***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Kosteussuoja Totesin sen esikoisen kanssa käteväksi, ajattelin laittaa sinne lakanan alle tämänkin kanssa :) Joskus pisut tuli sivusta ja säästää mainiosti patjaa.

Enie jalat ristiin siellä! Nimim. siivottiin tänään kunnolla... :headwall:

MM ja Itikka
 
Täällä vuorostaan poika sairastaa :/ Ja toissa päivänä hain lääkäriltä kuuria pojan pippelitulehdukseen. Toivotaan että on pian ohi. Ite oon elvävien kirjoissa jo. Mies sano että tuleekohan kipeäksi, sairastetaan nyt kerralla kaikki.

Nyt sohvalle huilimaan :wave:

 
Tänään vihdoin istukan paikan tarkistusultra ja kaikki kunnossa!! Siis istukka on nyt ihan oikeassa paikassa. Aluksi vähän tuli epätoivo kun lääkäri aloitti että sinullahan on viimeksi mennyt tämä istukka edestä kohdunsuun yli taakse asti, ja että tälläinen tilannehan ei yleensä korjaannu... Mut sit alkoi ultraamaan ja ihmetteli että missäs se istukka on??? Ja se löytyi ihan ylhäältä edestä. Eli voi olla niin että se edellinen ultraaja oli katsonut jotenkin väärin, koska olis outoa että tilanne olis noin paljon muuttunut. Jäi kyl nyt itselle vähän epävarma olo, mut kai tähän voi luottaa. Jos alkaa liikaa häiritsee ni käyn sit vaik joulukuus viel yksityisel tarkistaa uudemman kerran. Mut nyt ei pitäs olla enää mitään esteitä etteikö pääsis Haikaranpesään synnyttää ja tosiaan sinne haluisin kun viimeks meni kaikki niin mukavasti. Vauvan kooksi arvioi 1.3 kg ja laite näytti et vastais viikkoja 29+5! Mitä ihmettä, nyt vasta 28+3, aina aiemmin näyttänyt olevan muutamaa päivää pienempi ja nyt yhtäkkiä yli viikon isompi? Esikoinen kanssa aina näytti pienemmältä kuin viikot mut silti syntyessään 4 kg et mikähän jättivauva tääl sit on tulossa, koska nuo viikot on kyllä oikein! No eipä kai noi painoarviot hirveen tarkkoja ikin ole, et ehkä en nyt tätä ala miettiä :).

Sit sain tänään verikokeen tulokset sikainfluenssavasta-ainetestistä eikä niitä vasta-aineita löytynyt muuhun kuin tavalliseen influenssaan. Ja ajattelin että menen rokotteen sitten ottamaan ensi viikolla kun alkavat Espoossa rokottaa. Tällä viikolla rokotettu vasta vähintään viikolla 36 olevia.

Vauva-10, ei ole pidetty kosteussuojaa esikoisen sängyssä, eikä ollut kertaakaan tarvettakaan. Tosin ei meidän poika pulautellutkaan, eikä pissit ole tullut ikinä vaipasta läpi. Ehkä just pulauttelujen takia voi herkästi joutua pitämään, ettei mene patjaan asti läpi. Ja sit varmaan pidetään kun joskus aletaan opettelee vaipasta pois.

Hitsi olen ihan koukussa noihin Julia-karkkeihin... ostin eilen paketin ja söin sen... tänään ostin uuden. En voi kyl enää ostaa niitä koska syön heti... Toinen pahe joulunaikaan on se Fazerin joulusuklaa, siihenkin jää koukkuun.

Neuvolalääkärikin oli tällä viikolla ja siellä kaikki ok. Pissassa oli kyl yhdellä plussalla proteiinit mut varmaan ihan valkovuodosta koska tikutin sitte uusiks kotona ja normaali tulos. Mut tarvii mennä ens viikol viel labraa viemää näyte ettei vaa ole pissatulehdus tms.

