***TAMMIVAUVAT***Tammikuussa (syntyneet päivitetty 31.1.10)

Mie käytin viimeksi ekat pari vuorokautta sairaalan pöksyjä ja niitä ihan jättijättisiteitä, mut sitte seuraavat päivät jo omia pikkareita (olin ostanut etukätee semmoisia vähän reilumpia ja mukavampia) ja sairaalan pienempiä siteitä (mein sairaalas oli kahta kokoa, se pienempiki kyl aika valtava) ja omia vaatteita muutenki ku tuntu mukavammalta niin ja olin varannut omia mukaan. Täl kertaa otan kans omia mukaa. Miul on joteki nii tukala olo niis jättisiteis et mielummi käytän hiukkasen pienempiä ja sit vaa juoksen vaihtamas useemmi. Kotona vaihdoin sit aika pian jo ihan pikkuhousunsuojii. Vaik siis vuotoo oli kyl kohtuullisen runsaasti 6 viikkoa, mut vaihdoin sitte vaa useemmi. Omia sukkia otan kans mukaa ja muuteki jotkuu mukavat oleiluvaatteet. Pestää sitte pyykkiä ku tullaa kotii..

Tänään olin jalkeilla monta tuntia ku oltii ostoksilla kahtee otteesee ja nyt vihloo lantioo ihan tajuttomasti. Kävely on tosi hankalaa ja tekee kipeetä!! Mistä tämmösiä nyt just viimesille viikoille pitää vielä tulla!
 
Meidän lapsoset kävi tänään ekaa kertaa neuvolassa :D Hassua kirjoitella tälläistä odotusketjuun. Kävin jossain vaiheessa tutkimassa lokavauvojen-ketjua, mutten sitä omaksi kokenut. Keskosilla fyysinen ja motorinen kehitys kuitenkin menee lasketun mukaan, joten tässä porukassa ollaan enempi samoilla viivoilla. Oli meinaan masentavaa lukea kuinka kaksikuiset lokavauvat jo alkoivat hymyillä ja meillä oli samaan aikaan pojalla uhkana joutua hengityskoneeseen :/ Hymyä ei meille ole odotettavissa kuin vasta maaliskuussa, vaikka tuolloin lapsilla onkin ikää melkein puolivuotta.

Mutta juu, ei mitään yllättävää neuvolassa. Mittaukset ja punnitukset, nätisti on kasvettu poika on jo yli 3kg. Ja kuten epäilinkin neuvolantäti ei taida kamalasti pikkukeskosista tietää. jouduin huomauttamaan, että rokotukset pitää tehdä kalenteri-iän mukaan. Ei meinannu meidän lapsia rokottaa :headwall: Kuitenkin melko tärkeää näille, kun vasta-aineet on loppuraskaudessa jääneet saamatta. Nykyisen rokotusohjelman mukainen eka rokotus on rota-virusta vastaan 2kk iässä. Tai ei se mikään rokote ole, nestettä suuhun :D Seuraava rokotus olisi 3kk iässä. Nyt saatiin tuo rota ja parin viikon päästä sitten se 3kk rokotus, kun ei täti ollut varautunut rokotteella. Mutisi vain jotain, että kyllä on ennen TYKSistä tullut ohjeet. ARGH, jos ohje on kalenteri-iän mukaan, niin ei kai siinä tarvita joka lapselle omaa ohjetta.

Mutta on se vain mielenkiintoista kulkea kahden kaukalon kanssa :whistle: Kun jo yhden kanssa on ongelmia kulkea ovista... Onneksi osui mukavat remonttimiehet yhtäaikaa ovelle (olin yksin liikkeellä ).

