TE-keskus vaatii selvitystä aikuisopiston kurssista - siis wtf?!

  • Viestiketjun aloittaja hermotmeni
  • Ensimmäinen viesti
hermotmeni
Mitä järkeä TE-toimistojen toiminnassa oikein on? Tuntuu, että yrittävät vain vaikeuttaa ihmisten elämää. Olen ollut yli 20 vuotta töissä ja jään kohta työttömäksi. Kovin on kummallista TE-toimiston apu työttömille.

Kerroin, että olen ilmoittautunut kaupungin aikuisopiston maksulliselle atk-kurssille, johon työttömät pääsevät puoleen hintaan. Tarvitsen sitä varten todistuksen työttömyydestäni. Kurssi kestää kaksi sunnuntai-päivää. Olen alalla, jossa on vain päivätyötä arkisin, joten kurssi ei ole mitenkään esteenä mahdolliselle työnteolle. Haluan myös itse aktiivisesti kehittää ammattitaitoani, jotta en putoa kehityksen kelkasta ja näin parantaa työllistymismahdollisuuksiani.

Nyt TE-keskuksen täti sanoi, että haluaa selvityksen tuosta kurssista ja tarkistavat, ettei ole esteenä työttömyysetuuden maksamiselle. Siis voi hemmetti sentään, kyllä on homma mennyt vaikeaksi. Ei näköjään voi enää edes työväenopiston kursseille ilmoittautua ilman turhaa pompottelua. Eikö näillä virkailijoilla ole siellä oikeasti parempaa tekemistä kuin tarkistella marttojen sienikursseja?

Keväällä olin ajatellut ilmoittautua yhdelle liikuntakurssille. Pitää varmaan siitäkin tehdä selvitys TE-keskukseen. Alan ymmärtämään, miksi ihmisiltä häviää motivaatio itsensä kehittämiseen ja työnhakemiseen, kun näin turhien asioidenkin kanssa pitää alkaa pelleilemään. Saati sitten, kun kyse on pätkä- tai osa-aikatöistä ja rahoja voi joutua odottelemaan kuukausikaupalla.
 
vierailija
Mutta sunkin tekstin takaa paistaa ajatus jota te-keskus vihaa. Sä olet ajatellut että nyt 20 vuotta työtä tehneenä susta on ihan jees jäädä työttömäksi. Tai et ehkä sitä toivo, muttei se äärettömästi vituta, kuten sen pitäisi. Olet ajatellut miten kivaa on kurssittautua atk:ssa, vähän liikuntakurssia sun muuta. Ja koet että noin pitkään töitä tehneenä, se on oikeus ottaa hetki happea ja tehdä mitä haluaa.

Työttömyyden pitäisi vituttaa ankarasti. Pitäisi olla melkein pieni paniikki löytää äkkiä joku uusi työ. Sitä sinulla ei kuitenkaan ole. Ajattelit että työssäkäyvät maksavat sun ruisleivän ja puuron. SE myös te-keskusta vituttaa. Kurssien sijaan ne haluaa että löydät heti työn, vaikka teollisuussiivoojana.
 
vierailija
Sinä teit sen virheen, että pyysit sieltä todistusta. Nyt heidän pitää sitten varmistaa, että millaisesta kurssista on kyse. Olisit edes puhunut muutaman tunnin harrastekurssista ja siitä, kuinka siihen saisi alennuksen työttömyystodistuksella. Harrastekurssihan se oikeasti on, ei sillä mitään virallista pätevyyttä saa.

Moneen juttuun alennustodistukseksi käy päätös työttömyystuen maksamisesta tms. Sinulla ei sellaista taida olla, kun olet vasta jäämässä työttömäksi.
 
vierailija
Tervetuloa Soviet Finlandiin! Tätä se on, kun narsisteille annetaan valtaa viroissa ja lakia säätävät todellisuudesta irtaantuneet poliitikot. Työttömänä sinun tulee ehdottomasti maata rangaistuksena kotona, toimettomana ja älä missään tapauksessa ainakaan ala opiskelemaan, sillä olisihan hirveää, että joku oppisi jotain?
 
vierailija
Tervetuloa Soviet Finlandiin! Tätä se on, kun narsisteille annetaan valtaa viroissa ja lakia säätävät todellisuudesta irtaantuneet poliitikot. Työttömänä sinun tulee ehdottomasti maata rangaistuksena kotona, toimettomana ja älä missään tapauksessa ainakaan ala opiskelemaan, sillä olisihan hirveää, että joku oppisi jotain?
Eiku mennä töihin. Kursseilla voit siinä ohessa. Tai jos et voi, kursseile omalla kustannulsella.
 
ap.
Mutta sunkin tekstin takaa paistaa ajatus jota te-keskus vihaa. Sä olet ajatellut että nyt 20 vuotta työtä tehneenä susta on ihan jees jäädä työttömäksi. Tai et ehkä sitä toivo, muttei se äärettömästi vituta, kuten sen pitäisi. Olet ajatellut miten kivaa on kurssittautua atk:ssa, vähän liikuntakurssia sun muuta. Ja koet että noin pitkään töitä tehneenä, se on oikeus ottaa hetki happea ja tehdä mitä haluaa.

