***TAMMIVAUVAT*** Elokuussa

heips!Jos sitä yrittäis taas kommentoida teille jotain.. :)

Pomolle kertomisesta onpas teillä jollain ollu ilkeet pomot.Kyllä esimiehen pitäisi osata käsitellä tuollaiset asiat asiallisesti..tulee vaan itelle paha mieli..Mulla oli kyl ihan toisinpäin..meillä mun pomo on mies ja vähän jänskätti kertoo..mut otti tosi hyvin..kysy heti et tuleeko tyttö vai poika? :LOL: ja sit se alko laskemaan et viidentoista vuoden päästä se voi tulla sit osuuskauppaan kesätöihin :LOL: ja oli heti et jos alkaa voimat loppuun ni voi ottaa vähän lunkimmin et istahtaa vähäks aikaa kun meidän osastolla se on mahdollista istua siellä maitokaapissa.. :) sanoin heti sille et haluan olla mahd. pitkään mun omalla osastolla ja se oli heti et ilman muuta,ihan miten ite jaksan..kuitenkin tota nosteluu on jonkin verran..ja nyt kävi työkaveri sanomassa samalta osastolta ja pomo vaan naureskeli et mitä siellä meidän osastolla on ku jo kaks raskaana..ja viis viikkoo eroo.. :LOL:

Sf-mittaa meillä ei vielä viime neuvolassa otettu..viikkoja tais ollakkin sillon vasta 16..mut varmaan ens viikolla jo..

Mä olen kans joskus käyttäny tota Fennian nimigeneraattoria mut ei ne nimet oikein sytyttäny..

(.) rakenneultraan tasan viikko :heart: ja neuvolaan 5 päivää..Potkut alkanu tuntumaan ihan alhaalla oikealla..melkein joka ilta samaan aikaan klo21-22..taitaa pikkusesta tulla iltavirkku :/
Täällä jauhelihan syönti loppunu näköjään kokonaan.Siis heti tulee huono olo ku sitä syöny ja maha menee ihan kummalliseksi..vaikea selittää.. :D

hentsu ja murmeli 19+4
 
Tiukun äiti: täytyypi tutkia korttia uudemman kerran. Tällä viikolla oon kuullut ja kirjoittanut kaiken väärin, ehkä myös lukenut. Raskaushan pienentää aivoja, nyt se alkaa näkyä... :LOL:

(Sika)flunssa ja lääkäri
: itekin olin koko viime viikon flunssassa, samoin lapset (joista kuopus 11kk myös riskiryhmässä) vaan enpä soittanut lääkäriin. Teetä ja panadolia itelle, lapsille lämmintä maitoa/kaakaoo ja mahdollisuuksien mukaan lepoa. Nyt huvittaa, kun meidän sivarilla vähän nokka valui, ja heti hän on viikon saikulla, kun hänellä takuulla on sikaflunssa, eikä haluu tartuttaa muita... juu, voihan se oikeesti olla sikaflunssa, mut mut... sopivasti sattui vielä samaan viikkoon, kun hän halusi ehdottomasti tehdä pelkkää aamuvuoroa ja kun se ei onnistunut, on esimiehen luvalla nyt viikon saikulla...

Kaksosten rattaista kiva kuulla vinkkejä tännekin, kun sellaset ois tarkotus ostaa! Mä oon netistä katsellut lähinnä Carenan vaunuja, ne näyttäis kivoilta ja hintakin kohtuullinen. Vielä en vaan oo jaksanut raahata itteeni liikkeeseen. Ei meillä oo säilytystilaa niille, joten jos vaikka veronpalautuksista sit kävis ostaa/joulun alennusmyynneistä.

Edellisessä raskaudessa multa kysyi nuori kassapoika joskus huhtikuussa (vauva syntyi syyskuussa) et jokos sä kohta synnytät. Ite sit siihen, et toivottavasti en, la vasta elokuussa... kyllä meni poika nolon näköiseksi, mutta kyllä mun maha olikin iso. On se iso nytkin, ei sen puoleen, mut vielä ei oo epäilty, et oisin synnärille lähössä :D .

