Te kenellä on lapsia päivähoidossa, oletteko koko hoitopäivän ajan puhelimella tavoitettavissa?

Tuli tuosta pph-aloituksesta mieleen. Itse olen nykyisin kotona kuopuksen kanssa, mutta siltikin on aikoja jolloin en ole puhelimitse tavoitettavissa. Esimerkiksi silloin kun ollaan tytön kanssa uimassa (1-2kertaa viikossa). Miehellä on puhelin mukana töissä miltei kokoajan ja silloinkin kun ei ole, saa hänelle useimmiten jätettyä viestin soittamalla osastolle.

Joskus on kyllä ollut miehelläkin vapaapäivä ja silloin ollaan jostain syystä oltu kumpikin pois puhelimen ulottuvilta. Kerran kävi niin että oltiin menossa uimaan molempien tyttöjen kanssa ja juuri kun olin sulkemassa pukukaapin ovea, pojan koululta soittivat että tämä on kipeä. Hetkeä myöhemmin ei olisi saanut kiinni, tosin tuolloinkin sovittiin että tullaan hakemaan vasta uimisen jälkeen.

Varahakijan numeroa päiväkodilla ei ole.
 
"mie"
Käytännössä olen kyllä 99% tavoitettavissa. Kun pidän luentoja tai olen kokouksissa, niin minulla on puhelin äänettömällä mukana siinä pöydällä. Ruokalassa saatan kyllä käydä ilman puhelinta hakemassa eväitä, noin 10min. Tai työkaverin huoneessa jotain asiaa selvittelemässä. Eli ihan aina ennen puhelinta kanna mukana.
 
"ypph"
Kannattaisiko teidän sitten antaa se varahakijan numero? Mulla on sopimuksessa kohta, että hoitopäivän aikana vanhemman/varahakijan on oltava puhelimella tavoitettavissa ja sairastunut lapsi haettava välittömästi. Veikkaan, että aika monella päiväkodilla/perhepäivähoitajalla/erityiskoululla sama sääntö. Mieti sitten, jos oikeasti sattuu se tilanne, että käy vaikka onnettomuus ja lapsi pikana sairaalaan eikä teitä saada kiinni?

Itse oletan, että jompi kumpi vanhemmista tai viimeistään varahakija vastaa soittoon.
 
"hhh"
Kyllä mä pidän puhelinta koko ajan mukana. Joskus joudun laittaa äänettömälle, mutta tarkistan välillä sitten onko tullut puheluja. Ja miehellä on sitten aina mukana, että jos mä en vastaa niin soittavat sille.
 
"minää"
Kyllä mä pyrin olemaan tavoitettavissa, mutta joskus saattaa esim. unohtua puhelin äänettömälle. Miehellä töissä sama juttu. Esim. töissä en pysty vastaamaan välttämättä sillä sekunnilla kun puhelin soi, mutta tarkistan sit usein onko joku soittanut. Muutaman kerran olen ollut paikassa missä on pitänyt sammuttaa puhelin ja olen kyllä painottanut moneen kertaan miehelle, että muista sitten katsoa sitä puhelinta. :D
 
"moi"
Jos lapset on hoidossa, olen minä silloin töissä. Töissä sain pitää puhelinta koko ajan mukana, pyysin luvan juuri siksi että olen tavoitettavissa jos hoidosta soitetaan. Mies pitää kans puhelinta mukana, oikeestaan sen kohalla oliki työnumero hoitopaikkaan ilmotettuna. Sit joko minä tai mies lähettiin hakeen lapsia tai sitte soitin mummon. Eipä kyllä tainnu olla koko hoidossaoloaikana ku kolme kertaa et soitettiin hakemaan.
 
