töissä koeaika + raskaus

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Voivatko koeaikana laittaa pois töistä sen vuoksi että olen raskaana? Ihan alussa vasta mutta joudun sen neuvolan takia heille kertomaan jo... koska tarvitsen vapaata neuvolan takia.
 
tt
No etkä kerro alkuvaiheessa, mikään pakko ei ole sanoa että meet neuvolaan, vaan sanot jonkun muun syyn vapaalle. Periaatteessa raskauden takia ei saisi irtisanoa koeaikanakaan, mutta vaikea se on todistaa että se siitä johtui.
 
tt
Kai sieltä nyt saa palkatonta poissaoloa kun pyytää. "Tarvisen aamupäivän vapaaksi, voinko tehdä tunnit sisään aiemmin/myöhemmin tai ottaa palkatonta vapaata muutaman tunnin". Enkä kertoisi yhtään keenellekään kuin lapsen isälle raskaudesta ennen rv15 koska keskenmenoriski on aika iso sinneasti. Olisihan aika kurjaa jos saisit töistä lähtöpassit raskauden takia ja sit jos vielä sattuu niin huono onni että tuleekin keskenmeno.
 
vieras
Hammaslääkäri (ei saa aikoja miten vaan), gynekologi (miesesimiehen ei taatusti kysele enempää), sanot että menet lääkäriin (mikä on melkein totta) ja syytä ei tarvitse sanoa.

Hammaslääkäri on ainakin sellainen, että harva tarjoaa työterveyshuollon kautta sitä joten aika pätevä.
 
En kertoisi
Itse en kertonut koeajalla raskaudesta, ihan varotoimenpiteenä. Kun kerroin olin jo rv20. Olihan se aikamoista mahan piilottelua.

Kannattaa muistaa ettei koejankaan jälkeen työsuhdetta voi lopettaa ihan minkä syyn takia tahansa koeajan lopussa. Eli työnantaja on velvoitettu kertomaan mistä syystä työsuhdetta ei jatketa. Jos syy tuntuu keksityltä, niin aina kannattaa ottaa yhteyttä liittoon. Itse tarkistin asian liittoni lakimieheltä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voivatko koeaikana laittaa pois töistä sen vuoksi että olen raskaana? Ihan alussa vasta mutta joudun sen neuvolan takia heille kertomaan jo... koska tarvitsen vapaata neuvolan takia.
mulla sama juttu.sain juuri vakituisen paikan,työ alka 2 viikon päästä ja siinä on 4kk koeaika.Menneenä viikonloppuna huomasin olevani raskaana.Raskaus ei ollut suunniteltu sellainen,ihan täys yllätys(ehkäisy oli käytössä),ei ollu tarkoitus enää lisääntyä eikä varsinkaa nyt heti, ku sain vakityön.Oon päättäny,että jos vaan pystyn niin en kerro raskaudesta ennenkuin koeaika on ohi.Jos ei tuu kauheeta pahoinvointia tms niin pystyn just ja just:koeaikani päättyy 15.3 ja äitiysloma alkais 30.5.koska äitiyslomasta pitää ilmoittaa väh 2kk ennenku alkaa nii mulla jää 2 viikkoa tohon väliin aikaa ilmottaa.En tiedä onko törkeetä tehdä noin...??Ja toinen juttu,odotan kolmatta joten voi olla että maha pömpöttää jo tota ennen niin että asia paljastuu...
 
älä kerro
sanot vaan että menet lääkäriin - ei se työnantajalle sen enempää kuulu. jos pyytää todistusta niin kyllä ne neuvolastakin sellaisen antaa. tai sitten tosiaan sanot vain että tarvitsit silloin ja silloin vapaata kun pitää hoitaa asioita.
 
vieras
Jos raskaudesta kertoo, se kannattaa tehdä kirjallisesti ja niin että pyydät nimmarin omaan kappaleeseesi. Tämä siksi että kun työnantajalla on tieto siitä paperilla ei voi kieltää tienneensä tai muistaneensa asiaa. Ja jos raskaana oleva irtisanotaan tietoisena raskaudesta, JOS työnantaja ei toisin todista, irtisanominen katsotaan johtunneksi juuri raskaudesta.

Ota yhteyttä oman työpaikkasi luottamusmieheen jos yhtään epäilet.
 
siis onko oikeesti jollekki käyny niin,että on irtisanottu koeajalla siksi,että on raskaana?Millä aloilla näin voi käydä??itse oon hoitoalalla ja mun on tulevasta osastonhoitajastani (tunnen entuudestaan jossain määrin häntä) vaikea kuvitella että potkaisisi mut pellolle jos kertoisin olevani raskaana.Nimittäin,kyseiseen työpaikkaan valittiin monta muutakin uutta työntekijää ja 3 heistä on tällä hetkellä äitiys/hoitovapaalla ja tälle oh:lle sopii hyvin että nämä kolme jatkavat edelleen hoitovapaalla vaikka tulivat valituksi tonne töihin.Yksi työntekijöistä on hoitovapaalla ensi syksyyn,vaikka on vasta valittu työntekijä ja hänenkin pitäis periaatteessa aloittaa työt 2 viikon päästä.mutta oh:lla ei ollu mitään sitä vastaan,että uuteen toimeen tulee heti ekaksi 9 kuukaudeksi sijainen :whistle: kuulostaa perin joustavalta tyypiltä,ite oon aatellu et jos saat uuden,vakinaisen toimen,niin siitä ei todellakaa voi samantien jäädä hoitovapaalle ku on koeajat ja kaikki.Tiedä sitte...
 

Yhteistyössä