Tarjolla on jauhelihakeittoa tai kinkkurisottoa, 5 vuotiaalle ei kelpaa kumpikaan, mitä toimit?

  • Viestiketjun aloittaja hhmm
  • Ensimmäinen viesti
"NeljänÄiti"
Ei meilläkään tykännyt ekalla maistamalla, mutta mepä ei siitä lannistuttu vaan tarjottiin useammankin kerran. Ja nyt maistuu tytölle erittäin suvereenisti niin kasvikset ja juurekset kuin liha ja perunakin. *vinks*
juu,kukin tyylillään ;)
Itselläni tullut niin pahoja traumoja juureksista etten ihan sen vuoksi tyrkytä niitä lapsillekkaan,toki porkkana ja sipuli kelpaa ja herneet ja maissi mutta siihen se jää.
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
"vvieras"
No meillä riippuisi siitä, miltä se ruoka oikeasti maistuu. Meillä oli savukalalaatikkoa, joten tein tytölle ranskalaisia ja kalapuikkoja, koska ei tykännyt. Jos kyseessä olisi ollut joku neutraalin makuinen perusruoka, niin sitten olisi saanut olla syömättä. Itsekään kun en tuosta savukalasta oikein pidä laatikossa. Oli vaan sellainen kokeiluruoka. Hyvää se miehestä oli, eikä tosiaan mitään pahaa muutenkaan, mutta koska se oli vähän sellainen erikoinen ruoka, niin annoin muuta. Sama kävi, kun menin laittamaan sinihomejuustoa kanakiusaukseen ja lapsi yökkäili ja sanoi, ettei tykkää. Meinasin antaa muuta, mutta sain otettua homejuustot pois (värin takia helppoa) ja sai sitten tyttö syötyä. Toki edelleen sitä homejuustoakin salaa ujutan jonnekin, että tytön makuaisti tottuu, mutten pakota syömään tuollaisia "aikuisten ruokia", jos ei oikeasti pysty.
 
[QUOTE="NeljänÄiti";29566612]meillä kun ei mitään hippiruokaa tehdä kun tiedetään ettei lapset juureksista tykkää.Jauhelihakeittoon tulee vain perunaa ja jauhelihaa.
Tuo on totta että kinkku ei passaa millään tavalla risottoon.[/QUOTE]

Eikä muuten tule ikinä tykkäämäänkään. Tämä vaan vahvistaa teoriaani siitä, että nirsot lapset ovat vanhempiensa takia nirsoja.

Sitäpaitsi, hyi helvetti kuka tuommoista soppaa söis? Yäk, on tosi terveellistä ja maukasta joo...
 
  • Tykkää
Reactions: misStar
Juuri näin
Eikä muuten tule ikinä tykkäämäänkään. Tämä vaan vahvistaa teoriaani siitä, että nirsot lapset ovat vanhempiensa takia nirsoja.

Sitäpaitsi, hyi helvetti kuka tuommoista soppaa söis? Yäk, on tosi terveellistä ja maukasta joo...
Näin juuri! Onko ongelma se, etteivät vanhemmat osaa tehdä ruokaa vai että lapsille ei ole opetettu tutustumaan erilaisiin makuihin? Todennäköisesti molemmat.

Vaikka ei sen puoleen, nuo ap:n ruoat kuulostavat kyllä niin ankeilta, etten yhtään ihmettele, jos ei maistu!
 
[QUOTE="NeljänÄiti";29566903]juu,kukin tyylillään ;)
Itselläni tullut niin pahoja traumoja juureksista etten ihan sen vuoksi tyrkytä niitä lapsillekkaan,toki porkkana ja sipuli kelpaa ja herneet ja maissi mutta siihen se jää.[/QUOTE]

Niin, koska minä en muuten tykkää sinihomejuustosta niin en ikinä osta sitä... eiku, vittu ostanhan! Ja maistan itsekkin, vaikka en tykkää. Ihan esimerkkinä lapsille.

Ja arvaas, vaikka MINÄ en tykkää, niin 9v tytär tykkää tosi paljon. Ja 7v taas valkohomejuustosta.

Miten sä voi oikeuttaa omilla makumieltymyksillä sen ettet tarjoa erilaisia ruokia ja makuja lapsille?

