***TAMMIVAUVAT*** Joulukuussa (Vauva päivitys 01.01.10)

Päikkärit nukuttu..ja nyt en tiedä yhtään mitä tehdä. :) Tänään täytyy miehen kanssa siivota ikkunat ja peilit kun lauantaina on ne joonaksen synttärit. Tänään vielä kauppaan hakemaan viimeiset tavarat.

Täällä tuo limatulppa aihe kiinnostaa myös. Mulla välillä tulee sellainen limaklöntti jossa seassa valkoisia viiruja mutta ei kyllä verta. Voisiko tuo olla limatulppaa? Voiko se tulla osissa?

Nyt täytyy kehittää tekemistä. :D

Sannis ja patu rv 35+6(huomenna poksuu :heart: )
 
Oikein taitaa ulkona leijailla lumihiutaleita tai sitten näen jo näkyjä :LOL:

Imetyksen aikana myös minä käytin liivejä yöllä+suojia.olisi maidot tosiaan olleet lakanassa.

Pesuaine
oon käyttänyt pesupähkinöitä ja toimivat sen lisäksi että tulevat vielä tosi edullisiksikin! huuhteluaineena käytän jos tarvitsee etikkaa tai vettä jossa eteeristä öljyä esim.eukalyptus

Äitiysvapaasta joku kyseli pitäisikö kelasta tulla päätös vaikka saa ensin palkkaa työnantajalta.Saan itsekin ekalta 3 kk:lta palkan mutta silti kelasta tuli jo aikaa päätös muilta kuukausilta maksettavasta rahasta ja äitiysvapaan alkamispäivästä

Vyötärö piti itsekin mittailla kun luin teidän lukuja,luulin että olis ihan minimaha mutta olihan tuota ympärystää 106cm :D

alice in w 35+3
 
Kaneli liikelaskennasta; kerran olen tehnyt ohjeiden mukaan kun huolestuin mutta kyllä niitä liikkeitä silloinkin tuntui tarpeeksi. Muuten ei ole tarvetta enää ollut, alkaa vauveli olla jo sen kokoinen että pienikin liike tuntuu.

Limasta vielä...itsekin muistan että edellisillä kerroilla tulppa meni vasta synnärillä mutta mietin voiko se valua pikkuhiljaa...no samapa tuo, syntyy sit kun syntyy, muttako ei jaksais odottaa...ihan sama mistä kyse, kärsimätön olen |O mutta täytyy ottaa tämä tällasena jännitysmomenttina ja nauttia viimeisistä viikoista :D

Neuvolakuulumisia tältä aamulta:
rv 36+3, sf 33; keskikäyrällä menee, paineet 100/71, painoa+400g/vko, rt ja pää erittäin alhaalla ja sen kyllä tuntee, vihloo todella.
Supistellut on taas viime yön (tuntui myös alaselässä ja reisissä), parempi olis laittaa päikkäreille mutta jostain syystä ei vaan uni tule eikä malta oikein yrittääkään...on sitä pöljä; kohta ei saa nukkua vaikka kuin väsyttäis :xmas:

Mulish onko teidän kunnassa kriisiapua tarjolla eli ns. kriisiperhetyötä jos äkillinen tilanne tulee? Muutenhan lapsia ei sijoiteta tässä tapauksessa, ellet oo sit menossa esim. päihtyneenä synnyttämään.... :)
 
pippur1 Hyvä! :heart: :flower: :heart: :flower:
Olethan toimittanut kelaan suoraan äippärahojen osalta ne paperit ettei ne loju sitten siellä palkoissa?

Limatulppa Mullahan se reilu viikko sitten irtosi parin päivän aikana. Ei ollut veriviiruja mutta tulppa se oli.

Liikelaskenta En ole tässä raskaudessa kertaakaan laskenut edes ajatukissani liikkeitä. Tuntuvat liikkuvan tai sitten viettävän välillä hiljaiseloa niin en ole katsonut tarpeelliseksi sitä, eivätkä ole missään kyselleetkään sen perään.

mulish Eihän ne sosiaali tädin mitään huostaanottoa sentään tee, lähtettävät perhetyöntekijän sinne lasten kanssa olemaan.
Kannattaisi ehkä olla yhteydessä sinne sospaan ja tiedustella / varoitella jo mahdollisuudesta että niin käy ja hankkia jo esille päivysytys numero mihin sitten soitatte jos niin käy.