Ainiin ja joo, http://fi.wikipedia.org/wiki/Downin_oireyhtym%C3%A4 siinäpä linkki tuohon trisonomia 21, ainakin mulle tää downin syndrooma oli paljon tutumpi nimi. Tuolta sivulta pääsee myös tsekkaa muut trisonomiat. Onhan noita joskus koulussa päntätty, vaan olivat ainakin multa unohtuneet.

Fennian nimigeneraattori ehdotti Aura Auri ja Veeti (laitoin koko mei perheen), sit Alina Ilona ja Anton Akseli (minä + mies)ja kolmannen kerran Heidi Ilona ja Anton Jaakob (vain minä). Tuo Heidi Ilona oli ehkä se mieluisin, pojalle Akseli. Pojalle ollaan vähän samantyylistä nimea mietitty, tytöllä kyllä ihan erilaista, mut vielähän tässä on aikaa miettiä.

Mun trikoinen kantoliina on 4,7m. Ehkä vähän liian pitkä, joudun kieputtaa monta kertaa ympärilleni, etten kompuroi liinan päihin.


Hemuli 19+4
 
Hemuli80 Mun piti ihan esikoisen neuvolakortista tarkistaa mikä sf-mitta siinä oli, ennen kun tajusin että olin väärin katsonut :D Siis siinä oli laitetttu 16cm ja oli ihan siinä yläkäyrällä. En tiedä onko nuo kortit samanlaisia kaikkialla. Mutta minä ainakin katsoin ensin tosta vasemmalta sivulta missä on nuo 20, 30, 40 jne.. ja sitten ylhäällä että mm.
Kun nuo 16cm, 18 cm, 20cm jne.. on tuossa oikealla, mistä pitäisi katsoa (?) :)
Mulla taitaa olla myös nuo aivot melko pahasti surkastuneet :LOL:
Kiva etten ole ainoa :D Palautuvatkohan nopeastikin synnytksen jälkeen vai onko tää pysyvä tila :LOL:
 
iiris: Mulla kävi ihan sama homma eilen! Valitettavasti vain olin jo töissä ja asiakkaan/potilaan luona kun rupesi pimenemään.. hiukanko oli noloa mut ei auttanut.. onneks paikalla oli myös toinen hoitaja joten pääsin tilanteesta pois. Silmissä sumeni totaalisesti ja korvissa humisi ja kuljin kuin humalassa :( äkkiä vain keittiöön istumaan ja pää polviin.. kun pahin oli ohi niin join vähän ja yritin mennä jatkamaan hommia mutta alkoi samantien uudestaan eikä meinannut mennä millään ohi.. ajattelin pyörtyväni kokonaan siihen! Istuin siinä sitten jonkun aikaa ja koitin saada itseni kokoon. Kun olo alkoi helpottaa niin nousi se kamala kylmä hiki. Olin aivan hiestä märkä sitten puoli tuntia! Onneksi olo siitä sitten alkoi helpottaa, paitsi että muistoksi jäi kamala päänsärky loppupäiväksi!
Mistä tämmöinenkin voi oikeasti johtua ja voiko sille mitään tehdä? Itse oletan tämän johtuvan matalasta verenpaineesta.. mutta mutta mistäs sen sitten tietää varmaksi..
Kerroin jo viime neuvolakäynnillä että verenpaineeni ollut aika alhainen varsinkin aamupäivisin (pystyn siis töissä mittaamaan) ja välillä ollut aika heikko olo.. sanoivat vain että katsotaan jos rupee pahenemaan.. eiköhän tämä nyt jo aika paha ollut joten pitäisi kai lääkäriin mennä sen takia..

Yhdeltätoista mennään lääkäriin pienemmän muksun kanssa kun sillä silmät vuotaneet jo viikon ja räkäkin valuu koko ajan. Kuumetta ei onneksi ole ollut mutta mennään nyt tarkistuttamaan asia ettei olisi mitään vakavampaa..

