Tarviiko yläasteikäinen välipalan?

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
riippuu mihin aikaa päivällinen....jos vasta 17-18 niin tottakai tarvii. Jos päivällinen jo klo 16 niin ei silloin tartte, ei kai tuohon ihmeempiä perusteluja tartte, on jo nälkä 15-16 aikaan jos syö lounaan klo 11 :)
 
Kyllä mun mielestä tarttee. Ei kai siihen muita perusteluja ole kuin nälkä ja verensokerin lasku. Tulee muuten liian pitkä tauko
ja se aiheuttaa ärtymystä yms vaivaa.
Ihan vaikka omena tai leipä. Ja vesipullo.
 
stanas
Riippuu lapsesta. Mun kakru on aina ollut huono syömään, syö pieni annoksia. Hän kun tuli koulusta, niin piti olla lämmin ruoka samantien odottamassa. Että ei olisi pahaa tehnyt pieni välipala.

Jos taas vetää normaalin annoksen ruokkiksella, niiin tuskin on yhtä järkyttävä nälkä kuin miun kakaralla, eikä tarvii välipalaa, jos kotona on safka odottamassa. Tai saa sen helposti ja nopeasti itse väsättyä.
 
HippuTAR
Meidän vanhempi poika siis siirtyi yläasteelle ja tänään oli eka täyspitkä koulupäivä. Laitoin normisti välipalan mukaan.
Välipalat tuli syömättä kotia takasi ja opelta oli reissaris viesti jossa kyseli onko erityistä syytä miksi poika tarttis välipalan. Ja muut ei kuulemma tarvii. Eikä siis ollu antanu pojan sitä välipalaa syödä.

Poika on kehitysvammainen, käy kehitysvammaisten koulua. Ja tästä syystä ei siis voi pihalla välkällä syödä välipalaa ominpäin.
 
vierailija
Kyllä mun mielestä ehdottomasti pitäis antaa syödä jos nälkä on :eek: Meidän lasten koulussa kaikki syövät välitunneilla niin paljon kuin haluavat, omia eväitänsä ja herkkuja jne. Osaako lapsi syödä kuitenkin itse? En ymmärrä miksi ei saisi syödä. Tosi outoa.
 
HippuTAR
Osaa syödä itse.
Mäkään en nyt ymmärrä miksei saa syödä ja yritän täs miettiä asiallissävyistä vastausta...

Kaippa opeillakin on kahvipaussi jossain välis? Mutta oppilaitten pitäis pärjätä ilman välipalaa.
 
stanas
Osaa syödä itse.
Mäkään en nyt ymmärrä miksei saa syödä ja yritän täs miettiä asiallissävyistä vastausta...

Kaippa opeillakin on kahvipaussi jossain välis? Mutta oppilaitten pitäis pärjätä ilman välipalaa.
Joo, ei ne opet ymmärrä nälkää ja janoa, koska ne itse saa nautiskella joka välissä. Tyttärelläni kun alkoi koulu ala-asteella klo 8, niin ruokailu oli 11.45. Siinä vielä osa tunneista oli liikuntaa. No, kun tuohon laskee kouluunvalmistautumisen matkoineen, niin ruoka-aika tuli aika pitkäksi. Ja moni lapsi ei saa syötyä aamupalaa noin aikaisn kouluun mennessä. Eivät saaneet ottaa välipalaa.

Mutta iltapäivällä, jos ruokailu oli 10.45, ja pääsi kahdelta tai kolmelta, niin sai yhden välkällä syödä välipalaa. Järjetöntä.
 
gorkki
Me olemme ysiluokkalaiselle pojallemme kustantaneet välipalakortin, jolla saa ostaa koulun ruokalasta tietyllä välitunnilla suht terveellistä välipalaa (tyyliin reissumies ja hedelmä). Poika syö aamupalan klo 7 aikoihin, lounaan koulussa 11 aikoihin ja välipalan koulussa noin klo 13.20. Kotona hän on noin 15.40, päivällisen syömme yleensä klo 16-17 aikoihin.

Poika harrastaa urheilua, joten energiaa tarvitsee, ja toisaalta mun mielestäni muutenkin on hyvä suht tasaisin väliajoin syödä jotain. Meillä koko lössi (sekä me vanhemmat että kolme lastamme) syö useimmiten viisi kertaa päivässä.
 
vierailija
Riippuu lapsesta. Saattaisin perustella tarvetta vaikka sillä, että nälkäisenä koulutyö ja muut hommat ei suju. Jos tuollainen kielletään, opettajiltakin pois iltapäiväkahvi.w
 
vierailija
Eikö ole siis mitään välipalaksi käyvää jonka voisi ns omin päin syödä? En usko että koulun järjestyssäännöt kieltää syömistä välituntisin niin onkohan ongelmana sitten se että tarvitsisi olla tilanne jossa opettaja on paikalla (auttamassa?) välipalan syömisessä? Voi olla että tuohon ei saa muutosta ilman lääkärin lausuntoa tms. Ainakin meillä oli näin kun ihan tavallisestä yläkoulusta kyse ja ykköstyypin diabeetikosta joka tarvitsi pikaisen välipalan jo aamupäivällä ennen lounasta (lounas oli vasta klo 12 eteenpäin) ja pitkänä päivänä iltapäivästä ennen kotiin lähtöä. Lääkärinlausunnolla järjestyi niin että sai käydä ruokalassa syömässä eikä tarvinnut omia eväitä kantaa mukana aina.
 
HippuTAR
Noi on koko ajan valvonnan alla. Eli ei voi välitunnillakaan syödä jos ei sitä sallita.
Sinänsä syömiseen ja varsinkin juomiseen on olemassa syitä joien perusteella tarvittaessa saan myös lääkärintodistuksen. Mutta tää on ny vähän periaatekysymys... Ku pitäis mun mielestä lasten saada välipala syödä ton pituisina päivinä, ihan kaikkien siis. Joten ensi katotaan muilla keinoila tää homma. Laitoin opelle reissariin (ehkä hiukan asiattoman) viestin jossa tein kantani hyvinkin selväksi. Katotaan ny mitä vastaa siihen ja onko poika tänään saanu syödä välipalan.
 
xcv
En kyllä ymmärrä miksi ihmeessä ei anneta syödä välipalaa jos sellainen on kotoa mukaan laitettu. Ei tuohon mitään muuta järjellistä syytä löydy kuin opettajan laiskuus -> joutuisi hetkeksi laittamaan sen kahvikupin pois omasta kädestään ja ehkä auttamaan jotenkin. Itse olisin ehkä ilmoittanut että lapsi syö mukaan laitetun välipalan jatkossakin, ellei koululla ole esittää perusteltua syytä miksi se on niin suuri ongelma että ennemmin pitää lapsen olla nälässä.
 

Yhteistyössä