***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

Alkuperäinen kirjoittaja mulish:
Pikaseen kysyn ennen ruuan laittoa et mistä johtuu mahan napsuminen/poksuminen? Ei mulla oo aiemmi napsunu, nyt koko aamupäivän mahasta kuulunu pauketta :whistle:
Kysyin joskus tuota samaa neuvolantädiltä, sanoi, että toisten vauvojen nivelet vaan pitää semmosta napsumista. Mä aattelin, et vauva siellä repii ja venyttelee napanuoraa :LOL:

Väpä08: :hug:

 
Hassua kirjoittaa koneella, kun on ihan nakkisormet. Taitavat olla pikkuusen turvoksissa.. Eilen oli kyllä sama juttu.

Pinnasängyn patja: Täällä on kyllä mielestäni aikaisemmin puhetta pinnasängyn patjoista [kun en vielä ollut -yhtään- ajatellut wawwan tarvikkeita]. Muistan vaan sanan "Etola" :) - sieltäkö saa mittatilaustyönä sopivan patjan? Mulla kun on nostalginen pinnasänky 50-luvulta ja kun sitä mittailin, niin ei siihen mene perus pinnasängyn patja. Jos Etolasta semmosia saa, niin nekö on vaan vaahtomuovia ilman suojusta? Ja onko muita paikkoja, josta patjan vois saada soppelin kokoisena, eikä maksais kamalasti enempää (tyyliin uuden pinnasängyn hinnan)?
 
millis1981 Ei ne nyt niin isoja ole, jos menis loppuun niin varmaankin sellaisia neli kiloisia kuten aiemmat on olleet, mutta nyt jos tuosta käynnistyksestä lähtevät niin ehkä kolme kiloisia vain ovat.

mulish Väri ja tuoksu? Tai jos sulla on mahdollista käydä neuvolassa niin voivat liuskalla testata.
Ainakin minulla nuorimmaisesta kun tihkutti lapsivettä niin se tuoksui kyllä niin imelälle että ja se ei ollut sellaista kirkasta vaan jotain hailakan vaaleanpunaista tms. en osaa oikein sanoa.
 
enie: hurjalta tuntuu että kahden viikon päästä pienokaiset pääsevät tähän maailmaan! :)

mulish: mulla edellisesssä raskaudessa lirahteli pitkän aikaa jotain eikä se haissut millekkään mutta sitten loppuivat vauvan liikkeet ja menin äitipolille.. vettä ei enää ollu juuri ollenkaan. En siis tiennyt mitä se lirahteli.. kannattaa käydä tarkistamassa neuvolassa onko lapsivettä.

väpälle ja vauvalle jaksuja!!

neuvolassa käyty ja lukemat ok. paitsi paino.. :whistle: :ashamed: terkka kyllä sanoi että ei haittaa noin hoikalle vaikka painoa tuleekin. nyt siis tullut 12,5kg .. lähes tulkoon kilon viikko vauhtia nousee.. argh!! mutta turvotusta kyllä on aivan jumalattomasti ja kun maha ei toimi niin sekin tekee.. mutta kyllähän se aina hirvittää kun nopeasti nousee..
terkka vain kauhisteli kun masu on jo laskeutunut niin paljon ja vauva oli lähtökuopissaan. :( pää ei kuulemma enää juuri liiku edes.. tänään sitten onkin poltellut koko ajan kohdun suuta ja eilien supisteli taas.. nyt mua alkoi tosissaan pelottaa että tää vauva syntyy etuajassa :eek: :( tuntuu koko ajan että pissattaa ihan hirveästi ja samalla polttelee kohdunsuulla ja välillä kuin jollakin terävällä tökättäis tuonne.. silti pissaa ei tule ku liru jos sitäkään..
Toivon todella että tää ei nyt kovin kypsyttäis noita paikkoja.. kun ne ovat jo vähän liian pehmeet.. :(

täälä oli pari joilla vielä oksu lentää.. :( jaksuja teille.. kuulostaa todella ikävältä!
 
