Todella ihmeellinen sähkönkulutus. Mikä ihme syö meillä sen energian?

Mietin vielä tuota sun tilannetta, eli ilmeisesti mittari vaihdettu jonkin aikaa sitten, ja tämä ongelma esiintynyt nimenomaan vanhan mittarin kanssa? Vaihdon yhetydessä olisi periaatteess apitänyt tulla ilmi, jos mittarissa on ollut vikaa.

Jos olen ymmärtänyt tilanteen oikein, seuraile kulutusta nyt uuden mittarin aikana. Mikäli ero on vanhan mittarin aikana tulleisiin laskuihin (huom, seuraava laskusi tulee olemaan vielä vanhan mittarin ajalta, todennäköisesti, ellet ole tasausta jo saanut) merkittävä, pitäisi laskutus tietenkin tarkistaa. Asiakkaalla on verkkopalveluehtojen mukaan oikeus saada korjaus laskutukseen muistaakseni jopa 10v ajalta, jos virhe todetaan.
 
Mun silmään näyttäs siltä että noi teidän lukemat on kumulatiivisia? Miten sen mittarin pitäis toimia, näyttääkö per päivä kulutuksen vai kerryttääkö esim kuukauden ajan?

25/9 105.509
24/9 86.987
23/9 68.537
22/9 47.278
21/9 30.668
20/9 12.673

Silloinkin on vaihtelua 11-20 kwh mutta siinä olisi jo enemmän järkeä.
Joo, lukemat ovat kumulatiivisia ja sellaisena ihan normaalin näköisiä. Meillä on nykyään Vattenfallin sähköt ja niiden nettisivujen kautta saa jopa tuntikohtaisen kulutuksen. Laskin sieltä meidän päiväkohtaisen kulutuksen keskiarvot elo- ja syyskuulle. Elokuulle sain 22,22kWh/pvä ja syyskuulle 25,63kWh/pvä.

(Ja talo on siis n.250m2 kaukolämmössä, rakennusvuosi 2010)
 
Jos teillä on paritalo niin miltä näyttää naapurien kulutus.. Jos heillä on tosi alhaiset niin voisko olla, että piuhat on pielessä ja maksatte osan heidän laskuistaan..?
Osaa naapurin sähköistä ei voi mennä ap:n mittarin kautta, se on joko kaikki sähköt ap:n mittarin läpi, tai vain omat. Mutta tämäkin olisi selvinnyt mittarin vaihdon yhetydessä :)
 
Mä oon kans ihmetellyt miten meillä on sähkölasku vuodesta toiseen aina noussut. ennen äly-mittariin vaihtoa, laskutettiin arviona 1000 kwh/kk ja aina sai vielä maksaa takaisin. Nyt kun tuo mittari on ollut puolisen vuotta, on lukematkin olleet ihan kohtuullisia. Kesällä kulutus on ollut n. 650-700 kwh luokkaa ja talvella toki hieman enemmän.
 
Ihan pihallako
ne on ne pesukoneet
Fortumilla yleisähkö on maksaa 6,39 c/kWh. Siliävät 60 asteen pesu kuluttaa sähköä 0,50 kWh, ellei ole ikivanha kone.

Vaikka siis pesukone olisi kaksi kertaa päivässä päällä (mitä se ei todellakaan ole!), se on kuukaudessa keskimäärin 1kWhx30x6.39=1.9e/kk.

Meillä siis energiaa menee kuussa joku 1000kWh.
 
[QUOTE="vieras";27220470]No kuule, pääkatkaisijasta virta poikki, sijaitsee mittaritaulussa, katkaisee kaikki virrankulun talossa. :D Jos virtaa silti muka kuluu niin eihän ko talous sitä kuluta.[/QUOTE]

Hyvä vinkki! Ja sanohan sitten, mistä sen tarkistaa, ettei energiaa kulu yhtään?
Olen jo valittanut ketjussa, ettei kukaan päästä lukemaan sitä mittaria.
 
"vieras"
Osta sähkönkulutusmittari jolla voit helposti seurata tietyn laitteen kulutusta ja verrata onko se normaalin rajoissa.
Esim. jääkaappi voi olla yksi sähkösyöppö, meillä vaihto uuteen näkyi selkeästi pienentyneenä laskuna.

Niitä sai ainakin joskus Lildlistä ja Clas Ohlsonilta johonkin n. 10e hintaan.
 
