Tatua ei huvita tehdä töitä. Eikä opiskella. Tatulle riittää sossun 1100€/kk käteen.

  • Viestiketjun aloittaja Tatu on hieno ihminen
  • Ensimmäinen viesti
"äiti88"
Reseptilääkkeet korvataan, mutta ei muita lääkkeitä. Minusta tuo summa on sopiva, ei liikaa eikä liian vähän. Opiskelijan asema on jo tukalampi, opintolaina kun katsotaan tuloksi eikä opiskelija voi jäädä kotiin.
No siis, en minäkään koko sosiaaliturvaa ole lakkauttamassa. Minustakin tuo summa on oikein hyvä ihmiselle, joka sitä aidosti tarvii. Tuolla 1100€:lla /kk kyllä maksaa asumisen ja muut välttämättömät tarpeet. Eli se lienee ihan nappiin laskettu.

Mutta palatakseni ketjun kai alkuperäiseen aiheeseen, että onko oikein että Tatun kaltaiset elämäntapatyöttömät saa moisia summia vuodesta toiseen, ilman mitään velvotteita. Ei.

Jos kyseessä on terve ihminen, jolle ei vaan työt eikä koulutus "maistu", niin niille tuki tietyn ajan kuluttua vastikkeelliseksi.
 
sama..
Voi pyhä jysäys, ja sä päätit kertoa tän vasta nyt? Miksi ihmeessä sitten kirjoitit aikaisemman kommenttisi ikään kuin olisit pelkällä työnteolla noussut masennuksestasi? Vai uskotko ettei niillä lääkkeillä ja lääkärin kanssa juttelulla ollut mitään vaikutusta sun paranemiseesi?
No totta helvetissä oli enkä mitään muuta väittänytkään! Mutta erittäin suuri rooli oli saada rutiinia päivään ja joku mihin nousta joka aamu. :) Masentuneet voisi hyvin potkia töihin kuntoutusmuodossa.
 
[QUOTE="äiti88";29077266]
Jos kyseessä on terve ihminen, jolle ei vaan työt eikä koulutus "maistu", niin niille tuki tietyn ajan kuluttua vastikkeelliseksi.[/QUOTE]

Jos osoitettu työpaikka tai koulutus ei kelpaa, niin nykyisellään perusosaa alennetaan -20% tai toistuvasta -40%. Se jo tuntuu yksinäisellä kovasti. Eli enemmän työhönosoituksia niin asia ratkeaa. Pidetään vain huoli että tehdään aina uusi työhönosoitus kun tuo pienemmän tuen kausi on loppumassa. Kunnat tarvitsisivat rahaa näihin työllistämispaikkoihin.
 
ahahahaha
[QUOTE="äiti88";29077193]Niin?

Ja jos luulet että työssäkäyville kaikille jää 400€ jotain hurvittelurahaa joka kuukausi, niin monelle ei todellakaan jää. Vaan siitä maksetaan ihan samoja "pakollisia" laskuja: satunnaiset lääkkeet, netti, uudet vaatteet, sukulaisten luona kyläilyt, harrastukset jne.[/QUOTE]

No mä saan ainakin ns. paskaduunistakin paljon enemmän palkkaa kuin toi 1050e. Pakollisten kulujen jälkeen mulla jää vielä 800e, josita maksan lehtitilauksee ja harrastukseni, ja senkin jälkeen mulla jää vielä 500e ruokaan ja muuhun vastaavaan. Ja mä siis lasken pakollisiksi menoiksi myös esim netti- ja kännykkälaskun sekä työmatkalipun, toisin kuin sossu. Ja jos ihan kauheesti kiinnostaa niin olen kaupan kassalla töissä.

Lisäksi vastasin tuossa henkilölle joka sanoi että hänelle jää työnteon ansiosta KAIKKIEN pakollisten menojen jälkeen 400e. Pelkkään ruokaanhan tuo riittää oikein loistavasti. :)
 
No mä saan ainakin ns. paskaduunistakin paljon enemmän palkkaa kuin toi 1050e. Pakollisten kulujen jälkeen mulla jää vielä 800e, josita maksan lehtitilauksee ja harrastukseni, ja senkin jälkeen mulla jää vielä 500e ruokaan ja muuhun vastaavaan. Ja mä siis lasken pakollisiksi menoiksi myös esim netti- ja kännykkälaskun sekä työmatkalipun, toisin kuin sossu. Ja jos ihan kauheesti kiinnostaa niin olen kaupan kassalla töissä.