Tinzus minä ostin ihan prismasta sellaisen lastensängyn patjan, minkä sitten leikkasin saksilla sopivaksi tuohon meidän pinnasänkyyn. Pinnasänkymme on itsetehty ja vähän normaalia isompi. Päällinenkin ois mukana siihen vaahtispatjaan, mutta laiskuuttani, en ole kehdannut pienentää sitä... eli vaahtiksen päällä on suoraan lakanat. :ashamed: Nyt uusi tulokas nukkuu muutaman kuukauden kehdossa, mutta taidan laittaa äp:n laatikon sinne, jossa on patja. Vauva ehkä kokee olosa turvallisemmaksi pienemmässä tilassa... Tuo meidän kehto on sen verran iso, että siinä on nukkunut pienet kaksosetkin vastakkaisissa päissä.

(.) Oon kokeillu nyt kaikki kikkani ummetukseen... ei auta ei. Eli olen juonut kahvia ja teetä, duphalacia, syönyt luumua, juonut vettä! Onko vielä hyviä kikkoja jäljellä? En muista mitä konsteja on aikasemmin tässä ketjussa mainittu. Rauutatablettejakaan ei tartte syyä, kun hb on niin hyvä. Niistä ois ollu varmasti apua... :whistle: Oiskohan tässä hyvä tekosyy lähtä lakritsin ostoon?
 
tica: mulla sama juttu vatsan kanssa!! tuntuu että kaikki kokeiltu!! ja mulla yleensä rauta vielä koventaa vatsaa ja nyt pitäs ilmeisesti alkaa sitäkin syömään.. :/
mä syön nyt activiaa päivittäin ja luulen sen helpottaneen oloa hieman. Ei mitään mullistavaa vaikutusta mutta se painostava tunne vatsassa on nyt poissa. joka aamu syön purkillisen sitä. ja nyt oon jopa käynyt vessassakin pari kertaa.. haluan uskoa että tuo nyt auttaa edes vähäsen ja jatkan nyt sen syöntiä päivittäin.

samariini ja o 31+2
 
Tinzus Meillä on kanssa antiikkisänky ja tuskailin tuon patjan kanssa. Lopulta Etolasta ostin. Patja on ihan perus familonin patja ja mukaan tuli suojus. Leikkasivat liikkeessä oikeaan kokoon ja hintaa taisi tulla noin 25 e.
 
Tica mä sain enieltä ( muistaakseni ) niksin ummetukseen et syö sokerittomia karkkeja. Toimii muuten :D

Soittelin neuvolaan ja sain niksin et vaihtaa mustat alushousut ja jos neste kuivuu valkoseks on valkoseks, jos ei niin voi olla lapsivettä. Sit naikkarille näytille tarvittaessa. Kylläps alko pelottaa.
Toi napsuminen oli kyllä niin kovan kuulosista etten yhtään ihmettelis jos kalvossa olis reikä.
 
Ummetukseen apuja, kokeilkaapa vetää kunnon satsi sokerista mehua esimerkiksi Trippiä. Meinaan meidän 2 v neiti kakkaa_joka_kerta kun on juonut sellaisen. Hän ei tosin kärsi ummetuksesta, mutta joku ihme taika siinä on. Sen takiahan ripulissakaan ei sais juoda kovasti sokerisia mehuja, kun ne voivat toimia osmoottisena laksatiivina.

Itselläni ei oo tuota vaivaa ollut sen jälkeen, kun aloitin noi rautatabut. Hirveellä rytinällä tulee joka päivä, hyvä että ehtii vessaan... Haittapuolena tosin on se, että mahaa myös vääntää välillä yölläkin.