Töissä kertomisesta.. olin 2kk kesällä yhdessä paikassa töissä missä olin myös ennen Akselin syntymää, siellä kerroin työkavereille tulevasta vauvasta. Nyt menossa 6vkon sijaisuus toisessa paikassa, enkä ole kyllä kenellekään kertonut kun eivät ole ennestään mitään tuttuja eikä töitäkään tosiaan ole enää kuin 4viikkoa jäljellä, joten en ole ruvennut kenellekään kertomaan. Eikä kyllä kukaan ole mitään kysynytkään siellä, eivät kai ole kehdanneet jos olenkin vain lihava kun eivät kuitenkaan ennestään tunne :) ja en siis ole hoikimmasta päästä ennestäänkään joten voivat luulla vatsan kuuluvan siihen :D
Painoa ei onneksi ole vielä tullut yhtään lisää odotusaikana, päinvastoin! reilu kaksi kiloa vähemmän kuin ennen tätä raskautta joka minun kohdallani ihan hyvä! Miikasta tuli aikanaan yht.18kg lisää ja Akselista 16kg. Onneksi kyllä kaikki lähtivät ettei niistä jäänyt lisäkiloja :)

Sikainfluenssasta vielä.. itse en ainakaan ole yhtään hysteerinen koko asiassa. Se tulee jos tulee, ei sitä paljon estää voi kun itsekin olenh työssä koko ajan ihmisten kanssa läheisissä tekemisissä ja käsidesiä joudun käyttämään koko ajan.. Lisäksi eiväthän ne enää edes testaa sitä millään tavalla että mikä flunssa se on eikä lääkitystäkään tule ellei oireet ole vakavia.. Huolestun vasta kun alkaa olla jotain epätavallisia flunssan oireita, toistaiseksi en panikoi vaikka räkä täällä vuotaakin :)

Jaahas nyt valmistautumaan sinne lääkäriin lähtöön :)

t.taaperoiset 18+jotain :)
 
iris Onpas sulla ihme pomo. Ei yhtään kivaa.

mango-meloni Tervetuloa mukaan ja muillekin uusille.

Kokeilin kanssa tuota nimigeneraattoria niin tuli Alli Alina ja Anselmi Valtteri. Ei sitten kyllä yhtään meidän mieleen.

Meillä oli tänään eka perhevalmennus. Oli ihan hyvä kokemus. Katsottiin imetysvideo, juteltiin mitä odottaa valmennukselta, muista kokemuksista yms. Aika eri viikoilla oltiin kaikki menossa, mutta mikäs siinä. :)

millis ja lupu 20+6
 
tannn
jospa sitä tännekin kirjais nimensä.. :D Elikkä meillä esikoisen laskettu aika on 6.1.2010. kaikki on mennyt hyvin ja olo on ollut mitä parhain! :) ei oksentelua eikä edes kuvotusta, ainoastaan väsymystä.. Mut jkyllä sekin riesa on. :/ kaikille jatkoja ja merkkaan aina väliin jos en jaksa kirjoittaa.. =) :flower: :heart:
 
Mango-melooni ja tannn Tervetuloa porukkaan.

Meidän kissa on kyllä huvittava. Kärpänen pörrää ja aina parkeeraan minun jalan päälle johonkin kohden niin tää sitten niin hellästi koittaa ottaa sitä kärpästä kiinni minun päältä :D
Tavallaan se kyllä koko "vaivaisella" reilu 7kg painollaan lyllertää ja ryntäilee noiden perään.
On se kyllä muutenkin että paljaan ihon päälle se ei tule, mutta jos on vaatteet tai vaikka peitto päällä niin tykkää nukkua päällä sitten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
Hipkukka Nyt kyllä putosin kärryiltä :eek: Siis meidän vaunuissa kaikki pyörät on isoja...ellet sitten tarkoittanut sellaista emmaljungaa jossa on ne kauppakärri renkaat? Meillä siis nuo emmaljungan twin city cross malliset.
Ainakaan uusissa city crosseissa ei ole kääntyviä etupyöriä. Twin cerox:ssa ne on taas pienemmät ja twin cangaroo:ssa taas olisi kaikki pyörät isot, mutta lapset olisi aina kasvot menosuuntaan. Hankalaa, hankalaa.. miulla on liikaa vaatimuksia, kun ei niitä löydy samasta vaunusta kaikkia :ashamed:

Iiris ja Taaperoiset Mulla on normaalistikin hyvin matala pulssi. 35-40xmin ei ole ollenkaan tavatonta. Ja joskus kun oikein stressaan, tai olen tosi väsynyt tuo pulssi laskee vielä lisää :( Ja silloin minulle tulee juuri kuvailemanne kaltainen olo ja oireet. Ei siihen auta kuin hetki olla pitkällään ja tasata oloa. Vaikka pahimmillaan matolla makaaminenkin huipppaa, on pakko siirtyä lattialle, kun on niin korkealla olevinaan :D
Syvään hengittäminen auttaa ja aina ylös noustessa pitää ensin vetää muutama kerta todella syvään henkeä, ettei tule hetkellistä happikatoa päähän. Sekin voi pahentaa oloa, jos niskan lihakset on jumissa. Veri ei kierrä silloin kunnolla päähän. Miun pitää monta kertaa päivässä tietoisesti rentouttaa hartiat.
 
Vapaapäivä ja heräsin vasta puol 11.. mut en tainnut ihan sillon vielä nousta ;)
Olin niin suunnitellut että teen vaikka ja mitä, mut suunnitteluasteelle jäi ainakin puolet asioista.
Jospa kirppiskierroksen ja kuntosalilla käynnin ainakin tekisi, vaik siivous vähän jäisikin :D
Täytyy vaan hiukan järkkäillä, et näyttää siltä että kokopäivän oon ahkeroinut..

Täällä ei mitään uutta, lonkat särki eilen tosi pahasti asfalttilenkin jälkeen, eli pehmeällä alustalla pitäis varmaan kävellä ettei olis niin pahat kivut.
Muuten olo suht normaali, ihan kun ei oliskaan raskaana.. nyt vain odottelen liikkeitä.
Aamulla tuntui sellaista jännää "myllerrystä" tuossa noin 3-5cm navan alapuolella, ihan kun joku ilmakupla siellä pyörisi. Mut ei tuntunut kun alle minuutin ja sen jälkeen ei ole vastaavaa tuntunut.
Missä kohdin ja millaiselta teidän ensimmäiset liikkeet on tuntunut?

Huomenna olis tarkoitus lähteä kaveirn kanssa vähän kirppiksiä kiertämään, mutta kertokaas joku viisaampi kuinka paljon ja mitä talvivauva tarvii vaatetta?
Montako bodya arviolta 56cm ja 62cm, potkuhousuja, alushousuja.. en mä tiedä ainakaan yhtään kuinka paljon "uskallan" ostaa?
Nyt on ehkä 5-6bodya ja kolmet housut, mut mitä muuta talvivauva tarvii? Kuinka paksun lakin, millaiset tumput jne.

Nimimerkki: esikoista odotellessa :D

16+6..
 
Moikka kaikille taas pitkän tauon jälkeen! :wave:

On: Rakenne ultara oli viime viikolla Ja POITSULLA oli kaikki hyvin. Kätilö sanoi että on kyllä niin selvä poika ettei se muuksi enään muutu! :heart: :heart: Kyllähän mie ite sitten oo oikeassa kokoajan ollutkin. mieskin naureskeli että hän jo ihmetteli ku ostelit pelkkii sinisii ja vihreitä vaatteita :)

Elikkäs masukilla on kaikki hyvin, äipällä alkaa vaan pinna loppumaan tähän hommaan. On niin paha olo edelleenkin ettei jaksa mitään tehdä, alkaa oikeesti jo masentamaankin.. :ashamed:

Mutta ehkä tämä tästä.. täältä oli onneksi tullut paljon lohdutuksia. Kiitos kaikille! :flower:

Jenninho+masukas poika 21+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sero:
Huomenna olis tarkoitus lähteä kaveirn kanssa vähän kirppiksiä kiertämään, mutta kertokaas joku viisaampi kuinka paljon ja mitä talvivauva tarvii vaatetta?
Otatko äitiyspakkauksen? Kannattaa vähän katsoa mitä siellä on, ettei tule ostettua montaa samaa vaatetta :D Eipä ihan vauva vielä paljoa tarvitse. Pienet vaatteet kuivuvat nopeasti, vaikkei olisi kuivausrumpuakaan. Muistelisin, että esikoisella oli 5-8 vaatekertaa. Bodeja ja potkuhousuja. Kannattaa toki hiukan erilaisia ostaa, niin löytää itselle mieluisen tyyppisiä. Mie esim tykkäsin tosi paljon pitää kietasupaitoja n2kk ikään asti potkuhousujen kanssa. Kaikki eivät noista paidoista pidä, mutta minusta olivat kätevämpiä kuin bodyt. Kun vauva alkoi enemmän liikkua nousi paita aina kainaloihin, joten sitten alettiin käyttää bodeja. Toppapukuja riittää yksi ja joku kevyt toppis olisi myös hyvä. Ainakin jos asutte kovin etelässä, missä pakkanen on outo luonnon ilmiö :whistle:
Pakkauksen kypärämyssy oli ainakin aimemmin turhan iso vastasyntyneelle, semmoisen ajattelin ostaa pienemmän. Jos toppapuvussa on huppu, ei talvilakin tarvitse kovin paksu olla. Äitiyspakkauksen toppatumput ja -töppöset riittävät, samaten tumput. Vauvalla ne ei sotkeennu, kun ei ne vielä mihinkään edes tartu :D Sen vuoksi me ainakin pärjättiin yhdellä ulkovaatekerralla. Varatoppis oli olemassa, mutta eipä tainnut kuin kerran olla päällä.

Vaatteiden koosta (täytyi hakea esikoisen neuvolakortti ja tarkistaa mitat). Esikoinen oli syntyessään 56cm pitkä ja 56-koon vaatteet meni n2-3 viikkoa, riippuen vaatemerkistä. 60cm pitkä tuo näkyy olleen 1kk iässä, 62,7cm 2kk iässä ja 4kk iässä 67cm. Meitin poika on kasvanut koko ajan yläkäyrillä pituudessa, joten nuo ovat melkoisen suuntaa-antavia mittoja, jos vaatekokoja mietit.
Nyt oliskin tarkotus meidän varata myös 50koon vaatteita. Kaksoset tuskin syntyvät yhtä jötkäleinä kuin isoveljensä. Ainakin mie toivon etteivät olisi molemmat yli neli kiloisia :LOL: Minusta oli aina kivempi pitää sopivan kokoisia vaatteita ennemmin kuin liian isoja. Vauvaakin oli helpompi käsitellä. Ulkovaatteet on muuten usein valmiiksi reiluja mitoituksiltaan, joten kovin montaa numeroa isompaa ei kannata ostaa. Muuten vauva hukkuu toppapukuunsa :snotty:

Vaikka onhan ne vauvanvaatteet vaan niin söpöjä ja ihania, että tulee hankittua sellaisia määriä (+saatua lahjaksi), että väkisinkin osa jää käyttämättä. Lapsi kun ehtii kasvaa kasvaa ulos monesta ihanuudesta, ennekuin kaikkia vaatteita on edes kerran pidetty :ashamed: Ainakin meille kävi sillä tavalla esikoisen kanssa...
 
Hemuli80 Älä sekaannu Carenan rattaisiin varsinkaan kun kyseessä tuplat.
Mun sukulaisnainen on kironnut omistamansa doubble swingit alimpaan h..vettiin.
Rihvelit mitkä rihvelit. Ois kuulemma kannattanut satsata ostohetkellä vähän enemmän rahaa tai sitten hommata hyvät ja laadukkaat käytetyt.

Itse aion hommata tod.näk. emmaljungan tuplat (tai mikset briot) vaikkakin ikäeroa tulee 2v8kk.
Kun keskenään pienten kanssa olen, niin millään en pääse ulos nukuttamaan pikkusta jos ei isompi mukana.
Asutaan maalla hiekkateiden ja talvella lumisten teitten takana, joten seisomatelineen sopivuudesta vielä tuossa vaiheessa on turha haaveilla.
Muutamaksi kuukaudeksi tarvetta piisais. Toivottavasti saan ostettua hyvät käytetyt suht edullisella hintaa, sillä en viitsi enää suuria rahoja moisiin pistää kiinni.
 
