Te,aikuisopiskelijat!Kysymys just teille :)

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eli jos ootte jo ollut työelämässä pidempään ja ikääkin jo reiluummin eli ainakin liki /yli 30v.-40v. :) Niin millaista rahallista tukea saatte ja mistä kun olettekin lähteneet opiskelemaan jonnekin kouluun? Itseäni askarruttaa kovasti että pärjättäiskö taloudellisesti jos lähtisin työelämästä(vakityö)pois ja alkaisin opiskelemaan.....Olisiko ero suuri opintorahan ja palkan välillä?Mitä muuta kommenttia asiaan...kertokaa jokainen oma mielipiteenne-kiitos :)
 
vierailija
Eli jos ootte jo ollut työelämässä pidempään ja ikääkin jo reiluummin eli ainakin liki /yli 30v.-40v. :) Niin millaista rahallista tukea saatte ja mistä kun olettekin lähteneet opiskelemaan jonnekin kouluun? Itseäni askarruttaa kovasti että pärjättäiskö taloudellisesti jos lähtisin työelämästä(vakityö)pois ja alkaisin opiskelemaan.....Olisiko ero suuri opintorahan ja palkan välillä?Mitä muuta kommenttia asiaan...kertokaa jokainen oma mielipiteenne-kiitos :)

Riippuu alasta, mutta itse opiskelen työnohella (4 iltaa ja 2 lauantaita/kk) ammattikorkeakoulussa eli normi palkalla eletään.
 
vierailija
Mä olen tämän vuoden virkavapaalla eli opintovapaalla ja opiskelen psykoterapeutiksi aikuiskoulutustuen turvin. Aloitin opinnot työn ohessa, mutta kävivät perhetilanteen ja työn ym yhteensovittamisen vuoksi liian raskaaksi, niin päätin heittäytyä ihan opiskelijaksi. Tuki on suhteutettu palkan määrään, mutta käsittääkseni hallitus on puolittamassa tukea ens vuoden alusta. Sillä tulee toimeen, jos puoliso saa kuitenkin hyvää palkkaa.
 
vierailija
Jep, aikuiskoulutustuki on noin PUOLET palkasta, ei todellakaan 80%. Linkatuilta sivuilta löytyy laskuri, jolla voi ihan itse tarkistaa asian.

T. Itsekin juuri opintovapaan aloittava
 
vierailija
Mikäli intoa on lähteä opiskelemaan, niin se aina kannattaa. Jos on 30-vuotias, niin silloin on työvuosia edessä vielä vaikka kuinka ja paljon, joten uuden ammatin opiskelu myöhemmällä iällä on aivan mahdollista. Mikäli pitää lukemisesta ja uuden oppimisesta, niin ei muuta kuin menoks. Alkuun vaikka liittyy kirjakerhoon ja ostaa muutaman alaan liittyvän kirjan, niin saa paremman kuvan, että mitä on tekemässä.Tosin hyvä olisi olla hieman säästöjä opiskelua varten...
 
vierailija
Kiitos teille jotka vastasitte :) Aika pieni siis tulisi olemaan raha jonka saisin jos katsoo tuota laskuria :/ Sekin brutto ja siitä verot pois.... huh-huh!!

Ehkä siis vain kun nykyinen työ ei kovasti enää nappaa niin koitan etsiä jotain muuta-mielekästä! :) -työtä ja sitten vasta lähden etenemään uusiin tuuliin :) Näinä aikoina vaan kovin vaikea saada vaki työtä...mutta jospa onnistais jotenkin...Kiitti teille!
 

Yhteistyössä