Ennen rautatabuja käytin hetken Levolacia, ja mulle se kyllä auttoi. Luumuista parhaiten toimii mielestäni vauvan luumusoseet, ne on ytyä tavaraa. Ja sitten varmaan kannattaa miettiä, onko ruokavaliossa jotain, joka koventaa mahaa. Esimerkiksi paljon juustoa, ruisleipää, nämä ainakin itselläni vetää kovalle. Ummetus on INHOTTAVAA, tiedän. :hug:
 
Täällä alkaa muuten olla kaikki valmiina tulokasta varten, vaatteetkin on jo pesty vissiin kaikki. Meinasin revetä liitoksistani eilen, kun laitoin niitä narulle kuivumaan, niin ovat pieniä ja söpösiä, ja muistan, kun esikoinen niissä tuhisi... :heart:

Vielä kun saan miehen siirtämään pinnasängyn pohjan ylös ja ostan paketin vaippoja niin sitten vauvalle taitaa olla kaikki välttämätön valmiina. Tosin tuonne kylppäriin voisin ommella jonkun säilytyslokerikon vauvan hoitotarvikkeille, jottei tarvitse niitä aina erikseen ottaa jostain. Meillä siis vauveli tullaan hoitamaan pesukoneen päällä.

Mitään korvikkeita en aio ostaa valmiiksi, koska yritän viimeiseen asti välttää niitä alkukuukausina (diabeteksen riskin takia). Sitten, jos niitä on kaapissa, tulee niitä annettua paljon helpommin (huomasin esikoisen kanssa). Hätätilanteessa niitä kyllä saa, onhan tuolla keskustassa apteekkikin auki ympäri vuorokauden.
 
mulish ja Tica Minähän se neuvoin tosiaan syömään sokerittomia karkkeja, koska minulla ainakin se laittaa vatsan aivan löysälle...,tokihan niissä onkin se varoitus laksatiivisesta vaikutuksesta eikä syyttä :LOL:
Dietorellet, ja muut sokerittomat on tosi hyviä siihen, ja tietty jos sattuu löytymään kaupasta sokeritonta suklaata niin sitä kun levyn vetää (ovat siis pienempiä kuin normi suklaa levyt) niin minulla kestää n. 1-2h kun alkaa vessassa juoksu ja lopulta on aivan vettä mitä tulee.
Sorry kuvaukset mutta niin se vain on. :whistle:
 
Väpälle :hug:

Neuvolassa käyty rv 30+6 (suluissa edelliskerta 25+5)
Paino 83,8 (81,5) eli kokonaisuudessaan tullut 3,4 kiloa
Turvotus - (-)
RR 110/66 (100/56)
Pissa puhdas (puhdas)
B-Hb 125 (124)
Sf-Mitta 29 (25)

Lapsivettä on aika reilusti ensikerralla katsotaan onko muuttunut ja jollei ole niin lähete ultraan ja siellä päätetään että mitä tehdään..minityyppi ei ole laskeutunut viel lantioon vaan pääsee vaihtamaan asentoaan ihan miten haluaa :) Sairaslomaa sain äippäloman alkuun asti. Maanantaina olis Tyksin fysioterapian poliklinikalle aika saas nähä saako ne mitään selville lonkista, toivottavasti!

Hyvää viikonloppua mammoille ja masukeille :wave:

Myy-88 ja minityyppi 30+6
 
Onnea VÄPÄ vauvan johdosta! :heart: :heart:

Olen ihan pihalla palstan muista jutuista. Työt on häirinneet koko viikon seuraamista. NO, enää 2 työpäivää ja alkaa äitiysloma :D

Mukavaa viikonloppua kaikille!
Lili 33+5
 
Ihan hävettää kuinka laiskasti olen jaksanut tänne kirjoitella :ashamed: mutta joka päivä täytyy kuitenkin käydä teijen juttui lukemassa..

