Tietääkö kukaan vihkiryijyistä?

Tänään vihdoin sain avatuks yhen käärön mun isän jäämistöstä ja siellä oli mun fammun vihkiryijy. Mua jäi hämäämään siinä olevat vuosiluvut, 1759-1929. Ilmeisesti tuo vika vuosiluku on mun fammun vihkimisvuosi, mutta mikä tuo eka sitte voisi olla? Onko vihkiryijy voinut kiertää sukupolvelta toiselle ja tuo eka ois sitte ekan sen päällä vihityn parin vihkivuosi? Vai onko jollain tietoa, mitä tuollaiseen on tapana kirjailla?
 
"minävain"
Minullekin tuli mieleen ensimmäisenä, että on kiertänyt sukupolvelta toiselle ja tuo ensimmäinen vuosiluku tarkottaisi ekaa vuotta kun on ollut käytössä / sitten ryijy on tehty sinä vuonna.. Ylensähän noihin ryijyihin kirjaillaan nimenomaan vihkimispäivä.
 
Vanhoja ryijyjä ihailtiin ja niitä alettiin kutoa uudelleen. Pyrittiin historialliseen tarkkuuteen kopioimalla malli- ja työpiirroksia sekä luomalla lankakarttoja Sireliuksen kirjan värikuvien perusteella. Näihin kopioryijyihin uusintoihin tai toisintoihin - solmittiin tai ommeltiin usein kaksi vuosilukua: sekä alkuperäisen vanhan ryijyn vuosiluku että kopioryijyn valmistamisvuosi.

Suomen k
 
Viimeksi muokattu:
Vanhoja ryijyjä ihailtiin ja niitä alettiin kutoa uudelleen. Pyrittiin historialliseen tarkkuuteen kopioimalla malli- ja työpiirroksia sekä luomalla lankakarttoja Sireliuksen kirjan värikuvien perusteella. Näihin kopioryijyihin uusintoihin tai toisintoihin - solmittiin tai ommeltiin usein kaksi vuosilukua: sekä alkuperäisen vanhan ryijyn vuosiluku että kopioryijyn valmistamisvuosi.

Suomen k

Mä googlasin vähän noista ryijyistä, ja tosiaan tuon ryijyn värit ja kuviot täsmää 1700-luvulla tehtyihin ryijyihin. Nyt pitäis jostain selvittää, että onko tuo kopio vai onko oikeasti noin vanha....vuosiluku oli muuten 1756 eikä 1759 =)
 
Kotiliesi -lehdessä oli vastikään, no tämän vuoden puolella kuitenkin, juttu pariskunnasta, jolla oli vihkiryijy. Jutun yhteydessä saattoi olla jotain linkkejä tms. tietoa aiheesta. Ei tää hirveesti varmaan auttanu, mutta saisitkohan mistään ko. lehden käsiisi?
 

Yhteistyössä