 

Yhteistyössä