Tein ls-ilmon ystävästä. Koskien lapsen ylipainoa ja vanhempien välinpitämättömyyttä.

  • Viestiketjun aloittaja Pakko
  • Ensimmäinen viesti
Välittämistä
Mun miespuolinen lapsuudenystävä oli lapsena todella lihava, silmät ja kaikki upposi oikein kasvoihin. Äiti syötti kaikenmaailman roskaa pojalle eikä opettanut huolehtimaan kunnostaan/hygieeniastaan mitenkään. Neuvolan kautta meni pari kertaa jollekin sairaalajaksolle muksu mut ei niistä avuista ollu koskaan mitään todellista apua.

Tänä päivänä poika on jäätävän ylipainoinen edelleen, haisee niin pahalle että laatta meinaa lentää jos vieressä seisot. Syrjäytynyt työelämästä eikä tietenkään mitään parisuhdetta ole pelkästään ton hajun vuoksi. Muisteltiin hänen lapsuuttaan just muutama päivä sitten äitini kanssa ja jos nyt voisin hypätä aikakoneeseen niin tekisin ilman muuta lastensuojeluilmoituksen pojasta. Tuntuu niin pahalta kohtalo, sairastelee tänä päivänä, alko maistuu ja tietty syö samaan tapaan edelleen itseään hengiltä. Minusta ap teit oikein, lastensuojelu sitten tekee päätöksen onko tarvetta tuelle. Pelkään pahoin että tälläisissä tapauksissa ei riitä resurssit perheen tukemiseen vaan poika jätetään vanhempiensa armoille.
 
vieras....
lapsen lihavuus ole syy huostaanottoon, kuten Blue kertoi. Alipainoisuus on, jos johtuu siitä, että vanhemmat eivät anna ruokaa. Suomessa lapsen ylipainoa hoitaa terveydenhuolto(neuvola, kouluth) ei sosiaalitoimi.

Terv. Sosionomi, joka nyt harjoittelussa lastensuojelussa
 
joo joo joo
Alkuperäinen kirjoittaja kivittäjä;30038494:
Voi voi , lihavuus on myös usein perinnöllistä (tässähän oli siis vanhemmatkin lihavia) ja sitä ei voi välttää ellei ala nälässä pitämään. Kaiken maailman vatipäitä sitä löytyykin. Mulla on hoikat lapset, mutta tunnen monia, joiden suvussa on yksinkertaisesti lihavuutta vaikka kuinka oikein syövät. Tätähän on tutkittu ja faktaksi todettu. Toki kaikki lihavuus ei ole perinnöllistä. Sossuja varmaan vatuttaa ilmoitus, no ehkä tapaavat ja neuvovat ravitsemusterapeutille, jos sellainen kunnassa löytyy. ja tietty sitä ennen perhetyöntekijät istuskelemaan ja tarkkailemaan ruokatottumuksia. No hyötyäkin voi olla. Minkä sossut laittaa tavoiteeksi, jos muutosta ei tule vuodessa niin huostaanotetaan. Paljonko kiloissa, ja ihan itsekö aikovat sen kilomäärän määritellä.
No, ei se lihavuus itsessään ole perinnöllistä! Ruokailutottumukset tulee lapselle vanhemmilta, mutta ei ne missään geeneissä ole!
On se tietty hyvä tekosyy lihavuudelle. "syön terveellisesti,mutta olen lihava kun se on perinnöllistä enkä itse voi siihen vaikuttaa" Ja sitten pullaa naamaan!
 
rehellisyys on pop
Minusta ystävästä ei tehdä koskaan lastensuojeluilmoitusta, tai no jos haluaa sen olevan ex-ystävä niin sitten. (tai jos ystävä on pahasti väkivaltainen eikä muu auta) Aina voi yrittää puuttua asioihin muilla keinoin...Toivottavasti edes kerroit ystävälle tehneesi noin, etkä tehnyt ilmoitusta selän takana.
 
jjsnsnjdkkd
[QUOTE="...";30038763]Kerros tarkemmin mainitsemastasi tutkimuksesta joka toteaa lihavuuden perinnölliseksi. Fakta on nimittäin se, että syömistavat periytyvät, ei lihavuus. Voin myös kertoa että ylipainoiset ystäväsi syövät liikaa, vaikka muuta väittävät.

