TE joiden paino EI NOUSSUT raskausaikana, tai nousi vain vähän

  • Viestiketjun aloittaja Nelkku-Ellu
  • Ensimmäinen viesti
"juhuu"
Ekassa raskaudessa paino vaan laski alussa. Loppuraskaudessa painoin pari kiloa enemmän kuin ennen raskautta. Mulla oli pientä ylipainoa ennen raskautta, mutta kun vauva syntyi niin olinkin sitten normaalipainossa. Koko raskauden söin todella paljon, sipsejä ja karkkia, mutta paino ei noussut mitenkään. Ja vauvakin oli yliaikaisena just kolme kiloa.

Toisessa raskaudessa painoa tuli koko raskauden aikana viisi kiloa. Pientä ylipainoa ( pari kiloa) oli ennen raskautta.Toisessa raskaudessa mulla oli yksi arvo sokerirasituksessa yhden pykälän yli viitearvojen. Neuvola oli sitä mieltä, että ei ole rd:tä, koska muuten tulokset olivatkin ihan ok koko loppuraskauden. Alkuraskaudesta mulla oli pissassa sokrua, mutta paastoarvot ja muut oli ihan kunnossa ja neuvolatäti päätti pistää silti sinne testeihin. Kun synnäriltä pääsin, niin paino oli alle sen lähtöpainon. Tokan raskauden katsoin vähän mitä suuhuni laitoin johtuen tosta yhdestä ylimenneestä arvosta. Söin normaalia kotiruokaa, en niin laskeskellut mitä söin, kunhan se oli ns. terveellistä safkaa. ( eli siis tyyliin ruisleipää ja vastaavia) Karkkia en syönyt oikeastaan ollenkaan. Vauva oli melkein nelikiloinen kuitenkin.
 
Ei tullut yhtään raskauskiloa. Synnytyksessä lähti 7 kg ja vielä viikossa sen jälkeen toiset 7. Ja 6 kg pudonnut tuon jälkeen, eli yhteensä -20 kg, vauva nyt 3 kk. Olin siis valmiiksi ylipainoinen ja vieläkin olisi vähän pudotettavaa, ei raskausdiabetestä.
 
Vastaaja
ekassa rskaudessa nousi paino 6 kiloa, tosiasiassa laihduin jonkin verran, lähtöpaino oli normaali. Kärsin syömishäiriöstä, jumppasin päivittäin, lenkkeilin ja söin max. 1500 kcal/pv. Laitokselle ei jäänyt juuri mitään, imetys ei oikein onnistunut ja noidenkin kilojen karistaminen oli tiukassa.

Toisesta ja kolmannesta lapsesta lähtöpaino oli ihanne, kiloja tuli alle ja yli 20. Imetin molempia pitkään ja kilot karisivat itsestään parissa kuukaudessa.
 
Itselle tuli onneksi 15kg
Miksi teillä ei ole noussut paino? Te jotka hoikkia ennestään?! :O Eikö se ole huolestuttavaa? En siis yritä paheksua, vaan ihan mielenkiinnosta, oliko teillä jokin syömishäiriö? Tuliko terve vauva ja huolestuttiinki vain muutaman kilon painonnoususta/ei kiloja ollenkaan neuvolassa?
 
heheh
[QUOTE="vieras";27440740]Nousi 8 kiloa, joista jäi viisi synnärille, eli tarkoittaa sitä, että painoa tuli kolme kiloa liikaa.[/QUOTE]

Kiloja kuuluu jäädä kehoon myös raskauden jälkeen, jos ne ovat sinussa vielä 6kk jälkeen, voi sanoa että nyt oli kyllä ihan vain läskiintymistä :)
 
"vieras"
[QUOTE="tiina";27440606]Mua ärsyttää se että tulet tähän ketjuun huutelemaan jotain (ketjuun vastanneiden) ihmisten typeryydestä, ja mussutat jotain "tuntemistasi ihmisistä jotka ovat diatanneet raskausaikana".

