***TAMMIVAUVAT*** Joulukuussa (Vauva päivitys 01.01.10)

vyötärög 116cm. Aika huimaa. =)

vihkisormus Mulla on valkokultainen jossa yksi timantti. Ihan kultajousesta ostettu..taitaa olla princess.

Mulla oli tänään naikkarilla jalkojen vuoksi lääkäri. Sanoi, että suonikohjut ja pinnalliset verenpurkautumat häviää synnytyksen jälkeen pois. Ei siis ihmeitä. :)
Lääkäri teki samalla sisätutkimuksen ja ultras, niin ei tartte huomenna mennä enää neuvolalääkärille. Jee!!
Kohdunsuu oli auki 0,5cm, pehmennyt ja pituutta 2,5cm jäljellä.
Napanuoran virtaukset oli hyvät.
Vauva painoi 2,7kg.

Johan tuntui häijylle se sisätutkimus ja varsinkin kun sattui elämäni ekan kerran mieslääkäri. sanoinkin sille, että saa olla hiukan hellempikin. Teki kyllä sen verran häijyy..
:LOL:

Niin ja poksutaan 36+0

millis ja liinu
 
Iiiiiks, äsken ensimmäinen selkeästi kivulias supistus. :D Siis en mä epäile, että se lapsi tänään syntyisi tai mitään, mutta sen vaan sanon, ettei tällaisia esikosta yli 3 viikkoa ennen syntymää ollut... Enemminkin muutamaa päivää ennen. Tietenkin voi mennä eri rataa tällä kertaa, mutta silti vähän jänskättää!
 
taysissa käyty, kaikki kunnossa.
poika oli 3,6kg kokoinen ja kahdenviikonpäästä uusiks käynti siis 21. päivä.. Että näin..
ei menny kun enää 80 % käyrää, että alle 5 kg lupaili enää.. =) Parempi niin!
tammikuun4 ja meloja 36+1 :heart:
 
argg.. tuntuu et kaikilla muilla on supistuksia yms.. paitsi mulla.. just kun niitä sais olla ni loppuivat kuin seinään.. voi piru :D

Tuntuu et tää ei kyllä tule syntymään tämän vuoden puolella.

Voiko siis synnytys alkaa ihan yhtäkkiä?????? Ettei mitään ennakko tuntemuksia ole? Esim menee lapsivesi tai rupee kauheesti supistamaan vaikka ei muuten niin oo nyt supistellu??

Mua niin pelottaa tää loppuraskaus kun musta ei vauva liiku enää niin paljoa kun ennen.. no eihän tietenkään kun tilakin siellä on aikas pieni.

Valaiskaa nyt ensisynnyttäjää :D
Alapää vaan vihloo ihan julmetusti aina kun vauva liikkuu.. Kohdunsuun tilanteesta ei ole mitään hajua. Viikko sit oli sormelle auki kanavaa 2,5cm ja puolipehmeä.. tuntuu et noikin muuttuu koko ajan kun on eri lääkäri. Et kuinka kauan voi mennä että tuolla tapahtuu jotain vai voiko käydä nopeastikkin?

Kattelin tuossa mun neuvolakorttia ja mulla on ollu nyt 9 eri lääkäriä
Aika hupaisaa.

Mutta nyt pankki kutsuu taas lainaasioissa :/

pippur1 ja masumuru 37+4
 
Ensinnäkin :hug: Pörrille ja osan ottoni suureen suruun..Voimia..Ja onneksi tulehdus huomattiin ja saat lääkket sen hoitoon.
Vatsan ympärystä en ole minä uskaltanut mittailla Järkyttyisin kuitenkin suuresti :LOL: Tuulipuvuntakki piti heittää varastoon kun ei enään mahtunut menemään kiinni,nyt otin sitten toppatakin käyttöön joka menee ehkä hetken :whistle: En raaskisi ostaa mitään takkia muutaman kuukauden takia,jospa ilmat pysyy suht lämpösinä vaikkakin toivoisin jouluksi pikku pakkasta ja lunta.. Mites te muut ootteko ostanut isompaa takkia vai ihan äitiystakin?
Monella teistä on jo viikot niin pitkällä et kohta saadaan ruveta jännäilemään kuka seuraavaksi on nyytin haussa :D Kyllähän sitä itsekkin toivois et tulis nopeesti se tammikuun loppu et vois edes harkita sinne synnärille suuntaavansa.No jokainen meistä vuorollaan.. =)
Mua on kauheesti ruvennu mietityttää synnytys.Esikoinen kun tuli leikaten.Mitäs jos kaikki meneekin tällä kertaa niin kuin pitääkin ja synnyttäisin alateitse..Jännittää ihan kauheesti..Milläs viikoilla teillä joilla on synnytystapa-arvio on?Mulla on sillon viikkoja kasassa 37+4 tuntu jotenkin kun se aika tuli et noin myöhään..
Pitäisi lähtä ruuan laittoon..Voikaa paksusti mammat :LOL:
Mude08+pikku2 32+3
 
Voi tätä alakulon määrää...