Hipkukka ja lapsukaiset 3kk3pv (rv39)
(tulipa pitkä viesti ja vain omaa napaa :ashamed: )
 
Minusta on kyllä niin ihana lukea Hipukan ja Väpän juttuja, että pysykää vaan mukana tässä porukassa vaikka vauvat onki syntyny jo "ajat sitten" :heart: Mä ite kirjotan tänne tosi harvoin mutta elän kyllä vahvasti mukana :heart:
 
mä kanssa tykkään lukea hipkukan ja väpän vauvojen kuulumisia - yhdessähän me odotettiinkin, joten miksi ei vauva-asioitakin yhdessä jaettais, vaikka teillä odotus lyhyeen loppuikin. Eikös meistä moni ole siirtymässä yhdessä sitten vauvapinoonkin, kun loputkin vauvat maailmaan saadaan.
 
mussu - kiitos juuri noista sanoista. Yksi kaveri oli tänään sitä mieltä että lapsen isällä on oikeus tulla mukaan synnytykseen. (ai oikeus ensin kadota kuviosta ja olla olematta tukena 6kk ja sitten pitäisi saman tien olla valmis ottamaan takaisin...) Itsestä kyllä tuntuu siltä että synnytys tulee olemaan niin intiimi tilanne etten taida isukkia mukaan huolia. Kyllä siitä mun ystävästä on varmasti enemmän tukea kuin mitä saisin lapsen isästä. Ei tarvii jännätä ja ottaa huomioon hänen tunteitaan.

Enie - osuit asian ytimeen. Näin se taitaapi olla että hän haluaisi kuitenkin että palataan yhteen ja eletään perheenä. Tänään hän "vauhkosi" aamulla isyyslomista ja kelan tukien selvittämisestä... Hippasen ollaan noiden suhteen myöhässä ja sitä paitsi pitäisi elää ymmärtääkseni parisuhteessa/avoliitossa että isyyslomaa edes saa.

Mahoista täällä puhuttiin. Mulla sf-mitta on ollut keskikäyrällä/alakäyrällä ja kyllä muhun osuu ikävästi kun yksi kaveri jaksaa aina verrata minun ja toisen kaverin kumpuja ja mun maha on aina muka paljon pienempi... Pitää muistaa arvostella kaverin mahaa kun se aika tulee. :kieh:

Lili 39+2
 
Moips!

Neuvolakuulumisia, eli omaa napaa taas :ashamed:
Neuvolassa kaikki hyvin. Verenpaineet hyvä eli 128/78, ei ollut enää proteiiniakaan pisssassa, painoa tullut 500g/ viikko, vauvan syke 140 ja sf-mitta 38cm :)
Eli näyttäiskin hyvältä eli ei raskausmyrkytystä tällä kertaa. (Mulla siis kahdessa edellisessä raskaudessa ollut raskausmyrkytys ja ne on käynnistetty sen takia. Neuvolassa "pelottelivat" jo ensimmäisellä kerralla, että on tosi todennäköistä, että tulee taas)
Viikon päästä olisi sitten seuraava aika. Sanoinkin terveydenhoitajalle, että aijon sielä vielä ainakin pari viikkoa käydä yhtenä kappaleena :D Vaikka kovasti yritti selittää, että ymmärtää hyvin jos en pääsekkään ensi tiistaina sinne, eikä synnytyssalista tartte ruveta aikaa perumaan.
Mä olen nyt päättänyt, että koska tää on (todennäköisesti) mun vika raskaus, siitä pitää nyt sitten nauttia mahdollisimman pitkään :D :heart:

Hyviä vointeja kaikille! :hug: :heart:
Tiukun äiti ja masumatkaaja 39+5 :heart:
 
Lili78 :hug:
Mullekin pari äitiä sanoi kerran perhekahvilassa, että ei uskois että mulla la tammikuussa, kun maha kuulemma niin pieni :( Tuli kyllä paha mieli.
Luulivat että vasta maaliskuussa. Ja mulla sf-mitta menee kuitenkin yläkäyrällä..
Ettei tuo maha nyt niin pieni ole. Ja mitä jos onkin pieni maha tai pienempi kun jollain muulla.
Eikai nyt kaikille tarvii olla joku "super-iso"maha olla, tärkeintähän on että vauva voi hyvin siellä masussa :heart:
 
Yhdessä kasassa edelleen! Huomenna poksuu 41+0....

