***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

KYS käyty ja kotona B)

Oli kyllä raskas reissu. Ensin oli tosiaan diabetes poli 10.00 ja hyvä kun ennätettiin kun ei meinannu parkkipaikkaa löytyä hallista. Sitten kun tämä minun kävely on ihan etana vauhtia ja en sitten pyörätuoliin suostunut vaikka mies ehdotti.
Sitten diabetes polin jälkeen äippäpoli olis ollut vasta 13.20 niin enhän minä niin kauatta voi istua missään.
Joten sitten äippäpolille vaan ja pyysin päästä pitkälleen, päästiin "takahuoneeseen" jossa sänky.
Kätilökin kävi siellä haastattelemassa sitten, ei tarvinnut mennä hänen huoneseensa, ja sitten lääkärikin otti tuntia ennen välistä minut ultraan :D
Eli hyvää huolta pitävät.
Tällä kertaa ultraus onnistui ilman yökkäilyjä kiilatyynyn ansiosta heti alusta asti.

Sokerihommat ok, sokerihemoglobiini 5,6 eli samoissa mennään kun aiemminkin.
Verenpaine ok
pissan ne tais unohtaa katsoa vaikka näytteen jätin.

Hemoglobiini 108

Kohdunkaula: n.3,7cm ja se on lyhentynyt edellis kerrasta sen 2 cm.
Kohdunsuu: puolipehmeä

Vauvojen painot: Hissu 1580g ja Nörtti 1800g, eli hyvin kasvavat :heart:

Noottia tuli syömisistä, eli pitäis kuulemma koittaa edes vähän joka päivä syödä jotain lämmintä ruokaa...,no sanoin kyllä että en jaksa eikä maistu.

Vauvojen asennot: A: eli Hissu on rt tilassa ja aika alhaalla, eli siinä syy miksi sattuu alapäähän vielä enemmän kuin aiemmin, B: eli Nörtti yllätten ensin poikittain ja sitten taas pt, eli heiluu kun heinämies, muttei vahingossakaan rt tilaan :LOL:

Seuraava käynti onneksi taas 3vk:n päästä, eli vielä ei tarvinnut mennä 2vk:n päästä.
Kuitenkin neuvola taas ens viikolla.
 
Tulin pikaisesti lukemaan kuulumisia. Mukavaa, kun huomaa muidenkin käyvän läpi samoja asioita.

Rokotus: en aio ottaa. Maanantaina soitteli neuvolan täti ja ilmoitin jo tuolloin kantani asiaan. Toivoisin tietenkin, että emme tänäkään syksynä/ talvena sairastelisi. Viime vuosi menikin hyvin, mutta sitä ennen olimme vähän väliä eri lastentautien kourissa. Miehellä on hyvä vastustuskyky, mutta riskialtis työ tartunnalle... Minulla sama juttu. :/ jotenkin silti tunne on vahva, että ei rokotusta. Varmasti tässä asiassa on tosiaan viisainta tehdä niin kuin parhaalta tuntuu... Asumme pienellä paikkakunnalla ja sillä tavalla täällä ei ehkä ole yhtä isot riskit kuin toisaalla, isommalla paikkakunnalla?

Töissä olen ollut tiistaista alkaen ja ihmeen hyvin olen jaksanut. Voisiko johtua siitä, että mies on saikulla? Hänellä on jännetupin tulehdus ranteessa. Huh huh, että olikin kipeen näköinen vielä la-ma. Nyt alkaa tokenemaan. Siis kun mies tekee kotitöitä ja minun tarttee tehdä vaan suunnittelutyöt kotona seuraavalle päivälle jne. Ei niin paljon kotitöitä ja vastuuta pojista... Kun mies ei voi tosiaan mennä iltatöihinsäkään nyt.

Liikkeistä on puhuttu... Kyllä täällä on sellainen masumyllertäjä, että huh huh. Voimaa on tyypillä, hyvä niin.