"juu"
Mä en pysty välttämättä koko ajan vastaamaan, mutta puhelin on mun pöydällä värinällä ja soitan kyllä takaisin 5 min kuluessa, jos lapsen hoitotäti soittaa! Kahvitauoille ja syömään en ota puhelinta, eli silloin olen max. 30 min tavoittamattomissa. Tällöinkin mut pakkotilanteessa tavoittaa keskuksen kautta (eli joku tulee hakemaan). Mies on tavoitettavissa koko ajan, koska sillä on puhelin jatkuvasti mukana. Vain jos on toisessa puhelimessa, ei pysty heti vastaamaan, mut soittaa takaisin. Myös varahakijan numero (itseasiassa kahdenkin) on hoidossa tiedossa, ja heilläkin on aina puhelimet mukana. Todella ääliömäisen huonoa tuuria olisi, jos kukaan meistä ei jostain syystä vastaisi!
 
"vieras"
Olen ollut jatkuvasti tavoitettavissa. Myös asiakastilaisuuksissa puhelin on äänettömällä näköisällä ja jos puhelu on tullut tietyistä nroista, olen pyytänyt anteeksi ja poistunut vastaamaan. On hetkiä, jolloin olen töissä lankapuhelimessa mutta silloinkin pääsen soittamaan pian (muutama minuutti) takaisin. Ja sitten on lasten isä, joille voi soittaa.
 
[QUOTE="ypph";26019040]Kannattaisiko teidän sitten antaa se varahakijan numero? Mulla on sopimuksessa kohta, että hoitopäivän aikana vanhemman/varahakijan on oltava puhelimella tavoitettavissa ja sairastunut lapsi haettava välittömästi. Veikkaan, että aika monella päiväkodilla/perhepäivähoitajalla/erityiskoululla sama sääntö. Mieti sitten, jos oikeasti sattuu se tilanne, että käy vaikka onnettomuus ja lapsi pikana sairaalaan eikä teitä saada kiinni?

Itse oletan, että jompi kumpi vanhemmista tai viimeistään varahakija vastaa soittoon.[/QUOTE]

En tiedä onko varahakijasta hirveästi apua koska hän on lähes joka arkipäivä töissä sinne 14.30-15.00 asti eikä pysty lähtemään aiemmin, tuohon aikaan olen jo itse tavoitettavissa/lapsia hakemassa.

Ei nuo "ei tavoitettavissa"-ajat niin pitkiä ole (ehkä 1-1,5h) ja silloinkin tarkastan puhelimen heti pukuhuoneeseen tultuani eli voin soittaa takaisin jos näen että päiväkodilta on soitettu.

Jos jotain ihan akuuttia sattuu niin sitten saa lapsen avustaja varmasti lähteä hänen kanssaan sairaalalle minne vanhemmat tulevat heti kun pääsevät.
 
"vieras"
Ei ole työpaikalla mahdollista pitää puhelinta mukana, työvaatteissa ei ole taskuja ollenkaan. Päivän olen yksin eri työpisteissä.

Mies on suurimman osan aikaa tavoitettavissa, jos hoidosta soitetaan. Ovat tietoisia asiasta, että minua on lähes mahdotonta saada kiinni työpäivän aikaan. Joten on minun numeron lisäksi annettu mieheni/ mummon numero hoitoon.
 
"äiti"
Töissä en pysty joka välissä vastaamaan puhelimeen. Taitais olla parempi jos pystyis. Noin vuosi sitten lapsi löi päänsä hoidossa, soittivat pääsenkö itse viemään lääkäriin vai saavatko he viedä. Mitähän olisivat tehneet jos olisi tarvittu ambulanssia?
 
Siis, häh??? No en tietenkään. Kokouksissa puhelin on äänettömällä, samoin ajaessani autoa en vastaa puhelimeen jne. Mut kyllä mä välillä kurkin puhelinta ja kesken kokouksenkin meen soittamaan takas jos on hoitajalta tullut puhelu. Meidän hoitaja oli niin fiksu että laittoi aina viestin joten ei tarvinnut takasin soitella.
 
Olen tavoitettavissa. Töissä mulla on puhelin taskussa aina mukana, vaikka olisi äänettömälläkin niin värinästä huomaa joka tapauksessa. Takaisin soittoon ei mene tavallisesti kuin maks 15 minuuttia jos olen sellaisessa paikassa etten pysty vastaamaan. Mies on suurimman osan päivää tavoitettavissa. Lisäksi päiväkodisssa on mun työpaikan keskuksen numero sekä kahden varahakijan numerot.