Tänään ollut menkkajomotusta aamusta asti, eilen supistelikin koko päivän. Eli tällaista ärsyttävää soutamista-huopaamista. Torstaina neuvolaa ja viim lauantaina lääkäriin.

Oltiin eilen neuvolassa, verenpaineet oli edelleen vähän korkealla (145/95). Nyt sitten tänään alkoi särkeä päätä ja soittelin polille, mutta neuvoi vaan ottamaan parasetamolia ja lepäämään. Mä vasta paranen siitä parin viikon takaisesta räkätaudista, joten varmaan johtuu siitä.

Muuten ei kummempia...jokohan uskaltaisi sanoa, että viikon päästä on jakauduttu...........

Onnea vauvautuneille!!!

mamma ja Kirppu 40+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lili78:
Yksi kaveri oli tänään sitä mieltä että lapsen isällä on oikeus tulla mukaan synnytykseen.
Kyllä sulla on suurempi oikeus valita, kenestä sulle on tukea, kuin isällä, joka on ihan itse oikeutensa (ja velvollisuutensa!!!) jättänyt käyttämättä, mikä oikeus sillä nyt on tunkea mukaan sua tukemaan, kun ei ole muutenkaan tukenut |O Ehdottomasti teet itsekkään päätöksen - valitse sen, kenestä SULLE on apua, etkä mieti kenenkään "oikeuksia". Isällä on oikeus olla mukana lapsen elämässä, synnytyksestä ei ole mitään puhuttu ja heillä on aikaa tutustua vauvan kanssa synnytyksen jälkeenkin, synnytyksessä se vauva kuitenkin on vain vähän aikaa esillä ja se henkilö, joka siellä on, on SUN TUKIHENKILÖ, ei vauvanihastelija ja oikeutensä käyttäjä! Eikä sun kavereilla ole oikeutta ottaa kantaa, kenet sä synnytyksees mukaan haluat! (eihän kaikki halua synnytykseen edes isää, jonka kanssa on liitossa, vaikka kuinka olis hyvä mies ja loistava isä, mutta ei ehkä osaa tukea synnytyksessä)

Niin ja tämä isä ei saa isyyslomaa tms, kun ei asu sun kanssa saman katon alla. Mahtaako tuo äkillinen innostus olla ihan rahallista :ashamed: Ja isällä ei ole oikeutta mihinkään kelantukiin, sulla on, kun olet yh. Pidä nyt järki mukana, äläkä anna äkillisen innostuksen sua hämätä - kyllä hän on innostunut sitten vähän myöhemminkin, jos innostus on oikeaa!


Ugh, olen puhunut :D
 
Mulle tuli muuten tänään taas parit imetysliivit sieltä nursingbralta. Hyvin siellä vaan pelittää tuo homma.. ja nämä on kyl ihan superit päällä!

Onko kaikille muuten tehty vauvasta kokoarvio, edes jossain vaiheessa raskautta?
Mulle ei, ei edes ensimmäisissä ultrissa sanottu mitään, vaikkei niillä merkitystä enää olisikaan, eikä ensimmäisellä lääkärikäynnilläkään kerrottu vauvan sen hetkistä painoa (oliko rv 28) vaikka ultrasi. Kukaan ei ole puhunut koosta mitään.. :/
Ei neuvolassakaan mitata muuta kun sf-mitta ja vaikka se menee yläkäyrillä, silti ei ole puhuttu vauvan koosta mitään.. höh!
 
Missä on Minävaa?? Vai menikö muka viestit ohi?? Loppuikohan vuoto ja ohikohan harmiton tai vaikka synnytykseen viittava...????

