Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Mä eilen aamulla soitin heti klo 9.00 äitiyspolille, mutta ei ollut vielä silloin vastaukset tullu. Sitten ne soitti mulle 15.30, että nyt on tulokset valmistunut. Pikavastauksen soiton sain niin, että maanantaina kävin näytteenotossa ja perjantain aamuna klo 9.00 soittivat.

Päivittelen ultra kuulumisia ja mahdollisisa rakennevikoja sitten kun niitä saan!
 
Marja76 paljon onnea hyvistä tuloksista! Meillä onkin samanlainen tilanne eli jännitys jatkuu siihen varhaisrakenneultraan,,,minulla on se tasan viikon päästä ja hiukkasen alkaa jo pelottamaan onko siellä kaverilla kaikki hyvin! Voimia odotukseen!!

Niobe voimia ja jaksamista sinulle! Tutkimuksiin odotteleminen ja sitten vielä niiden tulosten vartominen käy kyllä voimille ja ainakin omalla kohdalla tuntui, että pää leviää hetkenä minä hyvänsä :( Fesabi , minulle lääkäri sanoi siitä istukkanäytteen tuloksesta, että maanantaille mennee, mutta perjantaina olin jo niin paniikissa, että soitin itte äitipolille ja siellä hoitaja lupasi "kytätä" aina kun kerkeää koneelta josko tulokset olisi tullut,,,lopulta tohtori soitti sitten iltapäivästä. Minä soittelin siskolle sinä päivänä pitkin päivää ja pyysin aina soittamaan takaisin, että puhelin varmasti toimii ;) mutta se odottaminen on vaan niiiiin uskomattoman kauheeta!!! Paljon voimia sinulle odottamiseen!

Kaikille muillekkin voimaheleja ja rutistuksia odottamiseen!
 
Kiitokset Juuliska tsempeistä! Mä odottelen edelleenkin..tän iltapäivällä mulla on puhelinaika lääkärille. Tämä odottaminen on niin peestä, nyt en edes jaksa olla paniikissa, vaan olen jo ihan turtunut kaikkeen. Aamulla kävin neuvolassa, kuulin ristiriitaisin tuntein kaikki "hyvät" tiedot (vauvan syke tasaisesti 146-147, mun hb 130, painokin noussut vähän jne.), ja ajattelin, että voi mitä väliä tuollakin.. Hyvä oli, että th oli soittanut veripalveluun ja ottanut selvää noista mun mystisistä anti-m vasta-aineista..kyseessä on mitä ilmeisimmin uusi ja tarkempi seulontamenetelmä, jonka avulla saadaan selville tämänkin tyyppiset vasta-aineet. Mulla on siis mitä todennäköisimmin ollut näitä vasta-aineita veressä jo aiemmissa raskauksissa, mutta niitä ei vain ole silloin seulottu. Onpa monimutkaista..

Mulla tämä tuskien taival jatkuu täällä..hoh-hoijaa.
 
Miedän rakas pieni poika on menehtynyt kohtuun ja menemme synnyttämään hänet loppuviikosta... 18. viikolla.

Ilmeisesti hän oli jotenkin kipeä, vaikka kromosomit olikin ok.
Nyt on niin tyhjä olo. Hetken jo toivoimme että tämän vauvan saisi syliin asti... ja nyt hän nukkuu ainiaan.

Meidän aarre. <3
 
Voi Plenaluna, miten surullisia uutisia! Paljon voimia ja jaksamista teille!

Tällaisen uutisen jälkeen tuntuu kornilta kertoa omat hyvät uutiset, mutta ajattelin kertoa uutiseni tänne, olivat ne millaiset tahansa. Tänään siis varmistui, että meidän lapsella on kromosomit ok, odotan tervettä tyttöä :heart:

Olen tosi iloinen ja kiitollinen, tietysti, mutta olo on myös sekava näin pitkän jännittämisen jälkeen.
 
Hei, en nyt jaksa lukea koko ketjua, mutta haluaisin kysyä onko kellään kokemusta sellaisesta turvotuksesta, mikä jatkuu koko pään alueella ja vähän vielä mahan ja selän puolelle. Niskaturvotus noin 5,5mm, 11. viikolla. Saimme lähetteen Naistenklinikalle eivätkä halunneet oikein mitään sanoa.