Tässä ketjussa (mm. minä) on pääasiassa vastattu kysyttyyn kysymykseen, aika harvalle varmaan tuli mieleen laittaa sulle sitä meriselitystä vastuksen perään.

Taisi maistua itsellesi pulla ja pekoni pikkusen liian hyvin raskausaikana, nahka venyi arville eikä kiloja saa enää millään pois kun se pulla on niin hyvää vieläkin. Kuulostat vähän siltä...[/QUOTE]

Kuten arvelinkin; 15kg lisää raskausaikana tarkoittaa sulle ja kaltaisillesi anorektikoille tai muille paino-ongelmaisille sitä, että minä mässytin koko raskausajan pullaa ja pekonia. :) Voin kertoa, että ihan normaalisti söin, plus sen lisäleivän per päivä viimeisessä kolmanneksessa, kuten suositukset sanoo. Oletko koskaan kuullut, että raskausaikana elimistö kerää nestettä ja aineenvaihdunta hidastuu? Elimistön kuuluu myös varastoida rasvaa sen takia, että lapsen luonnollinen ruokinta elikkäs imetys onnistuu.
 
"TeeTee"
Vielä pitää lisätä että alkuun paino tippui 3kg pahoinvoinnin takia eli peraatteessa mulle tuli se 15kg. Ja mulle on huonosti koskaan tullut lisäkiloja eli hoikka olen ollut aina ja melko lyhytkin. Ei kaikki ole jotain syömishäiriöisiä jos raskausaikana ei painoa tule sitä 30kg..
Mulle neuvolassa sanottiin että 8-15kg raskausaikana on normaalia,mutta jo se +20kg on syömällä hankittua painoa ja selvähän se, jos suklaata ja munkkeja ja limuja mussuttaa yhtenään ja vaan sillä "syyllä" että on raskaana ja tuli himo tms.
 
Oli ylipainoa. Odotusaikana paino laski ja nous lopussa pari kg. laitokselle jäi noin 10kg joten painoin lopussa vähemmän kun ennen raskautta. Ei ollu rd eikä mitää häikkää arvoissa. Odottaessa en todellakaan laihuttanu, vauva vei tehokkaasti osansa ja oli 3,5kg eli ei mikää suurikaan. Paino vain laski ja johonki se ruoka meni muualle kun mun painoon.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi teillä ei ole noussut paino? Te jotka hoikkia ennestään?! :O Eikö se ole huolestuttavaa? En siis yritä paheksua, vaan ihan mielenkiinnosta, oliko teillä jokin syömishäiriö? Tuliko terve vauva ja huolestuttiinki vain muutaman kilon painonnoususta/ei kiloja ollenkaan neuvolassa?
Mjaa, en tiiä miksei mulla noussut. Alussa lähtikin laskuun melkein 4 kiloa. Liikuin normaalisti koko raskauden ajan, en syönyt mitään herkkuja tai juonut edes mehuja. Neuvolassa koko ajan arvot hyvät, ja tyytyväisiä vain kun ei noussut. Ihan samalla tavalla elin kuin ennenkin. :)

Vauva painoi 3.33 ja oli täysin terve..
 
Miksi teillä ei ole noussut paino? Te jotka hoikkia ennestään?! :O Eikö se ole huolestuttavaa? En siis yritä paheksua, vaan ihan mielenkiinnosta, oliko teillä jokin syömishäiriö? Tuliko terve vauva ja huolestuttiinki vain muutaman kilon painonnoususta/ei kiloja ollenkaan neuvolassa?
Mulla ei nouse paino muutenkaan, vaikka söisin mitä ja kuinka paljon. Söin ihan normaalisti raskausaikana, liikuin normaalisti ja tein työni normaalisti loppuun asti. Ei kukaan käskenyt mun lihottaa itseäni tai syödä viisinkertaisesti. Niin ja normaali painonnousu raskaudenaikana on 5-8kiloa. Lapset olivat molemmat normaalin kokoisia ja terveitä. Niin ja ei, mulla ei oo mitään syömishäiriötä. Syön normaalisti aamupalaks pari leipää, lounaalla 3-4perunaa+kastike/liha,salaatti, välipalaa en syö, mut sit päivällisellä menee taas toi 4perunaa ja iltapalaks vielä ainaki pari leipää, enemmänkin välillä. Niin ja nuo perunat on sellasia nyrkin kokosia.
 
