Tekninen alusasu lapsella

  • Viestiketjun aloittaja äidzkä
  • Ensimmäinen viesti
äidzkä
Miten tota "kuuluu" käyttää? Saatiin lahjaksi reilu 1v:lle tuollainen missä mukana jotain hopeetakin. Millon sitä kuuluu käyttää? Voiko laittaa päälle (helposti hikoavalle) ihan parin asteen pakkasellakin, vai tosi kylmällä vasta? Suoraan iholle, eli ekaksi vaatekerrokseksi? Laitetaanko sen päälle villaa, fleeceä, vai ihan normaalit sisävaatteet? Vai tarviiko toppahaalarin ja ton asun väliin mitään?
Mä en oo tollasia koskaan käyttänyt, auttakaa mua!
 
"vieras"
Omaa käyttökokemusta ei ole,mutta eikös noiden idea ole että imee ihosta tulevan kosteuden (=hiki) ja siirtää sen seuraavaan kerrokseen -> iho pysyy kuivana eikä tule vilu. Pikkupakkasella varmaan ton päälle villa/fleece ja ehkä välikausipuku riittää,ainaki jos on oikeesti kunnolla tuulta ja vettäpitävä,hengittävä. Kunnon pakkasella sitten toppaa päälle. Nythän on just ollu kaikissa vauvalehdissä tota pukeutumisjuttua..
 
"mä"
Molemmila pojilla 4v ja 6v on ulkoillessa ja varsinkin laskettelumäessä ja pulkkamäessä tekniset alusvaatteet.
Niiden idea on se että jos lapsi hikoaa liikkuessaan niin hiki ei jää ihon pintaan vaan alusasu "siirtää" hien seuraavaan vaatekerrokseen, kerrospukeutumista.
Liikkuvalle lapselle ehdoton mutta esim. vaunuissa istuvalle ei ole mitään hyötyä.
 
aloittaja
Ok, hyvä tiettä :) Tuo meidän on reilu 1v taapero, joka ei kyllä hetkeäkään ole paikallaan.
Laitanko tuon teknisen päälle ihan muutaman asteen pakkasellakin villahaalarin, vai normaalit sisävaatteet? Vai pelkkä tekninen ja toppahaalari? Eli miten sen kanssa pitää pukea; olla kuin sitä ei olisikaan, eli pukea normaalisti, mitä ilman tuota teknistäkin pukisi, vai ajatella se esim. villahaalarina ja jättää yksi kerros välistä pois?
 
Hei,
teknisen alusasun päälle puetaan normaalit sisävaatteet eli "ollaan kuin sitä ei olisikaan". Jos tarvitaan lisälämpöä, puetaan sisävaatteiden päälle sitten villahaalaria tms.

Tekninen alusasu ei itsessään lämmitä juuri lainkaan, mutta on olennainen osa kerrospukeutumista eli siirtää kosteuden pois iholta. Puuvillaiset alusvaatteet ja sukkikset jäävät märän ja kylmän tuntuisiksi, jos lapsi hikoilee.
 
ainakin mulla näin
Teknisiä alusasuja on erilaisia ja esim. itseltä löytyy kolmea eri lämpöluokkaa (niinkuin aikuisten asut ainakin urheilukaupassa yleensä luokitellaan9 eli alusasu jota käytän tuulipuvun alla pluskeleissä eli keväästä syksyyn ja rankassa hikiurheilussa myös kylmemmällä kelillä, sitten puolilämmin asu joka käy joko kovan pakkasen kunnon hikiurheiluun tai sitten nollakelin oleskeluun. ja sit kolmantena tekninen lämpökerrasto joka oikeasti tuottaa hankaussählöä niin runsaasti että sillä pärjää vaikka kuinka kylmässä ilman villakerrostakin. teknisen alusasun yksi tehtävä on siirtää kosteus pois iholta, mutta vain yksi. tekninen alusasu on yhtä huono kuin joku halpa perusvaate jos se on käyttötarkoitukseensa väärä. esim. tuolla minun lämpimän kelin alusasulla ei oikeasti tee 15 asteen pakkasessa yhtään mitään jos esim seisoskelee leikkipuistossa, ei lämmitä siis, ainoastaan siirtää sitä kosteutta.
 

Yhteistyössä