Jos ruuassa on vaikka 100 kaloria, sen energiapitoisuus ei lisäänny kun lihava syö sen. Siinä on 100 kaloria ja piste. Lihavan on siis syötävä enemmän kuin laihan, koska jo fysiikan peruslaki kertoo sen.[/QUOTE]

Täytyypä etsiä ne tutkimukset. kaksostutkimukset etenkin ovat silmiä avartavia eli esim. identtiset kaksoet, jotka eläneet eri perheissä ja erilaisin ruokatottumuksin silti molemmat lihavia.
 
vieras....
painostamme selittyy 60-80% geeneillä. On olemassa myös lihavuusgeeni fto. On todettu että 2 lasta, täysin sama ruoka, sama määrä. Toinen lihoo, toinen ei. Ne, kellä geeni, pitää tehdä lujasti töitä, ettei liho. Liikunta tehoaa hyvin fto-geeniin.
 
painostamme selittyy 60-80% geeneillä. On olemassa myös lihavuusgeeni fto. On todettu että 2 lasta, täysin sama ruoka, sama määrä. Toinen lihoo, toinen ei. Ne, kellä geeni, pitää tehdä lujasti töitä, ettei liho. Liikunta tehoaa hyvin fto-geeniin.
Miten ihmeessä meillä suomessa geeniperimä on päässyt muuttumaan radikaalisti 20- 30 vuodessa?
 
"pullero"
En tiedä onko perinnöllistä vai ei. Mutta mulla ja mun siskolla&veljellä on eri isä. Olen nuorin ja sisareni kanssa 4v ikäero ja veljeeni 2,5v. Olemme eläneet siis perheenä niin, että isäni on ollut isänä sitten kaikille ja on vieläkin.

Äitini suvussa kaikki on hoikkia, kun taas isäni suvussa on paljonkin "pullukoita". Isäni oli koko lapsuuden ja nuoruuden pullukka, laihtui armeijassa, oli normaali noin kolmekymppiseksi kun teki raskasta fyysistä työtä ja ammattia vaihdettuaan lihoi taas pullukaksi. Sisareni ja veljeni ovat tosi hoikkia olleet lapsesta saakka ja ovat sitä vieläkin. Minä olen ollut lihava koko ikäni, nyt painan vähimmilläni koko aikuisiällä. Samaa ruokaa söimme lapsena, tavallista kotiruokaa, kasviksia, hedelmiä jne.

Mutta ehkäpä minua nuorimmaisena ja isäni ainoana biologisena lapsena syötettiin eritavalla, vaikka en sitä muista. ;)
 
"Sirkka"
[QUOTE="...";30038763]Kerros tarkemmin mainitsemastasi tutkimuksesta joka toteaa lihavuuden perinnölliseksi. Fakta on nimittäin se, että syömistavat periytyvät, ei lihavuus. Voin myös kertoa että ylipainoiset ystäväsi syövät liikaa, vaikka muuta väittävät.

Jos ruuassa on vaikka 100 kaloria, sen energiapitoisuus ei lisäänny kun lihava syö sen. Siinä on 100 kaloria ja piste. Lihavan on siis syötävä enemmän kuin laihan, koska jo fysiikan peruslaki kertoo sen.[/QUOTE]


En nyt ole tuo kommentoija jolle vastasit, mutta en voi olla puuttumatta tähän. Omakin kaverini jaksoi tätä typerää fysiikanlakia jauhaa vuositolkulla.
Totta kai ruuan kaloripitoisuus on sama, mutta ihmisten ruuansulatus on erilainen. Se miten keho tuon energiamäärän käyttää. Tai miten ravintoaineet imeytyvät.

Ja näytäppä mulle se tutkimus joka kumoaa tutkimuksen jossa löydettiin liahvuusgeeni FTO. (Ja juttuja tästä FTO:n löytymisestä löytyy ihan googlettamalla)
 

Yhteistyössä