Tekisitkö "Angelina Joliet" jos olisi mahdollisuus?

  • Viestiketjun aloittaja "tintta"
  • Ensimmäinen viesti
"tintta"
Eli jos suvussasi olisi paljon rintasyöpää, voisitko kuvitella poistavasi rintasi ja ottavasi jotain (esim. silikonit) tilalle?

Mulla tilanne se, että molemmilta puolilta sukuani lähes kaikki naiset ovat sairastaneet rintasyövän. Molemmat isoäitini, 5 tätiä, äitini ja siskoni. Minulla seurataan tiivisti rintojen muutoksia ultralla ja magneetilla.

Perjantaina oli tapaaminen kirurgin kanssa ja väläytti ideaa josko haluaisin testata, että kannanko syöpägeeniä. Jos tuota geeniä kantaa olisi kuulemma mahdollista tehdä rintojen poisto ja uusien laitto julkisella. Nyt on sitten ristiriitaiset tunteet. Ensinnäkin, mitä jos leikkauksen jälki onkin surkeaa? Itse geenin testauksestakin on ristiriitaiset tunteet.
Onneksi näitä asioita ei kuitenkaan tarvitse tämän vuoden puolella päättää.
 
hmmmm
Mulla on kyllä hyvin vahvana käsitys että Suomessa ei tehdä terveen rinnan poistoja varmuuden vuoksi edes yksityisellä, saati julkisella... Mutta siis ei leikkauksen jälkea kannata pelätä, hyvin ne työnsä osaavat täällä kotimaassa.
 
"asdf"
Itsellä on aivan sama tilanne tällä hetkellä. Olen menossa perinnöllisyyslääkärin vastaanotolle kysymään neuvoa tässä asiassa. Isäni suvussa on todella paljon rinta- ja eturauhassyöpää, isällä itselläänoli 60-vuotiaana eturauhassyöpä ja tällä hetkellä tätini on tällä hetkellä kuolemansairas, koska rintasyöpä uusi.

Itse en epäiröisi hetkeäkään, vaan laitattaisin silikonit ASAP, jos multa löytyisi esim BRCA1- tai BRCA2-geeni. Käyn joka vuosi mammografiassa, ja toistaiseksi mitään ei onneksi ole löytynyt.

Leikkauksen onnistumisesta mietin, että ko. toimenpiteitä tehdään nykyään todella paljon. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että leikkauksen tekee kokenut plastiikkakirurgi, joka on tehnyt ko. leikkauksia aiemmminkin. Tosin voisin kuvitella, että näin onkin yleensä.
 
"vieras"
Ehdottomasti testauttaisin geenin ja poistaisin rinnat jos geeniä kantaisin. Minullakin äidin puolelta vahva alttius rintasyöpään ja aika nuorena vielä alkanut sukulaisilla. Minulle on tarjolla vaan vuosittainen seuranta, ei muuta.
 
"asdf"
Mulla on kyllä hyvin vahvana käsitys että Suomessa ei tehdä terveen rinnan poistoja varmuuden vuoksi edes yksityisellä, saati julkisella... Mutta siis ei leikkauksen jälkea kannata pelätä, hyvin ne työnsä osaavat täällä kotimaassa.
Luin netistä, että BRCA1- ja BRCA2-geenivirheen kantajan riski sairastua rintasyöpään on 50-80%, munasarjasyöpään 15-25% ja eturauhassyöpään 15%. Tuo riski sairastua rintasyöpään on niin iso, että outoa olisi että julkinen sektori ei näitä kustantaisi.
 
"Tintta"
[QUOTE="asdf";28986096]Itsellä on aivan sama tilanne tällä hetkellä. Olen menossa perinnöllisyyslääkärin vastaanotolle kysymään neuvoa tässä asiassa. Isäni suvussa on todella paljon rinta- ja eturauhassyöpää, isällä itselläänoli 60-vuotiaana eturauhassyöpä ja tällä hetkellä tätini on tällä hetkellä kuolemansairas, koska rintasyöpä uusi.

Itse en epäiröisi hetkeäkään, vaan laitattaisin silikonit ASAP, jos multa löytyisi esim BRCA1- tai BRCA2-geeni. Käyn joka vuosi mammografiassa, ja toistaiseksi mitään ei onneksi ole löytynyt.