Jos jostain syystä olen kotona ja toinen tai molemmat lapsista hoidossa, olen aina tavoitettavissa. Jos tavoitettavuudessa on jotain tavallisesta poikkeavaa, esim työmatkojen vuoksi, siitä ilmoitamme aina päiväkotiin etteivät ihmettele.
 
"minää"
[QUOTE="ypph";26019040]Kannattaisiko teidän sitten antaa se varahakijan numero? Mulla on sopimuksessa kohta, että hoitopäivän aikana vanhemman/varahakijan on oltava puhelimella tavoitettavissa ja sairastunut lapsi haettava välittömästi. Veikkaan, että aika monella päiväkodilla/perhepäivähoitajalla/erityiskoululla sama sääntö. Mieti sitten, jos oikeasti sattuu se tilanne, että käy vaikka onnettomuus ja lapsi pikana sairaalaan eikä teitä saada kiinni?

Itse oletan, että jompi kumpi vanhemmista tai viimeistään varahakija vastaa soittoon.[/QUOTE]

Niin no monella on jo se työmatka tunnin, joten lasta ei kukaan ole hakemassa _välittömästi_. Jos lapsi joutuu onnettomuuteen niin onhan se kamala tilanne, mutta jos sinä en pysty viemään lasta akuutissa tilanteessa niin soita ambulanssi. Myös sairaalassa on ammattitaitoinen henkilökunta.
 
"ypph"
[QUOTE="minää";26019198]Niin no monella on jo se työmatka tunnin, joten lasta ei kukaan ole hakemassa _välittömästi_. Jos lapsi joutuu onnettomuuteen niin onhan se kamala tilanne, mutta jos sinä en pysty viemään lasta akuutissa tilanteessa niin soita ambulanssi. Myös sairaalassa on ammattitaitoinen henkilökunta.[/QUOTE]

Välittömästi tarkoittaa, että heti kun tieto lapsen sairastumisesta on saatu. Tiedän hoitolasteni vanhempien työmatkojen pituuden. Jos itse ei pääse, niin jonkun on päästävä. Ihan jo senkin takia, että sairas lapsi kaipaa yleensä syliä ja on itkuinen. Minun lapsiryhmässäni on neljä alle 3,5v lasta. Jos yksi itkee sylissä, ei muille pysty järjestämään mitään ohjelmaa ja esim. ulos ei voi mennä. Seuraa aika äkkiä kaaos. Vieläpä jos lapsi vaikkapa oksentelee tms. En pysty tarjoamaan lapsille heidän vanhempiensa maksamaa laadukasta hoitopäivää. Päiväkodissa tietysti on helpompi jatkaa normaalia päivärytmiä, kun kaikki ei ole yhden ihmisen varassa, mutta ei sielläkään ole helppo järjestää sitä, että yksi silmäpari onkin yhtäkkiä poissa ulkoilusta valvomassa sairasta lasta. Sairaalaan en ainakaan omaani yksin laittaisi, enkä kyllä muidenkaan syli-ikäisiä. Kuinka kauhuissaan se pieni ihminen olisi? Eikä siellä sairaalassakaan toivota pientä lasta yksin potilaaksi, ellei ole ehdoton hätätilanne. Kutsun itse muille lapsille varahoitajan ja menen itse mukaan sairaalaan, jos vanhemmat eivät heti pääse.
 
