***TAMMIVAUVAT***Tammikuussa (syntyneet päivitetty 31.1.10)

Onnea taas uusille äideille! :flower:

Neuvolassa käyty tänään, kaikki ok. Alapaine pikkasen koholla mutta alle 100 kuitenkin. Huoh, syntyis jo! :D Sain neuvolasta tuollaisen "Synnytä rentoutuneena"-cd:n mukaan ja sitä kuuntelin äsken.. Saas nähdä kuinka rentona sitä pystyy olemaan h-hetken koittaessa! :saint:

pikkuakka 39+4
 
Tänää 10.00 ois Pätkällä saikul se kasvukontrolli ja toivottavasti :whistle: ois jo nii iso, ett ois pakko käynnistellä. Muutenha ne kuiteski sanoo, ett käynnistellään vast maanantaina |O
Miehä valitan siel kaikki maholliset ja mahottomatki vaivat, ett josko ne armon antais käyvä ja tulisinki takas poijan kans.

Eli siis..jos miusta ei kuulu(monta krtaa pvään yleensä käyn tääl päivittelemäs :ashamed: ),ni sinne matkalle oon jääny. Pietään peukkuja!

Pörri ja Pätkä 39+1
 
Mä olin eilen illalla jo ihan varma et yöllä tulee lähtö, supisteli niin kipeesti ja säännöllisesti. Mutta kas kummaa, yön nukuin kuitenkin kuin tukki ja tänää ei sit ookaan supistellut edes nimeksi. Kyllä harmittaa, kun niin jo henkisesti valmistauduin synnytykseen...
Reilu viikko enää laskettuun aikaan.

Tsemppiä kaikille koitokseen ja onnea vauvan jo saaneille!
 
miten teillä muilla ?? KUINKA USEIN VAUVA SYÖ JA PALJONKO NOIN SUURINPIIRTEIN KERRALLA?? ku musta tuntuu et tää vauva syö ihan hirveesti.. oma maito alkanu pikku hiljaa nousta mutta se ei tunnu pienelle riittävän... ja nan maitoo saa antaa välillä 50ml ja taas on sit kaks tuntii ja syö.. pissiä kakkaa melkein aina kolmen tunnin välein vaipassa.

ONKO NORMAALIA??
 
Synnytystä...

Elikäs pe 15.1 menin rutiini yliaikakäynnile naikkarille. Lääkärintutkimuksessa selvisi,että lapsivettä on tosi vähän. Siitä sitten samantien synnytyssaliin ja käynnistykseen. Klo 13.00 siis puhkaistiin kalvot ja annettiin suoneen lääkettä jolla saada suppareita aikaiseksi. klo 15.30 alkoi tulla napakoita suppareita, niin että mäkin jopa tajusin ne. :LOL: Istuskelin vaan kiikkutuolissa ja lueskelin kirjaa. :) Seuraavaksi otin lämpötyynyn selkään se auttoi jumalattomiin selkäsupistuksiin. n. 22.00 olin vasta 5 cm auki ja tuntui ihan loputtomalle joka homma. annettiin epiduraali jotta saataisiin jotain vauhtia hommaan. n.23.30 olinkin sitten jo 8 cm auki ja 00.30 täysin auki. Vauva ei meinannut millään laskeutua, joten käppäilin yms jotta päätäisiin ponnistusvaiheeseen. n.02.10 alkoi aktiivinen ponnistus joka kesti 36min. Vauva ei meinannut millään mahtuu tulee, vaikka oli noin kirppu. Jouduttiin hiukka leikkelee. Tyttö syntyi 02.46 sinisenä ja hengitti todella huonosti. Vietiin samantien valvontaosastolle. Hänellä oli keuhkot yms täynnä limaa yms ja samalla saatiin hengitys toimimaan suht hyvin. Ekana päivänä tyttö oli hengityslaitteessa 12h ja alkoi viiden päivän antibioottikuuri koska oireet viittasi siihen, että hänellä on bakteeriepäily. su-ti aamuun asti hän oli niin kärttyinen ja ei suostunut syömään mitään. ajoittain jopa oksensi pois kaiken. ma-iltana sitten alkoi tapahtuu hiljaittain muutosta ja tyttö söi kerralla 95ml maitoa. =) Ti aamuna sain tytön sitten osastolle ja tutustuttiin paremmin toisiimme. Tyttö söi sikana maitoa ja meitsi toimi kunnon lyspsykoneena. Imetys sujuu pikkuhiljaa paremmin. Tyttö on niin kärsimätön ettei millään jaksa odotella maidontuloa. Mut eiköhän se tästä. Eilen tosiaan päästiin sitten kotiinn kun tulehdusarvot olivat laskeneet. JEE!!
Mulle synnytys oli helppo ja suht kivuton kokemus. Ainut mistä en tykkää niin oli ponnistuvaihe. ARGH. Tuntui että se kestää iäisyyden.
Ollaan pysytty hyvin ruokarytmissä. Yöllä herätään kahdesti syömään. Kumpa tää jatkuisi näin....

