Toi kaiken hirveyden epäkelpo lastenhoitoväline eli babysitteri...

täys pelastus kun lapsella on flunssaa. Sylissä hakee tissiä ja ei jaksa syödä kun maha täynnä. Vaunussa ,vaikka tuetaan päätä ylemmäs, ei viihdy. Makuullaan olo ihan mahdotonta kun nenä tukkeutuu. Van sitterissä kummasti viihtyy ja saa nukuttua ja vielä pystyy kiikuttelemaan ja siirtämään ihan minne vaan mukana.
Olkoon vaikka miten paha lapsen kehitykselle niin sairaan lapsen hoidossa toi on ihan ykkönen.
NIH!
 
Kyllä se on muutenkin ihan hiton hyvä kapistus, saa isomman vauvan syötettyä siinä ja meillä herra hengailee siinä kun teen ruokaa yms...:) Sit siitä varmaan kuitenkin vasta tulee kehityksen hidaste jos muksu on aina vaan siinä, tai niin ainakin ite asian ajattelen..
 
"siis"
täh. Miten se voi olla paha kehitykselle? Mä en pärjäis ilman sitteriä. Vauva ei tykkää olla kantoliinassa, eikä kopassaan, ja ei nuku pitkiä pätkiä kerrallaan. Ainoa paikka missä viihtyy, on sitteri. Kai siitä tulee joku vinoon kasvanut ihminen. ;)
 
Totta turiset.:D Mä en kyllä pidä sitä pahana laitoksena kun ei vauvaa siinä jatkuvasti pidä,meillä ei nuorimies viihdy oikeastaan kuin tosi väsyneenä,saattaa ottaa pikku torkut,muuten pyörii lattialla tyytyväisenä.
 
weks
Ei sitteri ole pahaksi lapsen kehitykselle oikein käytettynä :)
Jos makuutat lasta siinä 24/7, etkä koskaan laita lattialle mahalleen ja selälleen, niin sitten ollaan väärällä tiellä
 
"vieras"
se mikään kehityksen tappaja kapistus ole, tää on taas näitä legendoja.. siis mikään hetkellisesti käytettynä ole pahasta, toki jos vauva siinä jotuisi viettämään aikaansa tuntitolkulla vailla seuraa tms niin silloin voi puhua keitykseen vaikuttavasta, mutta toisaalta silloin on ihan sama missä lasta pitää, jos tosiaan jättäis ihan yksikseen.

Eli käytä sitteriä, jos pien siinä viihtyy ja olo helpottuu. Tukkoisuuten voi myös lisäksi kokeilla pilkottua sipulia vaikka nailonsukan sisään ja roikkumaan vauvan lähelle, niin ja aina pääpuoli koholla sängyssäkin (vaikka kirjoja jalkojen alle) niin helpottaa öitä.
 
terkkarimutsi
Hyvä että viihtyvät jossain. Vahtikaa kuitenkin niitä vauvoja, varsinkin ihan pieniä. Lastenlääkäri sanoi meille (ja olen kyllä muualtakin kuullut) että vauvan keuhkot voi painua sitterissä niin lyttyyn ettei ne jaksa hengittää.
 
"vieras"
Hyvä että viihtyvät jossain. Vahtikaa kuitenkin niitä vauvoja, varsinkin ihan pieniä. Lastenlääkäri sanoi meille (ja olen kyllä muualtakin kuullut) että vauvan keuhkot voi painua sitterissä niin lyttyyn ettei ne jaksa hengittää.
niin ja miten se on mahdollista, selitä ja perustele? Koskaan en ole tuollaisesta kuullut ja jos noin olisi ei noin vaarallinen vehje saisi taatusti olla suomessa markkinoilla!
 
Hyvä että viihtyvät jossain. Vahtikaa kuitenkin niitä vauvoja, varsinkin ihan pieniä. Lastenlääkäri sanoi meille (ja olen kyllä muualtakin kuullut) että vauvan keuhkot voi painua sitterissä niin lyttyyn ettei ne jaksa hengittää.
Keuhkot voi painua lyttyy? Miten se on mahdollista sitterissä? Tuohan on vain hieman koholla, ei se siinä istu. Sit pitäs jo turvakaukalossa painua kans lyttyyn.
Jos toi väite on totta niin oisko siihen linkkiä että vois kattoa mitä tarkalleen sitterissä pitäisi varoa?? Asentoa, pidempää "istuttamista", keinuttelua? Vai jotain muuta?

