Te, jotka vielä muistatte autokouluajastanne jotain... :)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
kuinka kauan teillä kesti ennen kuin teille tuli "varma olo" ajaa sitä autoa, tai tuntui siltä että kyllä mä tän opin... ? mulla nyt 10 ajotunti ja edelleen ajo on aika epävarmaa...
 
Sen jälkeen kun sain ajokortin, niin ajelin aika paljon. Varmaan joku puolisen vuotta meni, että oli sellanen varma olo, eikä enää tartenu miettiä minkä vaihteen sitä nyt laittaa ja ketä mun piti väistää jne..
 
"noh"
Ei mulla vielä inssissäkään ollut mitenkään varma olo. Sain kortin kuitenkin ensiyrittämällä, sillä olin inssin mukaan tarpeeksi varovainen ja tunsin liikennesäännöt. Varmaksi ajajaksi tulin omasta mielestäni vasta vuoden ajon jälkeen, kun ensimmäiset liukkaat ja talvikelit oli takana.
 
1 kuukauden ajoin äidin autoa ja epävarma olo pysyi (tosin en saanut ajaa sitä kuin pari kertaa, sekin kauhealla suostuttelulla). Sitten hommasin oman auton, ajoin paljon (ajeltiin kaverin kanssa ympäri kaupunkia) ja siinä 2 viikon jälkeen oli se auton hallintalaitepuoli kunnossa eli pystyi keskittymään itse liikenteeseen kun se auto lähti jopa liikkeelle joka risteyksestä :)
 
"vieras"
okei. No "hyvä" tietää. Ajattelin jo että mahtaako tästä tulla mitään kun auton käsittely on edelleen hankalaa. Liikennesäännöt on helppoja paperilla, mutta liikenteessä kaikki energia ja huomio menee kyllä siihen auton liikuttamiseen.
 
En mie tiiä nii varmasti sanoa koska se muuttui varmaksi ajamiseksi mutta muistan kun vanhempien autolla lähin ajamaan kortin saatuani, tein varmaan kaikenmaailman virheitä mitä vaan voi tehdä. Ei kuiten ajamiset siihen loppuneet, onneksi. Kyllä siinä varmaan vuoden päivät meni jos enemmänkin, pitää vaan ajella suhteellisen paljon. kaikesta tästä onkin jo 18v.. huh.
 
Vierasjokapieras
Ite osasin ajaa autoa jo ennen koulua, joten missään vaiheessa ei epävarmuutta ollut, paitsi kun tuli inssi, tein kaikki maholliset virheet :D Mutta pääsin läpi !
 
[QUOTE="vieras";24943727]okei. No "hyvä" tietää. Ajattelin jo että mahtaako tästä tulla mitään kun auton käsittely on edelleen hankalaa. Liikennesäännöt on helppoja paperilla, mutta liikenteessä kaikki energia ja huomio menee kyllä siihen auton liikuttamiseen.[/QUOTE]

Mulla oli sama ongelma. Täytyy sanoa suoraan että vähän olin kateellinen parille muulle kaverille jotka olivat jo ennen autokoulua tulleet sinuiksi auton ohjauksen ja hallinnan kanssa.
 
"vieras"
ajokorttini on 21-vuotias, mutta muistan silti.

Olin ajanut mutsin Micraa pikkutiellä pari kertaa ennen autokoulua. Kun menin autokouluun ja parkkipaikalla käytiin läpi auton vimpaimia yms ja olin ajanut 5 m niin ajo-ope sanoi ,että sä oot ajanu ennenkin, mennään liikenteeseen. Ja kas, niin mentiin neljän ruuhkaan!
EIkä ollut vaihtoehtoja kuin pärjätä liikenteen seassa, eli vastaan: 10 min!
 
"kojootti"
Mulla on ollut kortti nyt 3 vuotta (ajoin sen vasta 26-vuotiaana), ja vaikka olin kyllä ihan hyvä kuski enkä näyttänyt epävarmuuttani, jännitin ekan vuoden joka ikistä ajokertaa. Ajoin silti päivittäin 30 kilometriä. Nyt kolmen vuoden jälkeen jännitys on jo aikalailla taka-alalla, mutta jos ajossa on vaikka vaan muutaman päivän tauko niin hiukan taas jännittää palata ratin taakse. Mutta mä olenkin luonnoltani semmonen jännittäjä.
 
"kojootti"
[QUOTE="vieras";24943727]okei. No "hyvä" tietää. Ajattelin jo että mahtaako tästä tulla mitään kun auton käsittely on edelleen hankalaa. Liikennesäännöt on helppoja paperilla, mutta liikenteessä kaikki energia ja huomio menee kyllä siihen auton liikuttamiseen.[/QUOTE]

Mä en tiennyt autoista yhtään mitään. En edes että mistä se käynnistetään, tai että mikä on kytkin. En YHTÄÄN mitään. Kyllä ne sitten vaan oppi. Kakkosvaiheessa arvioin itse itseni keskinkertaiseksi kuskiksi, mutta ajo-opettaja oli sitä mieltä, että aliarvioin omaa suoriutumista. Kai mä sit olen ihan hyväksi kehittynyt vaikka alussa olin aivan pihalla.
 
Muistan ensimmäisen ajotuntini varmaan hautaan saakka. Kuorma-autolla, kaupungin keskustassa opettaja pysäytti bussipysäkille ja käski minut rattiin ja liikkeelle! Olin sitä ennen tasan kerran ajanut jotain 10 metriä kotipihassa.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen: kyllä se varmuus tuli vasta autokoulun jälkeen. Ajaminen oli pitkään jännityksen paikka ja välttelin sitä.
 

Yhteistyössä