En tiedä, mikä iski. Eilen vaan alkoi masentamaan ja ahdistamaan kaikki. Jatkuu näköjään tänäänkin. Epäilin miehelle, josko johtuu siitä kun hänellä alkoi taas yövuoroviikko ja olen kaikki yöt yksin. Ahdistaisko se?

Toisaalta tuntuu, että pää hajoaa tähän kotona oloon. Jotenkin tunnen itseni yksinäiseksi vaikka kahviseuraa riittäisi vaikka joka päivälle. Lisäksi aloin jo epäilemään sitä, olenko ollenkaan valmis vielä tähän vauvan tuloon. Koko syksy on mennyt niin hujauksessa ja nyt onkin yhtäkkiä enää 3 viikkoa jäljellä laskettuun aikaan. Moni, kellä on vaivoja ja epämukavaa olla ajattelisi että ihanaa, niin vähän enää ja sitten pääsen tästä mahasta eroon. Mutta mulla ei ole mitenkään päin epämukava olla, viihdyn mahani kanssa ja voin kaikin puolin hyvin niin en senkään takia vielä toivo tämän "loppuvan".

Argh, tämä on nyt kyllä inhottavaa, en mitenkään haluaisi olla surullisella tuulella nyt! Tunteet on kaikki potenssiin 10: sain tänään hirveät itkupotkuraivarit kun kaupoille lähtö ei meinannutkaan onnistua. Ajattelin, että sekoan jos en pääse täältä neljän seinän sisältä pois. Onneksi pääsin ja onnistuin tuhlaamaan rahaakin, mutta sekään ei nyt kauheasti piristänyt mieltä. Ei jotenkaan vaan jaksaisi kiinnostua mistään. Piste.

Olipa oma(.) :ista nyt...

mamma ja Kirppu 36+5
 
Neuvolassa käyty ja hb noussut kahdessa viikossa 103->124!!! Eli tuo poretabletti Fexin 80mg sattuu miulle tosi hyvin, ku ei tullut edes maha kipeeks. Muutenkin kaikki ok neuvolassa. Painoa ei ole tullut kuuteen viikkoon lisää, mut yhteensä kuitenkin 8 kg (54->62) ja sf mitta kasvaa tasasesti 4-kiloisen käyrällä, joten kaikki hyvin. Mut jännä et tota painoa kertyy eri tavalla kun viimeks ja viimeks miulla oli aina nälkä iltaisin ja nyt ei nälkää ole oikein ollenkaan, tottakai syön säännöllisesti, mut viimeks tuntui et vaik kuin paljon söi ni aina oli nälkä.

Nyt ei olekaan neuvolaa ennen kuin tammikuun alussa seuraavaksi. Lähdetään tällä viikolla joulun viettoon isovanhempien luokse ja ollaan siellä melkein 4 viikkoa! Lääkärineuvolakin jää väliin kokonaan kun ei tänne Espooseen viitsitä tuossa välissä sitten matkustaa vaan varasin jo ajan yksityiselle lääkärille tuolta itä-suomesta ni tuleepa sitten vielä viikolla 36 tarkistettua vauvan asento ja mitä ne nyt yleensä viimesessä lääkärineuvolassa katsookaan.

Ihanaa lähteä vanhempien luokse. Saa vähän apuja pojan hoitoon, kun oon nyt kyllä ollut ihan poikki. Poika ollut nyt viidettä päivää kuumeessa, lääkärissä käytiin ja kurkku on tulehtunut joten adenovirusta epäili kun sitä kuulemma liikkeellä. Poika on tosi kipeen oloinen, ei haluis oikein syödä kipeellä kurkulla ja se kurkku ihan kumisee kun hän itkee tai yskii... mut toivottavasti nyt olis jo parantumaan päin et päästäis tosiaan lähteämään tässä lähipäivinä.