Supisteluja on, mutta vain tosi vähän tällä hetkellä niitä vähän kipeää tekeviä. Joitakin tuntuu välillä. Olen kyllä ihan esimieheni suosituksella herkillä jäämään saikulle, koska ei näiden asioiden kanssa kannata riskeerata. Olen samaa mieltä. Emme me äidit ole vastuussa vain itsestämme, vaan myös tulevaisuuden toivoista. =)

Äitiyspakkaus tuli eilen postissa, ihania juttuja varsinkin poikien mielestä. Olin kyllä aika väsynyt työpäivän jälkeen ja ei oikein jaksanut aloitella sukupuolivalistusta ja otin kortongit ja liukuvoiteet hiukan erilleen. Kun esikoinen lukee niin sujuvasti ja ei oikein ollut fiilistä aloittaa juuri eilen sitä valistusta, vaikka olenkin nyt sen Cacciatoren kirjan melkein lukenut. Siis onhan poikien kanssa paljonkin puhuttu kaikista asioista, mutta ehkäisyjutut yms. ovat heille vielä pimennossa. Ei ole tullut kysymyksiäkään asiasta, vielä.

Kiitos muuten kirjavinkeistä, pistetään korvan taakse!

Hb:sta oli puhetta vielä. Tosiaan varmaan se alkuvaiheen hb vaikuttaa asiaan, mulla taisi olla jotain 140 pintaan. Nyt siis yli kuukauden pysynyt 119 lukemassa ja aloin syömään rautaa. En nyt muista nimeä, mutta 29 ? risat maksoi ja vain 50 tabua. No, kun en vaan saa anafylaksiaa, muuten aivan sama. Ne EIVÄT ole kivoja kokemuksia! |O

Nyt huomista työpäivää tsekkaamaan.

Voikaa hyvin!

Oskari ja vauva 27+0

p.s. Voisiko lisätä meitsin tuonne etusivulle jossain vaiheessa, jos on mahdollista? Poikafiilis on. Kahden pojan äiteenä ja yhden keskenmenopojan äiteenä sellainen fiilis on nytkin. Tietoa ei. :wave: Ai niin, siis laskettu aika on 21.1. ja kolmas lapsi tulossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oskari Olematon:
p.s. Voisiko lisätä meitsin tuonne etusivulle jossain vaiheessa, jos on mahdollista? Poikafiilis on. Kahden pojan äiteenä ja yhden keskenmenopojan äiteenä sellainen fiilis on nytkin. Tietoa ei. :wave:
Lisään ehdottomasti mutta sinun la:n tarviin vai laitanko listan loppuun ilman la:ta? En ole huomannut että se olisi jossain vaiheessa vilahtanut.
 
Enie Supistelut ovat sinulla sitten saaneet jotakin jo aikaiseksi. Eivät kuitenkaan olleet vielä huolissaan? Eiköhän vauvojen asennot ole ihan ok, ajatellen alatiesynnytystä. B sitten käännetään, kun A on syntynyt. :eek: On ruvennut mietityttämään tuo synnyttäminen.

Tänään olen syönyt paljon makeaa. Suklaata, munkin, leivoksen, keksejä ja limpsaa. No oikeasti olen syönyt ihan kamalasti koko viikon suklaata. Pitäisi vähän rajoittaa..... :x

Zaara ja Ruikku&Pontus 28+5
 
Taas poksuu viikot.. 29 viikkoa alkoi tänään. :)

Mahassa tuntuu ikävää menkkamaista juilintaa..ei ole kyllä ennen tälläistä ollut. :| Toivottavasti ei ole mitään vakavaa..

Muuten patu tuntuu liikkuvan normaalisti. Nyt jatkan syömistä :)

Sannis ja patu rv 29
 
Eilen oli se sokerinrasitus ja sainkin tuloksetkin heti eilen..kaikki oli paremmin kuin hyvin =) onneksi...Se istuminen siellä labrassa aiheutti kauheet kivut jalkoihin ja kun pääsin esikoista hakemaan hoidosta ni tuolla alakerrassa alko kauheeht kivut..olisikohan liitoskipuja tiedä sit ku ei aikasemmin tuollaista ole ollu..sattuu niin saakelisti ja kävelystä ei meinaa tulla yhtikäs mitään..Uimassa olen yrittäny käydä ja se tuntuu kyllä ihan mukavalta..Nyt on supistellukkin joka päivä..
Aamulla luulin näkeväni unta et henki loppuu ja et rintaan puristaa/painaa ihan kauheasti, mut melkeen heti havahduin kauheeseen pissi hätään ja huomasinkin ettei se rinnan puristus ollukkaan unta vaan sydän hakkas tuhatta ja sataa eikä meinannu millään helpottaa,kauhee hiki otsalla ja välillä oli hurjan kylmä..ihan säikäytti..meni ainakin 10min ku syke tasaantu..
Mullakin maistun herkut ehkä liiankin hyvin,onneksi paino ei kuitenkaan ole noussu kauheesti :LOL:
Mutta nyt iltateelle ja kohta nukkumaan illan jatkoja kaikille
mude08+pikku2 25+6(huomenna poksuu :) )
 
