Te jotka olette saaneet rakennettua talon 200 tonnilla, niin miten ihmeessä olette sen tehneet?!

  • Viestiketjun aloittaja "jjjj"
  • Ensimmäinen viesti
"jjjj"
Siis tontti+maatyöt+viranomaiskulut+piha jne ja itse talo päälle. Miten olette saaneet 200.000 riittämäään? Osalla vielä siis autotallikin tuohon hintaan. Puhun nyt siis uudehkoista taloista.
 
"Laura"
Nykyään taitaa jo suurin osa ottaa muuttovalmiina talonsa. Muuttovalmis talo maksaa maltaita. Hyvinkin perustalo, noin 120m2 maksaa jo sen 150.000-200.000 ja tuohon päälle tosiaan maatyöt, tontti, pihatyöt autotalli yms, niin puhutaan jo varmaan 250.000 vähintään... Isompi muuttovalmis talo on jo sitten kalliimpi ja kulut nousevat jo helposti 300.000
 
Riippuu paljon myös tontin hinnasta. Jossain kaupungissa saattaa tontti maksaa yksin tuon 200.000e.
Me asumme maalla ja tontti oli jo valmiina, joten tontin ostamiseen ei mennyt yhtään rahaa. Meillä on muuttovalmis sievitalo noin 134m2, johon tehtiin muutoksia kyllä jonkun verran. Itse talolle tuli hintaa lopulta muistaakseni hieman alle 210t. Maatöihin taisi mennä 25.000. Tuohon päälle kaikki viranomaiskulut, liittymisen vesi- ja viemäriverkkoon, pihatyöt, autotalli yms. Aikalailla 260.000 meni ja tontti tosiaan oli ilmainen.
 
"minna"
Meillä on vuosi sitten valmistunu talo 250 m2, rahaa meni just 200000 €.. Kivitalo, tontti ostettiin omalla rahalla, makso 25000 €. Mies rakensi itse kaks vuotta, ainoastaan peltikaton kävi kaveri tekemässä. Tarvikkeet ja työt saatiin luultavasti kaikki halvemmalla kuin perusrakentaja, sisustukseen (huonekalut yms) ei ole otettu erikseen lainaa..
 
"viera"
Ihan helposti. Täällä kaikki liittymät ja muut maksut on halpoja etelään verrattuna, raksa-ajan kilpailu on kovaa ja palkat matalat. Täältä nyt ylipäänsä saa uusia, pienehköjä taloja tuohon 200000 euroon tai allekin. Tosin meillä on pieni talo, mutta 2012 avaimet käteen riitti 200000 helposti.
 
"wieras"
Meillä 2010 valmistunut 1,5-kerroksinen ok-talo + talli-katos-työhuone. Yhteensä tontin kanssa jotain 220. Tontin osuus tästä 12 000, sähkö- ja vesiliittymät oli valmiina.
 
nii-n
Meillä on 2011 valmistunut n.130m2 talo ja erillinen autotalli n.20m2. Lähes kaikki tehtiin itse, ja silti rahaa meni ennen pihatöitä (terasseja, istutuksia, multaa) reilu 260 000€, tontin hinta 11 000 +lohkomiskulut.

Suurin osa rahasta kuluu sisätöihin, esim. meillä rahaa upposi keskimäärin enemmän kodinkoneisiin, tulisijaan, kiintokalusteisiin, vesikalusteisiin ja lattiamateriaaliin. Lämmitysmuoto (maalämpö)vaikuttaa myös kustannuksiin. Vastaavasti säästettiin siten esim. laattojen hinnassa ja ostamalla paljon asioita tukkuhintaan, esim. sähkökalusteet.

Kuvitellen kuitenkin, että aika paljon saa pihistää, jos saa talon tehtyä alle 200 000, vaikka tekisi itse. Lisäksi kannattaa miettiä, kuinka paljon rahaa palaa sekä rakennettavan talon että asuttavan asunnon menoihin, kun itse rakentaen aikaa kuluu enemmän.
 
"Tiksu"
Kustannukset ovat myös nousseet 2011 vuodesta tähän päivään.. Vaikea uskoa, että tänä päivänä alle tuon summan taloa saisi mitenkään rakennettua.
Ja jos talon rakentaminen kestää esim, kolme vuotta, kun itse tekee kaiken, niin on se aika rankkaakin, eikä ihan jokainen todellakaan siihen kykene.
 
vieeras
Meidän talo on nyt jo sen 8 vuotta vanha, mutta hinnaksi tuli 150t€ joten tänä päivänä jäisi kuitenkin varmaan siihen 200t€. 130m2 talo + autotalli/varasto 80m2. Pitkästä tavarasta, josta runkopuut omasta metsästä, muut ostettuna. Malli oli meidän makuun muokattu kastellimalli - piirustukset teki arkkitehti. Rungon pystytti kirvesmies, tarvittavat muuraukset teki muurari ja lvis otettiin ammattilaisilta, KAIKKI muu tehtiin itse. Materiaalit ei olleet halvimmasta, muttei myöskään sieltä kalleimmasta päästä, hyödynnettiin mm. messutarjoukset ja kilpailutettiin oikeastaan kaikki mitä hankittiin. Hyvä esimerkki on esim. talon kaapistot: Tunnetusta merkkiliikkeestä pelkät keittiön kaapistot 18 000€, paikalliselta tekijältä koko talon kaapistot 8000€. Eron tekee mm. kaapeissa vain ulkopinnat värilliset ja kaappien väliseinät on valkoiset - mutta lopulta kukapa niitä muu katselee kuin itse, ja kuka on valmis maksamaan 10t€ em. ilosta?!
Aikaa rakentamiseen kului vuoden verran ja onneksi meiltä löytyi myös talkooapua sukulaisista. Käytännössä rakentaminen vei yhdeltä ihmiseltä kaiken ajan ja muulta perheeltä kaiken työn ulkopuolisen ajan.
 
"Zap"
[QUOTE="minna";29859325]Meillä on vuosi sitten valmistunu talo 250 m2, rahaa meni just 200000 €.. Kivitalo, tontti ostettiin omalla rahalla, makso 25000 €. Mies rakensi itse kaks vuotta, ainoastaan peltikaton kävi kaveri tekemässä. Tarvikkeet ja työt saatiin luultavasti kaikki halvemmalla kuin perusrakentaja, sisustukseen (huonekalut yms) ei ole otettu erikseen lainaa..[/QUOTE]

Ja tämä on 100% provopaskaa! Itse rakensin n. 10 vuotta sitten Lammi-kivitalon varsin suurella oman työn osuudella. Tuolloinkin rahaa upposi noin 100 000 euroa enemmän kuin teillä, vaikka taloni on pienempi (kokonaispinta-ala 210,5 m2) ja suhteet rakennusalalle kohtuullisen hyvät.
 
Raksasetä
[QUOTE="minna";29859325]Meillä on vuosi sitten valmistunu talo 250 m2, rahaa meni just 200000 €.. Kivitalo, tontti ostettiin omalla rahalla, makso 25000 €. Mies rakensi itse kaks vuotta, ainoastaan peltikaton kävi kaveri tekemässä. Tarvikkeet ja työt saatiin luultavasti kaikki halvemmalla kuin perusrakentaja, sisustukseen (huonekalut yms) ei ole otettu erikseen lainaa..[/QUOTE]

Rakennusalan ammattilaisena tiedän, että tuo on aivan täysin mahdotonta. Millään laskukaavalla tuo ei voi onnistua.
 

Yhteistyössä