Tatua ei huvita tehdä töitä. Eikä opiskella. Tatulle riittää sossun 1100€/kk käteen.

  • Viestiketjun aloittaja Tatu on hieno ihminen
  • Ensimmäinen viesti
-
kuuleppa jos sun ihmisarvosi on kiinni työnteosta tai tekemättömyydestä,niin käväseppä psykoterapeutilla,aika huonoissa kantimissa itsesi arfvostust ja itsetuno on jos työttömyys on se millä mittaat ihmisarvoasi/ihmisten arvoa. Se olenko itse töissä vai työttömänä ei vaikuta mitenkään minuun ihmisenä olen ihan yhtä hyvä ihminen olin sitte töissä tai en.
Eli sä väität arvostavasi itseäsi aivan yhtäpaljon ihmisenä, jos olet ollut kaksikymmentä vuotta muiden elätettävänä (koska sinua ei vaan huvittanut mennä töihin) kuin se, että olisit elättänyt itse itsesi kaksikymmentävuotta.

Mun itsetunto voi olla sitten täysin pohjamudissa, mutta mulle on tärkeää, että kykenen elättämään itse itseni.
Se, että menettää työpaikan tai on väliaikaisesti työttömänä, ei mielestäni ole sama asia, kuin se, että ei missään nimessä halua tehdä töitä ja haluaa elää vain loisena.
 
"vieras"
[QUOTE="milka";29076141]toi on kyllä paska puhetta että jäisi KÄTEEN 1100e! toimeentulotuessa on perusosa
477,26e/kk se on se mitä jää käteen, siitä miinustetaan vielä puhelin/nettilasku jos sellaisia on koska niitä ei oteta huomioon laskelmassa,jos vielä oot sattunut ottaa joskus vaikka opintolainaa jota maksat takas niiin sitäkään ei oteta huomioon.
jos sairastut flunssaan ja haet apteekista käsikauppalääkkeitä maksat ne perusosalla,samalla perusosalla maksat myös vaatteet ja ruuat,pesuaineet yms.

eli jos on netti ja puhelin, niin jää n.425/kk käyttörahaa!

se jos saa asumistukea menee VUOKRAAN! jos ette oo tajunnu,se ei siis ole käteen jäävää..[/QUOTE]

Se olet sinä joka ei tajua yhtään mitään.
 
aamen
[QUOTE="vieras";29076052]Niinhän meillä työssäkäyvilläkin jää pakollisten menojen (asuminen,vakuutukset,ruoka ym) tuo summa. Harvalla nyt mitään isoja summia on pakollisten menojen jälkeen käytettävissä.[/QUOTE]

Nimenomaan. Pakollisten menojen jälkeen tilille jää 320-360e. Siitä sitten kuukauden ruoat, bensat, lääkkeet yms.
 
"äiti88"
Jos et oo tajunnut, niin se raha, joka jää käteen verojen jälkeen, on se käteen jäävä raha, joka on kuukaudessa käytettävissä omiin menoihin? Asuminen kai on omaa menoa? Oma ruoka on omaa menoa? Burana on omaa menoa?
Mä kans mietin mihin omiin menoihin sitä rahaa sit pitäis jäädä? toi 400€/kk on hyvin yksinäiselle ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin yms. Ei työssäkäyville jää välttämättä edes tuota.
 
[QUOTE="äiti88";29076217]Mä kans mietin mihin omiin menoihin sitä rahaa sit pitäis jäädä? toi 400€/kk on hyvin yksinäiselle ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin yms. Ei työssäkäyville jää välttämättä edes tuota.[/QUOTE]

Työssäkäyväkin voi saada toimeentulotukea ja vieläpä korotettuna. Joten jää jos vain hakee.
 
"vieras"
kuuleppa jos sun ihmisarvosi on kiinni työnteosta tai tekemättömyydestä,niin käväseppä psykoterapeutilla,aika huonoissa kantimissa itsesi arfvostust ja itsetuno on jos työttömyys on se millä mittaat ihmisarvoasi/ihmisten arvoa. Se olenko itse töissä vai työttömänä ei vaikuta mitenkään minuun ihmisenä olen ihan yhtä hyvä ihminen olin sitte töissä tai en.
Et ymmärtänyt lukemaasi. Lue psykologiaa niin ymmärrät mitä tarkoitin.
 