Mutta ilmeisesti tämä on pahempi tilanne kuin pelkkä niskaturvotus? Voiko turvotus vielä hävitä itsestään tms?
 
Tänään kävin varhaisrakenne ultrassa rv 16 ja neidillä oli kaikki hyvin. Kaikki kammiot sydämessä ja kaikki näytti muuten hyvältä. Äitiyspolilta tuli myös kirjallinen vastaus kromosomeista ja aika rakenneultraan 20+5 vkolle. Nyt uskaltaa jo ruveta nauttimaan odotuksesta, koska lääkäri sano, että ainoa mitä voisi tulla eteen olisi jonkin asteiset sydänjutut ja kaikki ovat korjattavissa, koska kammiot ovat normaalit :D
 
Hei, astronautti! En osaa ottaa tuohon turvotukseen kantaa sen kummemmin, mutta itsekin sain niskaturvotuksen takia lähetteen jatkotutkimuksiin (vapaaehtoisiin). Olin ensin istukkabiopsiassa, mutta se epäonnistui ja eilen sitten lapsivesipunktiossa. Vaikka molemmilla kerroilla ultrattiin, niin mitään niskaturvotuksia ei enää mitattu. Ymmärtääkseni se kun saattaa vaihdella viikottain. Oliko sulla lähetteessä tietoa, että mitä tapahtuu kun menette Naistenklinikalle? Menettekö Sikiötutkimusyksikköön? Siellähän ainakin meillä oli ensin kätilön konsultaatio ja sitten se näytteenotto. Toivottavasti saatte ajan pian, niin ei tarvitse kauaa odotella. Voimia!
 
Vauvelilla oli sitä 2,8 mm. Ja kun siihen yhdistää veriseulan tulokset ja ikäni (37 v), niin kutsuhan siitä sitten jatkotutkimuksiin tuli. En tiedä, milloin/onko se turvotus hävinnyt, kun sitä ei ikinä uudestaan mitattu, tai ainakaan ei mulle sanottu mitään. Siellä Sikiötutkimusyksikössä on kyllä todella osaavaa ja ystävällistä henkilökuntaa, joten olet hyvissä käsissä! :)
 
Meillä niskaturvotus oli 4,8mm mutta niskan alueella pelkästään. Terveen tytön kromosomit oli vastaus :) Yleensä kuulemma niskaturvotus viittaa juuri kromosomi häiriöihin, toiseksi yleisin sydänviat ja kolmanneksi kuulemma tilapäinen infektio, mistä ei ole haittaa. Sanoivat mulle myös suoraan, että ohilyöntejä tulee todella paljon.

Vernerin sivuilta saa aika paljon tietoa ja sinne voi jättää kysymyksiä lääkärille. Vastasivat minulle nopeasti. Turnerissa kuulemma sikiöllä turvotusta esiintyy kauttaaltaan.
 
No nyt on lapsivesipunktio tehty ja vastauksen odotus alkaa! Sikiö on tähän saakka (14+6) kasvanut just eikä melkein päivälleen iän mukaan joten se asia on ok. Mutta surettaa kovasti kun "laps rukka" haluaisi niin kovasti syntyä tähän maailmaan vaikka sitten ei olisikaan ihan priima yksilö. Kauhea päätös edessä jos kyseessä on down syndroma tai pahempi. Olisi niin paljon parempi jos sairaat sikiöt menisivät kesken ihan alkuvaiheessa ja vain terveiden sikiöiden raskaus jatkuisi eteenpäin.
 
Löytykö Niobe sulla ultrassa mitään rakennepoikkeavuuksia? Toi odottaminen on todella raskasta ja ratkasun miettiminen jos saa ikäviä uutisia.

Mulla oli vahva mielipide omalla kohdalla. Sisareni sai keväällä Down lapsen joka on aivan ihana, mutta omalla kohdalla olimme koko perhe sitä mieltä, että jos jotain häikkää kromosomeissa on, niin keskeytys tehdään. Meillä on kumminkin 5 tervettä lasta joista nuorin täyttää lokakuussa 8v. Joten tässä kohti en enään olisi ollut valmis kehitysvaimmaiseen lapseen, kun vielä työskentelen heidän kanssa. Jokainen itse tietää omat voimavarat ja tekee ratkaisun itse.
Jos kahdalleni olisi aikaisemmissa raskauksissa osunut tälläinen, olisin varmasti pitänyt vauvan.