Väpälle kovasti onnea pienokaisesta ja toivotaan että voimistuisi päivä päivältä enemmän :flower: :hug:

Hipkukankin lapsoset kasvaa komiasti :hug:

Enien masuasukitkin on jo hyvän kokoisia, ja rupee olemaan aikas jännät paikat :hug:

Tänään oli neuvola jossa kaikki oli kaiken puolin hyvin..RR 131/73..Hb:tä ei mitattu kun oli viimeksi niin hyvä,mutta rautaa täytyy silti syödä..Painoa oli tullu melkee kilo viikossa mut siitä ei sanottu mitään,Sf mitta oli 28cm (4cm nousu viime kertaan..kylläkin oli eri mittaaja)mutta keskikäyrällä mennään..Syke oli hyvä ja vaavi edelleen rt...Lähetteen laitto synnytystapa arvioon (esikoinen synty sectiolla)

Täällä myös on supistellut hiukan mutta ei kuitenkaan kipeästi..Liikkuminen tuntuu välillä hiukan vaikealta ja jos lenkille eksyy niin illalla saa kärsiä liitoskivuista..Miunkin pitäs tehdä päätös ja lopettaa karkin syönti,tulee syötyä liiankin paljon..Limsaakin tekee mieli ajoittan,nyt en ees viitsinyt kaupasta sitä ostaa ku tuleehan se juotua jos sitä jääkaapissa on :LOL:

mulish siullahan on kanssa jännät paikat,toivottavasti ei olis vettä mitä tihkuu..

Lily:lle myös voimahali ja jaksamista :hug:

:hug: kaikille joilla jotain kipuiluja,supistuksi tai muita vaivoja..ei meidän enään kauaa tarvitse näitä masuja kasvatella ja kantaa..kohta kaikilla pienokaiset.. =)

Oikein hyvää viikonloppua kaikille mammoille

Mude08+pikku2 31+0 Poks (vihdoin sain minäkin laittaa kolmosella alkavat viikot ) :D
 
Heips

zaara Siellä ratin alla on sellainen läppä josta voi säätää ratin korkeutta. Nim.merkillä ratti jo ylimmässä asennossa kuin rekkakuskilla. :LOL:


Voi Väpä08.. Kyllä se siitä iloksi muuttuu vielä. Muista että noi sun tunteet on ihan normaaleja juuri synnyttäneellä! :hug: Esikoisesta eka lääkärintarkastus kun tehtiin sanoivat, että lapsellasi on luultavasti Downin Syndrooma ja kärräsivät mut yksin itkemään verhon taakse huoneeseen. Epäilivät sitä 4 sormipoikkeaman takia (eli yksi kämmenen "viivoista" menee 4 sormen edestä kun norm. 3 ja kun ei näyttänyt tyypilliseltä suomalaiselta lapselta.. No ei kai kun oli puoliks englantilainen. Siinä sitten 2 vkoa odottelin kromosomitestejä, onneks todettiin täysin terve poika. Ei siinä osannut oikein yksin äitiydestä nauttia (isä ei siis kuvioissa) kun etsi vauvasta vikoja. Nyt taas jännitän sitä kuinka surkeana katson onnellisia perheitä jossa isä mukana, kun taas yksin tulevan lapsen kanssa. :'(

Tinzus Minä ostin esikoiselle Etolasta, leikkasivat siellä mittojen mukaan. Samalla ostin rullasta suoraan sitä patjan suojusta pari palaa (jos toinen pyykissä). Muuten on sitten vaan lakana päällä.

Samariini Ei toi painonnousu oo vielä mitään. ;) Täällä nyt +23,5kg, esikoisesta painoin 60 kg ja ennen synnytystä 93kg... Vauva painoi 3250g, mut sairaalaan jäi silti -10kg.