Minua yksinkertaisesti nolottaisi elää tukien varassa.
Meillä molemmat vanhemmat olemme töissä ja talolainan ja laskujen jälkeen jää käteen n. 2000-3000 kuukaudessa. Kyllä on mukava tehdä töitä ja elää sitten ilman rahahuolia.
 
"vieras"
[QUOTE="milka";29076161]lisäksi jotkut alat on niin alipalkattuja,ettei olekkaan mitään järkeä tehä töitä..

jos mä meen eläintenhoitajaksi jää vuokran jälkeen käteen rahaa 380e-> saan toimeentulotukea..erona vaan se että teen 40tuntia töitä viikossa. ööö miksi? hakeakseni kuitenkin toimeentulotukea. Mielummin opiskelen lisäää ja saan kunnon palkkaa..[/QUOTE]

Opiskeleminen on aina hyvä vaihtoehto. Mutta toisille ihmisille tuo eläintenhoitajan työ itsessään antaa paljon ja raha ei ole heille itsestään selvyys. Tosin luonnollisesti missään työssä ei saisi olla niin pieni palkka, että sen lisäksi joutuu hakemaa toimeentulotukea. Tämä ei kuitenkaan silloin enää ole tämän työntekijän "häpeä", vaan loppupelissä yhteiskunnan.
 
"äiti88"
Työssäkäyväkin voi saada toimeentulotukea ja vieläpä korotettuna. Joten jää jos vain hakee.
Avainsana: "voi". Monikaan pienituloinen ei toimeentulotukea saa, samaten asumistuet jää pois jo aika pienistä tuloista. Meidän kahden ihmisen taloudessa nettotulot on alle 2000€, eikä saada asumistukea eikä myöskään saataisi sosiaalitukia. Itseasiassa Tatun tulot on suhteessa suuremmat kuin meidän: yksi työssäkäyvä, hoitovapaalainen ja yksi elätettävä lapsi.

Ja ei, en ole kateellinen. Meidän tulot on pienet omasta valinnasta: haluan olla kotona lapsen kanssa, eikä olla kouluttauduttu hyväpalkkaisiin ammatteihin. Jos tekee tiukkaa, otan työkeikkoja. Mutta mielestäni on väärin, että Tatun kaltaiset (yleensäkin nuoret miehet parhaassa iässä), saa kaiken valmiina nokan eteen tekemättä mitään. Mieluummin sitten päästetään vaikka ne vanhemmat vähän aikaisemmin eläkkeelle ja raihnaiset helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle, että vapautuu niitä paikkoja Tatuille + näille tuhansille muille työttömille, jotka sinne haluaa.
 
tarkennatko
[QUOTE="vieras";29075229]Kukaan´ei "hae" töitä. Niitä joko tulee tai sitten ei, yleensä ei tule eikä saa.[/QUOTE]

Mitä tämä tarkoittaa? Tottakai töit haetaan, ihan kirjaimellisestikin joskus. Joka päivä, monta tuntia päivässä.
 
ahahahaha
[QUOTE="vieras";29076052]Niinhän meillä työssäkäyvilläkin jää pakollisten menojen (asuminen,vakuutukset,ruoka ym) tuo summa. Harvalla nyt mitään isoja summia on pakollisten menojen jälkeen käytettävissä.[/QUOTE]

Oletko tyhmä vai idiootti? Jos sulla jää pakollisten menojen ja ruuan jälkeen 400e käteen, niin sehän on aivan hlvetisti paremmin kuin Tatulla, jolla jää vuokran, sähkön, lääkäri/ja lääkemenojen jälkeen 400e josta pitää vielä maksaa se ruoka, sekä puhelin- ja nettilaskut ja mahdollinen bussilippu jos sellaisen haluaa. Satunnaisesti pitäs myös vaatteet ostaa tuolla 400 eurolla.

oikeasti, ziisus.
 
[QUOTE="äiti88";29076267]Avainsana: "voi". Monikaan pienituloinen ei toimeentulotukea saa, samaten asumistuet jää pois jo aika pienistä tuloista. Meidän kahden ihmisen taloudessa nettotulot on alle 2000€, eikä saada asumistukea eikä myöskään saataisi sosiaalitukia. Itseasiassa Tatun tulot on suhteessa suuremmat kuin meidän: yksi työssäkäyvä, hoitovapaalainen ja yksi elätettävä lapsi.

