Teenkö väärin kun valvotan vauvaa?

  • Viestiketjun aloittaja Yksinhuoltajan elämää
  • Ensimmäinen viesti
Yksinhuoltajan elämää
Onko väärin valvottaa vauvaa kun tämä ei suostu nukkumaan ilman äitiä, ja en saa omia juttujani tehtyä ennen ilta 22 mennessä?

Vauvalla on taas hampaidentuloa, ja on kitissyt niin paljon etten ehtinyt tehdä ruokaa itselleni. Vauva ei suostu nukkumaan yksin, unikoulua yritetty jo 1,5 viikkoa, ei rauhoitu vaan huutaa siellä. Otin sitten huutavan vauvan sitteriin, olkoon siinä vaikka 23 asti mutta minun tarvitsee syödä ja käydä suihkussa. Päivällä minulla on erinäisiä asioita joita minun pitää hoitaa, liittyen opiskeluihin ja työnhakuun, joten joskus illat vierähtävät.

Olenko huono äiti kun otan kitisevän vauvan pinnasängystä odottamaan että ehdin tehdä iltatoimet? Vauva ei anna minun poistua viereltään, ja väsyneenä nukahtaisin itsekin siihen, hampaat pesemättä, syömättä, jne. Nytkin on jo 22:30 ja vauva tuijottaa sitterissä. Ruoka on pannulla kohta valmiina.
 
vierailija
Onko väärin valvottaa vauvaa kun tämä ei suostu nukkumaan ilman äitiä, ja en saa omia juttujani tehtyä ennen ilta 22 mennessä?

Vauvalla on taas hampaidentuloa, ja on kitissyt niin paljon etten ehtinyt tehdä ruokaa itselleni. Vauva ei suostu nukkumaan yksin, unikoulua yritetty jo 1,5 viikkoa, ei rauhoitu vaan huutaa siellä. Otin sitten huutavan vauvan sitteriin, olkoon siinä vaikka 23 asti mutta minun tarvitsee syödä ja käydä suihkussa. Päivällä minulla on erinäisiä asioita joita minun pitää hoitaa, liittyen opiskeluihin ja työnhakuun, joten joskus illat vierähtävät.

Olenko huono äiti kun otan kitisevän vauvan pinnasängystä odottamaan että ehdin tehdä iltatoimet? Vauva ei anna minun poistua viereltään, ja väsyneenä nukahtaisin itsekin siihen, hampaat pesemättä, syömättä, jne. Nytkin on jo 22:30 ja vauva tuijottaa sitterissä. Ruoka on pannulla kohta valmiina.
Mun mielestä on hölmöä, että huudatat väsynyttä vauvaa illalla, koska et ole päivällä saanut tehtyä mitään kitinän takia. Miksi et antaisi vauvan huutaa päivällä sitä muutamaa minuuttia ja kävisit suihkussa aiemmin? Miksi ruuanlaiton jne. pitää tapahtua juuri illalla, etkö voisi tehdä kaikkea tuota päiväsaikaan, jos vauva kuitenkin joutuu itkemään vierellä? Mä ymmärtäisin hommien venyttämisen, jos tekisit ne vauvan mentyä nukkumaan, mutta nyt en ymmärrä pointtia.
 
Vuorenkilpi
Teet kuten kätevintä on. Vauva ei kelloa tunne, joten miksi sitä kyttäämään. Kunhan yhtäjaksoista unta kertyy riittävä tuntimäärä edes suunnilleen yöaikaan eikä aamulla tarvitse herätä aikaisin, niin se riittää. Tiedän, että hyvän stressin voi kehittää, kun kuuntelee liikaa niiden juttuja, joilla on minuutintarkka aikataulu lapsen ekat 5 vuotta tai joiden mielestä klo 19 pitää lasten olla peiton alla joka ilta. Sä kuitenkin tiedät mikä teillä toimii ja mikä ei.
 
