Terveydenhoitajaksi hakevia, hakeneita tai jo kouluttautuneita?

Hain tässä juuri terveydenhoitotyön sv:tä neljään eri ammattikorkeakouluun ja juttuhan on nyt niin, että minä myös haluan päästä sisälle!

Kaipailisin tässä nyt kaikenlaisia vinkkejä ja kokemuksia heiltä, jotka ovat jo th:n pääsykokeissa olleet. Mitä erilaisia juttuja pääsykokeissa oli? Mitä kysyttiin? Minne hait ja pääsitkö sisään? Jne.

Sitten olisi kiva myös tutustua sellaisiin ihmisiin, jotka ovat nyt kuukauden kuluttua menossa pääsykokeisiin. Voitaisiin yhdessä stressata ja skarpata toisiamme! :D

Karma kiittää!
 
  • Tykkää
Reactions: Arwen Undomiel
Pääsykokeista on jo pari vuotta, mutta yritän muistella... Siellä oli kirjallinen osuus, ryhmäkeskustelu ja psykologin haastattelu. Kirjallisessa osiossa oli matikkaa, äidinkieltä ja psykologisia tehtäviä. Haastattelussa kysyttiin miksi haluan tälle alalle ja sitten sellainen absurdi kysymys että mitä kuvittelen että on pahinta mitä terkkarin työssä tulee vastaa ja miten siitä selviäisin. Ryhmäkeskustelussa muistaakseni keskusteltiin siitä, miten hakujärjestelmää voisi parantaa.

Eipä minulla siis mitään ihmeellisiä vinkkejä ole, ei kokeisiin oikein voi valmistautua. Ryhmäkeskustelussa pitää kuunnella muita, esittää rakentavia mielipiteitä ja kysyä muidenkin mielipiteitä.

Niin ja HAMKiin hain ja sisälle pääsin :)
 
Kiitos vastauksestasi, Jellonainen :)

Mua pelottaa eniten se, että mitä ns vaikeita kysymyksiä ne heittää yksilöhaastattelussa! Just joku kehitys-juttu tms :O Mulla varmaan jää vaan suu auki!
 
Täällä valmis th/sh
muistan valintakokeet, psykologin haastattelu, opettajan haastattelu jne. Sitten oli piirustustehtäviä, piti piirtää mm. polkupyörä, jolla pääsee eteenpäin.. on muuten vaikea ;)

Tällä hetkellä teen sairaanhoitajan töitä, todella kiva ammatti on! Th-opinnoissa keskitytään paljon vuorovaikutukseen ja se ehkä onkin vahvuuteni sairaanhoitajana. Töissä olen nyt ollut kohta 2 vuotta, aion opiskella vielä lisääkin. Neuvolatyötä en ole tehnyt vielä vaikka tarjolla olisi ollut... sekin päivä vielä tulee, että sitä täytyy "kokeilla".
 
.......
Minä hain Kajaaniin ja pääsinkin. Siellä oli sen verran simppelit kokeet, että eka oli matematiikan koe (joka ei kuulemma sit edes vaikuttanut kauheasti kokonaispistemäärään), ryhmäkeskustelu ja opettajan haastattelu.

Ei edes minkäänlaisia psykologin haastatteluja, mikä on hitusen pelottavaa.
 
....
Minusta se on pelottavaa, että vaikka psykologi haastattelee, mukaan pääsee ihmisiä, joilla on vakava masennus ja esimerkiski pitkiä osastohoitoja psyk puolella... kokemusta nimittäin tästä on. Onneksi ihminen itse ymmärsi keskeyttää opinnot :(
Eipähän psykologitkaan mitään yli-ihmisiä ole ja varmasti tuollaisia pääsee, jos osaa taitavasti puhua ja esiintyä edukseen (oletan siis, ettei psykologit tienneet masennuksesta ja osastojaksoista). Se on kuitenkin melko lyhyt se haastatteluaika. Uskon kuitenkin, että joitakin tapauksia, joille ammatti ei sovi karsiutuisi pois psykologin haastattelun avulla. Mun mielestä se olis välttämätön tuollaisille aloille pyrkiville.
 