Ja ei, en ole kateellinen. Meidän tulot on pienet omasta valinnasta: haluan olla kotona lapsen kanssa, eikä olla kouluttauduttu hyväpalkkaisiin ammatteihin. Jos tekee tiukkaa, otan työkeikkoja. Mutta mielestäni on väärin, että Tatun kaltaiset (yleensäkin nuoret miehet parhaassa iässä), saa kaiken valmiina nokan eteen tekemättä mitään. Mieluummin sitten päästetään vaikka ne vanhemmat vähän aikaisemmin eläkkeelle ja raihnaiset helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle, että vapautuu niitä paikkoja Tatuille + näille tuhansille muille työttömille, jotka sinne haluaa.[/QUOTE]

Eli saatte kuitenkin yli toimeentulotuen normin, toisin kuin Tatu. Menoiksi ei lasketa asuntolainaa, eihän Tatukaan voi kerryttää omaisuuttaan ja kerätä pääomaa vanhuudenpäiviä varten.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
hihii
Mulla ei ole tarvetta olla paha kenellekkään. En säti työttömiä, enkä yksinhuonltajia enkä mielenterveysongelmaisia.
Mun mielestä ihmisessä, joka haluaa maata himassa ja elää muiden kustannuksella on roisto ja varas.
Varkaat ja roistot elävät sillä, mitä joku muu tekee. Millä se henkilö, joka on päättänyt ottaa elämäntavakseen loisimisen, ilman yritystäkään kantaa kortensa kekoon, eroaa varkaista ja roistoista, jotka elävät muiden tekemisellä?
Jos palkkatöitä olisi kaikille halukkaille, olisi työtön ihminen varas jos ei hakisi töihin. Mutta kun sinä ja minä tiedämme, että suurin osa maailman nuorista ihmisistä tulee olemaan työttömiä. Mellakat ovat jo valtavat esim Ranskaassa. suomessa on puoli miljoonaa työtöntä. Muualla maailmassa nuoret ihmiset asuvat nykyään vähintään kolminelikymppisiksi vanhempiensa kodeissa koska PALKKATÖITÄ EI ENÄÄ OLE. Koko ajan tehtaatt vähentävät ja raha valuu samoihin taskuihin johdolle. globaalin maailman eliitille.

Olisitko tyytyväinen jos työttömät nuoret täälläkin heittelisivtä pulloja ja sytyttäisivät tulipaloja, sen sijaan että kommentoivat että ei sitten haluakaan töihin? Ranskassa kaadetaaan autoja ja heitetään pulloja. Miksi sopeutuminen asiaan että palkkatöitä, ja niitä 2000 euron tuloja ei kaikille riitä, on paha? Tämä tyypppi sopeutuu asiaan ja jättää tappalemisen paikoista vahvemmille ja röyhkeämmille. Miksi hän on varas? Jos palkkatöitä olisi enemmän kuin työnhakijoita ja hän makaisi kotona, niin silloin hän olisi varas.
 
"äiti88"
Eli saatte kuitenkin yli toimeentulotuen normin, toisin kuin Tatu. Menoiksi ei lasketa asuntolainaa, eihän Tatukaan voi kerryttää omaisuuttaan ja kerätä pääomaa vanhuudenpäiviä varten.
Ei meillä ole asuntolainaa. Ja se nyt on ihan oikein ettei yhteiskunta sentään maksa Tatulle omistusasuntoa :D

Eikai Tatu saakkaan yli toimeentulotuen normin, jos Tatulle ei maistu työt :D
 
"Purppura"
Eli saatte kuitenkin yli toimeentulotuen normin, toisin kuin Tatu. Menoiksi ei lasketa asuntolainaa, eihän Tatukaan voi kerryttää omaisuuttaan ja kerätä pääomaa vanhuudenpäiviä varten.
Paitsi jos elää säästeliäästi ja laittaa tuosta ylijäävästä osasta vaikka 100 euroa talteen/kk. Onnistuu yksinasuvalla jos käteenjäävä osa on n.300 euroa.