zaara Ei ainakaan lääkäri mitään sanonut, niin en sitten edes älynnyt epäillä mitään.
Lepoa ja voinnin mukaan saa kävellä rauhallisesti jos suinkin mahdollista, en muita "käskyjä" saanut..., niin ja se syömis hommeli.
Toisaalta taas, kun ajattelee, että nyt ei edes ole pahasti ollut supisteluita siihen nähden mitä pahimmoillaan on ollut niin aika paljon on tapahtunut.
Yöllä supistelee melkein joka yö, päivällä harvemmin mutta nyt tosiaan kun on malttanut olla touhuilematta niin supparit suht hallinnassa.

Asennot on nyt ihan ok, ja tuo Nörtti kyllä pyörii ainakin niin vimmatusti että se ennättää olla vaikka miten päin vielä ennen synnytystä :D

Minua kans se synnytys mietityttää. Ei siinä muuta kuin se, ettei kävis niin että toinen syntyy normaalisti ja toinen jouduttais leikkaamaan. Mieluummin molemmat sitten samalla tyylillä jos saisin asiaan vaikuttaa. Tai no saahan siihen, jos sektion haluaa väkisin niin senhän saa, mutta en kuitenkaan haluais sitä.
 
Lasten luonteista tuolla on hoitajat huomanneet, että poika on tempperamettinen ja kova myläämään peitteitä, kun taas tyttö on hyvin rauhallinen. Eli samoja adjektiiveja käyttävät, kuin minäkin noista jo raskausaikana :D Mie olenkin aina sanonut, että samanlaisia ovat olleet mahassakin. Ja nuo ovat jo hyvin oppineet ruoka-ajat ja vitsi miten ovat kiukkuisia ja kärsimättömiä, jos ei maitoannosta ala kuulumaan ajallaan. Kiva kun oppivat samaan aikaan vaatimaan ruokaa, voipi olla äiti kovilla kun kotiutuvat :whistle:

Rokotuksesta Minäkin kuulun siihen ryhmään joka saisi ensimmäisten joukossa. Eli viimeisellä kolmanneksella olevat odottajat ja alle kuukausi sitten synnyttäneet. Keskolan lääkäri suositteli, että kannattaa ottaa. Pikkuiset ovat kuitenkin hyvin infektio herkkiä ja infektiot voivat olla kohtalokkaita heille. Sikainfluenssanhan on sanottu olevan herkemmin tarttuva, kuin normi influenssa. Ja muutenkin, jos sattuisin sairastumaan, en pääsisi keskolaan (tosin vierailukielto koskaa kaikkia tauteja) :|

Hipkukka ja pienokaiset 20vrk (rv28+2)
 
Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
Eiköhän vauvojen asennot ole ihan ok, ajatellen alatiesynnytystä. B sitten käännetään, kun A on syntynyt. :eek: On ruvennut mietityttämään tuo synnyttäminen.
Siinä vaiheessa, kun A on syntynyt kohtu ei heti välttämäti tajua, että siellä on vielä yksi (eli ei heti jatka supistelua). Ja kuitenkin edellisen jäljiltä on vielä tilaa, joten se kääntäminen ei ilmeisesti ole kovin hankalaa. Kätilöt jutteli minulle kaksossynnytyksistä, kun synnärillä makasin :) Ja se B:n asentohan tarkastetaan A:n synnyttyä. Jottei lapsi ole kääntynyt, kun kerrankin on tilaa...
 
Palailen vielä jatkamaan aamuista juttua, eli neuvolasta vielä että sokerirasituksen tulos ok, vähän mielenkiintoinen 4.6, 4.6, 5.2 :)

Sairaalakassia en oo miettiny tarkemmin mut kamera nyt tietysti ja perus käsilaukun kamat puhelin siis yms.. sit imetysliivit ja liivinsuojia, kotiinlähtöön vaatteet joko mukaan tai jätän ne miehen tuotavaks samalla kun tuo kaukalon ja vauvan kotiutumisvaatteet. Varmaan suklaalevyn varaan kans matkaan mut mitään lehtiä, kirjoja yms en tarvinnut viimeksikään enkä mitään ylimääräistä, kyllä siellä aika kului sen 5 pv vauvaa hoidellen ja olihan sielläkin sit lehtiä yms jos tarvi. Niin ja hygieniatarvikkeet. Viimeks katoin niitä valmiiks vaan ja kun vedet meni ni rupesin pakkaileen.