kaneli87, juttele ihmeessä miehesi kanssa jos voisitte jäädä kotiin jos siusta tuntuu ettet jaksa sitä kaikkea häslinkiä mitä on tiedossa. Itse olen niin innoissaan vanhempien luokse lähtemisestä koska tiedän että siellä saa nimenomaan olla rauhassa ja meillä on paljon omaa tilaa siellä ja saan omaa aikaa, mitä ei kotona hirveest nyt ole. Mut itseäkin stressaa sit se kun kuitenkin miehen vanhempien luonakin pitäs aikaa viettää ja siellä sitä häslinkiä riittää kun on kaikki lapset ja lapsenlapset paikalla ja tuntuu et aamusta iltaan on vaan ruuan laittamista, pöydän kattamista, syömistä, pöytien siivoomista ja taas uudestaan... lapsilla tietysti kivaa kun on seuraa serkuista, mut se meteli ja riehuminen on kyl sit ihan mieletöntä. Miun omien vanhempien luona on kaikinpuolin rennompaa, päiväruoka syödään yhdessä mut sit muuten jokainen laittaa itselleen välipalaa silloin kun on nälkä ja saa puuhailla omia asioitaan rauhassa. Meillä asuu siis molempien vanhemmat samassa kaupungissa ja yöksi mennään aina miun vanhemmille, joten pystyn sit itse katsomaan et kuinka paljon jaksan siellä toisessa mummolassa olla ja pääsen pois sit kun tarviin rauhallisempaa menoa. Mieskin viihtyy miun vanhemmilla onneks hyvin.

Pippur, miulle muuten sanottiin että kohdunkaulan tilanne on hyvin elävä, siis että voi jossain vaiheessa olla lyhentynyt ja sitten välillä pidentyä ja taas lyhentyä. Mut sit kun on pehmentynyt ni ei kyl enää kovetu uudestaan. Ja siis kyllähän se synnytys voi alkaa ihan yhtäkkiä! Eihän monilla ole etukäteen mitään merkkejä ja sit se vaan on menoa yhtäkkiä.

Tsemppiä väsyneille ja alakuloisille ja kärsivällisyyttä synnytyksen alkua odottaville!

Naps 34+0
 
Ullis82: Mullakin tulee välillä tommosia paniikkeja, aika on hujahtanut NIIN nopeasti. Ja kohta pitäisi olla valmis suureen elämänmuutokseen. Jotenkin pelottavaa... Toisaalta ajattelen, että en olisi tähän yhtään sen valmiimpi 40-vuotiaanakaan kuin nyt olen 27-vuotiaana, kyllä arki varmasti lähtee hyvin menemään :hug:
 
Neuvola terveisiä

Prot ++
Hb 91
RR 104/65
Sykkeet....löytyi ei meinannut uusi terkkari ihan osata
Paino +200g nyt rupeaa 10kg lähentelemään
Sf 39

A oli ilmeisesti laskeutunut, ainakin hiukan. Supistelee taas säännöllisen epäsäännöllisesti. Supistuksessa painaa tuonne alas aivan älysti. Mietin, että jos lähtö tulee pitäiskö sinne soittaa ennen kuin menee. Täytyy varmaan, en kyllä uskalla mitenkään hurjan kauan kotona olla, jos nämä tästä yltyvät. Parempi tehdä muutama turha reissu, kun mennä taas ihan viime tippaan. Ajattelin "ottaa" jonkun puudutteen. En ole ikinä kerennyt mitään saamaan, nyt meinaan. :LOL: Voiskohan sen tilata silloin lähtiessä. :LOL:

Zaara ja maha-asukit 35+2
 
Moikka

Täällä on aika monella ollut nuo rauta-arvot vähän mitä sattuu. Sitä vaan ku mulla on kolmisen päivää ollut ihan tosi huono olo ja tyypilliset anemian oireet: mm. jatkuva ja epämääräinen väsyneisyys, heikkouden tunne, hengenahdistus rasituksessa, kalpea iho, sydämentykytys ja huimaus pystyasennossa. Nyt on vaan sellainen olo et taju lähtee, kun on niin heikko olo. :( Torstaina olis lääkärineuvola niin ajattelin sinne asti sinnitellä, mut missä vaiheessa kannattaa (kannattaako?) lääkäriin lähteä? Ollaan tosiaan mun 7v. pojan kanssa kahdestaan, niin pelottaa et jos mä romahdan niin miten se säikähtää. Inhottavaa kun pelottaa ihan yksin olla kotosalla ja hoitaa kaikkia asioita. :'(

Minävaa ja paapero 35+5
 
Ullis82 Ihan samat fiilikset on täälläkin! Aloin jo tänään miettimään, että kaippa sitä menee töihin heti kun mahdollista (viime to alko siis kauan odotettu mammis). Koskaan ei tunnu olevan hyvä olla, siksi pitäiskin ajatella vaan päivä kerrallaan, eikä miettiä etukäteen mitä tulee olemaan. :hug:
 
Maanantaita!

Täällä oli monella ollut syystä tai toisesta murheita, masennusta ja pahaa mieltä...voimahalit kaikille :hug:

Pörrille osanottoni :hug: :flower:

Eipä tällä kummempia...eilinen päivä meni vieraita kestittäessä ja olin KIPEÄ! Ukko kun ei näköjään mitään kanssa oma-aloitteisesti osaa tehdä, vaikka koittas sanoa "astianpesukone pitäis tyhjentää...", niin ei tajua...kun pitää sanoa että TYHJENNÄ astianpesukone jne. No selvisin sentään hengissä eilisestä ja joulua kun laitetaan, ni kyllä komennan tuon köökiin auttamaan, oli vieraita tai ei.

