Tiskiallas!

Nyt on kovasti muotia laittaa vain yksi allas. Mutta miten käytännössä, onko siinä järkeä? Tiskikone olis joo. Mutta nytki on tilanne, että meillä oli tiskikone pyörimässä ja ruokaa piti laittaa, tuli erilaista kippoa yks allas täyteen. Toisessa altaassa oli valumassa perunakuoret, jotka piti vielä sitten ottaa pois, kun perunoiden keitinvesi piti saada sinne kaadettua.

Ja toinen asia, tiskiallas vai tiskipöytä. Mä ite oon aika tyytyväinen kun meillä on nyt tiskipöytä, kestää laittaa vaikka pellin siihen suoraan tai nostaa kuuman kattilan. Helppo siivota, kun siinä tekee mitä tahansa nyt tekee.

Mikäs ratkasu sinulla on ja oletko tyytyväinen?

Meillä siis suunnitteilla talon rakennus ja sitä varten pohdiskelen näitä juttuja...
 
tiskiallas kahella isolla altaalla ja sit viel pieni allas erillisellä hanalla. En oo itte näitä kyl rakennuttanu,mut edellisessä asunnossa oli yks allas ilman tiskipöytää ja sanon kyl et ehdottomasti kaks allasta tiskipöydällä,ainakin mulle =)
 
Minä olen ehdottomasti kahden kunnollisen kokoisen altaan kannattaja. Edellisessä asunnossa ( yksiö ) oli kaksi allasta "peräkkäin", eli siis edessä isompi allas ja sen takana pienempi allas, ja jo se oli hankala yhdistelmä. Keittiö oli alkuperäinen, talo rakennettu muistaakseni -72.

Nykyisessä rivarissa on kaksi isoa allasta ja kunnon tiskipöytä, enkä vaihtaisi pois.
 
Meillä on yksi iso allas ja sen takana pienenpieni kaatoallas, eli Stala Combo XL. Kun on vähän tasoja muutenkin, en halua tuhlata niitä useampaan altaaseen. Tuossa isossa altaassa on kuitenkin paljon helpompi pestä uunipeltejä ym.

Altaan mukana tuli kaksi altaan päälle sopivaa kulhoa, joista toinen on sellainen valutusastia. Sinne kuorin aina perunankuoret, ja ne onkin paljon helpompi kipata sieltä biojäteastiaan kuin kauhoa kuoria altaan pohjalta.

Tällä hetkellä meillä on (edelleen) tiskikone rikki, ja nyt tietysti olisi kaksi allasta ihan kiva juttu. Mutta vadin kanssa tästäkin selvitään.
 
v
Samaa onlen ihmetellyt. Onneksi tähän asti on joka paikassa ollut kaksi allasta. Toinen ikävä uutuus on mielestäni liian erikoiset kylpyhuoneen altaat. Olen miettinyt, että miten ne saa pidettyä helposti puhtaana. Käytännöllisyys on tärkeämpää kuin ulkonäkö.
 
juu
Meillä on vain yksi allas, enkä koe että tarvittaisiin toista. Koneeseen menevät astiat säilytän huuhdeltuna tason päällä siistissä pinossa ja perunan kuoretkin lappaan roskiin heti kun olen kuorinut ne.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Meillä on vain yksi allas, enkä koe että tarvittaisiin toista. Koneeseen menevät astiat säilytän huuhdeltuna tason päällä siistissä pinossa ja perunan kuoretkin lappaan roskiin heti kun olen kuorinut ne.
Kuulostaa ihailtavan järjestelmälliseltä. Tekeekö teillä muut kuin sinä keittiöhommia? Luulisin, että pystyisin itse samaan, mutta kun perheen muutkin jäsenet touhuavat keittiössä, niin voisi järjestys mennä sekaisin.

 
Ärsypilämi
Yksi iso allas + pikkuallas (mihin voi kuoria vaikka ne perunankuoret).
isossa altaassa sopii pesemään kaiken tarpeellisen ja pikkuallas on vain varalla tai ns. Vihannesallas. Laskutasosta tykkään minäkin.

Niin ja meillä on vielä tuossa laskutason päällä sellainen lasi, jonka voi vetää altaiden päälle, esim jos tulee vieraita ja sulla on tiskiä altaassa niin saa nopeasti siistin tiskipöydän.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Meillä on vain yksi allas, enkä koe että tarvittaisiin toista. Koneeseen menevät astiat säilytän huuhdeltuna tason päällä siistissä pinossa ja perunan kuoretkin lappaan roskiin heti kun olen kuorinut ne.
Kuulostaa ihailtavan järjestelmälliseltä. Tekeekö teillä muut kuin sinä keittiöhommia? Luulisin, että pystyisin itse samaan, mutta kun perheen muutkin jäsenet touhuavat keittiössä, niin voisi järjestys mennä sekaisin.
Muutkin tekee ja saahan noiden jälkiä joskus siivoilla, useimmiten kuitenkin pyydän sottapytyn takaisin keittiöön laittamaan omat astiansa paikoilleen. Siitä ne pikkuhiljaa oppivat :) Aina ei ole siistäkään, mutta yksi allas riittää kuitenkin.
 
-
Meillä on yksi tosi iso allas, sellainen melkein 80cm leveä (menee siis 80cm leveän laatikoston päälle). Tyyliltään se on moderni, sellainen teräväkulmainen. Noin isoon altaaseen mahtuu kyllä niitä likaisia astioita ja sitten jää vielä tilaa kaataa keitinvedet tai laskea kuuma kattila altaaseen. Ja päälle voisi tietenkin ostaa vielä niitä irtokaukaloita. Kaikkein mieluiten olisin ottanut yhden noin 55cm altaan ja toisen pienen altaan viereen, mutta sellaista yhdistelmää ei ainakaan vielä pari vuotta sitten ollut tarjolla terävillä kulmilla. Valittiin sitten tuo tosi iso yksi altainen. Meillä ei ole tiskipöytää, mutta tosiaan isoon altaaseen mahtuu ja lisää laskutilaa kuumille on isolla induktioliedellä sekä puisella leikkuulaudalla, joka meillä on aina tason päällä. Tasot ovat laminaattia eli se ei ole niin arka vedellekään, pystyy nostamaan märkiä ja vähän likaisiakin tavaroita altaasta tarvittaessa sen päälle ja sitten helposti pyyhkäisemään puhtaaksi. Puutasoja ilman tiskipöytää en laittaisi!

Sellainen pointti vielä, että tuollaisen ison altaan kanssa, ja muutenkin, suihkupäällä varustettu keittiönhana on ihan ehdoton! Sillä yltää huuhtelemaan altaan siivilään kaikki roskat helposti. Sitä vain mietin, että mitenköhän käy kun lapsi kasvaa, tuleeko suihkuhanasta kiva leikkikalu ja vedet on pitkin pöytiä...
 

Yhteistyössä