Todella ikävä tilanne liittyen tulevaan jouluun, mikä eteen?

  • Viestiketjun aloittaja Reija
  • Ensimmäinen viesti
"Hmh"
ja suuttui että ei kai me olla mikään tukiasema, joka kutsuu yksinäiset ihmiset joulunviettoon... Olisko jollakulla hyviä ideoita tai jopa NEROKKAITA ideoita miten asiaa lähtisin hänelle markkinoimaan...?
Ajatteleekohan miehes että voi tulla vielä sellaisiakin jouluja jolloin hän on yksin itse, vaikkei haluaiskaan? On luonnollista kutsua läheisiä, ei se ole tukiasemana toimimista. Mies on lapsellinen. Tekisin selväksi että täti on tervetullut. Mies tosiaan ottakoot korvatulpat.
 
uuuuuuu
Meillä on miehellä vähän samanlaisia asenneongelmia ollut, mutta totesin hänelle että iäkkään sukulaisen kanssa tuskin on pelkoa pitkään jatkuvasta jouluperinteestä. Ja se riitti meillä perusteluksi kutsua miehelle vastenmielinen sukulainen sen pari kertaa vielä mukaan, mitä sukulaisella oli elinvuosia jäljelle.

Miehesi on itsekäs ja pilaa myös sinun joulumielesi huonolla käytöksellään.
 
"vieras."
Ei tuossa ole minusta muuta vaihtoehtoa kuin perua suunnitelmat ja järjestää sukujoulu toisessa paikassa, johon tätisikin on tervetullut. Jos miehesi ei siis suostu siihen, että tätisi kutsutaan myös.

Meillä on itsellämme vähän samantyylinen tilanne, mutta sillä erotuksella että mieheni kanssa olemme asiasta samaa mieltä. Mutta siis kaikkein mieluiten kutsuisimme ihmisiä viettämään meille joulua. Ongelma on vaan sellainen, että miehen veljen vaimoa emme halua kylään ja veli vaimoineen on aina viettänyt joulunsa vanhempiensa kanssa. No, me ei sitten kutsuta ketään miehen sukulaisista, koska ei voitaisi jättää veljen vaimoa kutsumatta. Joskus he ovat olleet kaikki meillä joulunvietossa, mutta sen jälkeen on tapahtunut asioita, joiden vuoksi tuo nainen ei ole kotiimme tervetullut.

Miehen vanhemmat siis järjestävät joulun, jonne miehen veli vaimoineen menee. Me joko menemme sinne tai olemme oman perheen kanssa kotona, emme ole vielä päättäneet. Kyllä me voidaan siis veljen vaimon kanssa samassa paikassa olla, ei riidellä tai mitään, mutta oma koti on jotenkin eri asia. Sitä ei kuitenkaan edes harkittu, että kutsuttaisiin meille miehen vanhemmat ja mamma, mutta ei miehen veljeä vaimoineen. Kyllä kaikke perinteisesti joulunsa yhdessä viettäneet ihmiset kuuluu samaan pakettiin.
 
.vieras
[QUOTE="wieras";29260425]Ymmärrän miestäsi hyvin. Miksi pitäisi sietää omassa kodissaan epämiellyttäviä tyyppejä? Joskus sen tätisi kuitenkin on oltava omissa oloissaan, joten nyt olisi hyvä aika oppia siihen. Kylmää tekstiä joo mutta elämä ei ole reilua.[/QUOTE]

Ai nyt olisi aika oppia olla yksin?! Ihanko tosissasi kirjoitat? Pakko olla provo. Kaikenlaisia ääliöitä maailmaan mahtuu, mutta ei sentään NÄIN tyhmiä, toivon.
 
"Leila"
Ymmärrän hyvin kyllä molempia näkökulmia. Meillä on myös sellainen tilanne, että anoppi viettää joulun yksin, koska emme halua kutsua häntä meille, eikä kai oikein kukaan muukaan sukulainen niin tee. Joo joo, joulu on kerran vuodessa ja kyllähän sitä pitäisi jaksaa ketä tahansa se yksi päivä katsella, mutta mutta... Jotenkin se joulu on vaan niin "pyhä" juhla itselle ja haluaisi että koko (omalle) perheelle se olisi ihana juhla. Jos sen yhden ihmisen kutsuminen pilaa tunnelman koko muulta porukalta, niin mielestäni ei ole väärin jättää kutsumatta. Tökeröähän se saattaa olla, mutta toisaalta...Meillä anoppi on muuten asiallinen tapaus, mutta puhuu niin paljon että kukaan muu ei saa suunvuoroa. Ja tämä ihan kirjaimellisesti! En halua viettää joulua niin, että koko perhe istuu tuppisuina kuuntelemassa yhden jonninjoutavia höpötyksiä.