Työttömyyden pitäisi vituttaa ankarasti. Pitäisi olla melkein pieni paniikki löytää äkkiä joku uusi työ. Sitä sinulla ei kuitenkaan ole. Ajattelit että työssäkäyvät maksavat sun ruisleivän ja puuron. SE myös te-keskusta vituttaa. Kurssien sijaan ne haluaa että löydät heti työn, vaikka teollisuussiivoojana.
Minusta ei ole ihan jees jäädä työttömäksi. Tänäänkin väsäsin työhakemuksia 7 tuntia putkeen. Minun pitää elättää lapseni ja tarvitsen siihen palkkatuloja. Paniikki töiden löytämisestä on ihan helvetinmoinen. Sairastun kohta tämän stressin takia.

TE-keskusta ei tunnu vituttavan yhtään mikään, kun kerran siellä on aikaa näperrellä kaikenmaailman työväenopiston kurssien parissa. Sellaisille ihmisillä pitäisi olla täysi oikeus mennä olipa töissä tai ei - ilman mitään lisäselvityksiä.
 
vierailija
Saat etuuden eli alennusta kurssihinnasta. Totta hitossa sun täytyy vastavuoroisesti tehdä selvitys, mikä kurssi on kyseessä.
TE-toimisto ei kärsi kurssini takia minkäänlaista taloudellista tappiota. Ainoastaan minä maksan siitä ja Aikuisipisto kärsii persnettoa puolet kurssin hinnasta. Jos olisin ollut jo pidempään työttömänä ja minulla olisi ollut näyttää maksulappu ansiosidonnaisesta aikuisopistolle, niin ei olisi tarvinnut työkkärin sotkeentua lainkaan asiaan. Työllisyyssuunnitelman työkkäri joutuu tekemään joka tapauksessa, mutta ei minkään aikuisopiston kurssien takia.
 
ap.
Sinä teit sen virheen, että pyysit sieltä todistusta. Nyt heidän pitää sitten varmistaa, että millaisesta kurssista on kyse. Olisit edes puhunut muutaman tunnin harrastekurssista ja siitä, kuinka siihen saisi alennuksen työttömyystodistuksella. Harrastekurssihan se oikeasti on, ei sillä mitään virallista pätevyyttä saa.

Moneen juttuun alennustodistukseksi käy päätös työttömyystuen maksamisesta tms. Sinulla ei sellaista taida olla, kun olet vasta jäämässä työttömäksi.
Ei auttanut, vaikka selitin kyseessä olevan työväenopiston kotitalouskurssiin verrattava harrastekurssi, joka pidetään sellaiseen aikaan, ettei haittaa mitenkään työntekoani.

Virhe oli tosiaan siinä, että mainitsin sanan kurssi. Jatkossa osaan pitää turpani kiinni TE-keskuksen kanssa asioidessani.
 
Huvittavaa
Joidenkin mielestä oli varmaan suuri synti kun menin työttömänä kansalaisopiston matonkudonta-kurssille ja se oli mulle vieläpä ilmainen! Täällä kun työttömät pääsee ilmaiseksi kahdelle kansalaisopiston kurssille.

Mutta eihän työtön voi mennä mihinkään tuollaisille kursseille. Sehän on selvä merkki, että työtöntä ei haittaa työttömyys ja hän ottaa vain rennosti. Kun pitäisi olla koko ajan aivan murtunut ja stressaantunut, mitään hauskaa ja iloa ei saa olla työttömän elämässä. Koko ajan pitäisi hakea vain töitä, useita tunteja joka päivä. Ei mitään väliä onko edes niin paljoa töitä mitä hakea, pitää silti hakea töitä vähintään 12 tuntia päivässä. Elämässä ei saa missään nimessä olla mitään muuta.

:rolleyes:
 
vierailija
Joidenkin mielestä oli varmaan suuri synti kun menin työttömänä kansalaisopiston matonkudonta-kurssille ja se oli mulle vieläpä ilmainen! Täällä kun työttömät pääsee ilmaiseksi kahdelle kansalaisopiston kurssille.

Mutta eihän työtön voi mennä mihinkään tuollaisille kursseille. Sehän on selvä merkki, että työtöntä ei haittaa työttömyys ja hän ottaa vain rennosti. Kun pitäisi olla koko ajan aivan murtunut ja stressaantunut, mitään hauskaa ja iloa ei saa olla työttömän elämässä. Koko ajan pitäisi hakea vain töitä, useita tunteja joka päivä. Ei mitään väliä onko edes niin paljoa töitä mitä hakea, pitää silti hakea töitä vähintään 12 tuntia päivässä. Elämässä ei saa missään nimessä olla mitään muuta.