Sitäpaitsi, jos kerran porkkana ja sipuli kelpaa, niin miksei siihen soppaan voi edes niitä laittaa?
 
Viimeksi muokattu:
Vie ras
Kinkkurisotto kuulostaa kyllä, noh, oudolta.
Vaikka kai se hyvääkin vois olla, en vaan ole ikinä sellaista missään saanut, eikä ole tullut mieleenkään kokeilla.

Meillä on ruoan kanssa aina tarjolla leipää, mutta ei sitä nälkään aleta syömään. Jos joku ruoka ei kelpaa, niin maistamisen jälkeen noustaan pöydästä ja seuraava syöminen on normaalin aikataulun mukaan.
 
"NeljänÄiti"
Eikä muuten tule ikinä tykkäämäänkään. Tämä vaan vahvistaa teoriaani siitä, että nirsot lapset ovat vanhempiensa takia nirsoja.

Sitäpaitsi, hyi helvetti kuka tuommoista soppaa söis? Yäk, on tosi terveellistä ja maukasta joo...
on oikein sanoa ettei tykkää jos ei tykkää mutta toki meillä ensin joutuu maistamaan tuomitsematta.se että tuleeko ruoasta terveellisempää kun sinne ängetään syömäkelvotonta parsaa,kukkakaalia yms roskaa on hyvin epätodennäköistä.
Itse nautin hyvästä ruoasta joten sinne ei juureksia laiteta.
 
"NeljänÄiti"
Niin, koska minä en muuten tykkää sinihomejuustosta niin en ikinä osta sitä... eiku, vittu ostanhan! Ja maistan itsekkin, vaikka en tykkää. Ihan esimerkkinä lapsille.

Ja arvaas, vaikka MINÄ en tykkää, niin 9v tytär tykkää tosi paljon. Ja 7v taas valkohomejuustosta.

Miten sä voi oikeuttaa omilla makumieltymyksillä sen ettet tarjoa erilaisia ruokia ja makuja lapsille?

Sitäpaitsi, jos kerran porkkana ja sipuli kelpaa, niin miksei siihen soppaan voi edes niitä laittaa?
sitäpaitsi niin minä laitankin noita välillä.
 
Juuri näin
[QUOTE="NeljänÄiti";29567096]on oikein sanoa ettei tykkää jos ei tykkää mutta toki meillä ensin joutuu maistamaan tuomitsematta.se että tuleeko ruoasta terveellisempää kun sinne ängetään syömäkelvotonta parsaa,kukkakaalia yms roskaa on hyvin epätodennäköistä.
Itse nautin hyvästä ruoasta joten sinne ei juureksia laiteta.[/QUOTE]

Sinä et taida edes tietää, mikä on parsa :D

Etkä ilmeisesti osaa valmistaa ruokaa..
 
  • Tykkää
Reactions: trolli
"NeljänÄiti"
Alkuperäinen kirjoittaja Juuri näin;29567141:
Sinä et taida edes tietää, mikä on parsa :D

Etkä ilmeisesti osaa valmistaa ruokaa..
no ainakin lapset ja minä tykätään,se riittää miulle ;)
ja ilmeisesti naapurin lapsikin tykkää kun aina kehuu jauhelihakastiketta :)
 
..ja heti ollaan mollaamassa ap:n ruokia.. jospa kinkkurisotto on tuossa perheessä ihan tavallinen ruoka ja 5v on sitä ennenkin syönyt? Jos joku kommentoija pitää sitä outona ruokana, välttämättä ihan kaikki ei pidä. En ole itse koskaan maistanut/kokeillut, joten en lähde puolustamaan enkä tuomitsemaan.