(.) Taas vaihteeks omaa napaa kans. Tuli KYS:ltä "sairaskertomus" viimeviikoiselta käynniltä kun olin siellä yötä ja se alkoi puolen sivun diagnooseilla joista viimeisin oli kyllä paras. Ymmärsin että se oli joku ylipaino ICD koodi :LOL: :LOL: :LOL:
Joo, en ole huomannut että painoa on tullut ja varmaan on BMI:t reilusti pielessä mutta yllätti vähän että raskaana olessa ja vielä tuplana se niin pitää oikein mainita sen olevan yläkantissa :eek:
 
Enie Eiköhän kaikki paperit oo toimitettu :D Hakemuksen vein itte sillo elokuussa.. :D hupaisan kauan kyl noissa menee.

Limatulppa Voi kyllä tulla osissa. Voi olla keltaista rään näköistä tai sitten siinä voi olla just erilaisia viiruja esim. veri.

Liikelaskenta Eilen just laskeskelin mielessä kun tosi vähän tämä vauva kyl enää liikkuu.. Koko ajan on jotenkin kylmärinki persuksen ympärillä, mut en silti viitti mihinkään äippäpoliin ottaa yhteyttä.. Kumminkin ne siellä ihmettelee et ihan turhaa..

Täällä kans tuo kirkasvuoto (mitä sit lieneekään) on lisääntyny vaikka kuinka paljon.. :)
 
Heipsan!

Mun täytyy laittaa taas tällanen yleisvoimahali kaikille tasapuolisesti :hug: :hug: ei vaan ole pystynyt aikoihin keskittyyn juttuihin.

Vatsan ympäryksestä oli galluppia niin täällä se oli 120 cm pintaan :D

Sitten maidosta ja yöimetyksestä niin kyllä oli pakko nukkua liivit ja suojat päällä esikoisen aikaan ja pyyheviritystä oli kanssa sängyssä.

Limatulppaa ei ole havaittu täällä, ja valkkari vaikuttaa ihan normilta, tosin toisinaan tulee tosi runsaasti ja toisinaan tosi niukasti.

Liikelaskentaa en ole tehnyt eikä siitä ole neuvolassa ollut puhetta, hyvin tää vauva vielä liikkuu ei ole tarvinnut miettiä.

En tainnut vielä laittaa viime viikon neuvolalääkärikäynnistä mitään, eli kaikki ok siellä, kaulaa se 2 cm jäljellä, pehmennyt ja sormelle auki.. Lienee olla ihan normi tilanne siis. Laitto lähetteen sinne synnytyksen suunnitteluun taysiin, ja aika sinne tulikin 28 pv vasta. Oli aika pettynyt.. Äkkiä kai se aika menee sitten kuitenkin, eihän tässä ole enään kun pari viikkoa jouluunkaan.
Jouluvalmistelut on kunnossa ja ostokset tehtynnä.

Omassa voinnissa ei mitään ihmeempiä, selkä särkee edelleen, ja iltasin varsinkin tukala olo. Öisin nyt saanu pikkasen paremmin nukuttua sentään ja selviinnyt pari yötä jopa vaan yhdellä vessareissulla. :eek:

-c- 35+5
 
..Pikaisesti lukaisin suunnilleen parin päivän tapahtumat, oon hieman pihalla mutta haleja tarvitseville, Enielle käynnistystoiveita ja masunympärys on 107cm.

Maanantaiaamuna pissalle mennessä pönttö oli veressä, housut ja lattia ja kaikki. Äkkilähtö Naikkarille ja käyrille. Näytti hyvältä ja kun saatiin lupa mennä odotushuoneeseen lääkärille pääsyä venailemaan niin vuoto alko uudestaan, takas laverille ja syömäkielto, pitkä käyrä ja inha epätietoisuus... Lääkärille kun päästiin ni ultra näytti että vuoto ei tullut istukasta, eikä koskaan selvinnykään että mistä johtui. Kohdunsuu oli sormelle auki, pehmeä ja kanavaa vielä 2cm jäljellä, raivotarjonnassa mutta tarjoutuva osa todella alhaalla, josta syystä synnytyshuoneeseen seurantaan. Olin siellä koko illan pelkällä tipalla piuhoissa, ja sit alkoi supistukset |O 3 min välein ja alkoi olla kipeitä-- kortisonia ja sup. estolääkettä kunnon annokset (kätilö ihmetteli että miksi ihmeessä, kun viikot niin "hyvät" kuitenki (ma 34+5 mut lääkärihän niistä päättää..) ) ja viimein ne sitten rauhoittuikin. Mut eivät uskaltaneet päästää mua kotiin, vaikka vuotokin oli loppumaan päin ja enää rusehtavaa, joten pääsin osastolle yöksi, olin siellä seurannassa eilisen (myöskin estolääkettä en enää aamun jälkeen saanut, sit tuli päätös et tulee jos tulee) ja tänään pääsin kuitenkin kotiin kun tilanne on rauhallinen. Siispä POKS 35+0 tänään, masun paisuttelu jatkuu, ihana olla kotona vaikka sain käskyn ottaa pari päivää iisimmin ja miettimään sen joulusiivouksen suhteen... Vuoto on enää pientä rusahtavaa tuhrutusta, suppareita tulee ihan ku ennenkin eli jotain touhutessa. Mutta se punanen pönttö säikäytti kamalasti!!!!