Lisäksi vastasin tuossa henkilölle joka sanoi että hänelle jää työnteon ansiosta KAIKKIEN pakollisten menojen jälkeen 400e. Pelkkään ruokaanhan tuo riittää oikein loistavasti. :)
Juuri Tatun kaltaisten yksinäisten on helppoa korottaa elintasoaan reilusti menemällä töihin. Joten hänen osaltaan tuskin on kyse siitä että rahallinen hyöty olisi pieni. Tuloloukut ovat muualla kuin yksinäisillä.
 
joku toinen
Mun on hirveän vaikea uskoa että sä olisit ollut VAKAVASTI masentunut jo teininä, ellei sulle sitten ole lapsena tapahtunut jotain ihan kamalaa. Jos taas noin olisi, niin ei siitä kuule töihin pakottamisella selvittäis, vaan tarvitaan lääkkeitä ja terapiaa, ja ehkä sen ohessa jossain vaiheessa kuntouttavaa työtoimintaa. Ihan oikeasti vakavasti masentunut ei juurikaan pysty muuhun kuin makaamaan ja itkemään, suurimmat ponnistelut saattaa aiheuttaa itsensä tappamistavan miettiminen tai vaikkapa suihkuun pääseminen. Jos sä olet mennyt töihin tosta vaan patistamalla niin oot ollut lievästi, korkeintaan keskivaikeasti masentunut.
En ole se kelle kirjoitit, mutta pakko kommentoida. Millä oikeudella sä luokittelet kuka täyttää vaikean masennuksen kriteerit? Minulla on vuosia sitten diagnosoitu vaikea masennus ja kävin silloin töissä, en vain maannut kotona. Kävin terapiassa samaan aikaan. Sulta törkeä tekstiä luokitella, mitä vaikeasti masentuneen "pitäisi" käyttyä. Pitäiskö mun nyt pyytää anteeksi, kun en vain kotona miettinyt itsemurhaa ja ponnistellut suihkuun pääsemiseksi? Ei ole yhtä tapaa olla vakavasti masentunut tai lievästikään, ihmiset reagoivat hyvin eri tavalla. Ehkä mä oon niin kovissa liemissä keitetty, että herkempi ihminen olisi jo ollut toimintakyvytön. Itse on olen kokenut, että jos en olisi töissä käynyt tuskin olisi masennuksestakaan niin "nopeasti" toipunut, vaikka useampi vuosi siinä meni.
 
"vieras"
[QUOTE="äiti88";29077266]No siis, en minäkään koko sosiaaliturvaa ole lakkauttamassa. Minustakin tuo summa on oikein hyvä ihmiselle, joka sitä aidosti tarvii. Tuolla 1100€:lla /kk kyllä maksaa asumisen ja muut välttämättömät tarpeet. Eli se lienee ihan nappiin laskettu.

Mutta palatakseni ketjun kai alkuperäiseen aiheeseen, että onko oikein että Tatun kaltaiset elämäntapatyöttömät saa moisia summia vuodesta toiseen, ilman mitään velvotteita. Ei.

Jos kyseessä on terve ihminen, jolle ei vaan työt eikä koulutus "maistu", niin niille tuki tietyn ajan kuluttua vastikkeelliseksi.[/QUOTE]

Peesiä tähän :heart: jos laskee, että Tatu on 26v mies jota ei ole koulunkäynti kiinnostanut niin on noilla tuilla jo elellyt monta vuotta ja monta monta vuotta on vielä edessä.... Ei ole oikein, että niin voi vaan jatkaa loputtomiin jos haluaa ja siis pointti sillä että jos ei halua töihin! Järjestelmässä on iso vika kun noin voi jatkaa vuodesta toiseen.
 
eyes open
Voi miksi aina tartutaan näihin ja jeesustellaan jollain toimeentulotuen saamisella.
Nämä rahat mitkä menee näihin "tatuihin" ovat kärpäsen paska itämeressä kokonaiskuvaa katsottaessa.
Ei me kaikkia töihin saada ja nekin jotka haluavat eivät sinne pääse kuin korkeintaan tukityöllistymisen muodossa.
Tämä tukityllistäminen tässä maassa varsinainen työpaikkojen syöjä onkin ja tähän tulis puuttua eikä suinkaan mahdollistaa työnantajille ilmaista työvoimaa lisää.
Jos joku omasta tahdostaan haluaa elää 400 euron ruokarahalla kuukauden niin eläköön.
 