Että ymmärrän kyllä, jos ap:n mies ei oikein lämpene ajatukselle tädin kutsumisesta. Se tuossa vaan on kinkkistä, että muu suku viettää joulua yhdessä ja se YKSI jätettäisiin kutsumatta. Ahdistuuko mies nimenomaan siitä, että täti tulee TEILLE KOTIIN? Jos olisi mahdollista viettää joulua kaikki yhdessä jossain muualla, josta te pääsisitte "pakenemaan" kun miehellä alkaa keittämään yli?
 
"noelle"
Joka perhe tietysti viettää joulunsa omalla tavallaan, mutta meillä se on aina ollut lähimmäisenrakkauden ja yhdessäolon juhla. Silloin pitää mun mielestä jokaisen aikuisen vähän joustaa, lastenkin jonkin verran oppiakseen mistä jouluna on kysymys.

Jokaiselle rakkaalle, sukulaiselle, ystävälle, tai vaikka kirkossa tavatulle tutulle joka viettää joulua yksin, on paikka meidän joulussa. Ihan siitäkin syystä, että monelle yksinäinen joulu on rankka paikka. Sellaista en toivoisi pahimmallekaan vihamiehelle.
 
"Lilli"
Unohtaisin kutsua sen tädin, joka ei muutenkaan kuulu perheeseenne, ja jota miehesi ei siedä. Ei kaikkia ikäviä ja vähäosaisia tarvitse kutsua kotiinsa, käytte vaikka lasten kanssa joulun jälkeen moikkaamassa.
 
vierasa
[QUOTE="noelle";29262223]Joka perhe tietysti viettää joulunsa omalla tavallaan, mutta meillä se on aina ollut lähimmäisenrakkauden ja yhdessäolon juhla. Silloin pitää mun mielestä jokaisen aikuisen vähän joustaa, lastenkin jonkin verran oppiakseen mistä jouluna on kysymys.

Jokaiselle rakkaalle, sukulaiselle, ystävälle, tai vaikka kirkossa tavatulle tutulle joka viettää joulua yksin, on paikka meidän joulussa. Ihan siitäkin syystä, että monelle yksinäinen joulu on rankka paikka. Sellaista en toivoisi pahimmallekaan vihamiehelle.[/QUOTE]

:heart: Ihana. Palstalla saa usein lukea siitä miten kamalaa ois jos vaikka ystävä tulisi jouluksi, se olisi kuulemma tunkeutumista. Ihana kuulla, että vielä on enemmänkin välittäviä ihmisiä.
 
kjkjksdkas
Minä en jättäisi ketään yksin jouluna, vaikka olisi miten riitaisat tai huonot välit johonkin ihmiseen. Saatika sitten jos välit ovat läheiset. Jos tätiä ei voi kutsua omaan kotiin niin pyrkisin järjestämään joulun tosiaan ihmisten ehdottamalla tavalla eli jonkun toisen yhteisen sukulaisen kotona. Mutta yksin ketään jättäisi. Se olisi kamalaa, olla yksin jouluna :(
 
"täti"
Täytyy sanoa, että jos täti kerran vuodessa tulee vierailulle niin aika sivistymättömältä ja itsekkäältä vaikuttaa miehesi.
Tarvitsetteko koskaan tädin apua? Lapseton täti jättää perintöäkin varmaan jossakin vaiheessa. Kannattaa sittenkin ajatella, että ei kannata niin kova ääniseltä ihmiseltä sitäkään huolia.

Kun menettää jonkun läheisen, tajuaa miten tyhmistä asioista sitä on valittanut. Jos kuolleen saisi takaisin, ei mitkään virheet hänessä haittaisi.
Sinulle voimia ja toivottasti asia ratkeaa mukavasti.
Jos on paljon vieraita, voi kai miehesi välttää seurustelua tämän tädin kanssa.
 
Ei Väkisin
Ei todella tarvitse kutsua sellaista ihmistä kotiinsa ,jota ei siedä.Järjestäisi tätisi kerrankin joulun muille,eikä valmiille tulisi.Tietää varmasti ,ettei ole tervetullut.
 
"violet"
[QUOTE="noelle";29262223]Joka perhe tietysti viettää joulunsa omalla tavallaan, mutta meillä se on aina ollut lähimmäisenrakkauden ja yhdessäolon juhla. Silloin pitää mun mielestä jokaisen aikuisen vähän joustaa, lastenkin jonkin verran oppiakseen mistä jouluna on kysymys.