Ja pääsinpä todistamaan toisen synnytyksen alkua-- huonekaveri lähti eilisaamuna vauvan sydänkäyrän heikkouden takia synnärille seurantaan, oli koko päivän pois ja illalla tuli takasin- oltuaan 2 min siltä meni vedet, litsun lätsyn kuului vaan, tumma tyttö huusi Jehovaa ja se kärrättiin takasin :wave: Sainkin nukkua viime yön hieman paremmin ku sai olla huoneessa yksin.

Esikoista oli tuskallinen ikävä, mies jäi kotiin hänen kanssa heti ma ja mainiosti pärjäsivätkin :)

Ens viikolla on (mun synttäreinä!) vika neuvolalääkäri, ellei nyt sit jtn tässä tapahdu ennen. Enpä usko, niin se meinas Mimosakin tulla näillä viikoilla mutta päättikin sitten viihtyä sisällä vielä kuukauden. Ei sitä tänne harmauteen kannatakaan vielä punkea ;)

Kotiutunut Mimonmami ja Itikka rv 36...
 
Enie Jos en enää ennätä koneelle ennen huomista, niin tsemppiä sulle kovasti ja toivottavasti pääsisit tositoimiin! =)

Mulla huomenna se synnärireissu, varmaan istukkaa ultrataan tai jotain. Ihan hyvä itse asiassa, kun mun paino ei oo noussut 2 viime neuvolakerralla ollenkaan. Toivottavasti ei kumminkaan meinaa sitä, että vauvan painonkehitys olis pysähtynyt.

mimonmami Varmasti oli tosi pelottavaa. Toivottavasti pääset loppuraskauden läpi nyt ilman lisähuolia. :hug:

pippur1 Minullakin tuntuu, että vauva liikkuu vähemmän kuin ennen. Kuitenkin kyllä se välillä liikkuu monta liikettä peräkkäin, mutta silti oon tyytyväinen, että pääsen huomenna tsekkaukseen.
 
Mun pitäs soittaa se aika sinne tutustumiskäynnille..

Sain ohjeeks neukasta soittaa numeroon 47165233 klo.14-15..

Yritin soittaa silloin ja kuulu vaan et numeroon ei oteta puheluja?! Onko mulla oikee numero ja ajankohta milloin soittaa?!
 
Eilen kävin neuvolassa. Hb noussu 87-101 :D jippii!! Neukkutäti sano et jos viel 3 viikkoo pysyis masussa niin sit ei enää estellä. Kilo tullut painoa lisää. Uuden neukkuajan anto 22.12 ja neuvolalääkäri 30.12 :D
 
iiris-: hmm.. Mä muistaakseni soitin ihan tohon äitiyspoliklinikan numeroon 09-4716 5200 (ark klo 8-15) ja varasin sieltä tutustumisen. En sit tiedä oliko oikee paikka, mut sieltä ainakin ystävällisesti sen varasivat:)

(.) Käväsin neuvolassa ja lääkärissä, eipä kummempia. Oon aika turvoksissa ja nesteiden takia oli tullut painoa sitten kilo per viikko. Nyt sitten juomaan vettä 2-3l/pv et aineenvaihdunta vilkastuisi. Neuvolalääkäri oli aika sählä, sillä oli sellanen ujo kandi myös mukana sähläämässä, joten ei oikein mitenkään informatiivinen käynti ollut. Ja lisäks sain tolta keikalta parkkisakot kaupanpäälle :headwall:
 
Kyllä mäkin yritin katsella imetystyynyä käytettynä, mut mies oli sitä mieltä, että ostan ko. jutun uutena. (yleensä sille kyllä käy käytetytkin...). No esikoista imetin melkein 1,5v (reilu 5kk täysimetystä) ja ilman mitään tyynyjä, irtotyynyt ei toimineet mulla ja imetystyynyä en sit enää parin kuukauden jälkeen viittinyt hankkia. Hartiat oli tosi jumissa ja sain käydä hierojalla. Ehkä se ajatteli mun niska parkojani. Toivottavasti imetys tämän toisen kanssa onnistuu yhtä hyvin. Tosin alku oli hankala, esikoinen oli tissillä tosi paljon ja iltaisin tuntui että maito ei vaan riitä, mut pari viikkoa kun meni, niin sitten homma sujui. Rintatulehdusta en saanut, mutta muistan lukuiset kerrat kun pumppasin tukkoista tissiä saunassa, ettei pääsis pahenemaan tulehdukseksi... (naapuri antoi tämän vinkin ja mulla toimi...) Luulen, että tämän toisenkin kanssa saan taas olla pumppailemassa saunassa...