"lyyti"
No siinä pph-keskustelussahan kumpaakaan vanhemmista ei tavoitettu useaan tuntiin. Pph yritti jo aamusta alkaen tavoittaa kumpaakin vanhemmista, välillä puhelimet hälyyttivät, vällillä eivät. kumpikaan vanhemmista ei soittanut takaisinpäin pph:lle. Pph ennätti yrittää tavoitella vanhempia kotoaan käsin, hankkia muille lapsille hoitajan kotiin, viedä lapsen lääkäriin, josta lähetettiin sairaalaan. Lopulta varahakijan onnistui tavoittaa toinen vanhemmista, mutta silloinkaan vanhempi ei ollut halukas tulemaan lapsen luo (vaikka lapsi oli sairaalassa). Kyse ei ollut siis siitä, että vastaako vanhempi HETI puheluun. Vaan siitä, vastaako vanhempi ylipäätään puheluihin ollenkaan. Ei kai kukaan pphkaan sellaista odota, että vanhempi kulkisi kännykkä kädessä koko päivän. Voihan jo esim. kotiäiti olla vessassa, suihkussa, postia hakemassa jne, eikä vastaa heti puheluun (ja voi mennä jonkin aikaa ennen kuin edes huomaa puhelun tulleen). Mutta on kai se kohtuullista olettaa, että ne vaikeasti tavoitettavat vanhemmatkin aina välillä päivän mittaan katsovat puhelimiaan. Tai vaihtoehtoisesti jättävät saataville jonkun muun numeron, josta heidät voi tarvittaessa tavoittaa. Esim. opettaja voi jättää koulun kanslian numeron, kirurgi voi jättää leikkaussalin kanslian tai sairaalan keksuksen (josta yhdistetään decktiin) numeron jne. Ja aina tulisi kuitenkin olla nimettynä varahakija, jos jostakin syystä vanhempaa ei voida tavoittaa. Kyllä jokaisen "normaalin" vanhemman hälyytyskellot varmasti soivat, jos näkee pph:lta tulleen useita puheluita...

Alkuperäiseen kysymykseesi vastauksena: olen kyllä puhelimella aina tavoitettavissa. Olen kätilönä synnytyssalissa, joten varmasti ymmärrät, etten silti kulje aina puhelin taskussa saatika pysty siihen vastaamaan. Mutta aina on joku muu, jonka voi työpaikallani tavoittaa ja joka pystyy välittämään minulle pph:n soittopyynnön. Asian kiireellisyydestä riippuen sitten vastaan pyyntöön heti/myöhemmin.
 
Mua ei saa välttämättä heti kiinni, kun palaan töihin. En pidä omaa puhelinta mukana aina. Eikä lapsen isääkään saa kiinni ku tauoillaan.

Jos onnettomuus sattuu, niin hoitaja on lapsen mukana sairaalassa siihen saakka että palaamme. Kunnallinen pph veisi muut toiselle pph:lle tai päiväkotiin ja lähtisi lapsen kanssa sairaalaan. Näin meillä tehdään, olen tällä hetkellä itse pph. Yksityisellä ei tosin ole tätä vaihtoehtoa.
 
Nyt olen kotona, mutta töissä ollessani en voi milloin vaan vastata puhelimeen.
Tarkkailen kännykkää päivän mittaan ja päikyssä on kyllä myös miehen numero ja viiden eri varahakijan, joten kumma olisi jos ketään ei saisi kiinni.
 
Silloin kun olin töissä pystyin kyllä vastaamaan pääsääntöisesti aina puhelimeen kun soi, tai soittamaan hetkenpäästä takaisin.

Kerran kun soittivat, että poika on kuumeessa päästiin miehen kanssa vasta vähän reilun puolentunnin päästä soitosta hakemaan.
Sillä välin poika oli jo viety ambulanssilla sairaalaan ja yksi hoitajista oli lähtenyt mukaan.
Oli saanut kuumekouristuksen ja kun hoitajilla ei ollut tietoa onko ensimmäinen vai ei olivat lanssin soittaneet (oli eka ja onneksi myös viimeinen)

Meillä on vain yksi auto, joten oli pakko odottaa että mies pääsi töiltään lasta hakemaan. En enää muista missä oli kiinni kun ei heti päässyt, mahdollisesti oli tulossa jostain asiakastapaamisesta pidemmältä.
 
Boi
En pidä, enkä voi pitää, omaa puhelinta mukana työpäivän aikana. Soittopyynnön voi jättää, johon reilun tunnin sisään pystyn vastaamaan. Miehen tosin saavat kiinni puhelimitse työpäivän aikana.
 

Yhteistyössä