Te kaikki sairaanhoitajiksi opiskelevat!

Erikoistutaanko jossain vaiheessa opiskelua vielä johonkin? Missä työssäoppimisia suoritetaan, ja kuinka usein niitä on? Millainen opetussuunnitelma on (kun lähihoitajaopinnoissa on lapsen kasvu ja kehitys, hoito ja huolenpito, sekä kuntoutus)?

Mulla olisi tarkoitus lähihoitajan tutkinnon saatuani jatkaa opintoja ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaksi. Olen kiinnostunut siis sairaanhoitajan työstä lasten syöpäosastolla, niin siksi kyselen. Ja kyllä, tiedän että työ tulee olemaan todella rankkaa, mutta mulla on omat syyni tähän unelmaan :)
 
"vierailija"
Itse olen opintojeni loppuvaiheessa, opiskelen polku opintoja. Mutta mitä olen opettajilta kuullut niin tällä hetkellä on käynnissä opiskeluiden suhteen isojakin muutoksia, opintoja yhdenmukaistetaan valtakunnallisesti. Tällä hetkellä ei varsinaisia suuntautumisopintoja ole ollut, meillä on ollut jonkin verran valinnaisia aineita& viimeinen harjoittelu joilla on voinut hieman opiskella haluamaansa. Olen huomannut, että eri ammattikorkeissa on ollut paljonkin eroavaisuuksia painopisteiden suhteen. Mutta karkeasti, asiakaspalvelu/perushoidon harkka, sisätauti, kirurginen, mielenterveys/päihde, lapset ja valinnainen jakso. Harjoittelua on ollut noin 1/3 opinnoista, suurimman osan harjoitteluista olen tehnyt sairaalassa.
 
"hmm"
Riippuu vähän koulusta.enää ei ns erikoistuta sairaanhoitajaopintojen yhteydessä, mutta viimisen puoli vuotta pystyy valitsemaan oman mielenkiinnon mukaan, "suuntautumaan". Näitä vaihtoehtoja on koulusta riippuen edim kriittisestisairaan hoitotyö (tehot, tarkkailut, päivystykset, ambulanssi), aikuisen hoitotyö (eli ihan perinteistä sisätautia ja kirurgista hoitotyötä), lapset-ja nuoret, mielenterveys-js påihdetyö, geriatrinenhoitotyö. Meidän koulussa noihin suuntaaviin opintoihin valittiin tuo oma suuntautuminen, minkä mukaan sit valittiin harjottelupaikkakin, mut sit siihen kokonaiduuteen piti valita mös jotain valinnaisia opintoja, jolloin valinnaiseksi sai valita myös jonkun suuntautumisvaihtoehdon teoriaopintojen osuuden. Esim itse suuntasin kriittisestisairaisiin, tein pitkät harjottelut teholle ja päivystykseen, mut lisäks pääsin myös kuuntelemaan ja toki myös tenttimään aikuisen hoitotyön luennot.

Harjottelupaikathan valitaan nykyään jobstepin kautta. Jolloin ainakin on teoriassa mahdollista että voit päästä tekemään esim lastenhoitotyön harjottelun sinne lasten hematologiselle, periaatteessa vaikka toiseen kaupunkiin, se on valtakunnallinen järjestelmä. Ite olin lukiopohjalta, nii meillä oli käytännössä joka toinen jakso teoriaa, joka toinen harjottelua.
 
"vieras."
Vaihtelelee milloisesti oppilaitoksen mukana miten menee suuntautumiset ja missä harjoittelut on. Itse valmistuin v. 2009 ja suuntautumisvaihtoehdot olivat sisätauti-kirurginen, leikkaus- ja anestesia sekä psykiatrinen hoitotyö. Kaveri valmistui pari vuotta myöhemmin sairaanhoitajaksi ja heillä ei ollut mitään suuntavia mitä valita, vaan kaikki ryhmästä kävivät saman opinnot.

Jos tähtää tiettyyn työpaikkaan niin kannattaa olla aktiivinen ja päästä juuri sinne harjoittelujaksoilla ja ilmoittautua sitten sairaalan rekryyn, että on valmis tuleen töihin sijaistamaan.

Työharjoittelut on enimmäkseen sairaalassa. Meillä harjoittelut olivat perushoito, lastenhoitotyö/naistetaudit (jompi jumpi, joista sai valita), kirurginen jakso, leikkaussalityö, Neuvola, sisätaudit, psykiatrinen hoitotyö, vanhusten kotihoito ja viimeisenä puolivuotisena 12 viikkoa oli harjoittua oman suuntautumisen mukaan eli itse suuntauduin sisätauti-kirurgiaan ja viimeiset harjoittelut olivat 8 viikkoa ortopedisella ja neljä viikkoa sydänosastolla. Itse saimme valita. Käytönnön harjoittlua taisi yhteensä tulla reilu 40 viikkoa.
 

Yhteistyössä