Enemmän mietin sitä vuokranantajaa jota tässä lihotetaan huomattavasti enemmän, ja joka totta vie kerryttää ja ylläpitää sitä omaa omaisuuttaan. Olen ennenkin tuonut esille näkemyksen että vuokratuki pitäisi ulottaa vain tietynhintaisiin vuokriin. Ei ole yhteiskunnan asia tukea kiinteistösijoittajia.

Aiemmin kunnat ja kaupungit omistivat vuokra-asunnot, osa omistaa vieläkin. Tämä järestelmä oli paljon toimivampi kuin nykyinen jossa kunta on käytännössä pakotettu maksamaan kovaa vuokrahintaa.
 
"mooni"
Ja kuka tollaisia lusmuja haluaa edes puolisokseen? Toinen lusmu? Eniten mua ärsyttää just nää ketkä ei edes yritä tai niitä ei vaan kiinnosta mikään, luotetaan vaan siihen et kyllä valtia elättää.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"vieras"
Eli saatte kuitenkin yli toimeentulotuen normin, toisin kuin Tatu. Menoiksi ei lasketa asuntolainaa, eihän Tatukaan voi kerryttää omaisuuttaan ja kerätä pääomaa vanhuudenpäiviä varten.
Mielestäni tässä pitäisi olla pääpointtina se, että terve nuorimies ei mene töihin "koska ei huvita", eikä se kuinka paljon (tai vähän) "loisimista" yhteiskunta tukee. Sen verran tuen holhousyhteiskuntaa, että tälle (edelleen korostan tervelle) miehelle, ei pitäisi jäädä edes mahdollisuutta tällaiseen valintaan, sillä se on todellakin pitkälle päälle hänelle itselleen hyvin tuhoisa terveyden kannalta.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"vieras"
Oletko tyhmä vai idiootti? Jos sulla jää pakollisten menojen ja ruuan jälkeen 400e käteen, niin sehän on aivan hlvetisti paremmin kuin Tatulla, jolla jää vuokran, sähkön, lääkäri/ja lääkemenojen jälkeen 400e josta pitää vielä maksaa se ruoka, sekä puhelin- ja nettilaskut ja mahdollinen bussilippu jos sellaisen haluaa. Satunnaisesti pitäs myös vaatteet ostaa tuolla 400 eurolla.

oikeasti, ziisus.
Niin työssä käyvä kustantaa itse kaiken sen... Tatu saa sossusta lääkekulut ja sähkölaskun maksettua kuittia vastaan :) lisäksi Tatu saa aivan varmasti harkinnanvaraista tukea mm. hammaslääkärikuluihin jos tarvii ja vaatteisiin silloin kun sille on tarvetta saa myös tukea sossusta. Normi työssäkäyvä kustantaa kaikki ne itse.
En sitä sano, että Tatu leveästi eläisi mutta aika kohtuutonta se on ettei tarvitse muuta tehdä kuin täyttää toimeentulotuki hakemusta. Yhteiskunnassa on jotakin pahasti pielessä, kun järjestelmä sallii tällaisen.
 
[QUOTE="äiti88";29076307]Ei meillä ole asuntolainaa. Ja se nyt on ihan oikein ettei yhteiskunta sentään maksa Tatulle omistusasuntoa :D

Eikai Tatu saakkaan yli toimeentulotuen normin, jos Tatulle ei maistu työt :D[/QUOTE]

Mutta te ilmeisesti saatte yli.

Jos työnteko on noin tärkeää niin kuinka moni olisi valmis reiluun veronkorotukseen jotta työttömille saataisiin tehtyä työpaikkoja joista he saisivat palkkaa? Esimerkiksi puistojen kunnossapitäjiä, siivoojia, poliiseja, hoitoapulaisia yms.
 
hihii
Eli sä väität arvostavasi itseäsi aivan yhtäpaljon ihmisenä, jos olet ollut kaksikymmentä vuotta muiden elätettävänä (koska sinua ei vaan huvittanut mennä töihin) kuin se, että olisit elättänyt itse itsesi kaksikymmentävuotta.