Nyt onneksi kaikki hyvin ja ajattelen vaan, että rakenneultrassa vastaan tulevat ongelmat ovat mahdollisesti leikkauksella korjattavissa. Niitä ei ole tähän mennessä vielä näkynyt, mutta 3 vkon kuluttua on sitten 4D ultra, niin nähdään tarkkaan sydämen rakenne. Meillä saa kunnan maksusitoomuksella 4D ultran yksityisellä. Niskapoimu ultran yhteydessä se jo tehtiin kertaalleen. Pääsivät sisaruksetkin katsastamaan miltä tulokas näytti jo 12 vkolla=)
 
Plenaluna voihan järkytys sentäs!!! Tuntuu kyllä tosi pahalta sinun puolestasi! Paljon voimahalauksia ja rutistuksia sinulle!!! Niobe tsemppiä odotukseen! Saatteko työ tietää sen pikavastauksen jo tällä viikolla? Astronautti tsemppiä myös sinulle odotukseen!!

Meillä oli eilen se varhaisrakenne ultra ja siellä lääkärin mukaan kaikki näyttäisi olevan tähän saakka kunnossa, huh helpotusta. Neljä lokeroa sydämestä löytyi ja virtaukset vaikutttivat normaalilta. Viikot meillä sen ultran mukaan olisi 15 vaikka oikeasti pitäisi olla 16...se hiukan huolestuttaa. Kuukauden päästä on sitten rakenneultra,,,,miten minä en vieläkään pysty täysillä nauttimaan tästä kaikesta, järkyttävä huoli jyskyttää takaraivolla edelleen vaikkakin kaikki sannoo ettei ennää mitään hättää ole,,,vauva oli jotenkin eriskummallisessa asennossa kohdussa ja lääkäri totesikin ettei oikein saa mitattua toista kunnolla. Kuukauven piästä onkin sitten se rakenneultra, eli se on sitten seuraava etappi ellei tässä muuta välissä tule.

Marja76 missä työ oikein asutte, kun kunta maksaa sen 4D ultran? Lapset on varmasti olleen tohkeissaan, kun oovat piässeet kattelemaan tulevaa sisarusta :)

Voimia kaikille odotukseen!!!!
 
Tampereen kupeessa ja meidän ultrat tehdään terveystalolla kunnan piikkiin. Eli sain np-ultran tosiaan 4D:nä ja kuvat ovat huimat, kun näkee ihan selkeän vauvan jo 11 ja risat viikolla. Ihan oikean vauvan näkönen ja käsiposkella, jalat ristissä sielä köllötteli. Nyt Viikkoja 16+6 ja 13.5 on rakenneultra, missä sitten taas katsellaan 4D kuvia :D

Juuliska69 sullahan on ihan samat huolet kun meilläkin tässä raskaudessa. Meidän neiti oli torstaina tosiaan pylly tiukasti kohdunpohjalla ja pää navassa :D Ja kaikki pitäisi olla kunnossa...Ensvkolla voi sitten rauhassa karistaa Suomen pölyt jaloista ja lähteä nauttimaan lapsivapaasta viikosta etelän lämpöön miehen kanssa:D
 
Marja76 vitsit miten mahtava mahdollisuus, kun piäsette nauttimaan vauvakuvista noinkin huimalla tavalla :D Meilläpäin Kuopion seuvulla ei tuommosta mahdollisuutta ole ellei itte halua sitä kustantaa yksityisellä. Ihanaa myös, että piäsette miehen kanssa lommailemmaan ihan kahelleen ;) Nauttikeehan olostanne :D

Ja tottahan se myös on mitä Marja76 kirjoitit tuosta huolehtimisesta. Onneksi tiällä voi kirjoitella tuntemuksistaan ja peloistaan. Minulla ei ole kaveripiirissä ketään joka olisi kokenut vastaavaa, joten tällainen paikka on enemmän kuin tervetullut!

cashmere mitä teille kuuluu? Olet ollut monta kertaa ajatuksissa!

Rauhallista pääsiäisen aikaa kaikille!
 