millis ja liinu 6vrk
 
Vauvan syönnit: Meillä meni heti kohta laitokselta tulon jälkeen 1dl per nenä + rintamaitoa ja nyt on jo pidemmän aikaa mennyt 1,5dl per nenä annokset ja syönnit on vaihtelevasti 2-4h välein.
Neuvolankin mielestä on aika hurjat annokset mutta eihän vauvoja nälässä voi pitää.
 
millis1981: Minä jo kerkesin huolestua ettei mitään ole sattunut kun susta ei kuulunut "pitkään aikaan". Hienoa, että kaikki on hyvin :heart:

).( Mä varasin eilen kastekirkon helmikuun loppuun, ekan nimen (kutsumanimen) kirjoitusasu tuottaa niin paljon päänvaivaa, että oon saanut aikaseks siitä kamalan stressin itselleni :D Yritän totuttaa itteeni kutsumaan vaavia hänen oikeen nimen lempinimellä, mutta se vieläkin tuppaa olemaan "vaavi, vaaveli, tilleri tai tillerson" :D Onko muilla vaikea alkaa kutsumaan vauvaa nimellä?

PG ja Tilleri 11pv
 
Onnea taas vauvautuneille - ketään yksilöimättä, ettei kukaan jää llistasta pois :flower:

vauvan nimen käyttöön otto on täälläkin vaikeaa, "mahanimi" tuppaa helposti tulemaan, kun vauvasta puhuu. Vähitellen rupeaa "käyttönimi" nyt jo kuitenkin tuntumaan helpommalta. Esikoisen kohdalla työnimi oli oikea nimi, mutta ei se, minkä piti tulla käyttöön, mutta toisin kävi ja siitä tuli käytössä oleva etunimi. Nyt oli pakko kuitenkin vaihtaa, kun työnimi ei ollut ihmisennimi millään muotoa.

risitiäiset täälläkin on jo varattu, helmikuun lopussa meinataan viettää. Kaikki kolme nimeä on jo päätetty ja yllättävän helposti ne tuli. Nyt pitäis lakaa miettiä ristiäisiä. Mitä meinaatte tarjota ristiäisissä? Paljonko tulee vieraita? Mulla lyö molemmat ihan tyhjää. Kotona ei vietetä, että sen puolesta mahtuu vieraita vähän enemmänkin, kuin vain perhepiiri, ja tarjottavaksi olen miettinyt vain kakku, keksi ja "pakkopulla" - onko pakko olla suolaistakin tarjottavaa, eihän?
 
SEE
Alkuperäinen kirjoittaja kaneli87:
miten teillä muilla ?? KUINKA USEIN VAUVA SYÖ JA PALJONKO NOIN SUURINPIIRTEIN KERRALLA?? ku musta tuntuu et tää vauva syö ihan hirveesti.. oma maito alkanu pikku hiljaa nousta mutta se ei tunnu pienelle riittävän... ja nan maitoo saa antaa välillä 50ml ja taas on sit kaks tuntii ja syö.. pissiä kakkaa melkein aina kolmen tunnin välein vaipassa.

ONKO NORMAALIA??
Normaalia on, ihan hyvä rytmi syödä ja ihan passeli määräkin tuo on.
 
Kyllä junnaa aika....mitenkä sitä osaa sitten ollakaan taas, kun ei tarvitse odottaa jotakin tapahtuvaksi! 39+2 vasta menossa....

Eilen illalla luulin kyllä, että nyt se on päättänyt porautua ulos ilman supistuksia. Ja nytkin äskettäin alkoi taas pitkällään ollessani tekemään sellaista liikettä tuolla alapäässä, että vihloi niin julmetusti. Mutta supistukset...missä ne luuraa....

Jos nyt tänä viikonloppuna pääsis...