Sairaalapöksyt
on ollu mullakin käytössä molempien aikana. ja muutenkin sairaalan vaatteet paitsi omat sukat on aina ollu, ne putkilot on niin raivostuttavat :kieh:
Synnytysasento esikoisen ponnistin puoli-istuvassa asennossa.
Voin myös kerto positiivisen synnytys tarinan..tosin esikon ajalta. (jätän loppu "huipennuksen" nyt kuitenkin väliin"...
Eli siis iltapäivällä tuli mitättömiä mutta sellasia supistuksia että huomasin, viideltä tuli eka kunnollinen.. niitä jatkui ja jatkui..kävely oli se millä minä ne kestin. kävelin kotosalla ristiin ja rastiin ja kävin puolilta öin viel yli puol tuntia ulkonakin lenkillä koiran ja puhelimen kanssa. kahdentoista jälkeen läksimme viemään koirat hoitoon ja sairaalalle, siel oli epäröivä kätilö vastassa joka kysy heti että ekaa tekemässä? vastasin et joo ja se oli sit sillai et no käyhän tohon ni hän tekee sisätutkimuksen...7cm auki mutta puol cm kanavaa ja valtava kalvomolluska. Muuttu äänikellossa kätilöllä, sanoi että ootpa sitten pikkasen kotosalla kärvistelly. Noin 10min makasin tuskissani käyrissä ja sanoin että nyt lähtee käyrät muuten ja minä nousen kävelee. Jatkoin kahteen asti kävelyä jolloin puhkastiin kalvot, kolmelta aloin ponnistaa, eka kanavan pois otsalta ja vauvan alas ja sitten seuraavaks ulos.. tasan neljältä oli tyssi ulkona ja ihan luomuna.. ei mtn kammoa eikä pelkoa.. noin 11h koko kesto. sain myös aikaseks toisen asteen repeämät. kaikki meni siis ihan nappiin jos ei aamua lasketa.
Siksi odotin niin kovin kakkosen synnytystä, jota ei koskaan sitten tullut.. :ashamed: taisin odottaa liikaa siis.

PieniMies voi hyvin ja puhuuvat että kotiutuminen voi olla lähellä :heart: :heart: sitä en usko ennenkuin pääsen kaukalon kans sairaalalle ja vauvalla on omat vaatteet niskassa ja voin kiittää hoitajia meidän hoidosta ja sanoa heippa. Sitä päivää odottaessa..
Kiva kiitos jos saamme jatkaa naputtelua vaikka ei ihan tammivauva perhe ollakkaan..

-väpä-
 
Sero tai joku muu nursingbralta tilannut..

Voitteko vielä kertaalleen selittää miten ne koot nyt menee? Mulla nyt kuppikoko noin 80-85C..ja tuntuu sille että nekään ei kohta meinaa mahtua.. Eli mikä koko ois mulle sopiva? En googlettamalla löytäny mitään taulukkoo mikä kääntäis noi koot "suomeksi" :D
 
Miehistä olitte puhunu..Täältä löytyy yli kiltti, tekee koti hommia pyytämättäkin ja kaikin puolin ihana..ainut mikä välillä ärsyttää niin kuin joku muukin sanoi ettei riitaa saa aikaseksi ei sitten millään ja jaksaa kuunnella vaikka "valittaisin" kuinka..Täytynee olla tyytyväinen..Ja ehkä hiukan hillitä mätkättämistä :LOL:

Naps taidan sitten laittaa tavoitteeksi tuon 40+3 eli odottelen suosiolla muutaman päivän yli lasketunajan B)

Minäkin käytin esikoisesta sairaalassa kaikkia sairaalan vaatteita..Taisin jopa tulla kotiinkin niissä sairaalan kalsareissa.Omat kalsarit paino liikaa sectio haavaan ettei voinu kuvitellakkaan laittavansa omia alushuosuja jalkaan.Kotona kylläkin vaihdoin omat mammaalushousut jalkaan =)

Täällä ei edelleenkään minkään näköisiä merkkejä lähestyvästä synnytyksestä..Joka päivä melkein on saanut olla lykkimässä lunta ulkona ja siihen päälle pulkassa vedelly esikoista mut ei sitten yhtään supistusta.Ainoastaan illalla kun sängyssä koittaa kylkeä kääntää niin liitoksii sattuu niin pirusti..Eilen illalla oli outo tunne selkä puolella enkä oikein osannu sanoa oisko se voinu olla supistus mutta se oli yhden kerran vain ja se siitä..