(.) Mulla on jalka tosi kipee, ilmeisesti rasitusvamma kun piti mennä keilaamaan...... Nyt nilkuttanut viikon ja tuntuu ihan kun siinä olisi oikein ruhje. Soitin tänään lääkäriin ja sanoivat että pitää hakea sauvat ens viikolla jos ei ala parantumaan. Supistelee edelleen ja nyt kun vauva liikkuu niin on ilmeisesti täysin suoraan pää alaspäin. Ihan kun maha olis laskeutunut ja virtsarakkoa oikein vihloo välillä kävellessä (pissa puhdas). Vauva kun polkee tai alkaa supistamaan, tuntuu samalla kohdunsuulla painetta. Yöt oon nukkunut nyt suht hyvin, mutta inhottavaa kun särkee kokoajan joka paikkaan. Vauvan liikkeetkin sattuu. Ja vali vali vali vali. :)

Rautalääkkeet saa kyllä mahan toimimaan vähän liiankin hyvin, ei oo ongelmia ummetuksen suhteen. Sitä on kuitenkin joskus mulla ollut, tällaisia neuvoja saanut ja toiminut. Kun yrittää istua siinä pöntöllä eteenpäin kumartuen ja käyttää aikaa (vaikka aku ankka) ;) Tai jos on pieni jakkara jalkojen alle, niin sen pitäis auttaa. Minä yritin hoitaa ummetusta aiemmin syömällä kuitupitoista ruokaa, niin en sitten juonut siihen nähden tarpeeksi ja ummetus jatkuikin siitä. Lisäks oon kuullut, että kehossa on tietynlainen muisti eli vaikka se ummetus helpottaa, niin sitä pitää silti jatkaa jonkun aikaa, muuten se palaa siihen vanhaan ulostustottumukseen. Muuten samat ohjeet kuin muuallakin eka kaurapuuroa ja päälle kuppi kahvia, nestettä, luumuja ym.

Täytyy lähteä mummolaan kun poika jo kaipaili, ennen kuin selkä menee niin jumiin että ajamisesta tulee tuskaa...

Valivali ja pimpulapampula 34+3
 
hei toverit kait se oli ihan normaalii jos sikiö pitää niitä ns lepopäivii välillä ettei liiku nii vilkkaasti. Ku viikko sitten kävin siel äiti polilla ku ei ollu tullu liikkeitä kunnolla koko päivänä nii kaikki oli ok. nii en viittis nyt lähtee uuvestaa.
 
aini ja vielä tätä (.) omaa napaa

Kaheeta jomotuksen ollu 2tuntii ala selässä ja sit maha välilllä kovettuu. kärsimystä :ashamed: |O :'(

Väpä Jaksamista teille molemmille vauvalle ja äitille :heart: :flower: Toivotaan että ajan kanssa kaikki käy hyvin ja pieni jaksaa siellä nyt kasvaa.
 
Se olis perjantai...vaan eipä se tunnu niin erikoiselta kun ei enää töissä käy.
Mies ollut 3 päivää saikulla keuhkojensa (tulehdus) takia ja tupakoimatta samat niin meillä on täällä hiukkasen hiljasta, ja sanoisinko pikkasen räjähdysherkkää :whistle: Yritän varoa sanojani ettei hän saa syytä lähteä tupakanostoon, jos hän pystyis vaikka nyt lopettamaan, eikä vasta uutena vuotena tai kun vauva syntyy.

Kauheasti on huolia teillä monilla tässä loppua kohden :hug: Tyhmää ajatella mutta ite oon välillä niin kypsä omaan hyvään olooni että toivoisin jotakin joka tota ukkoakin vähän säikyttäs. Kun tosiaankin yksin saa edelleen lähes kaiken tehdä kotona ja kauppareissutki :'(

Iita myllää ja jyskyttää päivittäin, asennosta en tiedä mitään mutta ylhäällä on. Nukun kyljelläni ja kun liikaa makaa toisella niin lonkkaan alkaa sattumaan, samoin olkapäähän.

Jaksuja kaikille!

santtu ja iita rv 32+2
 

Yhteistyössä