Tappava suolistobakteeri

vieras
Tappajabakteeri saapui
2.11.2007 5:31

Asiantuntijat pelkäävät, miten suolistobakteeria hoidetaan, jos hoitajat lähtevät.

Tappaa jopa yhdessä päivässä

Clostridium difficile -bakteerikannan ärhäkässä muodossa tauti voi tappaa jopa yhdessä vuorokaudessa. Oireena on erittäin pahaksi äitynyt ripuli. Tauti iskee lähes yksinomaan antibioottilääkitystä saavaan tai saaneeseen potilaaseen.

- Jos antibioottikuurin aikana tai sen jälkeen nousee kuume, tulee vatsakipuja ja veriripulia, pitää antibioottihoito lopettaa välittömästi ja mennä hoitoon, Valtonen sanoo.

Hoidon nopea aloitus on ratkaisevaa, eikä epäilyttävässä tapauksessa saa jäädä kotiin.

- Erityisen alttiita ovat iäkkäät, monisairaat vanhukset, jotka syystä tai toisesta saavat paljon antibiootteja, esimerkiksi sokeritautinen vanhus, jolla on toistuvia virtsatieinfektioita.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200711026795302_uu.shtml
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
En oikeastaan ymmärtänyt, että mitä yritit tällä viestillä sanoa joten on hieman hankala vastatakaan.

Mutta normaalisti terve ihminen selviää oikein hyvin infektioista. Myös sairaalabakteereista. Monet kantavat erilaisia antibioottiresistenttejä bakteerikantoja sitä tietämättään. Omista sairaalabakteereistani en tiedä, mutta tiedän esimerkiksi oman lapseni saaneen sairaalasta antibioottiresistentin suolistobakteeritartunnan. Jota kantavat monet, vaikka eivät sitä tiedä.

Mielestäni on hieman ristiriitaista se, että erilaisten tarttuvien tautien kanssa voi monen mielestä liikkua ihan vapaasti ihmisten ilmoilla, koska "ne on vaan hyväksi vastustuskyvylle" mutta samaan aikaan säikähdetään ns tappajabakteereita, joka on haitallisin kuitenkin vajaakuntoiselle ihmiselle. Kuten se influenssakin, johon kuolee joka vuosi ihmisiä. Mutta influenssan kanssa saa kulkea (en minä puhunut mistään nuhakuumeisista, itse tulkitsit nyt jostain sen) ja on vain turhaa hysteriaa jos joku siitä asiasta huomauttaa. Mutta samaan aikaan säikytään jotain suolistobakteeria, joka leviää pääasiassa raskaiden antibioottien jälkeen, sairaalassa, on haitallisin vajaakuntoisille jne.

Minusta se on vaan hassua. Ehkä kyse on täysin eri ihmisistä, mutta huomautinpa vaan huomanneeni, että tällä palstalla mennään näköjään tässäkin aika laidasta laitaan.



No, toivottavasti se on pieni osa palstalaisista/ja muistakin, jotka ovat tosiaan sitä mieltä, että ihan minkä vain taudin kanssa voi vapaasti kulkea ja tartuttaa. Juu ja varmaan nämä hysteerikot ja väliinpitämättömät ovat eri ihmisiä.
 
vieras
Kaksi vanhusta kuoli jo viime toukokuussa Tammisaaren alueella. Kolmas kuolemantapaus sattui hiljattain Porvoossa. Silloin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hälytyskellot alkoivat kilistä, koska kuollut oli keski-ikäinen mies, joka oli muuten terve. Vanhusten ja miehen kuoleman väliltä ei ole löytynyt yhteyttä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200711010135135_uu.shtml
 
saara
Alkuperäinen kirjoittaja norsupäästäinen:
Clostridium difficile-bakteerista mun käsittäkseni on kyse.
Mulla on ollut ton niminen bakteeri suolistossa 17 vuotta sitten ja vielä elän ja hengitän.... eli toi tappava bakteeri on saman niminen, mutta joku uusi eri kantamuoto. Ja pelottava kyllä, kun parin päivän päästä toteamisesta voi olla jo kuollut...