Harjoitussupistuksia on ihan pitkin päivää mut viime kerrasta tiedän et ne on normaaleja miulle eikä ne mitään saa aikaan, kuten ei saaneet ne yskäkohtausten aiheuttamat kipeätkään. Kohdunkaulaa oli normaalit 3 cm. Miulla noi supistukset tuntuu siltä kun maha kiristyy ihan kovaksi ja tulee semmoinen olo et pitäisi hidastaa tahtia ja selkään tulee inhottava tunne, se kiristys saattaa kerrallakin kestää useamman minuutin jos rasitan itseäni, vaikka kannan poikaa pitkän matkan tai työnnän vaunuja ylämäkeen, mut levossa ne menee puolessa minuutissa ohi. Jos kovasti rasitan niin sitten ne on semmoisia menkkamaisia, mut ei pahoja kuitenkaan. Nyt on itseasiassa pari päivää ollut sillein et saan aika paljonkin rasittaa itseäni eikä supistukset tunnu niin paljon kuin tässä jokin aika sitten. Tällein se meni viimeksikin. En tiedä onko se vaan tottumiskysymys, mut ihan lopussahan viimeksi miulla tuntui et voisin tehdä vaikka juoksulenkin eikä tunnu missään, eikä vauva synny ikinä, mut sit aiemmilla viikoilla supistukset oli paljon inhottavampia ja tuntui et kävellessäkin sai koko ajan pysähdellä.

Mut nyt lepoa teille joille sitä on määrätty!! Enie ottaa rauhallisesti siellä ja OnniMaija kanssa. Miten muuten OnniMaija pärjäät 1-vuotiaasi kanssa, saatko apua päivisin? Kuulosti tilanteesi siltä ettei sinun ainakaan pitäisi 1-vuotiasta kanniskella, mut voi olla hankalaa toteuttaa jos yksin olet kotona lapsen kanssa päivät. Täällä ainakin tuntuu että kotona saa rehkiä aika paljon tuon 1-vuotiaan kanssa joka on juuri oppinut kävelemään ja kiipeilemään ja vaipan vaihdot on ihan taistelua kun ei malta pysyä paikallaan ja nousee seisomaan hoitopöydällä yms. ja yleensä tehdään niin että ensin laitetaan vaippa, sitten pidetään taukoa ja tehdään välillä jotain muuta. Sitten bodyn napit kiinni, sitten taas muuta ohjelmaa ja toivottavasti saadaan vielä housut ja sukatkin jalkaan ennen seuraavaa vaipan vaihtoa. Mies selviytyy vielä kertasuorituksella tuosta pukemisesta, en tiedä onko miulla sitten maha tiellä vai mikä on ongelma kun tuntuu että on ihan mahdotonta saada pojalle vaatteet päälle. Ulkovaatteiden laitto sujuu hyvin kun poika tietää sit et pääsee ulos ja istuu ihan nätisti.

Mukavaa iltaa ja hyviä vointeja!

Naps 28+3
 
enie
Ei onnistu meillä tuo koiran imurointi. Ny tän raskauden aikana ruvennu suojelemaan miuta ja penskoja imurilta :LOL:
Murisee sille ja seuraa, ettei vaa suulake tuu liian lähelle ketään rakasta :D Iha pöterö koira!! :LOL:

Teinpä taas joulutorttuja :ashamed: toissapvänä viimeks tein kilosta taikinaa ja ny jo uus satsi :eek:
Mut EN MIE niitä kaikkia syöny!! Vein äipälle, muksut veti osansa ja isäntä tietty myös!! No joo..söin ehkä pari :whistle:
Ny lupaan kyl, ett ens kuussa vast seuraavan kerran!!(onneks kk vaihtuu jo sunnuntaina :LOL: )