Yksinhuoltajan elämää
No HUOOOH, ei ole kyse pelkästä ruuasta. On otettu sitä pakastimestakin, mutta kun ei ehdi syödä koko iltana kun kitinäitku alkaa jo kuuden/seitsemän aikaan! Imetän vielä ja urheilen, en todellakaan jaksa ilman kunnon ruokaa seuraavaan aamun asti. Iltaisin laitan vauvan ruuat, kylvetän, leikitän, lohdutan, jne. Minulla kun olisi illalla vielä opiskelujuttujakin. Vauva istuu kyllä sitterissä seurassani ihan itkemättä, mutta ei viihdy yhtään yksin sängyssä vaan itkee ja huutaa siellä.

Eli jos teen hommat vasta kun vauva nukahtaa, on jo keskiyö ja olen itsekin niin poikki ettei minusta ole mihinkään.
 
vierailija
Meillä on sama juttu, yksinhuoltaja en ole mutta mies on aika oaljon pois kotoa eikö iltaisin ole auttamassa vauvan kanssa vauva kohta 5kk ja meilläkin vasta nyt nukahti :) ei suostu nukkumaan alakerrassa olkkarissa eikö suostu edes syömään siellä iltaisin. Imetän iltaisin 2,5 yhtäjaksoisesti ( välillä joudun vaipan vaihtaa tai röyhtäisyttä). Eikä nuku jos kuule että olen poistumassa huoneesta. Mä olen yrittänyt siirtää kylpemiset klo 18 ja sen jälkee heti alan nukuttaa mutta uni ei tuu, jos nukkuu sellaiset 10-30 min pikaunet jolloin nukuttaminen venyy keskiyöhön. Mielestäni et tee väärin. Kunhan sit päiväkoti ikäisenä menis aikaisemmin nukkumaan ku sit se päivä ok yhtä itkua jos ei oo saanut yöllä nukuttua, tää ainakin mun tavoitteena :) jaksamista ja kyllä me vauvat sit jossain vaiheessa uskaltaa ilman meitäki nukahtaa
 
äiti täälläkin
Meillä yksi vauvoista oli kova valvomaan, niinpä hän istui sitterissä tai makoili rattaissa tai pyöri lattialla jopa klo.01 asti! Kun kerta ei nukahtanut,niin annnoin valvoa ja tein itse samalla kotitöitä. Kummallakin olisi mennyt hermot jos olisin pakkonukuttanut. Sitten aamusta nukuimme jopa klo:11.30 asti. Ensimmäisen lapsen kanssa tuo onnistui hyvin. Mielestäni jos lapsi on tyytyväinen sitterissä,niin anna istua ja tee ne kotityöt ym mitä tarvitsee tehdä..ei se vauva siitä rikki mene jos valvookin pidempään kun klo:22,nukutte sitten aamusta pidempään :)
 
vauva-ajat takana
Jos viihtyy sitterissä niin mikäs siinä. Mieluumminhan se siinä sun tekemisiä seurailee kuin yksin pinnasängyssä tai jos ei kerta pinnasänkyynkään vielä nukahda niin mitä sitä suotta väkisin siellä tuntikaupalla pyörittää.

Sitteri on ihan hyvä paikka olla, pystympi asentokin voi auttaa ja se että on seurattavaa. Jos sitä vauvaa oikeesti niin paljon nukuttais niin kyllähän se siihen sitteriinkin vois nukahtaa.

Hienoa että kuitenkin jaksat ja haluat pitää itsesi kunnossa syömällä ja liikkumalla. Jaksat vielä opiskellakin! Minä en olisi jaksanut ja itseasiassa en pystynyt syömään jos vauva itki tai oli yhtään stressiä. Ei sekään hyvä ole. Enkä jaksanut liikkuakaan.

Se mitä tuli mieleen, että voisko vauva olla sitterissä kuitenkin hiukan hämärämmässä paikassa että jos vaikka siihen sitten nukahtaisi, ja saisit siirrettyä sänkyyn? Ja jos iltarutiinit mitä teillä nyt on, on tehty ja vauva kylläinen, en mä tossa näe mitään ongelmaa. Ja kunhan saa sitä unta sitten muuten tarpeeksi ja saa nukkua niin pitkään kuin nukuttaa.

Rankkaa varmasti on, kun olet yksin. Voimia ja hienosti olet pärjäillyt!
 

Yhteistyössä