Mun itsetunto voi olla sitten täysin pohjamudissa, mutta mulle on tärkeää, että kykenen elättämään itse itseni.
Se, että menettää työpaikan tai on väliaikaisesti työttömänä, ei mielestäni ole sama asia, kuin se, että ei missään nimessä halua tehdä töitä ja haluaa elää vain loisena.
Jep. Suurin osa työpaikoista tuhoaa tätä maapalloa ja elämän perustaa tällä planeetalla.
Itse koen, että sitä parempi ihminen, mitä vhähemmän kuluttaa. Itse en kuluta hirveän vähn enkä siten ole keskivertoa parempi ihminen.
 
hihii
[QUOTE="äiti88";29076307]Ei meillä ole asuntolainaa. Ja se nyt on ihan oikein ettei yhteiskunta sentään maksa Tatulle omistusasuntoa :D

Eikai Tatu saakkaan yli toimeentulotuen normin, jos Tatulle ei maistu työt :D[/QUOTE]

asutteko siis velattomassa omistusasunnossa?
ja haukut täällä ihmistä joka suostuu elämään ilman maallista turvaa ja tekemättä lisää ihmisiä tänne ilkeään maailmaan.
 
[QUOTE="Purppura";29076310]
Enemmän mietin sitä vuokranantajaa jota tässä lihotetaan huomattavasti enemmän, ja joka totta vie kerryttää ja ylläpitää sitä omaa omaisuuttaan. Olen ennenkin tuonut esille näkemyksen että vuokratuki pitäisi ulottaa vain tietynhintaisiin vuokriin. Ei ole yhteiskunnan asia tukea kiinteistösijoittajia.

Aiemmin kunnat ja kaupungit omistivat vuokra-asunnot, osa omistaa vieläkin. Tämä järestelmä oli paljon toimivampi kuin nykyinen jossa kunta on käytännössä pakotettu maksamaan kovaa vuokrahintaa.[/QUOTE]

Niinpä - vuokranantaja tässä eniten nettoaa. Mutta sellaista järjestelmää vaan ei voi olla, jossa asumistukea (ja toimeentulotukea) saisi vain kuntien vuokra-asuntoihin. Kas kun kunnilla ei ole niitä vuokra-asuntoja riittävästi, eikä kohtuuhintaisia asuntoja muutenkaan riitä (jos mukaan laskettaisiin vielä sato, vvo, opiskelija-asunnot yms). Mikäli ongelmaan haluttaisiin puuttua, pitäisi luoda jonkinlainen vuokrasääntely, ei suinkaan tukien rajaus. Mutta tähän taas ei haluta lähteä monista syistä - joista yksi toki on se, että se ehkä vähentäisi tarjolla olevien vuokra-asuntojen määrää, toinen syy varmaan se, että ehkä halutaankin nimenomaan lihottaa niitä vuokranantajia?
 
hihii
[QUOTE="äiti88";29076267]Avainsana: "voi". Monikaan pienituloinen ei toimeentulotukea saa, samaten asumistuet jää pois jo aika pienistä tuloista. Meidän kahden ihmisen taloudessa nettotulot on alle 2000€, eikä saada asumistukea eikä myöskään saataisi sosiaalitukia. Itseasiassa Tatun tulot on suhteessa suuremmat kuin meidän: yksi työssäkäyvä, hoitovapaalainen ja yksi elätettävä lapsi.

Ja ei, en ole kateellinen. Meidän tulot on pienet omasta valinnasta: haluan olla kotona lapsen kanssa, eikä olla kouluttauduttu hyväpalkkaisiin ammatteihin. Jos tekee tiukkaa, otan työkeikkoja. Mutta mielestäni on väärin, että Tatun kaltaiset (yleensäkin nuoret miehet parhaassa iässä), saa kaiken valmiina nokan eteen tekemättä mitään. Mieluummin sitten päästetään vaikka ne vanhemmat vähän aikaisemmin eläkkeelle ja raihnaiset helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle, että vapautuu niitä paikkoja Tatuille + näille tuhansille muille työttömille, jotka sinne haluaa.[/QUOTE]

Et sitten osaa laskea paskaakaan.
Mitä enemmän ihmisiä laitetaan eläkkeelle, sitä vähemmän yhteiskunnalla on rahaa palkata ketään puistotöihin, tai kouluavustajaksi tai muihin tarpeellisiin töihin.

Koska eläkkeet ovat ihan eri tasoa kuin nämä työttömyystuet. Yhteiskunnalle on kannattavampaa maksaa työttömyyskorvauksia kuin eläkkeitä, koska työttömyystuet ovat paljon matalampia kuin eläkkeet. Joita ei ole itse tienattu.
 

Yhteistyössä