Pörri ja Pätkä 27+1 lähtee ny tortun kimppuun ja sohvalle
 
Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
Enie Olen kuullut huhupuhetta, että synnytys käynnistettään täällä viimeistään viikolla 38. Tiedä sitten pitääkö paikkansa. Lääkäri sanoi eilen utrassa, että katsotaan meneekö tämä raskaus viikolle 36 :eek: . Olin jotenkin ihan ihmeissäni, kun mulla on vielä paikat kiinni ja kiinteät eikä nyt juuri supistelekkaan. Riski synnytykseen vaan on tosi suuri juuri näillä viikoilla, kun me nyt ollaan. Ota siis rauhallisesti. Sanoo toinen joka on juossut tänään kolme tuntia kirppareilla, käynyt ruokakaupassa ja kantanut kaikki kassit itse. :( Otti muuten aika koville....
KYS sanoi silloin suht alku vaiheessa jo että 37-38 viikoilla aletaan touhuilla niitä ulos tuolta, oli tilanne mikä tahansa. Siis jos oikein ymmärsin.

Joo, kyllä otan rauhallisesti, eilinen oli kyllä sen sortin oppitunti että ei kiitos enää. Oli kyllä sairaita supistuksia jo, ja luulin että nyt se lähtö tulee. Aiemmin kun en ole suppareita noista tytöistä tuntenut vasta kun synnytys salissa kipeinä niin tää on taas siinäkin mielessä erillainen raskaus.
Yölläkin vielä supisteli, muttei enää ihan niin kovin ja kai sitä pari tuntia sai nukuttua.

Mies jo sanoi, että hän ei voi kohta mennä töihin enää kun pitää olla vahtimassa minua :ashamed:

Naps Minun tutulla on kans käynyt samalla tavalla istukan kanssa yhdessä raskaudessa.

Jokohan tänään on pakko niitä torttuja tehdä kun nyt olis sekä luumuhilloa että omenahilloa...tai siis marmelaadia niihin :p
Vielä olen toistaiseksi saanut pidettyä himot kurissa, kun aika "perinteisesti" itsenäisyyspäivänä on tehty aina ekat ja siitäpä se sitten jouluun mennyt että seuraavia on tehty.

Enie + Nörtti ja Hissu 31+5
 
Millis1981: Millä perusteella jäit loppuajaksi saikulle? Mietin tässä kun itellä on toinen (lyhyt) saikkupätkä menossa ja maanantaina pitäs taas mennä töihin yrittämään. Oon kaupassa töissä ja pitää seisoa koko ajan, välillä myös kiipeillä ja vähän kantaa tavaraa, selkä ja lonkat tuntuu aika äreiltä töissä:( Eikö sullakin se virallinen äippis ala 26.11? Esimies tosin laittoikin jo viestiä, että "keskustellaan sun työssäjaksamisesta maanantaina lisää..."
 
Ny o naamavärkki kunnos ja vuatteet piälä, enää ootellaan mutsia muksujen kaveriks ni piästään isännän kans juhlii niitä sedän 5-kymppisiä.
Ihanaa lähteä iha vaa kaksistaan. Ei tarttee olla antamassa ruokaa, käyttämässä vessassa jne. noita muksuja.
Kerranki näin! =)
Mukavaa päivää kaikille tasapuolisesti!!!!

Pörri ja Pätkä 27+2

 
hui ihan äsken tuli sellanen ahaa elämys et kohta alkaa tammikuisia vauvoja tulemaan enemmän :D loputkin on kohta ylittäny 30 viikon (no ei ihan vielä mut..kohta :D ) ja sit jännäillään ku tullaan lukemaan tänne et kuka on lähteny tekemään tai lähössä!! vastahan se plusa testi on tehty.... =)
 
Lily of...: Kurjaa, jos tuollaiset asiat ahdistaa, tiedän kokemuksesta. Mutta samalla kokemuksella voin myös sanoa, että jos pohkeessa on veritulppa niin sen kyllä tietää. Ainakin näin minulla, pohje turposi ihan silminnähden, oli kipeä ja muuttui sellaiseksi kalpeaksi. Suonikohjuja tms. mulla ei ollut ennestään. Tämä kaikki siis jo pari vuotta sitten ennen raskautta. Kesti kauan toipua siitä, henkisestikin kun pelkäsin uusia tukoksia. Nyt mulla on ollut estohoito päällä jo kesästä asti enkä ole oikeastaan asiaa miettinyt sen enempää. Toivottavasti pääset niitä kohjuja vielä näyttämään ja mielelle rauhaa. Tsemppiä sinne :hug:

Joulutorttuja leivoin heti aamusta yhdeksältä =)=) Että palstan jutut jää kyllä mieliin!