Tinzus Tervetuloa porukkaan, ei täällä tarvitse ujostella joten rohkeasti vaan tuntemuksia tulemaan niin iloista kuin suruistakin =)

Jenninho Onnittelut pikkuprinssistä :heart:

Hipkukka Juu, eli sinä siis tarvitset ne "kauppakärry" renkaat ja näin ollen nuo tippuu pois kelkasta. Meillä täällä "maalla" ei oikein ole niillä mitään tekoa.
Nuorimmaisen rattaissa oli sellaiset ja kun asuttiin "vähän" isommassa cityssä niin siellä ne oli näppärät kärrytellä katukiveyksillä ja kaupunki ajossa.
Tai no, onhan täälläkin noita kiveyksiä mutta varmaan ei kovin usein tuu vaunuilla lähdettyä keskustaan asti kävellen...,se laiskuus...,toisaalta siinähän sitä sais treeniä jos kaupassa kävis aina vaunuilla :LOL:
 
Terveisiä neuvolasta!
SF-mitta oli 17. Ultraa odotellaan 8.9.09! Sukupuoli uteloittaisi, mutta mies haluaa tietää vasta "perinteisellä tavalla", joten eiköhän käsketä siis kätilöä pitämään sondit pois lapsen jalkovälistä, ettei nähdä mitään ylimääräistä :LOL:

Muut ostaa tuplia, mutta minä jankkaan sen sängyn kanssa. Siis esikoisen sängyn. Eli meillä on 2 v 6 kk poika, joka EDELLEEN sinnittelee pinnasängyssä. Sinnittelee siis, koska täyttää sängyn päästäpäähän. En ole vaan keksinyt näkemistäni sängyistä yhtään mieleistä. Mutta kai se pakko on jokin hankkia.

T: Riikkis rv 17+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
Hipkukka Juu, eli sinä siis tarvitset ne "kauppakärry" renkaat ja näin ollen nuo tippuu pois kelkasta. Meillä täällä "maalla" ei oikein ole niillä mitään tekoa.
Mie kuljen paljon pururadalla ja hiekkatiellä ja siksi toivoisin, että ne kääntyvät olisi isot. Eikä sellaiset pienet rimpulat, niinkuin monessa mallissa :/ Kääntyviä taas toivon siksikin, että olisivat hiukka mukavammat tuolla keskustassa käsitellä. Pieni kaupunki, kapeat kävelytiet jne... Ja mie tiedän, että niillä vaunuilla tullaan varmasti kuskaamaan vielä pitkään vauva-ajan jälkeen. Nuo kääntyvät on varmaan kivat sitten kun alkaa olemaan painoa kyydissä. Meillä on niin mukavan kävelymatkan päässä kaikki ja sitten vielä koiran ulkoilutus päivittäin.
Tosin houkuttas kovasti ostaa Oran tuplat. Täytys jossain vielä päästä hypistelemään niitä. Vaikka niissä ei kääntyviä pyöriä olekaan...

On tämä monimutkaista. Ei meillä ole varmaan auton ostoakaan koskaan pohdittu niin hartaasti kuin rattaita :LOL:
 
Heippa tytöt. Mulla alkoi viikko 22, ja olo on raihnainen kuin vähintäänkin viimeisillään olevalla. (Tosin viime raskaudessa en kyllä ollut raihnainen loppuraskaudessa, vaan olo parani loppua kohti.) Lonkat sattuu ja maha tuntuu jätti-isolta, ja käveleminen on sellaista ankan vaappumista. :/
 
Heippa hei kaikille uusille ja vanhoille :)

Täällä rakenne ultra takana ja tyttö lupaus saatiin. Pippeliä ei näkynyt vaikka kuinka etsittiin:D eli tyttö olo senkun vahvistuu. Kääks, ihan kuumeinen olo :( Pitänee lukea muiden jutut kun jaksaa. mutta halusin tän tulla ilmoittamaan :)

Pinguli+Napero 19+6
 

Yhteistyössä