"arska"
Eipä sitä itelläkään juuri 400€ enempää käteen jää vaikka vakituisessa työsuhteessa olenkin. Ja minä myös tunnen näitä Tatuja. Ihan entisiä kavereita/tuttuja, jotka valitsivat kissanpäivät opiskelujen tai työnteon sijaan.
 
ahahahaha
En ole se kelle kirjoitit, mutta pakko kommentoida. Millä oikeudella sä luokittelet kuka täyttää vaikean masennuksen kriteerit? Minulla on vuosia sitten diagnosoitu vaikea masennus ja kävin silloin töissä, en vain maannut kotona. Kävin terapiassa samaan aikaan. Sulta törkeä tekstiä luokitella, mitä vaikeasti masentuneen "pitäisi" käyttyä. Pitäiskö mun nyt pyytää anteeksi, kun en vain kotona miettinyt itsemurhaa ja ponnistellut suihkuun pääsemiseksi? Ei ole yhtä tapaa olla vakavasti masentunut tai lievästikään, ihmiset reagoivat hyvin eri tavalla. Ehkä mä oon niin kovissa liemissä keitetty, että herkempi ihminen olisi jo ollut toimintakyvytön. Itse on olen kokenut, että jos en olisi töissä käynyt tuskin olisi masennuksestakaan niin "nopeasti" toipunut, vaikka useampi vuosi siinä meni.
No kerrohan mulle miten se sun VAKAVA masennuksesi ilmeni? Jos kerran töissäkin pystyit käymään? Katsoskun tällä elämänkokemuksella ja oikeasti masentuneiden kanssa tekemisessä olemisen määrälläni mä en näkis että kukaan kuka pystyy käymään töissä, ois VAKAVASTI masentunut. Lievä masennus tai "tavallinen" masennus korkeintaan.
 
cdi
Harrastukset 50€? Kytkykännykkä 35€? Internet 30€? Osamaksut 60? Bussilippu 65€?

Joo, toimeentulotuki on liian suuri. Ihan kiva jos kahden palkansaajan perheessä olis varaa sijoitella 240€/kk ilmaan joka kuukausi... Tai no, myönnetään että on mutta ei näköjään työssäkäynti kannata. Mä olen sitä mieltä että viimeisimmän tukimuodon ei kuulu noita ylläolevia korvata, kannattaisin ennemmin sitä että jopa toimeentulotuella saisi tienata sen verran että se motivoisi töihin,ja siten vaikka saamaan noita yllämainittuja arjen luksuksia.
 
"vieras"
Harrastukset 50€? Kytkykännykkä 35€? Internet 30€? Osamaksut 60? Bussilippu 65€?

Joo, toimeentulotuki on liian suuri. Ihan kiva jos kahden palkansaajan perheessä olis varaa sijoitella 240€/kk ilmaan joka kuukausi... Tai no, myönnetään että on mutta ei näköjään työssäkäynti kannata. Mä olen sitä mieltä että viimeisimmän tukimuodon ei kuulu noita ylläolevia korvata, kannattaisin ennemmin sitä että jopa toimeentulotuella saisi tienata sen verran että se motivoisi töihin,ja siten vaikka saamaan noita yllämainittuja arjen luksuksia.
Parempi olisi jos palkkoja nostettaisiin, hinnat nousee joka tapauksessa ja ei ole enää kohta tavallisella töissäkäyvällä elää yhtään hohdokkaampaa elämää kuin työttömällä.
Nyt vaan pitää valita haluaako kaikkien ihmisten tulevan toimeen vai haluaako vaan töissäkäyvien elävän niukin naukin elossa liian pienen palkkansa takia ja haluaako työttömien kuolevan nälkään.
 