Mun mielestäni ihan hyvä kompromissi oli tuo "syöt kauhallisen jauhelihakeittoa ja saat sen kanssa leivän"
 
Juuri näin
[QUOTE="NeljänÄiti";29567196]no ainakin lapset ja minä tykätään,se riittää miulle ;)
ja ilmeisesti naapurin lapsikin tykkää kun aina kehuu jauhelihakastiketta :)[/QUOTE]

Onko kiva, kun he oppivat nirsoilemaan ts. ei pitämään vihanneksista sinun tavoin? :)
 
  • Tykkää
Reactions: trolli
"..."
[QUOTE="NeljänÄiti";29567196]no ainakin lapset ja minä tykätään,se riittää miulle ;)
ja ilmeisesti naapurin lapsikin tykkää kun aina kehuu jauhelihakastiketta :)[/QUOTE]
Toki se kotioloissa riittääkin ja hyvä jos kuitenkin jotain kasviksia ruokaankin eksyy. Mutta kyllä aikuisena elämä on paljon vähemmän täynnä kiusallisia tilanteita, ja muutenkin helpompaa, jos on tottunnut syömään vähän laajemmalla skaalalla niitä kasviksiakin.
Ja aikuinenkin pystyy pikkuhiljaa opettelemaan varovasti omista inhokeistaan pois :)
(yhden ruokatarumasen kanssa naimisissa, yks ruoka-aine kerrallaan opetellu syömään juttuja, mitä ei aiemmin olis suostunu laittamaan suuhunsa)
 
"NeljänÄiti"
Alkuperäinen kirjoittaja Juuri näin;29567216:
Onko kiva, kun he oppivat nirsoilemaan ts. ei pitämään vihanneksista sinun tavoin? :)
kyllä on.
jos ei tykkää niin ei tarvitse syödä.
jos te muut luulette olevanne jotenkin parempia niiden jäkälien kanssa niin siinähän leijailette.
 
"vieraana"
Valitettavasti näinkin jotku toimii. Hoijossa kerran ihmetelmtiin erästä 2v joka söi tosi huonosti ja oli aina vailla jotain. Äitinsä sitte meille ihmetteli että eikö lapselle tarjota jotain mieluista jos ei se lounas maistu? Juuei, päiväkodissa emme tarjoile hedelmiä jne jos se ruoka ei uppoa. Alko sekin ruoka ajallaan menemään tälle lapselle kun ei muutakaan ollu ja muutkin söi.
Ja mulle yksi äiti ihmetteli kun lapsensa ei saanut pannukakkua koska ei suostunut maistamaan hernekeittoa. Tarkoitus ei ole että lautanen pitäisi syödä tyhjäksi vaan että ruokaa maistetaan. Mitä siitäkin tulisi jos pannaria saisi syödä mahansa täyteen, ilman että edes maistaa pääruokaa? Luuletteko että kovin moni valitsisi sen hernekeiton syömisen?

Moniin makuihin tottuminen vaatii useamman maistelukerran.
 
  • Tykkää
Reactions: trolli
"..."
[QUOTE="NeljänÄiti";29567318]kyllä on.
jos ei tykkää niin ei tarvitse syödä.
jos te muut luulette olevanne jotenkin parempia niiden jäkälien kanssa niin siinähän leijailette.[/QUOTE]

Ja jos ei kotona koskaan tarjota, niin ei voi olettaakkaan, että tykkäisi. Mut joo, ei niitä lapsia poiskaan haeta, on vaan mun mielestä vähän ikävää tarjota lapsille hyvin kapea makupaletti, kun suomessa nykypäivänä ihan yleisesti on tapana syödä muutakin kun lihaa ja perunaa ja silloin ällöin hiukka porkkanaa ja sipulia.
 
  • Tykkää
Reactions: trolli
"a.p"
Mun kinkkurisottoon tulee hyvälaatuista kinkkua kuutioituna ja käytettynä pannulla, sipulia, riisiä ja hernemaissipaprika. Parmesan-juustoa päälle. Monille tuntui olevan ihan outoa ruokaa... mun mielestä oikein hyvää. :)
 
"..."
No ei pidä paikkaansa. Kun ensin tekee perusrisoton, vähän pestoa ja siihen parmankinkkua, niin oikein on maukas kinkkurisotto!

[QUOTE="NeljänÄiti";29566612]meillä kun ei mitään hippiruokaa tehdä kun tiedetään ettei lapset juureksista tykkää.Jauhelihakeittoon tulee vain perunaa ja jauhelihaa.
Tuo on totta että kinkku ei passaa millään tavalla risottoon.[/QUOTE]
 

Yhteistyössä