Eipä kummempia...

J.t ja Pampuliini rv 33+0 *POKS* :heart:
 
Millä pesuaineella sitä kannattaisi vauvanvaatteet pestä? Mitä olette käyttäneet? Pitää ryhtyä siihenkin hommaa kohtapian. Tuntuu että päivät menee tosi nopeaan, enkä ehdi tekemään ollenkaan kaikkea mitä haluaisin.

Synnytystapa-arvio tehdään mulle ensi viikolla eli 36+3. Naislääkäri onneksi luvassa.

Naps - otitko sitä tablettia aamulla ja illalla? Olen käyttänyt Fexiniä kans ja tykännyt kun ei maha ole oireillut.

Tänään oli perhevalmennuksessa vauvanhoitokerta ja taas iski tajuntaan vähän paremmin että kohta se vaavi on täällä! Ihanaa :heart: :heart: Hiukan tietty hirvittää miten siitä selkiytyy alkuun kaikessa ja kaikken tärkein että kaikki menisi hyvin synnytyksessä ja päästäisiin kotiin normaali ajassa.

Minävaan Samaa mieltä minäkin periaatteessa että isän ja lapsen suhdetta tulisi antaa kehittyä, mutta sun kertomuksen perusteella on varmaan parasta että eivät juurikaan tapaa. Itteäni hirvittää se, että lapsi tykkääkin siitä etävanhemmasta enemmän kuin minusta. Arki on kuitenkin arkea ja poikkeukset juhlaa. Toisaalta olen ittekin aika touhuaja, joten ei meillä varmaan tylsää ole.

Lili 35+1
 
Lili78, otin vaan illalla eli yks poretabu päivässä. Mut sitähän saa ottaa kaksikin päivässä jos on tarvetta! Olin just ite ajatellut et tuplaan nyt jos ei ole kunnolla noussut luvut, mut nyt ei olekaan tarvetta ottaa enempää kun nousee tälläkin määrällä riittävästi.
 
ilmottautuu tälle päivää :wave:

jaksuja kaikille huonon mielen omaaville :hug: kyllä se siitä, toivottavasti!

täällä neuvolas tosiaan käyty tänään, arvot oli vähä mitä sattuu joten en oikein oo luottavaisin mielin tän päivän tuloksiin, ei ollu oma neukka-täti paikalla..
Huomenna lääkäri, torstaina neuvola, siinähän sitä onki taas tälle viikkoo... :whistle:

olo on ku paisuneella ilmapallolla, huh ja huokaus.. s-a-j 36+6
 
Anteeks mutta nyt on pakko avautua... |O
Oon niin kypsä just tänä päivänä tähän olotilaan. Mulla sattuu ja vihloo häpyluuhun ihan pirusti ja alaselkä on tulessa. Kävelyllä yritin käydä mutta eipä olis kannattanut lähteä; vihlonta vaan ylty ja tuntu että vauva tippuu ihan just. Älkää käsittäkö väärin; oon onnesta soikeena(todellakin soikeena...) vauvan odotuksesta mutta tää loppuaika ei oo vaan mun juttu Vaikea sulattaa tätä avuttomuutta kun ei pysty toimiin niin kuin yleensä ja olis ihanaa saada vauva jo syliin. Todellakin toivon että pääsisin synnyttämään ennen laskettua mutta tuskin kun kaks edellistäkin menneet yli. En vaan muista että olisivat näin alhaalla ollu näillä viikoilla.
Synnytystapa-arvioinnista; tehdäänkö se kaikille vai vain tietyillä kriteereillä? ...kysyy hän joka kolmatta väsää :ashamed: ...ei oo edellisissä raskauksissa tehty.

Sohvi+ poitsu 36+1
 
Tänään oli taas neuvolakäynti, oma neuvolatäti ei ollut paikalla ja sijainen ei oikein tiennyt mistään mitään :/
rv 32+2 edellinen kerta suluissa 30+6
Paino 85 (83,8)
RR 102/62 (110/66)
Turvotus - (-)
Pissa suhdas (puhdas)
Sf-mitta 31,5 (29)

Lähetteen sain Tyksiin ultraan jossa tarkastavat lapsiveden määrän, ja se olisi maanantaina! Ihanaa lapsemme tuleva kummi järjestää minulle vauvakutsut lauantaina :heart: Innolla jo odotan mitä kaikkea kivaa hän on keksinyt :)

Myy-88 ja minityyppi 32+2
 

Yhteistyössä