Vauvan tavaroita kotona ei ole vieläkään sen erityisemmin katottu, edelleen ostoslistalla on peitto yms pientä. No ne kerkee vielä hyvinkin.

Supisteluja ei ole ollut muutakun harjoitus sellasia vaan.

Lonkkakivut aiheuttaa täällä kyllä naamanväänteitä :kieh: ja alaselkää särkee kans usein.

Joulu me vietetään varmaan ihan kotona, ehkä mummoloissa sit ajellaan, riippuu mun voinnista. LAitetaan hyvät sapuskat ja kaunis kuusi ja vähän lahjoja ja stten touhutaa yhdessä ni siinä se on :) Vähennetään tosin tota lahjojen ostoa reilusti nyt.


-c- ja huomenna 29 tasan :D
 
Kiitos kaikille haalari-ongelmaani vastanneille! Taidan nyt sitten vain tyytyä odotteluun ja katsoa sitten joulukuussa tilanteen uusiksi! :)

Neuvolalääkärissä kävin tänään; Sf-mitta sama kuin kuukausi sitten (?), oma paino tippunut (?) ja vauvan sykkeet laskeneet n.150--> 120... Kohdunkaula lyhentynyt ja pehmentynyt.. :'( Ilmoitti samantien, että nyt loppui töissä käynti. Saikkua nyt mammaloman alkuun. Jos liikkeet vähenee niin samantien kuulema päivystykseen tai äippäpolille. Tämän siitä sitten sai, kun ne kusipäät töissä pakottivat takaisin raskaampiin hommiin....
Ja kaikki sanoivat mulle et "se supistelu kuuluu asiaan, tiedät kyllä sitten kun on vääränlaisia", noh enpäs tainnut tietääkkään!

Elayne ja mervi 29+4
 
pinkgreen Kiva kun edes joku kaipaillut ;) :hug: :ashamed: :heart:

Äääh.. mä en jaksa enää näitä yövuoroja..onneks tän yön jälkeen enää kaksi.. Seuraavat joskus muutaman vuoden päästä (kö ) ?! =) :|
 
pippur1 :hug:

En saa nukuttua!!!!! :kieh: Kolmas yö peräkkäin, kun valvon kahdesta eteenpäin.. Selkä ja maha kipeät, suonenvedot, 6 vessakäyntiä --> saldo muutama hassu liraus... ihanaa... Tilasinko muka kaikki mahdolliset raskausvaivat kertaheitolla tähän kolmenkymmennen rv:n tuntumaan?!?! :kieh: :LOL:

Uskoakseni pari yötä vielä, ja sitten ei enää naurata. Hatun nostot teille kaikille, jotka kärsivät samoista vaivoista, mutta joutuvat silti nousemaan joka aamu niiden pienten päiväsateiden kanssa!
 
Hipkukka Ajatella miten mukavaa, kun sieltä alkaa tulla niitä "vaatimuksia" :heart:
Sehän vain merkkaa hyvää.
Jos tosiaan mennään tuon mukaan miten masussa elävät, niin huh huh.
Minä en sitten kyllä jouda missään välissä lepäämään kun nämä kaksi mekastavat koko ajan melkein.
Ja yöllä myös kun vessassa ravaan niin herätään potkuttelemaan :D
Eli aamu aikaisesta yö myöhään mennään sitten silmät ristissä :eek:

Synnytyksestä ja siitä miten sitten lopulta käy varmaan ens KYS käynnillä enemmän, koska oli edellis kerralla puhetta että siinä 34 vk:n paikkeilla katsastellaan sitä synnytystapa arviointia.
Eilen tosin ensin lääkäri sanoi, että kappas nääkö meinas sektiolla sitten syntyä, mutta sitten hoksas että Hissu on pääalaspäin onneks tällä hetkellä ainakin.

