Tekisitkö abortin jos odottasit nelosia?

  • Viestiketjun aloittaja painajainen.
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Osakeskeytys on todella vaikea asia. Meille se oli ihan konkreettinen asia ja todella vaikea. Ihan hirveä miettiä, että miten meillä olisi oikeus päättää että osa lapsista saa elämän ja osalta se evätään. Omien kolmosteni kanssa tätä tosissaan mietittiin eikä meistä ollut päättämään tuollaisia asioita. Kaikki saivat elämän
 
vierailija
Naisella on oikeus päättää omasta kehostaan. Abortti pitäisi sallia naiselle elämän synnystä, eli hedelmöittymishetkestä alkaen siihen asti kunnnes lapsi täyttää 3 vuotta.
 
En.
Ihmeellistä olisi saada neljä lasta kerralla. Olisin ikionnellinen :D
Varmasti apua tultaisiin tarjoamaan. Ja vaikka ei tultaisi, niin ei haittaisi. Prioriteettilista olisi ilmeinen: ensin lapset, sitten vasta kotityöt ja muut. Eli syötäisiin valmisruokia ja elettäisiin pienessä kaaoksessa koko ajan, mutta ei se haittaisi.
Olisi ihanaa, jos voisi keskittyä vain omiin lapsiinsa.
Toki välillä surettaisi, kun ei kai olisi yhtään omaa aikaa, mutta eipä siitä juuri ole nytkään yhden vauvan äitinä.
Enkä välttämättä haluaisi enää lisää lapsia nelosten jälkeen.
 
vierailijafff
Voisit keskeyttää kaikkien alkioiden/sikiöiden elämän, mutta et antaa osan kehittyä vauvoiksi? Aika hassu ajatuskulku minusta. Jos perheenne vielä voisi vastaanottaa esim. yhden lapsen, etkä päätyisi aborttiin jos odottaisit vaan yhtä lasta, niin miksi ihmeessä et monikkoraskaudessa antaisi sille yhdelle mahdollisuutta?

Osakeskeytykseen liittyy toki riski, että koko raskaus menee kesken, mutta silti nelosia odottaessa taitaa olla suurempi todennäköisyys saada elävä vauva/eläviä vauvoja, jos osa alkioista keskeytetään raskauden alkupuolella. Eikä sitä tietenkään itse pitäisi tai tuskin saisikaan valita, vaan lääketieteellisin perustein karsinta tehtäisiin.
Et vastannut mulle, mutta mitäs sä toisten mielipiteitä siunailet. Minusta ainakin se olis hyvin outoa että abortoisi vain osan sikiöistä, kyllä mulle tulis ainakin aavemainen olo jos esim kanssani asuisi yksi vauva neljästä. Tulisi tunne että se yksi tuntisi loppuikänsä että jotain puuttuu.. voisi tulla yliluonnollisia kokemuksia jne.,
Kyllä se ois kaikki pois samalla kertaa.
 
vierailija
Luulen, että päätyisin keskeytykseen. Toisen lapsen, terveen täysiaikaisen vauvan syntymä, aiheutti jo niin paljon riittämättömyyden ja syyllisyyden tunteita esikoisen suhteen, että ajatuskin nelosista kauhistuttaa. Molemmat lapset ovat olleen lajia "nukun ekat puoli vuotta vain sylissä ja kiljun jos menet metriä kauemmas", ja kyllähän se 2-vuotiaalle oli aika shokki kun yhtäkkiä äidin sylissä oli aina joku muu. Toki meidän tilanne oli varmaan ihan normaalin rajoissa, kyllähän ne riittämättömyyden tunteet kuuluu siihen prosessiin kun ei voikaan olla vain yhtä varten, mutta neljän todennäköisesti ennenaikaisen ja mahdollisesti sairaan/vammaisen lapsen syntymä jättäisi kaksi nykyistä lasta niin osattomiksi, että tuskin voisin tehdä sitä. Plus sitten se, että en usko hetkeäkään että voisin olla neljälle vauvalle puoliksikaan niin läsnä kuin mitä minusta vauvalle pitää olla, eikä joku kunnallinen kodinhoitaja korvaa vanhemman hoivaa. Uskon, että vauvat kokisivat turvattomuutta ja kiintymyssuhdehäiriöitä. Niin ja mun taustalla synnytyksen jälkeinen masennuskin olisi aika varma nakki, ja siinä en ole huolissani itsestäni vaan kuudesta lapsesta.