"Moonbell"
Lähtöpaino oli 56kg, alkuraskaudessa oksensin 7kg pois. Viimisilläni painoin 61kg. Sairaalaan jäi 6kg ja kotona tippu alle viikossa 4kg. Sen jälkeen pysynyt siinä 51kg.
 
"tiina"
[QUOTE="vieras";27441093]Kuten arvelinkin; 15kg lisää raskausaikana tarkoittaa sulle ja kaltaisillesi anorektikoille tai muille paino-ongelmaisille sitä, että minä mässytin koko raskausajan pullaa ja pekonia. :) Voin kertoa, että ihan normaalisti söin, plus sen lisäleivän per päivä viimeisessä kolmanneksessa, kuten suositukset sanoo. Oletko koskaan kuullut, että raskausaikana elimistö kerää nestettä ja aineenvaihdunta hidastuu? Elimistön kuuluu myös varastoida rasvaa sen takia, että lapsen luonnollinen ruokinta elikkäs imetys onnistuu.[/QUOTE]

Ihanaa kun ihminen ei ymmärrä piikkiä :D Juu kyllä, viimeisessä kappaleessa kirjoituksessani alenin tasollesi, mutta ethän sä sitä ymmärtänyt. Olisit voinut säästää selityksesi :)

Ja juu, juuri tässä se asenteesi tulee esiin mikä ärsytti jo ensimmäisestä kirjoituksestasi.
Millä hemmetin logiikalla muuten saat musta anorektikon? :LOL:
 
Lähtopaino 57kg, synnyttämään lähtiessä 61kg ja synnäriltä lähtiessä 52kg =D Tehokkain laihdutuskeino ikinä tuo raskaus ;) Ja ei, en sitä tehnyt tarkoituksella. Päinvastoin. En tiedä painoiko tuo pimu jotenkin vatsalaukkua vai mitä tapahtui, mutta raskauden aikana ei vatsaani yksinkertaisesti mahtunut normaaleja määriä ruokaa. Söin pienen lapsen annoksia. Tyttö painoi syntyessään 4kg, joten kovasti hän ei ollut kärsinyt laihtumisestani =)
 
"tiina"
Miksi teillä ei ole noussut paino? Te jotka hoikkia ennestään?! :O Eikö se ole huolestuttavaa? En siis yritä paheksua, vaan ihan mielenkiinnosta, oliko teillä jokin syömishäiriö? Tuliko terve vauva ja huolestuttiinki vain muutaman kilon painonnoususta/ei kiloja ollenkaan neuvolassa?
Voin vastata omasta puolestani;

ekassa raskaudessa (+6kg) söin täysin normaalisti, toki oksentelin välillä joten ihan kaikki ei jäänyt kulutettavaksi. Minulla oli tuolloin uusi koira joka vaati paljon llikuntaa ja lenkkeilimmekin (kävely) jopa kolmekin tuntia päivässä. Kuutta kiloa enempää paino ei vain noussut. Ja lähtöpaino oli 54kg, olen lyhyt joten olen ihan normaalipainossa.

Tokassa raskaudessa oksensin vkolle 30 asti jopa siinä määrin että olin välillä sairaalassa nesteytyksessä, tuolloin tietysti laihduin itse ja lähtöpainoon verrattuna paino nousi vain +900g, lapsi syntyi vkolla 36 joten en oikein ehtinyt kerätä painoa tuon enempää sen jälkeen kun oksentelu loppui.

Viimeisessä raskaaudessa (2,5kg) olin sitten hieman pulleammassa kunnossa jo alunperin, joten kun elämäntavat terveellistyi oma painoni tippui muutaman kilon, ja raskauden jälkeen painoin sen normaalin 54kg.
Viimeisessä raskaudessa varsinkin lopussa oli myös kummallinen ähky koko ajan, pystyin syömään vain todella pieniä annoksia kerrallaan. Terkkari meinasi johtuvan siitä että koska olen lyhyt, vauva painoi mahalaukkua. Tiedä sitten.
 