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
mun miehellä on meneillään antibiootti kuuri ja eilen sille tuli mahatauti ja kuume. ei... mulla on aina ollut huono tai vielä huonompi tuuri kaikessa.
No eiköhän se olis sun mies, jolla se huono tuuri olis, jos hän sais tuon tartunnan :headwall: :headwall:

minäminäminäminäminä. minäääää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja saara:
Alkuperäinen kirjoittaja norsupäästäinen:
Clostridium difficile-bakteerista mun käsittäkseni on kyse.
Mulla on ollut ton niminen bakteeri suolistossa 17 vuotta sitten ja vielä elän ja hengitän.... eli toi tappava bakteeri on saman niminen, mutta joku uusi eri kantamuoto. Ja pelottava kyllä, kun parin päivän päästä toteamisesta voi olla jo kuollut...
Sama bakteeri hieman muuntuneessa muodossa. Mutta silti on todennäköisintä että ko bakteeri on edelleen vaarallinen lähinnä pitkäaikaissairaille henkilöille joilla vastustuskyky on huono tai olematon ja joille vaarallisia ovat lähes kaikki sairaudet muutoinkin.

Ei ole mitenkään erityisen todennäköistä että nyt tulisi terveitä henkilöitä muutamassa päivässä tappava ripuliepidemia, suurin osa bakteeriin kuolleista, mikäli kyse on epidemia, on kuitenkin pitkäaikaissairaita henkilöitä.

Mikä tahansa ripulitauti voi tappaa vajaakuntoisen henkilön muutamassa päivässä, lapsen jopa tunneissa.
 
Nonniiih... eikö vielä kukaan ole ilmoittanut että tästä lähtien kieltäydyn kaikista antibiooteista kun sen jälkeen voi henki mennä... :whistle: Homman nimihän on se että koko ajan Suomessa liikkuu vaikka minkälaista resistenttiä kantaa mutta niistä ei vain välttämättä tiedoteta koska seurauksena on heti ylilyönnit ja hysteria.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SUSSU74:
samaa mieltä.ajattelin juuri, et seuraava aloitus on jotenkin antibiootteja koskeva protesti..ja todella ihmiset kantaa tietämättäänkin tauteja..
No esimerkiksi Suomessa melkoisesti vuosittain kuolemia aiheuttava ns. sairaalabakteeri Staphylococcus Aureus elelee meidän kaikkien limakalvoilla -varsinkin nenässä... Että hip hei.. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja SUSSU74:
samaa mieltä.ajattelin juuri, et seuraava aloitus on jotenkin antibiootteja koskeva protesti..ja todella ihmiset kantaa tietämättäänkin tauteja..
No esimerkiksi Suomessa melkoisesti vuosittain kuolemia aiheuttava ns. sairaalabakteeri Staphylococcus Aureus elelee meidän kaikkien limakalvoilla -varsinkin nenässä... Että hip hei.. :D
Niin, ja kun adenovirus tappoi muutamia pitkäaikaissairaita lapsia Lastenklinikalla puolitoista vuotta sitten, ei tiedotettu lehdissä tappavasta adenoviruksesta.
Jos olisi tiedotettu, olis varmaan puhjennut hillitön hysteria lapsia tappavasta virustaudista eikä kukaan pitäisi hyväksyttynä sairaan lapsen viemistä päiväkotiin.
 
Mun tytöllä antibioottikuuri, Zithromax-rinnakkaislääke.3 x 2tabl. ja vaikuttaa sen 10 päivää. Tuli tosi oksettava olo toissapäivänä ja eilen kun otti ne tabut...
Mutta taitaapi olla vaan aika ärtsy kuuri, että siks tekee pahan olon. Ei kummiskaan ripuloi... :/
 
Tapelkaa, tapelkaa.. Soitin just sairaalaan ku pitää katsoa vauvan korvia ja omaan tk.n ei enää pääse tänään. Kysäsin samalla että pitäskö tuota isompaa poikaa kattoa kun sillä on ripuli tullu antibiooteista. Ihan varma olin, että se sano että höpön höpön kun ei ole muuta ku se ripuli. Mutta halus se että tuon sen toisenki pojan näytille...
 
sanon tän

Jos tässä vedotaan nuhaflunssaisia lapsia tai vesirokkoa sairastavan sisaruksia kerhoissa, niin mielestäni aika kaukaa haettu. Kun kuitenkin sairastetut lasten taudit ja flunssat antavat vastustuskykyä eikä suinkaan ole normaalisti haitaksi ihmisille.

Pakko kommentoida tähän, että muistaakseni uusi tieto (lapsena) sairastetuista flunssista on se, että ne eivät lisää vastustuskykyä, niin kuin on luultu. En itse ainakaan enää suhtaudu niihin ihan niin huolettomasti.



 

Yhteistyössä