"vieras"
Kuten täällä aikaisemmin mainittiinkin, niin monet nykyiset terveydenhoitajat ovat ennen kouluttautuneet sairaanhoitajaksi ja siitä sitten jatkaneet terveydenhoitajaksi. Nykyään taitaa olla vähän helpompi homma saada terveydenhoitaja nimike kuin ennen. -.-
 
tth
Oli sen verran traumaattinen kokemus nuo valintakokeet, etten muista mitään muuta kun psykologin erittäin häiritsevät rintakarvat, mitkä rehottivat paidankauluksesta :D

Mutta sisään olen päässyt ja jo valmistunutkin ja lisäkouluttautunut työterveyshoitajaksi.

Sanoisin, että olet vain reipas oma itsesi niin hyvin menee!
 
"vieras"
Paljonko on palkka?
Ärsyttävää, kun terveydenhuolto ja sairaanhoito aloilla on niin surkeat palkat!
Itse haluaisin sille alalle ja varmaan menenkin, mutta palkat ärsyttää.
 
[QUOTE="vieras";24783899]Paljonko on palkka?
Ärsyttävää, kun terveydenhuolto ja sairaanhoito aloilla on niin surkeat palkat!
Itse haluaisin sille alalle ja varmaan menenkin, mutta palkat ärsyttää.[/QUOTE]

"Terveydenhoitajan kokonaisansio Kunnallistyönantajien palkkataulukon mukaan on noin 2 1446 euroa kuukaudessa." Lähde: Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitaja

Joo muakin ärsyttää, mutta minkäs teet kun kutsumus on noille terveysaloille :S
 
........
[QUOTE="vieras";24783845]Kuten täällä aikaisemmin mainittiinkin, niin monet nykyiset terveydenhoitajat ovat ennen kouluttautuneet sairaanhoitajaksi ja siitä sitten jatkaneet terveydenhoitajaksi. Nykyään taitaa olla vähän helpompi homma saada terveydenhoitaja nimike kuin ennen. -.-[/QUOTE]

Mä en ole nyt varma mitä tarkoitit tällä, mutta ainahan se menee niin, että ensin opiskellaan sairaanhoitajaksi ja sitten erikoistutaan terveydenhoitajaksi. Sh-opinnot kestävät 3,5 vuotta ja Th-opinnot yhteensä 4 vuotta. Th:ksi opiskellessa ekat 3,5 vuotta opiskellaan sh:ksi ja sit puoli vuotta erikoistutaan th:ksi.
 
lukiossa
"Terveydenhoitajan kokonaisansio Kunnallistyönantajien palkkataulukon mukaan on noin 2 1446 euroa kuukaudessa." Lähde: Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitaja

Joo muakin ärsyttää, mutta minkäs teet kun kutsumus on noille terveysaloille :S
Niinpä. Mä oon pohtinut muitakin vaihtoehtoja, mutta löydän niistä aina sellaisia huonoja puolia, joita en arvele haluavani päivittäiseen työhön, mitä tulen tekemään. No toivoa sopii, että löydän miehen, joka tekee työtä eikä pyri olemaan siivellä eläjä. Kyllähän tolla summalla tulee toimeen, mutta jos sä opiskelet kauan aikaa ja tiedät asiastasi paljon ja jaat sitä tietoa yksittäisille henkilöillekin, niin kyllä mun mielestä sitä työtä pitäisi arvostaa kuten arvostetaan opettajienkin työtä. Mutta niinhän se on, että se mitä tehdään vähin palkoin ei opita arvostamaan vasta sitten, kun sitä ei ole lainkaan tarjolla. Terveydenhuolto ja etenkin sairaanhoito on kuitenkin elintärkeää.
 

Yhteistyössä