Leikkauksen onnistumisesta mietin, että ko. toimenpiteitä tehdään nykyään todella paljon. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että leikkauksen tekee kokenut plastiikkakirurgi, joka on tehnyt ko. leikkauksia aiemmminkin. Tosin voisin kuvitella, että näin onkin yleensä.[/QUOTE]

Tsemppiä kohtalotoverille. Kiitos myös muille vastanneille. Eihän päätöksiä tehdä kaksplussan vastauksien perusteella, mutta helpottavaa kuitenkin tietää mitä muut tekisivät vastaavassa tilanteessa.

Mun tilanne on tähän saakka ollut se, että ultratessa on löytynyt onneksi vain kystia, jotka ollaan punktoitu. 2-vuotta sitten löydettiin "möykky" joka ei ollutkaan kysta. Useiden tutkimusten ja koepalojen jälkeen selvisi se olevan vaaraton muutos, jota kuitenkin seurataan ½-vuoden välein ultraten ja magneetilla. Olisihan se toisaalta niin, että tuon operaation jälkeen vuosikymmenen vaivannut mörkö poistuisi edes jossain osin. Ei se tietenkään poista sitä faktaa, etteikö syöpä voisi johonkin muualle ilmaantua, mutta yksi murhe vähemmän.
 
"asdf"
[QUOTE="Tintta";28986207]Tsemppiä kohtalotoverille. Kiitos myös muille vastanneille. Eihän päätöksiä tehdä kaksplussan vastauksien perusteella, mutta helpottavaa kuitenkin tietää mitä muut tekisivät vastaavassa tilanteessa.

Mun tilanne on tähän saakka ollut se, että ultratessa on löytynyt onneksi vain kystia, jotka ollaan punktoitu. 2-vuotta sitten löydettiin "möykky" joka ei ollutkaan kysta. Useiden tutkimusten ja koepalojen jälkeen selvisi se olevan vaaraton muutos, jota kuitenkin seurataan ½-vuoden välein ultraten ja magneetilla. Olisihan se toisaalta niin, että tuon operaation jälkeen vuosikymmenen vaivannut mörkö poistuisi edes jossain osin. Ei se tietenkään poista sitä faktaa, etteikö syöpä voisi johonkin muualle ilmaantua, mutta yksi murhe vähemmän.[/QUOTE]

Kiitos! :) Katsoin ehkä vuosi sitten ohjelman, jossa haastateltiin naisia, jotka olivat poistatteneet rintansa tuon geenin takia. He ainakin olivat ihan tyytyväisiä uusiin rintoihinsa. Ja se on totta, että sittenpä olisi ainakin yksi huolenaihe vähemmän.

Jäisihän silti vielä tuo15-25 % riski sairastua munasarjasyöpään, mutta ehkä siitä selvittäisiin käymällä vähintään kerran vuodessa gynekologilla tutkimuksissa. Kun kävin pari viikkoa sitten lääkärillä, hän sanoi että jos saa rintasyövän alle 50-v., se on todennäköisesti nopeammin etenevä verrattuna siihen jos sairastuu myöhemmin. Siksi kannattaa alle 5-kymppisenä käydä vähintään vuosittain mammografiassa ja ehkä rintojen ultrassa, jotta muutokset saadaan ajoissa kiinni. Muistaakseni yli 50-v riittää mammografia joka toinen vuosi.
 
"Tintta"
[QUOTE="asdf";28986234]Kiitos! :) Katsoin ehkä vuosi sitten ohjelman, jossa haastateltiin naisia, jotka olivat poistatteneet rintansa tuon geenin takia. He ainakin olivat ihan tyytyväisiä uusiin rintoihinsa. Ja se on totta, että sittenpä olisi ainakin yksi huolenaihe vähemmän.