:rolleyes:
Ei meitä vituta se mitä teet tai olet tekemättä. Kudo mattoja ja käy sushikurssilla. Se että jos sen harrastuksen tekee toisten rahoilla haluamattakaan saada töitä, se vituttaa. Mulla olis muutakin tekemistä niillä euroilla mitä nyt maksan veroja. Ostaisin vaikka kaljaa. Ostaisit sinäkin. Omilla rahoillasi.
 
vierailija
Ei meitä vituta se mitä teet tai olet tekemättä. Kudo mattoja ja käy sushikurssilla. Se että jos sen harrastuksen tekee toisten rahoilla haluamattakaan saada töitä, se vituttaa. Mulla olis muutakin tekemistä niillä euroilla mitä nyt maksan veroja. Ostaisin vaikka kaljaa. Ostaisit sinäkin. Omilla rahoillasi.
On siis parempi, että työtön vain makaa kotonaan ja passivoituu?

Toisten rahoilla ollessa on oltava niin ikävää ja kurjaa kuin mahdollista?
 
Huvittavaa
Ei meitä vituta se mitä teet tai olet tekemättä. Kudo mattoja ja käy sushikurssilla. Se että jos sen harrastuksen tekee toisten rahoilla haluamattakaan saada töitä, se vituttaa. Mulla olis muutakin tekemistä niillä euroilla mitä nyt maksan veroja. Ostaisin vaikka kaljaa. Ostaisit sinäkin. Omilla rahoillasi.
Mitä sä oikein keuhkoat. Et sä voi päättää mihin työttömät käyttää saamansa rahat joten lopeta tuo skitsoaminen. Parempi se on harrastaa jotakin kuin istua kotona.

Kirjoitinko mä olevani työtön? Tuo tapahtui pari vuotta sitten kun olin työtön. Nykyään olen töissä ja käyn edelleen tekemässä mattoja. Ihan omilla rahoilla maksan sen ja ne mahdolliset kaljat. Ajatella.
 
vierailija
On siis parempi, että työtön vain makaa kotonaan ja passivoituu?

Toisten rahoilla ollessa on oltava niin ikävää ja kurjaa kuin mahdollista?
Saa olla kivaa ja ihanaa. Mutta kun moni on mieluummin kansalaisopiston kukkakurssilla, kuin tekisi hanttihommia palkkaa vastaan. Ei tämä maailma niin kuule pyöri. Ei pyöri ei. Ei vaikka olisi miten ihanaa :D Omalla rahallaan saa mun puolesta maata kotona ja rapsutella värkkiään. Huom omalla rahallaan.
 
Huvittavaa
Saa olla kivaa ja ihanaa. Mutta kun moni on mieluummin kansalaisopiston kukkakurssilla, kuin tekisi hanttihommia palkkaa vastaan. Ei tämä maailma niin kuule pyöri. Ei pyöri ei. Ei vaikka olisi miten ihanaa :D Omalla rahallaan saa mun puolesta maata kotona ja rapsutella värkkiään. Huom omalla rahallaan.
Miten harrastukset estää työnteon? Kun mä olin työtön ja tein ajoittain keikkahommia niin pystyin silti harrastamaan. Jos sattui työvuoro samaan aikaan kun oli harrastus, niin kyllä se työvuoro meni edelle.

Ei kuulu mun mielestä paskan vertaa muille mihin se työtön käyttää rahansa kunhan samalla hakee oikeasti niitä töitä. Ei mitään väliä vaikka harrastaisi kunhan harrastus on toissijainen asia mahdollisten töiden suhteen. Rahatta ei kuitenkaan yksikään työtön pärjää ja sen pitäisi sanoa jo järkikin. Jos asumismenojen, laskujen ja ruoan jälkeen jää ylimääräistä rahaa, niin senkus käyttää harrastukseen. Ansiosidonnaisella sitä rahaa kun yleensä on enemmän kuin Kelan työmarkkinatuella.

Toivottavasti suakin elämä joskus opettaa.
 
vierailija
Saa olla kivaa ja ihanaa. Mutta kun moni on mieluummin kansalaisopiston kukkakurssilla, kuin tekisi hanttihommia palkkaa vastaan. Ei tämä maailma niin kuule pyöri. Ei pyöri ei. Ei vaikka olisi miten ihanaa :D Omalla rahallaan saa mun puolesta maata kotona ja rapsutella värkkiään. Huom omalla rahallaan.
Mistä olet noin pahasti traumatisoitunut, kun et suostu ymmärtämään, ettei harrastaminen haittaa yhtään työn tekemistä, jos sellaista vain löytyisi. Saattaa se elämä sinuakin vielä opettaa nöyrtymään. Viimeistään silloin, kun makaat vaipoissa toisten armoilla.
 

Yhteistyössä