Mä olen kateellisena lukenut, kun joku kirjoitti, että synnytys oli ihana kokemus....apua, mä en kyllä voi kuvitella, että nauttisin siitä, kääröstä tietty kyllä...
 
kaneli87 täälläkin välillä syödään "paljon" (tai mistä sitä määrää tietää kun imetän vaan) mutta välillä tyttö imasee toisen tissin ja kitskuaa joten tarjoan toisen tissin ja välillä tuntuu että sekään ei riitä siihen lisäksi!! :|

oletteko muuten neuvolan kanssa keskustelleet ennen ku annatte lisä maitoa?? tänään kyll tuntu et ei taija maito riittää nälkää viemään mutta jotenkin ei "uskalla" antaa lisämaitoa kun monesti sanotaan et helppo ruoka aiheutta et ei suostu enää tissiä syömään,,

onko muilla tissit rikkinäiset?? täällä on ja tuntuu et ei saa paranemaan millään,,ilmakylpyjä ja lansinoh rasvaa käytän+ 2 kertaa pesua tisseille mut ei tulosta,,,tyttö kai syö ihan oikein ku ei kuulu ku nielemisen ääniä ja tissiä et saa millään suusta pois ku neiti imee!! :/

ja paljon onnea uusille vauvoille :flower: :heart:

rontti1 ja tytsy :heart:
 
Joo soittelin neuvolaankin tuosta syömis asiasta ja sanoi että kun on nii iso nii tarvii paljon jopa 100ml kerralla. no se 50ml joskus tais mennä ihan enemmänki niin on taitaa parin kolmen tunnin välein riittäny nyt taas tämän päivin aikana. mutta yöllä kolmen ja kuuden välillä tuntu että mitäs tää on ku puolikas tunti ja aina vaan heräsi uudestaan ja itki en tiiä oliko nälkä vai ilmaa mutta ei meínannu kyllä rauhottuu millää, ja rintaa ei sillo suostunu ottaa. oon vähä käsillä lypsäny maitoo muttei saa irti ku jotain 20ml.. No sanoivat mulle että pääasia että vauva saa tarvitsemansa ravinnon ei se imettääkö vai tuleeko pullosta. Sairaalassakin sanoivat että varata ihan kunnolla lisä maitoo kun syö niin hyvin.

Joka kerran on kyllä kakkaa muttei sellasta kunnon pökälettä, vaan ihan kuin pierun mukana tullutta kakka tuhruu..
 
Syömisestä Mie ´sain keskolasta ohjeistuksen, että vuorokaudessa pitäisi syödä 150ml/painokilo. Kerta-annosmäärää ei siis määritetty, vaan kuinka paljon vähintään pitäisi syödä. Ja kaikki mitä syövät tuon päälle on vain plussaa :D Eli kun tyttö painaa nyt n. 3kg, niin hänen tarvitsisi saada vähintään 3x150ml=450ml maitoa vuorokaudessa. Jos hää syö kuusi kertaa niin silloin yksi annos olisi 75ml. Käytännössä syö nyt 6-8 kertaa päivässä 40-130ml kerralla. En kyllä tiedä päteekö tuo maitomäärä täysiaikaisiin...
Mie annan sen mitä syövät niin usein kun haluavat. Esikoinen halusi tässä iässä tissille 1½tunnin välein, lisämaitoa ei hälle silloin annettu, kun kasvoi kuitenkin käyrän suuntaisesti.

Jotain muutakin piti kommentoida, mutta nyt haluaa kaikki kolme huomiota, joten....
 
Moips!

Paljon onnea vauvan saaneille! :flower: :heart:
Ja voimia ja tsemppiä viimeisille päiville, sekä tietysti koitokseen, kaikille jotka eivät ole vielä jakaantuneet :hug: :heart:

Jospa mäkin saisin nyt vihdoin kirjoitettua miten synnytys meni :D
Siis oltiin pe-la (15.-16.1) yö mun vanhemmilla kylässä. N. klo:4.00 sai tuo 3 1/2v hirveet raivarit. (nukku mun vieressä) Heräsin siihen. Vähän sen jälkeen alkoi mahassa tuntua epämääräseltä menkkajomotukselta. Ajattalin vaan, et taas tätä samaa (mulla kun useasti tuli sellaista "menkkajomotusta" kun poika on "kiukutellut") No poika rauhottu, muttei nukahtanut. Taidettiin lukea kirjaa ja annoin pojalle juotavaa ja sellaista. Sitten vähän yli puoli viisi tajusin et mua supistaa. Ei erityisen kivuliaasti, mutta että huomasi. Päätin laskea muutan välin, niin niitä tulikin sitten n.5min tai alle välein :eek: N.klo:5.00 alkoi sitten jo sattua ja kävin suihkussa ja sanoin äidilleni että nyt kyllä tais synnytys käynnistyä. Klo:5.12 soitin kättärille ja kysyin voinko tulla. No sanoi, että tule vaan (kun edellinen synnytys alle 3h) ja katotaan tilanne. No rupesin pukemaan, niin rupasikin sitten jo sattumaan niin, etten meinannut kenkiä saada jalkaan. Äitini sanoi että "taitaa vauva tulla nopeasti, kun noin jo tuntuu" tai jotain vastaavaa. Onneksi oltiin mun vanhemmilla kylässä. Sain isältäni kyydin sairaalaan ja äitini jäi lapsia vahtimaan. Päästiin lähtemään ehkä n.klo:5.25 Matka sairaalaan oli ihan hirveä :ashamed: Supistuksia rupesi tulemaan tiuhaan ja kivuliaasti. Enhän mä sielä pystynyt nätisti istumaan :ashamed:
Ehkä n.5.50 meni lapsivedet, tuntui vaan "poks" ja vedet valui.. Sitten tulikin ihan älytön tarve ponnistaa :eek: Ja taisin vahigossa pari kertaa ponnistaakin :ashamed: Ja juu, tiedän ettei olisi saanut. Päästiin kättärille, niin enhän mä raukka löytänyt paniikissa oikeaa hissiä (joudui menemään siis yksin sinne, kun ei mies ehtinyt mukaan) niin sitten piti lähteä rappusia kiipeämään. Ja matkalla huusin "apua, auttakaa" ja tuli siinäkin kerran pari ponnistettua :ashamed: Et toivottavasti ei ollut kukaan teistä näkemässä. (Ja noloista noloin.. Tuli mulla kakatkin housuun, ja tunsin olevani ihan luuseri :ashamed: ) Mä pelkäsin, et vauva syntyy. (pää "tuntui" ) No sieltä tuli jotkut nainen ja mies kysymään mikä mulla on hätänä ja minne olen menossa. Sanoin, et synnyttämään. Hakivat sitten kätilön ja pääsin perille asti. Kätilö käski mennä huoneeseen 3 ja olla ponnistamatta. Housujen riisuminen ja kiipeäminen siihen sängylle oli melko vaikeaa. Ja sitten piti vaan olla ponnistamatta ennen kun antoivat luvat. Musta tuntuu, et olisin vaan pari kertaa ponnistanut. Sitten pitikin olla taas ponnistamatta. Pää oli siis "syntynyt ja typyllä siis napanuora tiukasti kaulan ympärillä. Leikkasivat pois ja sitten tyttö tulikin kun itsestään.
Katsoin papereista että olivat kirjaneet mut sisään klo:5.55, ponnistuvaihe alkanut klo:6.02 ja tyttö syntyi 6.03 :heart: Tyttö ei hengittänyt kun syntyi :'( Sai vaan 3 "pistettä". Onneksi virkosi nopeasti ja pisteet 5min iässä(?) olivatkin jo 9. Onneksi kaikki hyvin nyt.
Mies kysyi muutaman kerran, kun soitin sairaalasta enkö varmasti ehtinyt mitään kivunlevitystä ehtinyt saada. No ei ehtinyt tulla edes mieleen. Ajattelin vaan, että "pakko ehtiä sairaalaan".
Seuraavalla kerralla (sitä tuskin tulee) pitää kuulemma lähteä aikaisemmin ja puhuihans se kätilö, että joilla voidaan synnytys käynnistääkin, jos edellinen ollut nopea.
Olisin voinut kuulemma ambulanssinkin soittaa..
Nyt ovat sitten kaikki mun synnytykset erilaisia. Ensimmäisessä kesti ponnistusvaihekin melkein yhtä kauan, kun nyt koko synnytys yhteensä.
Tytöllä on jotain lonkassa ja ensi keskiviikkona pitää mennä lastenklinkalle näyttämään sitä. Toivottavasti ei mitään vakavaa ole.

Tänään olikin eka neuvola. Olisihan se tullut kotiinkin. Meillä on ihan järkky kaaos muuton takia, joten halusin käydä sielä neuvolassa. Paino oli nossut tarpeeksi, oli nyt 4100g.
Viikon päästä uusi aika.

Nimestä ei ole mitää hajua, ei tosin kummeistakaan. Vähän ahdistaa, voidaanko tyttöä kastaa ollenkaan :(

Iloista päivää ja hyviä vointeja kaikille! :hug: :heart:
Tiukun äiti ja pikkuneiti 6vrk :heart:
 

Yhteistyössä