Lansinoh-rasva maksoi 19,80 eur/ 65g ja 8 euron paikkeilla 10g. Saa apteekista ja mm. nykyään myös joistakin lastentarvikeliikkeistä.
 
Niin ja neukku uutiset unohtui (rv 36+). Neukkulääkäri ja synnytystapa-arvio oli. Vatsassa ei kuulemma ole jättiläinen, että ihan normaalikokoinen. KOhdunpohjan korkeus menee vähän yli keskikäyrän. Esikoisesta sanoivat aikanaan, että hieman keskivertoa sirompi. Se meni 2vk yli lasketun ja painoi 3,2kg. No nyt on mulle tullut kiloja ihan eri tahtiin kuin tuolloin, joten jää nähtäväksi minkä kokoinen tämä on. Raivotarjonnassa (luultavasi), eivät nyt ihan 100 varmoja olleet, mutta hyvin todennäköisesti. Kohdunsuu oli kiinni, kohdunkaula lyhentynyt ja paikat hieman pehmenneet (ei kiinteä eikä pehmeä), joten ei luultavasti ihan näillä näppäimillä ole tulossa... No esikostakin oli jo maanantaille yliaikakontrolli varattuna ja lauantaina syntyi. Ensi viikolle ja sitä seuraavalle viikolle oli jo ajat varattuna että joulun aaton aattona on aika ja ens viikolla aika, että nyt niitä on sitten kerran viikossa käyntejä, minusta kiva juttu.
 
Mimonmami Kyllä siellä on säikytelty :eek: mut onneksi kaikki kuitenkin hyvin :heart:

Enie Onnea huomiselle,jos et enää takasin pääse ;)

Neuvolassa käyty,kaikki oli ok,sf-mitta menee siel ihan yläkäyräl,mut se nyt onkin jo tuttu juttu :whistle: hemppa noussu 99-109,sai ekaks tulokses 94,mut sanoin sit et ota toisest kädest uusiks,jos vaik auttas,ni olihan tuo noussu,Se terkka ku tuikkaa sen neulan aina tonne niin sivuun sormeen ku vaan voi,ei multa sieltä verta tuu ku lypsämäl :/

Liikelaskennasta mä en oo ikinä neuvolasta mitään papereita saanu sen suhteen,mut enpä kyl niihin varmaan mitää muistais merkatakaan :ashamed:
 
Täällä aloiteltiin 38. raskausviikko oikein kunnon aamuyrjöillä :LOL: :LOL: :LOL:
Ajatelkaa, tänne asti selvisin ilman minkäänlaista pahoinvointia ja nyt sitten lensi aamupuurot kaaressa pönttöön. Onneksi satuin olemaan jo valmiiksi vessassa kun alkoi tulla, joten oli sihti kohdallaan :LOL:

Viime yön nukuin tosi huonosti, vasta kahden jälkeen nukahdin. Kirppu pyörii TODELLA paljon ja painaa päätään alas ja se tosissaan välillä sattuu. Etsien netistä tietoa niistä iskiasoireista ja luinkin sitten, että on ihan normaalia nuo iskiaskivut loppuraskauteen kun kohtu ja vauva painavat iskiashermoa. Mutta siis tämän lapsen liikkeet on ihan älyttömän voimakkaan tuntuiset ja tosissaan tekee kipeää ajoittain.

Liikelaskennasta : En ole sitä tehnyt lähes lainkaan. Nyt varsinkin kun jokainen pienikin liike tuntuu, niin kuin kokoajan olisi meno päällä. Ei tarvi paljon liikkeitä laskeskella =)

Eilen kävin ostamassa vaippoja, vauvaöljyä ym, tarvikkeita. Kassajonossa takana oleva iäkkäämpi nainen totesi vaan, että "Taitaa olla vauva tulossa!" ja toivotteli kovasti onnea. Tulin tosi hyvälle tuulelle siitä.

Huomenna sitten sairaalaan lääkärille, jännittää!!!!! Sain yöllä päähäni ajatuksen, että mitäs jos ne käynnistääkin synnytyksen jo ennen laskettua aikaa kun minulla on se hepariinilääkitys joka sitten aiheuttaa mutkia matkaan (esim. kivunlievityksen kanssa) jos synnytys käynnistyy ihan yllättäen.....

mamma ja Kirppu 37+0
 

Yhteistyössä