No kerrohan mulle miten se sun VAKAVA masennuksesi ilmeni? Jos kerran töissäkin pystyit käymään? Katsoskun tällä elämänkokemuksella ja oikeasti masentuneiden kanssa tekemisessä olemisen määrälläni mä en näkis että kukaan kuka pystyy käymään töissä, ois VAKAVASTI masentunut. Lievä masennus tai "tavallinen" masennus korkeintaan.
Hölö hölö. Mullakin on ollut vakava masennus ja silloin todettiin sekä psykologin että psykiatrin toimesta, että työssäkäynti on nimenomaan se koossapitävä tekijä. Pari kertaa olin kolmen viikon sairaslomalla. Työtä lukuunottamatta elämä olikin sitten yhtä helvettiä.
 
Harrastukset 50€? Kytkykännykkä 35€? Internet 30€? Osamaksut 60? Bussilippu 65€?

Joo, toimeentulotuki on liian suuri. Ihan kiva jos kahden palkansaajan perheessä olis varaa sijoitella 240€/kk ilmaan joka kuukausi... Tai no, myönnetään että on mutta ei näköjään työssäkäynti kannata. Mä olen sitä mieltä että viimeisimmän tukimuodon ei kuulu noita ylläolevia korvata, kannattaisin ennemmin sitä että jopa toimeentulotuella saisi tienata sen verran että se motivoisi töihin,ja siten vaikka saamaan noita yllämainittuja arjen luksuksia.
Internet ja bussilippu kuuluvat pakollisiin nykyisin.
 
"Vieras"
En jaksamu lukea koko ketjua, mutta en ymmärrä noita jotka selittää että siis eihän tatulle 1100 euroa jää käteen vaan 400 euroa kun pitää maksaa vuokrat. Haloo! Tuohan on ihan järetön summa pelkästä kotona makaamisesta. Monet käyvät kokopäivätöissä ja saavat tuon saman summan. Itellekki jäi, kun uudessa paikassa aloitin, ton verran. Ja kai sitä muidenkin pitää jossain asua ja noista rahoista vuokrat sun muut maksella.
 
Toimeentulon asiakas ei saa säästää. Ei mihinkään, ikinä. Toimeentuloa myös leikataan jos ei työt nappaa. Ei käy kateeksi.

Nuorelle, terveelle sinkulle ei tosiaan ole olemassa edes mitään kannustinloukkua. Tatu on laiska, mutta mitä siitä? Maksan mielelläni ropoja yhteiskuntarauhasta ja ihmisten inhimillisestä kohtelusta. Vaikka todennäköisemmin Tatulla on paljon syvempiä ongelmia ja ihmisten tulisi mieluummin toivoa, että hänet kuntoutettaisiin. Pakkotyö toimeentulotuella tuskin auttaisi - ainakaan ainoana hoitomuotona.
 
ahahahaha
Harrastukset 50€? Kytkykännykkä 35€? Internet 30€? Osamaksut 60? Bussilippu 65€?

Joo, toimeentulotuki on liian suuri. Ihan kiva jos kahden palkansaajan perheessä olis varaa sijoitella 240€/kk ilmaan joka kuukausi... Tai no, myönnetään että on mutta ei näköjään työssäkäynti kannata. Mä olen sitä mieltä että viimeisimmän tukimuodon ei kuulu noita ylläolevia korvata, kannattaisin ennemmin sitä että jopa toimeentulotuella saisi tienata sen verran että se motivoisi töihin,ja siten vaikka saamaan noita yllämainittuja arjen luksuksia.
Ilmaan? Meinaatko että sossurahoilla ois varaa ostaa esim. kännykkä uutena kertarysäyksellä, tai pesukone? Ei oo, ja siksi joutuu kytkyihin ja osamaksuun turvautumaan kun jotain menee rikki. Internetiä tarvii monesti jo työnhakuun, ja ehkäiseehän se myös syrjäytymistä. Harrastukset taas pitää paremmin pään läjässä kuin pelkkä kotona makaaminen, ja auttaa terveyteenkin yleensä jos se on jotain liikuntaa. Bussilippua taas monesti tarvii jo pelkkään sossussa ja työkkärissä asioimiseen, saatika silloin jos asuu jossain syrjäkylällä. Isoissakin kaupungeissa on vähennetty työkkärin ja sossun yksiköitä, jolloin niihin tarvii matkustaa kauemmas. Osaatko ollenkaan ajatella asioita muuta kuin riistämisen kautta? Ootko tosiaan sitä mieltä ettei köyhällä sais olla kännykkää, nettiä tai bussilippua? :O
 
n/a
Harrastukset 50€? Kytkykännykkä 35€? Internet 30€? Osamaksut 60? Bussilippu 65€?