Ihana aamu, aurinko paistaa, vähän satanut lunta ja pikkupakkanen. Koiran kanssa kävelylle!

mamma ja Kirppu 31+3
 
Täällä kans torttuja leivotaan, tavallisia että vadelma. nam. tuoksuu hyvälle. :p

Eilen tuli äippäpakkauski. tosin se on avaamattomana tuolla makkarissa ku ukko oli niin rasittava eilen etten sitte kettuillessakaa yksinää sitä ruvennu kattelee. nyt kyllä ärsyttää taas kaikki. miks tuntuu että siitä tulee itsekkäämpi päivä päivältä, kaverit vaa kiinnostaa, minä en. :headwall:

mut ihana ilma kuitenki, aurinko paistaa, pikkupakkanen, ja vähän jotain valkostaki maassa. :D

NiiZ ja Pallero 27+4
 
Kosteussuojaa en ole koskaan käyttänyt. Sehän varmasti olisi ihan hyvä suoja näiden ylitsevuotojen sattuessa :) mutta meillä ei kukaan lapsista ole vuotanut yli :) jos tämä vauveli sit sattuis olemaan kunnon kastelija ja puklauttelija niin varmasti laitan suojan.

Joulutortut
on vielä täällä tekemättä mutta ensimmäinen satsi pipareita paistettu :)
Leivoin tuossa yks päivä viikolla koko päivän. No nyt sai sit pakkaseen pullaa ja kakkuja ja pipareita!

Pörrille mukavia juhlia!

Omassa navassa ei uutta. Samat kivut jatkuvat välillä pahempina välillä helpottaa. Paino on nyt alkanut nousta hurjaa vauhtia.. kääk!! :D
 
Lumi mä olen kans tehnyt joskus 'viinereitä'. Lehtitaikinalevy puoliksi, voidellut, keskelle läjä vaniljakreemiä, päälle omppuviipaleita&kanelia ja reunoille raesokeria. Ja, jos olen oikein viitseliäs teen niiden jäähdyttyä siihen päälle vielä kiilteen :p

Nyt odotellaan kovasti iltaa, lapset lähtee kaikki kolme reisuun ja meillä on miehen kanssa ihan kahdenkeskinen ilta tiedossa =)

Ananaskirsikka+Einari 32+6 :heart:
 
Meillä kosteussuoja (nykyisellä nuorimmaisella) pinniksessä ollut käytössä alusta asti. Tarvetta siihen ei vielä ole ilmennyt, mutta ei se siellä tilaakaan vie. Tulevalle vauvalle sellaisen olen myös hankkinut. Pakkauksen suoja on niin onnettoman pieni ja halusin suojan koko patjan alueelle.

Naps kyseli, miten 1-v:n hoito sujuu. Hyvin se sujuu, poika on arkipäivät hoitotädillä. Isä vie ja hakee. Iltaisin minä makoilen lattialla ja mies tekee hoitohommat. Meillä hoitosopimus on tehty äippäloman alkuun asti eli 4.12. ja niin kauan poika saa hoitotädin hellässä ja erittäin hyvässä hoidossa olla.

Pyhäinpäivää :wave:

OnniMaija ja Vieno 29+1
 
kiva taas lukea palstaa pitkästä aikaa.
Mua huolestuttaa mun painon nousu, nyt tullut jo 10kg viikkoja 26+6. Ehtii tulla varmaan samanverran lisää.. Tämän viikon olen katsonut tarkaa mitä syön, ni siltikin paino vain nousee. Ihme juttu. Neuvolassa ei kyllä ole siihen puututtu millään tavalla, vielä.
miten teillä?
Ja tää närästys on karmeeta! |O Ihan kaikki närästää!! rennie ei auta.
 