Abortti ei varmasti olisi minulle helppo päätös, jos siihen päätyisin. Mutta jo syntyneiden lasten hyvinvoinnin, (psyykkisen) turvallisuuden ja kehitystä tukevien kotiolojen turvaaminen menisi kuitenkin alkioiden edelle. Yyyh, toivottavasti en koskaan tällaiseen tilanteeseen joutuisi.
 
vierailija
Voisit keskeyttää kaikkien alkioiden/sikiöiden elämän, mutta et antaa osan kehittyä vauvoiksi? Aika hassu ajatuskulku minusta. Jos perheenne vielä voisi vastaanottaa esim. yhden lapsen, etkä päätyisi aborttiin jos odottaisit vaan yhtä lasta, niin miksi ihmeessä et monikkoraskaudessa antaisi sille yhdelle mahdollisuutta?

Osakeskeytykseen liittyy toki riski, että koko raskaus menee kesken, mutta silti nelosia odottaessa taitaa olla suurempi todennäköisyys saada elävä vauva/eläviä vauvoja, jos osa alkioista keskeytetään raskauden alkupuolella. Eikä sitä tietenkään itse pitäisi tai tuskin saisikaan valita, vaan lääketieteellisin perustein karsinta tehtäisiin.
Koska en haluaisi kertoa lapselle että me tapettiin sun siskot ja veljet jotta sä saat elää. Se yks miettisi sitten asiaa koko loppuelämänsä. Kaksoset, kolmoset ja neloset on vaan eri juttu kuin sisarukset.

En voisi antaa muidenkaan tehdä sitä valintaa että mikä alkio sisälläni uhrataan jotta yksi saa elää. Eri juttu jos vaikka kolme alkiota olisi elinkyvyttömiä tms. Mutta terveistä valitseminen, ei.

Jos tulisi vahinkoraskaus ja yksi alkio, pitäisin. Varmaan vielä kaksikin. Niiden jälkeen saisin sitten jo sen sterilisaation. Ihmiset on idiootteja kun ei tajua ettei sellaista saa esim me; 25-vuotiaat joilla on "vasta" 2 lasta.
 
viera.s
Koska en haluaisi kertoa lapselle että me tapettiin sun siskot ja veljet jotta sä saat elää. Se yks miettisi sitten asiaa koko loppuelämänsä. Kaksoset, kolmoset ja neloset on vaan eri juttu kuin sisarukset.
Mikä pakko siitä olisi kertoa? Ei kai muutenkaan keskeytyksistä yleensä sisaruksille kerrota, varsinkaan tyyliin "me tapettiin sinun terve sisaruksesi, kun ei enää haluttu lisää lapsia, lapsiluku täyttyi kun sinä synnyit". Kyllä sellainenkin varmasti lasta mietityttäisi, varsinkin jos olisi pikkusisarusta toivonut.

Toisekseen en minä usko, että monikaan lapsi tuosta saisi sellaisia traumoja, että olisi ennemmin itse kuollut kuin se eloonjäänyt. Varsinkin jos perusteet on olleet lääketieteelliset, ei mukavuudenhalusta johtuvat. Joka tapauksessa monikkoraskauksissa usein osa alkioista kuolee raskauden alkuvaiheessa tai sitten synnytyksen jälkeen, kun syntynyt niin ennenaikaisina ja kehittymättöminä (siis etenkin tällaisissa nelosraskauksissa, kolmosilla jo kohtuuhyvät mahdollisuudet selviytyä).

Valintaa ei lääkärikään tekisi mitenkään arpomalla tai fiilispohjalta, vaan ensisijaisesti keskeytettäisiin heikommilta vaikuttavat alkiot ja jos kaikki olisi tasavahvoja, ne joihin helpoiten ylletään muita vaarantamatta.

Onko teistä muuten sitten sekin väärin, että alkionsiirrossa valitaan siirrettäviksi vahvimmat ja vain yksi kerrallaan? Kaikki ei saa välttämättä elinmahdollisuutta koskaan, vaan osa päätyy roskiin. Alkiot ovat samaa erää, samaan aikaan hedelmöitettyjä joten tavallaan ihan sama juttu kuin vaikka kolmoset tai neloset.
 
vierailija
--
Onko teistä muuten sitten sekin väärin, että alkionsiirrossa valitaan siirrettäviksi vahvimmat ja vain yksi kerrallaan? Kaikki ei saa välttämättä elinmahdollisuutta koskaan, vaan osa päätyy roskiin. Alkiot ovat samaa erää, samaan aikaan hedelmöitettyjä joten tavallaan ihan sama juttu kuin vaikka kolmoset tai neloset.
On. Tästä syystä en halua "hoitaa" tahatonta lapsettomuuttani koeputkihedelmöityksellä.
 

Yhteistyössä