tiedätkö paljonko puolisollasi on rahaa tilillä?

  • Viestiketjun aloittaja jgff
  • Ensimmäinen viesti
endis
joka vaatii luottamusta ja yhteen hiileen puhaltamista. Mikäli ei ole luottamusta, ei kannata harkita yhteistä tiliä. Mikäli on luottamusta, ja on yhteinen tili, riittää, että toinen stressaa raha-asioilla ja toinen keskittyy vaikka lasten hoitamiseen. Ei se sen ihmeempää ole.
 
joooho
Meillä on yhteinen tili. Molemmat työttömänä ja tosi tiukkaa on. Kaikki mikä tulee, myös menee laskuihin ja muihin pakollisiin juttuihin. Eikä katota, kenen työttömyysraha on kyseessä, jos pitää vuokra maksaa. :D
 
"sipsi"
joka vaatii luottamusta ja yhteen hiileen puhaltamista. Mikäli ei ole luottamusta, ei kannata harkita yhteistä tiliä. Mikäli on luottamusta, ja on yhteinen tili, riittää, että toinen stressaa raha-asioilla ja toinen keskittyy vaikka lasten hoitamiseen. Ei se sen ihmeempää ole.
No minä en luottamuksen osoituksena yhteistä tiliä, jonne molempien palkat menevät, pidä kyllä ollenkaan. Meillä luottamus rakentuu aivan muiden asioiden varaan tässä elämässä.
 
"Hih"
Mies sensijaan ei yleensä tiedä. Siirrän kaupparahaa miehen tililtä omalleni ja välillä vähän extraa. Koskaan ei ole huomannut mitään ihmeellistä. Välillä maksan melkein kaikki laskut miehen tililtä jolloin omaa rahaa jää enemmin itselleni. Äijää ei raha asiat kiinnosta, kunhan maksut ei pomppaa kassalla yms.
 
Mä en ikinä pysty käsittämään tuota et jos ollaan yhtä pataa ja yhtä perhettä niin tilien sldo pidetää omana tietona ja ylipäätään rahat omina :O mun mielestä niin tehdään kämppiksen kans muttei kyllä puolison.
Meillä taas ei ole mitään tarvetta pitää kaikkea yhteisenä ja missään nimessä en suostuisi siihen, että jompikumpi hoitaa kaikki raha- ja vakuutusasiat. Oma mummoni oli melko pulassa kun ukki oli hoitanut ihan kaiken ja kun ukki kuoli, mummo oli ihan kädetön. Ei osannut maksaa laskuja, ei tiennyt vakuutuksista eikä edes omista tileistään mitään. Kaupassa just osasi maksaa muttei tiennyt miten pankkikortilla nostetaan rahaa
 
"sipsi"
Oikeastaan enemmän pidän luottamuksen osoituksena sitä, että molemmilla voi olla omat tilit :)

Ja minä opetin oman tytön maksamaan laskuja jo yläkouluikäisenä, itse en todellakaan haluaisi olla ainoa laskunmaksaja - tai että puoliso maksaisi kaikki laskumme.
 
"Helekkarin Heittomerkki"
Mä en ikinä pysty käsittämään tuota et jos ollaan yhtä pataa ja yhtä perhettä niin tilien sldo pidetää omana tietona ja ylipäätään rahat omina :O mun mielestä niin tehdään kämppiksen kans muttei kyllä puolison.
Ei kaikkea tarvitsekaan käsittää. Tosilla toimii toinen systeemi ja toisilla toinen. Itse en käsitä sellaista aikuista ihmistä, joka ei itse hoida pankkiasioitaan (tämän palstan perusteella sellaisia miehiä on aika paljon).
 
joka vaatii luottamusta ja yhteen hiileen puhaltamista. Mikäli ei ole luottamusta, ei kannata harkita yhteistä tiliä. Mikäli on luottamusta, ja on yhteinen tili, riittää, että toinen stressaa raha-asioilla ja toinen keskittyy vaikka lasten hoitamiseen. Ei se sen ihmeempää ole.
Eikö se toinen sitten hoida lainkaan lapsia vaan pelkkiä raha-asioita?
 
"piip"
Tiedän, koska mä hoidan laskut ja muutenkin raha-asiat. Ja ihan miehen toiveesta, koska hänellä on haastavampaa hallita taloutta ja herkemmin ostelisi kaikenlaista "turhaa" palkkapäivänä kun mä sitten taas maksan ensin laskut ja sitten lasken mitä on humputteluun käytettävissä ja minkä verran laitetaan säästöön/jätetään ruokaostoksiin, bensaan jne. Kuukausitulot siis hieman vaihtelevat, joten siksi pitää vähän seurailla tilannetta.
 
"huh"
Kai sä ymmärrät, että tuo on ihan puhtaasti varastamista? En ikimaailmassa kehtaisi toimia noin. Entä jos jonain päivänä miestäsi alkaakin kiinnostaa nuo raha asiat?
 
"puh"
Mä toimin ihan samalla lailla kuin "hih", tosin kerron hänelle isommista siirroista ja laskuista. Kun on ollut yhdessä 18-vuotiaasta, niin ei ollut omaisuutta ennen yhteistä elämää. Ja yhteisiä lapsia tässä elätetään. Silloin kun arvot ja mieliteot menevät hyvin yhteen, yhteisten rahojen käyttäminen on helppoa.
 
Mamma -88
Tiedän kyllä vaikka heti, ku vaan avaan oman nettipankin. Kaks yhteistä tiliä: toinen kaikkia tuloja ja toinen menoja varten. Molemmilla tasavertainen käyttöoikeus. :)
 

Yhteistyössä