Tein tänään tähtitorttuja! Kauheasti on tehnytkin mieli joulutorttuja ja palstan jutut ei suinkaan sitä himoa hillitse :D Tein sekä vadelmamarmeladilla, että omppumarmeladille + kanelia ripaus päälle, voi miten ne olikin HYVIÄ!!! :p Ihan maailma mullistui eikä luumuversiot ole enää mistään kotoisin! Tämmöisiä minä kyllä aina jatkossakin tulen tekemään. Ihania! =)

Voi kun kuulostaa niin hirveän vähälle tuo teidän muiden painonnousu, kun jollekin on tullut vain muutama kilo, joku vielä alle lähtöpainossa, ja joku on saanut kasaan 10kg.... Minulle on tullut painoa jo melkein 14 kg lisää, vaikka liikun ja katson mitä syön. Ei mitään vaikutusta millään, paino vaan nousee! |O Neuvolassakin jo huomauttivat asiasta, kun välillä oli painonnousu yli 600 g/vko. Nyt on ennestäänkin vähentynyt tuo minun syömiseni, kun maha täyttyy puolet pienemmästä annoksesta kuin ennen. On pitänyt ihan opetella syömään pienempiä annoksia, ettei tule ähky :) Mutta silti vaan paino nousee.......arhg!
 
Joulutortut tehty myös täällä :p
Laitoin luumumarmeladia ja sit halusin koittaa omenamarmeladia ja kanelia ja kyllähän oli hyviä :D
Sit tein lasten kans piparia. Se taikina on niin taivaallisen hyvää :D
Ei ne piparit enää sit oo yhtään hyviä kun ne on paistettu.

Silitättekö te muuten kaikki vauvan vaatteet pesun jälkeen?
Minä silitän kaikki vauvan vaatteet.

Nyt täytyy mennä tekemään jotain kunnon syömistä.
Hyvää viikonloppua :wave:

lokakuu10 ja saukko 30+2
 
pinkgreen..Jeps mullakin alkaa virallinen äippis vasta 26.11. Oon myöskin kaupassa töissä. Joudun seisoo 8-10 tuntia päivässä, purkaa kuormia, leipomaan. Kaikki kävi vaan liian raskaaksi. Alkoi sattumaan jo tällä viikolla alamahaan ja jalkoihin ihan liikaa. Niin ja esimieheni ehdotti myöskin jos jäisin jo pois. Kävin työterveydessä, niin lääkäri sanoi suoraan , että paremi jäädä jo siinä vaiheessa pois kun tuntuu jo pikkuisen raskaalle. Kirjoitti sit suoraan saikun loppuun saakka. Meiltä on kyllä aiemminkin jääneet kaikki raskaana olevat jo tässä vaiheessa pois.
 
millis: Juu varmasti hyvä ratkaisu. Mulla on aika samanlaisia oireita. Ajattelin jos kokeilisi vielä ensi viikon olla töissä (nelipäiväinen viikko ja muuten tosi kevyt). Ennen meni 8h seisominen miten päin vain, mut nyt alkaa siinä 4 tunnin kohdalla jo tuntumaan aika lailla. Kun sais välil edes istua, mut ei.
 
pinkgreen Mullakin meni suunnilleen ekat 3 tuntia tosi hyvin, mutta sen jälkeen alkoi pikku hiljaa tuntuu pahemmalta ja pahemmalta. Aina auttoi kyllä hetkeksi, kun pääsi tauolle. Varmasti jos olisin pystynyt pitää esim yhden extratauon niin olisin saattanut jaksaakin pidempään. Ja vapaapäivät auttoi kyllä sitten hyvin.
 

Yhteistyössä