Jäisihän silti vielä tuo15-25 % riski sairastua munasarjasyöpään, mutta ehkä siitä selvittäisiin käymällä vähintään kerran vuodessa gynekologilla tutkimuksissa. Kun kävin pari viikkoa sitten lääkärillä, hän sanoi että jos saa rintasyövän alle 50-v., se on todennäköisesti nopeammin etenevä verrattuna siihen jos sairastuu myöhemmin. Siksi kannattaa alle 5-kymppisenä käydä vähintään vuosittain mammografiassa ja ehkä rintojen ultrassa, jotta muutokset saadaan ajoissa kiinni. Muistaakseni yli 50-v riittää mammografia joka toinen vuosi.[/QUOTE]

50 vuotta täytettyään naiset saavatkin ilmaisen mammografian joka toinen vuosi. Olen yksityisellä töissä ja meillä järjestetään mammogra¨fiaseulonnat. Sitä ihmettelen kun vällillä tulee kutsun saaneilta naisilta soittoja, että onko pakko tulla. :O Ehkä pelkäävätkin ja jotkut saattavat pitää turhanakin.

Varmastikin jotain perää voisi olla tuossa syövän agressiivisuudessa ikään nähden. Ainakin meidän perheessä. Äiti sairasti syövän 54- vuotiaana ja osittainen rinnanpoisto tuolloin riitti. Siskoni oli 34-vuotias kun sairastui ja tuolloin oli jo levinnyt kainalon imusolmukkeeseen ja luustoon selkärangassa. :(
Molemmista kuitenkin on jo aikaa ja kumpikin elää terveinä tällä hetkellä. :heart:
 
kolmen kohta teinin äiti
Tekisin, jos saisin uudet rinnat tilalle, en mitään silikoneja kyllä huolisi tosiaan, vaan oikeat rinnat vaikka tuosta mahamakkarasta tai sitten selkämakkarasta tehtynä. Kamalan stressavaa ois kulkea kontrolleissa vuodesta toiseen ja odottaa, koska se tauti puhkeaa... :(
 
"Tintta"
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen kohta teinin äiti;28986268:
Tekisin, jos saisin uudet rinnat tilalle, en mitään silikoneja kyllä huolisi tosiaan, vaan oikeat rinnat vaikka tuosta mahamakkarasta tai sitten selkämakkarasta tehtynä. Kamalan stressavaa ois kulkea kontrolleissa vuodesta toiseen ja odottaa, koska se tauti puhkeaa... :(
Sen stressinkin kanssa oppii elämään. Siis onhan se mörkö takaraivossa joka välillä nostaa päätään. Toistaiseksi on ainakin melkein kaikki muumit laaksossa. :D
 
"asdf"
[QUOTE="Tintta";28986247]50 vuotta täytettyään naiset saavatkin ilmaisen mammografian joka toinen vuosi. Olen yksityisellä töissä ja meillä järjestetään mammogra¨fiaseulonnat. Sitä ihmettelen kun vällillä tulee kutsun saaneilta naisilta soittoja, että onko pakko tulla. :O Ehkä pelkäävätkin ja jotkut saattavat pitää turhanakin.

Varmastikin jotain perää voisi olla tuossa syövän agressiivisuudessa ikään nähden. Ainakin meidän perheessä. Äiti sairasti syövän 54- vuotiaana ja osittainen rinnanpoisto tuolloin riitti. Siskoni oli 34-vuotias kun sairastui ja tuolloin oli jo levinnyt kainalon imusolmukkeeseen ja luustoon selkärangassa. :(
Molemmista kuitenkin on jo aikaa ja kumpikin elää terveinä tällä hetkellä. :heart:[/QUOTE]

Itsekin vähän ihmettelen, että joku jättää menemättä mammografiaan, rintasyöpään sairastuu kuitenkin loppujen lopuksi aika moni nainen (olikohan jotain 10 %).

Todella hienoa, että äitisi ja siskosi ovat parantuneet syövästä!!
 
Olen asiaa joskus ajatellut mutta en ole yhtään sen tarkemmin tutkinut että mitä Suomessa tehdään ja missä, mutta olen 100% valmis poistattamaan kummankin rintani jos sellainen tilanne eteen tulee.

Ja silikonit irtonaisina liiveihin.

Hittojako minä enää näillä onnettomilla rutuilla teen, eikä mun itsetuntoni ole niissä muutenkaan ollut kiinni. Enkä ajattele asiaa siten, että miehen vuoksi mulla tarttis olla tissit, saati muittenkaan ihmisten vuoksi.
 

Yhteistyössä