Piti ihan itsekkin mielenkiinnosta kaivaa äitiyskortti esiin eli pituus on 158cm ja lähtöpaino 44,5kg ja painoa tuli koko raskauden aikana 10,6kg joista kaikki jäi oikeestaan synnärille. Nyt painoa 5,5kk synnytyksestä 41kg.

Märsysin raskauden ajan normaalisti (oon herkkupossu voin syödä litran jäätelöä kerralla tai sipsipussin) ja syön kokoisekseni paljon.
 
Tuotanoin
Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;27441383:
Niin ja normaali painonnousu raskaudenaikana on 5-8kiloa. QUOTE]

Tässä ihan oikeaa faktaa suositeltavasta painonnoususta:

•alipainoisilla (painoindeksi 18,5–19,9) 12,5–18 kg
•normaalipainoisilla (painoindeksi 20–25,9) 11,4–16 kg
•ylipainoisilla (painoindeksi yli 26) 7–11,5 kg

Tuttavalleni oli lääkäri sanonut, että liian alhainen painonnnousu raskausaikana voi olla yhteydessä joihinkin kehitysvammoihin. Tarkempaa tietoa asiasta minulla ei ole, mutta kyseisellä tuttavalla itsellään on kehitysvammainen lapsi.
 
"iloelämä"
Lähtöpaino ekassa raskaudessa 48 kg, ennen synnytystä minä ja vauva painettiin yhdessä 62 kg. Sairaalasta kotiutuessa paino 60 kg (synnytin neljä kiloa vauvaa, litrakaupalla lapsivettä ja ison istukan joten en ymmärrä miten se oli matemaattisesti mahdollista; toisaalta myös kasvatin valtaisat tissit parissa päivässä...). En palannut koskaan siihen 48 kiloon mikä ehkä hyvä (olen 164 cm pitkä) mutta 52 kg painoin noin 5 kk synnytyksestä.

Toisessa raskaudessa lähtöpaino 52 kg, enimmillään minä ja vauva painoimme 64 kg, paino 1 kk synnytyksestä 54 kg.

Siinä se pysyikin vuosia, välillä oli 50 kg välillä 56 kg. Ja nyt painan ilman vatsassa olevaa vauvaa 65 kg. Vauvat painavat esikoinen 52 kg ja kuopus 58 kg, tyttöjä molemmat...
 
Ei se painonnousu raskausaikana välttämättä ole turhaa, itsellä ainakin oli tosi paljon turvotusta loppuvaiheessa + luulen että kroppa keräsi läskiä imetystä varten.

Söin reilusti raskausajan ja söin sen jälkeenkin aina kun vaan ehdin ja muistin ja varsinkin herkkuja paljon... Jeps raskausaikana +16kg ja synnärille ei jäänyt juuri mitään, mutta parin viikon kuluttua olikin sitten hävinnyt jo se 10kg eli nestettä oli paljon myös kehossa. Ja loputkin kilot lähti sen 4kk täysimetyksen aikana ihan itsestään.

En aio seuraavassa raskaudessakaan liika stressata painosta, imetys kulutti ainakin minulla tosi paljon rasvaa omasta kropasta.
 
"Keiju"
Itselläni esikoisesta tuli 30kg, täysimetyksellä yli 6kk. Ja osittain yli vuoden.... Yhtään ei kiloja ollut jäljellä kun imetys loppui.Kuopuksesta ei niin kiloja tullut ja meinasi puhti loppua imetyksessä...
 
gaius
Noin 7 kiloa tuli lisää painoa. 6 tai 8 kiloa jäi laitokselle, en muista tarkkaan. Normaalipainoinen olin koko raskauden ajan, puolen vuoden täysimetyksen jälkeen aavistuksen alipainoinenkin, mutta äkkiäpä nuo takas tuli...
 

Yhteistyössä