Mites onkos teillä muilla valunu tisseistä kirkasta nestettä? Mulla vuotaa tissit ja varsinkin kun saunaan menee ni johan rupee vuotamaan kun niegaran putoukset :LOL: Miulla vuosi esikoisen odotus aikanakin niin että sai ihan liivin suojia välillä käyttää..

Noh jospa sitä pikku hiljaa rupeis kömpimään sänkyyn..Öitä kaikille..

Paljon onnea vauvautuneille :flower: :heart:

mude08+pikku2 36+4
 
muakin kiinnostais nuo "suomennetut" koot mistä Iiris kyseli ..Mie olin ihan ulalla kun kävin surffailees siel netti sivuilla..Imetystoppia olen yrittänyt metsästää mut en oikein ole mistään löytän..Mulla on myös samaa kokoa kun Iiriksellä ja hyvä et tuon kokoiset liivit päälle mahtuu..Ja varmasti rinnat taas turpoaa kun mitkäkin meijerit.. =)
Ai niin ja joku kyseli imetystyynyn käytöstä..esikoisen aikana imetin vain makuu asennossa ja nyt olis tarkoitus opetella istuelleen syöttäminen..ja mulla on myös imetystyyny..
Minäkin olen halukas vaihtamaan kuulumisia vauvan synnyttyä =)
 
Kiitos Samariini.. Saa tosta nyt jotain selkoa =)

..ja oon vielä tosi kiitollinen jos joku kertois suurinpiirtein miten te tuolta tilaatte.. vois kyllä kattoo ihan päiväsaikaankin tuota sivua niin ehkä aivot raksuttais hieman paremmin :D
 
Sero Mullekaan ei ole puhuttu mitään vauvan koosta, vaikka mielestäni olisi pitänyt synnytystapa-arviossa olla asiasta puhetta :| .. ärsyttää kyllä kun ei tiedä millanen jättiläinen sieltä on tulossa, mutta ilmeisesti on mahtumassa sieltä mistä se on sinne mennykki..
 
Olen edelleen yhdessä kasassa :kieh: Eilinen siivous,kaupassa ja kaupungilla kävely ja seksi ei auttaneet yhtään!! Ei ainuttakaan supistusta. Huomenna neuvola :) Jos ei lähtö tule tänään tai yöllä..

Täällä pakkasta -25 astetta eli sisäpäivä tiedossa. Ja huomenna on 40 rv täynnä :heart: Joonas meni 6 päivää yli lasketun ajan,saa nähdä meneekö tämäkin.. Vai vielä pitemmälle..!

Sannis ja patu rv 39+6
 
Huomenta mammat :wave:

Täällä iski nuha. Joko enteilee lähtöä tai sit oikeasti tulin kipeäks.
Mies lähti eilen brittikaverinsa kanssa pohjoseen, kovat on pakkaset siellä..ei kateeks käy :D

Ei mullekaa olis tehty mitää painoarvioo ellen viikko sit olis käyny kääntyy synnärillä. Ei sitä uudelleen synnyttäjillä yleensä tehä jos ei tarvetta.

Onneks pakkanen hieman lauhtu, ei musta kyllä ulos lähtijäks ole tuon lauman kanssa mut eipähän tarvi taloa lämmittää.

mulish ja hippula ( tiitu ) 36+4
 

Yhteistyössä