Jokaiselle rakkaalle, sukulaiselle, ystävälle, tai vaikka kirkossa tavatulle tutulle joka viettää joulua yksin, on paikka meidän joulussa. Ihan siitäkin syystä, että monelle yksinäinen joulu on rankka paikka. Sellaista en toivoisi pahimmallekaan vihamiehelle.[/QUOTE]

Meillä vähän sama meininki. :) Aattona ollaan mun perheen kanssa, kun miehen perhe kaukana (viime vuonna olivat meillä kaikki). Joulupäivänä meillä on aina avoimet ovet, serkut, ystävät ja lapset kaikki tervetulleita, ja usein meillä onkin aikamoinen porukka. Osalla perheitä on aika tiukkaa ja moni ei jaksa laittaa joulua niin paljon, niin luulen että tykkäävät tulla valmiiden patojen ääreen ja tapaamaan ystäviä. :) itse tykkään tästä tavasta paljon ja aion jatkaa sitä niin kauan kuin voin.
 
"moimoi"
Kyllä minusta miehen kuuluisi joustaa. Ellei kyse ole jostakin isommasta ongelmasta tädin käytöksessä. Mutta jos mies ei nyt vain "tykkää" tädistä, niin kyllä sen muutaman tunnin menee siinä seurassa, eikä joulu ole edes pilalla.

Meillä on tilanne toisinpäin. Meillä viettää jokainen joulu miehen yksinäinen sukulainen. Sinäänsä pidän tästä sukulaisesta kyllä, mutta tekeehän se omanlaisia hankaluuksia jouluksi sitten. Mutta eipä minun joulut vielä pilalle ole mennyt, vaikka tämä sukulainen meillä joulun/vuodenvaihteen onkin.
Ja voisin ottaa kotiini myös muita yksinäisiä. Joulu on kuitenkin vain yhden päivän, enkä koe, että minulla olisi yhtään sen suurempi oikeus juhlistaa joulua juuri niin kuin minä haluan, kuin kellään muullakaan. Joulu on kompromissien ja lähimmäisrakkauden aikaa. Ja minusta se nyt vain on velvollisuuskin jo ajatella myös niitä ihmisiä, joilla ei muita lähimmäisiä ole.
Voin vain kuvitella kuinka kurja juhla nimenomaa joulu on yksinäisille, se kuitenkin on leimattu niin perheen juhlaksi.
 
Täti antaa
Jos tädilläsi ei ole muita ystäviä elämänsä aikana kertynynyt,kannattais katsoa peiliin.Ystävällinen ja hyvä ihminen saa aina seuraa,mutta ellei jos on pahankurinen,eikä tahdo nähdä vaivaa koskaan muiden eteen,saa itse kärsiä.Ei kaikki vanhat sinkku - ja leskitädit ole kuolleet.JOTEN NIIN MAKAA ,KUN PETAA.Ei tarvitse sääliä.
 
Lähimmäinen
Lähimmäisiä ovat kaikki ne ystävät,joille itse olet elämäsi aikana ollut ystävällinen.He voivat olla nuorempia ja vanhempia.Jos on kitupiikki,ei varmasti moni halua olla sellaisen LÄHIMÄINEN.LÄHIMMÄISEN EI TARVTSE OLLA SUKULAINEN.
 
no voi hyvänen aika
sanot miehellesi, että täti on jo vanha joten tuskin enää kymmenen vuoden päästä on joulua teidän kanssa viettämässä. eiköhän miehesi nyt kestä yhden päivän sitä tätiä. ilta sitten oman perheen kesken, jolloin mieskin voi olla täysin rentona.
 
"Jouluihminen"
Mitä tätisi tekee joulun eteen.Paljonko näkee vaivaa muiden eteen.Vanhana ,jos ei jaksa,niin mitä sai aikaseksi nuorempana,että muillakin olisi ollut mukavaa.Jos ei ole rahaa kertynyt vuosikymmenien aikana sen vertaa,että ystäviä/läheisiä muistaa,niin jo on kumma.Olen seurannut tälläisia ns.sinkkuja ,jotka nuoresta saakka änkee muiden valmiiseen jouluun ja oman joulun eteen ei viitsitä tehdä mitään.ÄLÄ KUTSU TEILLE,EIKÖ PUOLISOSI OLE TÄRKEÄMPI SINULLE.
 

Yhteistyössä