Ainakin omani on kyllä vahdittuna koko ajan, ei tällä voi jättää vahtimatta kun talossa on villi 2-vuotia, kun ei tiedä mitä se keksii.
 
fysioterapeutti
no ei ole pahaksi kehitykselle jos lyhyitä aikoja siinä kerrallaan on..sen takia fyisoterapeutit kehuu lattiaa paremmaksi vaihtoehdoksi,kun lapsi harjoittelee siellä liikkumista.
 
terkkarimutsi
Mä oon puolestani ihan yllättynyt, että te ette ole koskaan kuullut siitä, että sitterissä voi olla pienen vauvan raskas hengittää. Että sitterissä nukkuminen siis lisää kätkytkuoleman riskiä. Ja tässä nyt puhutaan ihan vastasyntyneistä sinne muutaman kuukauden ikään. Vauvan ylävartalohan painuu ihan lysyyn siinä kun ei ole vielä sitä lihasvoimaa. Silloin keuhkojen on vaikeampi laajeta. Ja samoin tapahtuu tietenkin turvakaukalossa. Eihän siihen nyt vauvat automaattisesti kuole ja meilläkin on ollut sitteri käytössä, mutta en siis jättäisi pientä vauvaa sitteriin yksin unille moneksi tunniksi. Tästä on nyt kysymys.
En lähde netistä teille mitään linkkiä nyt etsimään. Ehkä myöhemmin jos ehdin. Pitäis tämä nyt maalaisjärkeenkin mennä. Sitä vaan ihmettelen, että miten ette ole kuullut tällaisestä. Sellaisen ainakin muistan, että kun kävimme pienen nuhaisen vauvan kanssa lastenlääkärillä, niin lääkäri tästä asiasta meitä varoitti. Tämä lääkäri oli lastenlääkäri Anna Schlenzka Dextrassa. Eikä se minulle yllätyksenä tullut ja luulin, että tämä on ihan yleisesti tiedetty asia.
 
tg
Ja sehän nyt on ihan vanhemmista kiinni miten istuvassa asennossa sitä sitteriä pitää.. Meillä oli ainakin hyvinkin makuuasennossa (vain vähän "pääty" koholla) ekat pari kolme kk ja sitten vasta nosteltiin kun alkoi kiinnostua ympäristöstään... Ei kai siinä nyt olekaan tarkoitus ISTUTTAA lasta joka ei siihen vielä pysty.

Ja jos tuo keuhkot kasaan-riski olisi yhtään suuri, niin tuskimpa noita myytäisiin saati turvakaukaloita. Eli se on teoriassa mahdollista (varmaankin jos pitää pitkiä aikoja, tunteja putkeen/koko päivän?), mutta haluaisimpa kuulla yhdenkin tälläisen tapauksen....
 
terkkarimutsi
No mä en tosiaankaan halua kuulla yhdestäkään tällaisesta tapauksesta.. siksi siitä kirjoitinkin. Varmasti tämä mahdollisuus on teoreettinen. Yhden entisen opiskelukaverin tiedän, joka säikähti kun vauva oli sitterissä ihan harmaana. Ja uskoisin, että tämä mahdollisuus koskee nimenomaan nukkumista. Vauvaahan pitäisi nukuttaa kyljellään juuri siksi, että siinä on kevyin hengittää. Kaikkien pikkuvauvojen keuhkotkaan ei ole yhtä hyvin kehittyneet.

Mutta tarkoitus oli nyt vaan muistuttaa tästä, kun tosiaan luulin, että kaikki on tällaisesta kuullut. Kunhan on tietoinen kaikista riskeistä, niin kaikki nukuttakoon lapsiaan missä ja miten parhaaksi näkee.
 
"totta"
Mä oon puolestani ihan yllättynyt, että te ette ole koskaan kuullut siitä, että sitterissä voi olla pienen vauvan raskas hengittää. Että sitterissä nukkuminen siis lisää kätkytkuoleman riskiä. Ja tässä nyt puhutaan ihan vastasyntyneistä sinne muutaman kuukauden ikään. Vauvan ylävartalohan painuu ihan lysyyn siinä kun ei ole vielä sitä lihasvoimaa. Silloin keuhkojen on vaikeampi laajeta. Ja samoin tapahtuu tietenkin turvakaukalossa. Eihän siihen nyt vauvat automaattisesti kuole ja meilläkin on ollut sitteri käytössä, mutta en siis jättäisi pientä vauvaa sitteriin yksin unille moneksi tunniksi. Tästä on nyt kysymys.
En lähde netistä teille mitään linkkiä nyt etsimään. Ehkä myöhemmin jos ehdin. Pitäis tämä nyt maalaisjärkeenkin mennä. Sitä vaan ihmettelen, että miten ette ole kuullut tällaisestä. Sellaisen ainakin muistan, että kun kävimme pienen nuhaisen vauvan kanssa lastenlääkärillä, niin lääkäri tästä asiasta meitä varoitti. Tämä lääkäri oli lastenlääkäri Anna Schlenzka Dextrassa. Eikä se minulle yllätyksenä tullut ja luulin, että tämä on ihan yleisesti tiedetty asia.
Juu, olen ollut tietoinen tästä jo vuonna 2007. Ihme ettei muut ole?
 

Yhteistyössä