[QUOTE="vieras";27220757]Osta sähkönkulutusmittari jolla voit helposti seurata tietyn laitteen kulutusta ja verrata onko se normaalin rajoissa.
Esim. jääkaappi voi olla yksi sähkösyöppö, meillä vaihto uuteen näkyi selkeästi pienentyneenä laskuna.

Niitä sai ainakin joskus Lildlistä ja Clas Ohlsonilta johonkin n. 10e hintaan.[/QUOTE]

Kirjoitin aloitusviestissä, et tämä ongelma on jo ollut vuosia ja toki olen sen jo tehnyt.
 
Nykyään alkaa valaistus olemaan iso potti verrattuna uusiin kodinkoneisiin. Jos valoja on paljon (kuten vaikka omakotitalossa tuppaa olemaan helposti), niin niistä tulee jo yllättävän paljon mikäli valot palavat turhaan isossa osassa huoneistoa. Sinuna laskisin myös tälle kulutukselle arvion.

Siis laskisin myös koko talolle viitteellisen arvion - kodinkoneet, lattialämmitys, viihde-elektroniikka (tietokone voi olla syöppö), valaistus ja vertaisin sitä Fortumin arvoihin.

15kWh per päivä on ihan vähäinen kulutus minusta isompaan kämppään. Sehän on vain noin 5400 kwh vuodessa. Ei normaali kulutus ole kolmasosaa tuosta.
 
"vieras"
Mun silmään näyttäs siltä että noi teidän lukemat on kumulatiivisia? Miten sen mittarin pitäis toimia, näyttääkö per päivä kulutuksen vai kerryttääkö esim kuukauden ajan?

25/9 105.509
24/9 86.987
23/9 68.537
22/9 47.278
21/9 30.668
20/9 12.673

Silloinkin on vaihtelua 11-20 kwh mutta siinä olisi jo enemmän järkeä.
voisko tuo olla, että jokaisen päivän kohdalla näyttää siihen päivään tulllutta yhteismäärää?
 
[QUOTE="vieras";27224038]voisko tuo olla, että jokaisen päivän kohdalla näyttää siihen päivään tulllutta yhteismäärää?[/QUOTE]

Minusta tuon täytyy olla juuri näin. Jos laskussa nuo kaikkien päivien luvut summataan yhteen, niin sitten teitä laskutetaan virheellisesti. Oikeasti pitäisi laskuttaa vain ja ainoastaan tuon kuun viimeisen päivän mukaan.
 
foortumi
Monta vuotta peräkkäin meillä on vaan kasvanut ja kasvanut energiankulutus. Tällä hetkellä käytämme 3(!) kertaa niin paljon energiaa kuin keskivertokohde.

Paritalo 100m2, kaukolämpo, 10m2 lattialämmitys, emme KOSKAAN ole käyneet saunassa, ilmastointilaite oli päällä vain 2 päivää tänä kesänä, emme pahemmin käytä uuniakaan kuin pari kertaa kuukaudessa. Valaistus ihan normaali ja nyt kesällä jopa valot olleet tosi vähän päällä.

Olen valittanut asiasta monesti Fortumille, mutta eivät ole auttaneet mitään. Olen lainannut kirjastosta sähkömittarin, jolla on kokeiltu tosi moni epäilyttävä kodinkone. Ei löydy syyllistä, kaikki on normaalissa lukemissa.

Muutama viikko sitten taloomme asennettiin älyboksi. Siitä olemme nyt saaneet Fortumin kanssa taistelun jälkeen päivittäiset lukemat. Ne ovat tosi oudot, silla ne on todella korkeat heidän mukaansa sekä joinakin päivinä ne ovat 10-kertaiset muihin päiviin verrattuna.

25/9 105.509
24/9 86.987
23/9 68.537
22/9 47.278
21/9 30.668
20/9 12.673

Joka päivä olemme kuitnekin olleet kotona ihan normaalisti. En keksi mitään, miten voimme esim 25.09 käyttää 10-kertaisesti energiaa vrt 20.09.

Fortum suostuu antamaan vain muutaman päivän tiedot asiakaspalvelusta. Itse näemme heidän verkkopalvelustaan etäluettavasta mittarista vain tiedot kerran kuussa.


Mistä ihmeesta voin selvittää, mikä se energiasyöppö taloudessamme on?

Aina puhutaan sähkönsäästamisetä yms, mutta kun TODELLISIA ongelmia on, niin mistään ei saa apua.

Edes huoltoyhtiö ei suostu auttamaan, ettö lukisivat mittaria kellaritiloista.
Sähköinen lattialämmitys.
 

Yhteistyössä