Hei!
Tsemppiä ja voimia kaikille tuloksia odottaville! Olen myös miettinyt tuota, että huoli jää ns. päälle. Meille lääkäri ei suositellut mitään ylimääräisiä ultria tms., vaan rakenneultra tehdään 4.5. Ja vaikka asiat nyt ovat ok, huoli ei kokonaan ota väistyäkseen. Mietin koko ajan, että mitä jos rakennultrasta löytyykin jotain poikkeavuuksia..Tämä on ollut niin rankka kokemus, ettei sitä saa mitätöityä. Toivottavasti se ei sentään varjosta koko raskautta loppuun asti..

Hyvää pääsiäistä!
 
No niin, vastaanpa sitten tänne että tuloksena on turner-tyttö. Naikkarilla mittasivat jopa 8mm turvotusta. Sinänsähän turner ei ole mikään kovin paha juttu, mutta kun turvotusta on niin paljon, on todennäköistä että sydän pettää jossain vaiheessa ennen kuin ehtii syntyä..

Suht nopeasti me onneksi saatiin tulos, viikossa poikkeavuuden huomaamisesta, mutta hirveää ja piinaavaa se odotus oli. Ja nyt odotus vaan jatkuu. Seuraava ultra saatiin vasta 3 viikon päähän, eli sitten vasta näkyy onko turvotusta tullut lisää vai väheneekö kuitenkin.

Ihan kamala olo, mietin miksi juuri meille piti käydä näin :( Tuntuu, että menisi nyt mieluummin heti kesken niin tämä piinaava odottelu ja huoli loppuisi. Toisaalta keskeytykseenkään ei mielestäni vielä ole syytä tässä vaiheessa, kun toivoakin on. Miehestäkään ei paljon tukea ole tällä hetkellä, hän ei ymmärrä miksi otan tämän näin vakavasti.. hänen mielestään nyt kävi vaan huono tuuri ja pitää yrittää uudestaan jos ei nyt onnistu.
 
Voimahalit Astronautti odotukseen :)Tällä palstalla on tullut muitakin Turner odottajia vastaan ja vernerin sivuilla oli paljon tietoa ja keskuteluita Turner raskauksista. Itse etsin tietoa vaikka mistä, kun vartoilin tuloksia. Teidän varmaan tarvitsee molempien sulatella uutisia hetki ja keskustella asiasta uudestaan. Tuntuu että osat miehistä pystyy ottamaan asiat tyynen rauhallisesti, tai sitten ei osaa vaan kertoa tuntemuksiaan tai näyttää tunteitaan. Me äidit olemme sellaisia huolehtijoita ja stressaamme asioista takuulla enemmän :D
 
Plenaluna :'( halauksia teille kovin paljon!! Tuntuu todella pahalta teidän puolesta... Aika ja elämä vie eteenpäin!

astronautille voimia tuleviin viikkoihin ja odotusaikaan ylipäätään :flower: Turnerista saa hyvin tietoa juurikin Vernerin sivuilta. Tunnen itse yhden turner-aikuisen, hän on miehen siskon aviomiehen äiti (olipa sekavasti selitetty) mutta hän on aivan mahtava persoona, hän on adoptoinut kaksi lasta joista siis yksi on meidän esikoisen kummisetä :heart: Toivon kovasti että pikkuinen jaksaa pysyä matkassa ja pääsisi maailmaan perheensä luokse. Uskon että teillä riittää sulateltavaa , mutta näillä erityisillä ihmisillä on meille kaikille niin paljon annettavaa :heart:

Huomaan miten tässäkin ketjussa hyvin moni on käynyt punktioissa ja tutkimuksissa niskapoimun tulosten perusteella ja vääriä hälytyksiä on ollut paljon. Miten te muut ajattelette nyt kokemanne jälkeen, menisittekö enään seuraavassa raskaudessa tutkimuksiin? Onko se odottaminen ollut "liikaa" ? Moni on ollut sitä mieltä että koko odotusaika on mennyt "pilalle" sen huolen ja muun takia... Vaikka kaikki olisikin loppupeleissä ollut hyvin. Itsestäni vahvasti tuntuu siltä että miten ihanaa olisi jos ei tarvitsisi tälläisia murehtia vaan saisi kaikki nauttia raskaudestaan niin pitkään kuin mahdollista. On huomattu miten usein niskapoimumittauksen tulos on ollut virheellinen tai hälyttänyt väärin, tai kaikki on ollut mittauksessa OK mutta myöhemmin on selvinnyt jotain. Itselläni häiritsee se miten annoin huolen vallata ja nyt huolta on koko loppuraskaus... Olisiko ollut helpompaa olla tietämättä?? Antaa asian tulla esille luonnostaan, joko rakenneultrassa tai syntymän jälkeen? En tiedä miksi näitä nyt mietin... Meillähän siis vauvan sydänvika huomattiin rakenneultrassa, ja nyt odotamme vaan. Toki olen iloinen että asia huomattiin ja lapsi saa hoitoa syntymän jälkeen jos sitä tarvii, ja lääkärit osaavat varautua sydänvikaisen lapsen syntymään...
Mutta olisiko kaikki niin helpompaa jos ei tietäisi....
Me käydään 4viikon välein ultrissa toisella paikkakunnalla, Oyssissa. Tilannetta seurataan läpi loppuraskauden. Vauva voi hyvin ja potkii julmetusti :)
koitan olla ajattelematta onko lapsellamme kromosomipoikkeamaa, olemme edelleen sitä mieltä ettemme halua punktioon vaikka sitä meille tarjotaan. Kuinka paljon lisää huolta saan jos jotain on? Toisaalta kuinka helpottavaa olisi tietää jos kaikki on OK? Mutta punktiossakin tutkkitaan vaan 4 eri poikkeamaa ja niitä on maailmassa niin paljon erilaisia, lapsella voi olla mikä vaan. Sellainenkin joka ei vastauksissa näkyisi. Mitä jos ehtii huokaista helpotuksesta ja lopulta selviää että jotain häikkää sittenkin on? En halua ottaa sitä riskiä pettymyksestä...

Voimia teille kaikille, ja ihanaa pääsiäistä! Kaikella on oma merkityksensä.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa vaan! Cashmere, olen miettinyt samaa minäkin, että mitä tekisin ensi raskaudessa, menisinkö tutkimuksiin vai en. Meillä lopputulos oli hyvä (ei löytynyt trisomiaa), mutta silti, kuukausi meni odottaessa tuloksia ekasta ultrasta lähtien, kun se kaikki jännitys alkoi niskaturvotuksen totemisesta. No, meillä istukkanäyte epäonnistui ja siitä tuli extra-aikaa, mutta kuitenkin. Tulokset tuli torstaina, enkä ihan vieläkään osaa hengähtää helpotuksesta. Tuntuu, että seuraavaksi pitää alkaa "jännittää" rakenneultraa. Pitäis osata nyt vaan nauttiakin odotuksesta!

Sekin on vaan tosiasia, että miehille tuo tilanne on kuitenkin vähän eri. Vaikka miten ovat hengessä mukana, niin silti he suhtautuvat jo muutenkin helposti asioihin rationaalisemmin. Puhumattakaan, kun on kyse vauvasta, joka kasvaa äidin sisällä.

Vaikeita asioita.

Voimia kaikille!
 
Nyt on viikko kulunut jo punktiosta ja vielä ainakin viikko-kaksi on edessä ja sitten onkin viikkoja jo koossa 17-18 joten aina vaikeampi on tehdä keskeytys oli se syy mikä tahansa. Itse en edes odota tuloksia kun meidän tapauksessa ei voi olla kuin huonoja tai vielä huonompia tuloksia kun sikiöllä on niin paljon vikaa (mm. cystinen hygroma, niskaturvotus 4-4.8 mm sekä sydämessä todettiin 13+1 viikolla läppien vuotoa.) Sikiö on kylläkin tähän saakka kasvanut päivälleen oikean ajan mukaan joten toinen rukka se vaan kovasti on elämässä kiinni. Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa painiskeleville.
 
Sainkin tänään yllättävän puhelun joka alkoi niin että hyviä uutisia! Kromosomit on normaalit joten seuraava vaihtoehto on sydänvika. Joko lievä tai sitten vakava. Nyt varaan ajan taas Kirkiselle ja menen varhais rakenne ultraan viikoilla 17 jotta nähdään onko tilanne paha. Lopullisestihan sydämen voi tutkia vasta 22-24 viikolla mutta sinne saakka en kyllä ala odottamaan. Joten tämä pelko ja jännitys vaan jatkuu ja jatkuu ...
 

Yhteistyössä