Te joiden alle 4-vuotiaat nukahtavat itse/yksin illalla sänkyynsä...

  • Viestiketjun aloittaja äityliini
  • Ensimmäinen viesti
äityliini
Milloin ja miten opetitte lapsen nukahtamaan itsekseen? Miten se sujui, kauan kesti ennen kuin lapsi oppi siihen? Mitä kaikkia keinoja lapsi yritti että ei olisi tarvinnut nukahtaa ilman että äiti tai isä vieressä?

Terveisin tiedoista kiitollinen äityliini :)
 
Non compos mentis
Ihan vaan sellasta konstia käytin, että johdonmukaisesti jo pienenä syötön jälkeen omaan sänkyynsä. Jossain vaiheessa käytin kapalointia (ettei lämpö häviä ja syliin nukahtanut pieni huomaa olevansa yksikseen).
 
kolmen äiti
Meillä on molemmat mukulat nukahtanu aina itsekseen, ei oo tarvinnu vieressä istua. Niin ja ei meillä oo koskaan lapset itkeny nukkumaan mennessä. Kai toikin homma riippuu vähän lepsesta..
 
............
oli melkein 3v ehkä n joku 2 v ja 10kk. yhtenä iltana sanoin että tänään jäät itse nukkumaan ja äiti menee olkkariin. ovi jätetään auki. mitään ongelmia ei ole ollut eikä hän lähde harhailemaankaan muualle kuin pissalle ja joskus käy vaihtamassa vaatteita, mutta tämänkin olen huomannut vasta silloin kun itse menen nukkumaan. siis tuon vaatteiden vaihdon. tätä ennen odotin huoneessa kunnes hän nukahti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ilopilleri:
Ihan alusta saakka pikkuhiljaa opetin. Siis jo vauvasta. En hyssyttänyt uneen, mutta aloin jättää sänkyyn, kun vauva rauhoittui ja oli nukahtamassa.
Meilläkin tehtiin näin ihan pienestä pitäen. Yritettiin opettaa, että oma sänky on mukava ja turvallinen paikka nukahtaa, vaikka joku ei ihan vieressä joka hetki olekaan.

Lapset kyllä nukkuivatkin tosi hyvin omiin sänkyihinsä vauvasta lähtien, eikä se ole tuottanut ongelmia sen jälkeenkään. Ainakin minun hermojani se on säästänyt kovasti, kun ei ole tarvinnut olla iltaisin lasta sylissä tai omassa sängyssäni tms. nukuttamassa. =)
 
vieras
Reilu 10 kk ikäisenä opetettiin. Viikon verran itkeskeli ja lopulta oppi. Nyt 2-vuotiaana se on sitä pissahädän ja janon huutoa, eli hinnalla millä hyvänsä taas sängystä pois. Pian pitäisi jatkettavaan siirtää pinnasängystä ja sitten taas meidän hermoja koetellaan. Otetaan kyllä alusta asti se linja, että muksu kannetaan sinne sänkyyn takaisin vaikka tuhat kertaa, mutta kertaakaan ei siihen sängyn viereen jäädä istumaan.
 
vieras
Hyvissä ajoin ennen 4 v. synttäreitä alettiin lapselle puhua, että sitten 4-vuotiaat nukahtavat jo itsekseen omaan huoneeseen. Ja kun ne synttärit koittivat, tyttö muisti, mistä on puhuttu ja niin se vaan nukahti itsekseen eikä ole kertaakaan sen jälkeen ollut mitään ongelmia.
 
Mä opetin pojat 2v ja 3v siten, että sanoin hetkeksi käyväni keittiössä siivoamassa ja tulen parin minuutin päästä viereen. Ja näin tein. Joka ilta pidensin aikaa. Viikossa kumpikin oppi nukahtamaan yksin. Ei huutoa eikä itkettämistä.
 