Muoks* Voi että olet saanut pitää jo pikkuista sylissä :heart: :heart: :heart:

Possurokote Vinkkinä teille jotka meinaatte ottaa, että minulla ainakin tuli käsi aivan sairaan kipeäksi siitä. Kätilö sanoikin silloin että hällä tuli käsi kipeäksi siitä pistoksesta kun olin ottamassa, niin meinasin vielä leikilläni sanoa, että ai samallai kun olis kortisonia piikitetty (minulla ainakin kortisoni piikin jälkeen on aivan tajuttoman kipeä se kohta muutaman päivän, kun on pitänyt olkapäähän piikittää muutaman kerran).
No eihän siinä mitään mutta aika samallai tämä kipu nyt tuntuu sitten. Eka ei tuntunut mitään ja sitten illalla alkoi särkeä, eilen oli pahempi ja nyt se kipu menee ranteessa asti.
Mutta eiköhän se siitä.

Elayne Vauvan sykkeethän voi heitellä paljonkin. Toisella kertaa jos on vauhdissa niin voi olla paljon nopeampi syke kuin toisella kertaa jos sattuu silloin just olemaan rauhallisempi hetki.
Mutta koita nyt levätä, ja hyvä että on nyt saikku päällä ettei tarvitse siellä töissä kitua. :hug:

(.) Hyvin supistellut yö takana, mutta sehän oli odotettavissakin eilisen reissun jäljiltä.

Mukavaa perjantaita kaikille ja rentoa viikonloppua, muistakaa levätä.

Enie + Nörtti ja Hissu 30+4
 
Jes, taas perjantai :)! Eilen kyllä sattui iltasella perkuleesti vasempaan nivuseen, tai sellaasta se ny on ollu jo hetken aikaa. Vaikea kuitenkaan kuvitella jäävänsä saikulle ennen sopimuksen loppumista. On hyvin harvinaista, että jään saikulle - vasta vapaa-aikana sairastelen :).
Pitänee kuitenkin tehdä paljon hommia varmuuden vuoksi, että jos saikku koittaa, niin ei tarvitse nolostua tekemättömistä töistä.

Tänään on "pukeudu pinkkiin"-päivä ja unohdinhan sen aamulla. Tässä töissä kuitenkin huomasin, että on mulla sentään pinkit sukat ja huivi :D
 
Sikainfluenssarokotus on ensi viikolla, jos vain rokotteita silloin on eli menen sen rokotteen kyllä ottamaan.

Elayne onneksi olet nyt kuitenkin saanut saikkua! :hug:

Sairaalakassia en ole vielä yhtään miettinyt! Ajattelin perehtyä asiaan sitten kun virallinen äippäloma alkaa =)

Lumi ja Lilliputti 29+4
 
Huomasin yllättäen ettei mulla ole särkenyt päätä moneen päivään. Toki nytkin on pientä jytinää, mutta ei särje, eikä ole tarvinnut ottaa lääkettä. :)

Minulla on myös noita unettomia öitä, kun ei vaan saa nukuttua. Ei minulla supistele eikä ole mitään kipuja, mutta uni ei vaan tule. Niitä öitä kestää pari peräkkäin, mutta kolmas on ihan kamala.

Vielä tuosta rokotteesta Olin ensin päättänyt. etten sitä ota ja sitten muutin mieleni. Niin miespä sanoi eilen, että sitä ei kyllä kannata ottaa. Nyt ei riskeerata vauvoja ei. Yleensä meillä mies antaa minun päättää tällaisista jutuista ja olin ihan yllättynyt miten vankka mielipide hänellä oli. Saas nähdä mitä teen. Kukahan mahtaa pyörittää tämän meidän arjen, jos tulen todella kipeäksi. :(

Nyt täytyy lähteä viemään kuopus muskariin....
 
Voi tauti mikä tauti :snotty: Minkä takia sitä tulee kipeeks just sillo ku mies lähtee viikonloppureissuun?? Mulla on joku kirous :whistle:

Hipkukka ihanaa, olet saanut sylitellä :heart:

En muista olenko rokotteesta mielipidettäni ilmaissu, mutta en siis ole ottamassa sitä.

Pitäisi eskarilainenkin hakea lomareissultaan kotiin tänään, onneksi ei sentään tarvitse 3 tuntia ajaa vaan pääsee miehen kaverin kyydissä puolen tunnin ajomatkan päähän. Enpä olisi kyllä periltä asti lätenytkään hakemaan, olis mies saanu hakea.

Nyt lisää kahvia että herää.

mulish ja hippula 25+6
 

Yhteistyössä