Joo, toimeentulotuki on liian suuri. Ihan kiva jos kahden palkansaajan perheessä olis varaa sijoitella 240€/kk ilmaan joka kuukausi... Tai no, myönnetään että on mutta ei näköjään työssäkäynti kannata. Mä olen sitä mieltä että viimeisimmän tukimuodon ei kuulu noita ylläolevia korvata, kannattaisin ennemmin sitä että jopa toimeentulotuella saisi tienata sen verran että se motivoisi töihin,ja siten vaikka saamaan noita yllämainittuja arjen luksuksia.
Em. eivät ole mitään luksusta. Ne hankkiakseen toimeentulotukea saava tinkii jostain muusta. Tingitty asia voi olla se vitutuskalja, syödään vitamiinit napeista hedelmien sijaan, leivälle ei laiteta niin paljoa päälisiä. Jne.

Toimeentulotuki kun ei erittele mihin tuensaaja saa käyttää käteen jäävän 477,26 euroaan. Eikä sen kuulukaan moista tehdä.

Jos mielestäsi toimeentulotuen pitäisi eritellä mihin henkilö saa käyttää em. rahan, voisin minä ehdottaa että valtio voisi myös kontrolloida mihin sinä saat kuluttaa rahasi, ettet vain tuhlaa esim. johonkin epäterveelliseen ja lisää riskiä vaikka sairastumisestasi.

Kaikki harrastukset eivät ole ilmaisia, on arvovalinta investoitko harrastukseen n. 1.5e päivässä vaiko ostatko sillä vaikka kasviksia vitamiinien sijaan.

Osamaksut koostuvat "isommista" kodin hankinnoista joita ei ole kerralla vara maksaa. Pitkäaikaistyöttömälle moisia kertyy työttömyyden pitkittyessä. Kodin koneet ja laitteet eivät kestä ikuisuutta vaan niitä hajoaa ja uusia ei taikamaagisesti saa ilman ostamista. Ehkä sinun kodin hankintasi ovat erilaisia ja kestävät lapsenlapsellesi asti?

Bussilippu 65e on pieni hinta siitä että voi liikkua 30pv ajan ilman että on pakotettu nököttämään ainoastaan kotona sohvalla. Pitäisikö mielestäsi työttömän jäädä kotiin sohvalle vaikka dokaamaan sen sijaan? "Kotiviinin" valmistus kun on helvetin halpaa ja kyllä sillä kännit saa jos vituttaa ja ei ole muuta tekemistä kuin se sohvalla istuminen.

Internet on enemmän ja vähemmän pakollinen nykyaikana, toki jos kännykän langaton 3G netti sattuu pelittämään juuri sinun asunnossasi hyvin niin hienoa, säästät siinä.

Kytkypuhelin. Taas arvovalinta. Ostatko kuukaudessa vaikka 1 kaatikon kaljaa vaiko maksatko 20e laitekustannusta kännykkälaskussa.
 
Harrastukset 50€? Kytkykännykkä 35€? Internet 30€? Osamaksut 60? Bussilippu 65€?

Joo, toimeentulotuki on liian suuri. Ihan kiva jos kahden palkansaajan perheessä olis varaa sijoitella 240€/kk ilmaan joka kuukausi... Tai no, myönnetään että on mutta ei näköjään työssäkäynti kannata..
Sulla on vissiin lukutaidossa jotain vikaa? Tai ymmärryksessä. Kyseisessä taulukossa on 480,- rahaa käytettäväksi. Se, että on muita rahareikiä tarkoittaa sitä, että ruokaan jää vitonen päivässä.

Ilman bussilippua ei käydä siellä työkkärissä ja sossussa. Ilman nettiä ja puhelinta työhaku on teknisestikin jo mahdotonta.
 
  • Tykkää
Reactions: Data

Yhteistyössä