Rukoilijasirkka
En tiedä mitä tapahtui, toi tyttö on aina ollut huono nukkumaan. 2 vuotiaasta lähtien sitä on nukutettu omaan huoneeseensa. ihan ku taikaiskusta se on nyt viimesen puolen vuoden aikana alkanut nukahtamaan itse ilman huutoa ja mitään. se täyttää 4 parin kuukauden päästä.
 
mie
Meillä kaikki 3 lasta nukahtaneet vauvasta reilu 1-vuotiaaseen asti yksin.Just kuopuksen vein päikkäreille,leikkimään jäi leluillaan...Kun ovat siirtyneet pinniksestä meidän viekkuun,ni harvoinpa menevät nukkumaan ennen kuin me vanhemmat ellei sitte ole päikkärit keskimmäiseltä jääny nukkumatta ni sitte yksin nukahtaa helposti,sohvalle yleensä.
Esikoinen alotti just eskarin ja siirtyi omaan huoneeseen,helposti on menny nukkumaan itekseen ku tietää että aamulla väsyttää jos valvoo myöhään.
 
järjettömän helppoa
Meidän lapsi nukkui omassa pinnasängyssä heti laitokselta kotiin tultuamme. Omaan huoneeseen siirtyi 4kk ikäsenä. Koskaan ei ole tarvinnut muuta tehdä kun tutti suuhun, suukko ja poistua huoneesta.
 
Meillä on aina nukuttu itsekseen. Toka nukkui vieressä ja nukkuu vieläkin silloin tällöin vaikka täyttää ensi kuussa 4v. Ikinä en ole sängyn vieressä istunut. Sen kun aloittaa tarpeeksi ajoissa niin ei pääse kehittymään mitään ikävää rutiinia.
 
äipp
Lapsia ei oo nukutettu. Pienempi 1,5 v nukahti juuri. On sellainen, että kun on nukkumaanmeno aika niin panee päänsä kiltisti tyynyyn ja painaa silmät kii. Isompi 1,5v ei aina nukahda heti, mutta saa selailla paria kirjaa rauhassa omassa huoneessa. Kun hällä alkaa väsyttämään riittävästi, hän puottaa kirjat pois sängystä, sammuttaa pöytävalon ja panee nukkumaan. Molemmat lapset ovat nukkuneet omissa sängyissä alusta asti ja vuoden iästä lähtien myös omissa huoneissa. Koskaan ei oo kanneltu tai hyssytelty eikä ole tarvinutkaan. Päivät ovat meillä aika tapahtumarikkaita, ja niimpä lapset ovat riittävän väsyneitä illalla ja panevat aina melko nätisti nukkumaan.
 
Vanhempi vietiin omaan sänkyyn 2-vuotiaana, muutaman kerran itkeskeli kun jäi yksin ja kävi kurkkimassa ovelta, mut ihan parissa päivässä unohtui hyppelyt sängystä pois.
Nuorempi on 1,5v nyt ja pari kuukautta nukkunut jatkettavassa, ei tarvinnut kuin viedä sänkyyn ja ilman huutoja nukahtaa. Joskus vähän pirteämpänä saattaa käydä jotain lelua näpertämässä, mutta käskystä palaa omaan sänkyyn. Pinnasänkyyn ei nukahtanu itsekeen eikä nukuttamalla ja muutenki nukkui pinniksessä tosi huonosti. Nukahti aina syliin parissa minuutissa.
 
Vauva aikana nukahti pullolle... Sitten tassuteltiin n.2,5v asti... Ja nyt sitten Luen sadun jonka aikana neiti rauhottuu sänkyyn ja sadun loputtua n.10min ja nukkuu kuin tukki aamuun saakka. Itse suosittelen sadun lukemista niin että lapsi ei seuraa kuvia vaan kuuntelee vaan.
 
Noppis
En joutunut opettamaan oikein mitenkään. Siirtyi omaan huoneeseen kun oli 5 kk. Musta tuntuu et hän on arvostanut omaa nukahtamisrauhaa aika pienestä pitäen. Jos viereen yrittää nukuttaa niin ei tule mitään. Kai se on lapsesta kiinni.
 

Yhteistyössä