Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Valitettava "tervetuloa" Kirskikselle ja onnea Metuvalle tuloksista.

No niin, jatkot ohi nyt.
Ajattelin ensin että neljällä vaihtoehdolla mennään, joko
-sikiöllä ei ole enää sydänääniä eli peli selvä
-turvotus on levinnyt niin kauttaaltaan ympäri että peli on selvä->ei enää jatkotutkimuksia ja odottelua
-näytettä ei saada otettua
-näyte saadaan otettua ja sitten odotellaan

Tosiaan odottelua oli lääkärille pääsy...ei siitä sen enempää nyt kun verenpaineet on jo laskeneet. Ja samat taulukot oli kun Hopsuliinallakin ja sitten saatiin näyte otettua, ei ollut mukavaa mutta menisin uudestaan. Turvotus oli liki sama, vähänhän se laskee kai useimmiten heti kun ei enää ole ne oikeat viikot turvotuksen mittaamiseen. Sitten tulee se mutta

sanottiin nimittäin että tuloksissa menee kaksi-neljä viikkoa! Mitäää...ensin kätilö sanoi NT-ultrassa että tulokset tulee parissa päivässä ja Hopsuliina eikös teillekin oltu sanottu että viikossa saatte jotain tietoa...?

Ykkösenä meillä on nyt se down+sydänvika epäily ja kakkosena sitten muu sydänvika. Voihan se toki olla vielä tuo 18-trisomiakin vaikka suhdeluku onkin suuri.
Pikaisesti käytiin läpi muitakin kysymyksiä ja arvoja, olin tehnyt listan mukaan että muistaisin kysyä kaiken mitä mielessä oli. Eikö teillä Hopsuliina käyty ollenkaan läpi niitä hcg+papp-a-arvoja? Katsottiinko nenäluuta/rakenteita muuten?

Eli tässä ollaan nyt sitten viikoilla 17+ kun keskeytys tulee jos tuloksissa noin kauan kestää ja toisaalta jos ne oliskin sattumalta puhtaat mitä en usko yhtään tuolla turvotuksella, on vielä se rakenneultra ja sydämen tilanne eli parhaassa tapauksessa sitten keskeytys jos on paha sydänvika niin viikoilla 20+...ja lääkäri sanoi että joka tapauksessa tuo turvotus on merkki siitä että kaikki ei ole hyvin.

Mutta asia kerrallaan nyt. Onneksi on tämä palsta, on kyllä ollut huojentavaa vähän jakaa ajatuksia ja lukea toisten kokemuksista. Se on minusta outoa että niin erilaisia aikatauluja ja ohjeitakin antavat, mulle sanottiin että saunoa voi ja elää normaalisti ja toisille että ota iisisti piston jälkeen, noin esimerkkinä.

Ei tässä auta kuin odotella...
 
Tsemppiä TonCils ! Toi just on niin raskasta, kun joutuu pienessä päässään pyöritteleen kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Mielialat vaihtelee täydestä synkkyydestä hetkellisiin toivonpilkahduksiin. Ja riippuu tietysti niin paljon ihmisistä, mitä pitää rajana sille, että peli on menetetty. Itse varmaan lataisin toivoni siihen, että kyseessä olisi joku sellainen sydänvika, joka voidaan hoitaa, jos jotain poikkeavaa kuitenkin on.Onneksi niin paljon on nykytekniikalla ja nykytiedolla tehtävissä. Mutta nyt ei muuta voi kuin odottaa...Voimia ja tsemppiä siihen!
 
Jaksamista, TonCils! Tämä odottelu-vaihe on kyllä se kaikista kurjin. Minkähän takia teiltä ei otettu sitä pikatestiä? Mä jotenkin ajattelin että se otetaan automaattisesti kaikilta. Mutta ehkäpä ei.

Täälläkin yhä vaan odotellaan. Toivon niiiiin kovasti että tänään tulisi lopulliset kromosomivastaukset, viikonloput tuntuu niin pitkiltä odottaa.
 
Soitin just Naikkarille että onkohan tulokset tulleet. Ja kyllä vain olivat. Täysin normaalit tytön kromosomit meidän pikkuisella :). Melkoinen helpotus. Nyt vaan jännätään sitten vauvan kasvua ja lapsiveden määrää, onneksi seuraavaan ultraan ei ole kuin pari päivää.
 
  • Tykkää
Reactions: Susimieli
Soitin tänään Nkl:lle ja kysyin, josko se pikatestin vastaus olisi valmis. Ja olihan se, meidän vauvalla ei ole 13/18/21- trisomiaa. Olin niin ääretttömän huojentunut tuosta uutisesta! Meillä ne koittaa saada ne laajat kromosomitutkimukset siitä niukasta istukkanäytteestä, mutta se jää nähtäväksi riittääkö se. Sitten saa olla, jos se ei riitä, nyt on aika luottavainen olo itellä kuitenkin kaikkeen.

Meillä ei käyty ollenkaan läpi noita veriseulan arvoja siellä Nkl:n käynnillä. Lääkäri totesi niiden olevn hyvin lähellä normaalia. Ymmärsin niin, että meillä tuo riskiluku 1/70 tuli pääasiass mun iästä ja tuosta 3.7 mm turvotuksesta.

Ja meillä ei ollenkaan heitetty ilmaan mitään mahdollisia diagnooseja. Lääkäri totesi vain, että vartalolla oleva turvotus on yleensä huono merkki. Mutta kertoi myös sen, että näillä meidän turvotuksilla ja isommillakin on synytynyt täysin terveitäkin lapsia.

Olen nyt niin äärettömän helpottunut ja onnellinen tämän hetken tilanteesta! Voihan tässä tullla eteen vielä vaikka mitä, mutta mietin niitä sitten kun niiden aika on. Nyt meillä on sovittu 26.3 seuraava ultra tuonne sikiötutkimusyksikköön. Tarkistetaan sen hetkinen tilanne tuon reilun turvotuksen takia. Ja lopullisissa kromosomivastauksissa, jos ne saadaan tehtyä, menee vielä ainakin 2-4 viikkoa. Odotus siis jatkuu...
 
:flower:Onnea kaikille mukavista tuloksista.
Sain itsekin tiedon jo vaikka piti kestää tosiaan 2-4 viikkoa.
Normaalit kromosomit ja nyt sitten odotetaan enää se sydän onko siinä jotain yllätyksiä.
Vähän ihmettelen tuota tulosten kestoaikaa ja sitten tuota millaisia arvioita annetaan turvotuksen suhteen, mutta ehkä siinä halutaan mennä sen huonomman vaihtoehdon kautta, en tiedä.
Koko prosessi on ollut kohtuullisen raskas, nyt on melko tyhjä takki, toivotaan parasta ja hyvää jatkoa kaikkien osalta ja voimia tulosten odotteluun siihen putkeen joutuville.
 
TonCils, ihanaa että tekin saitte hyviä uutisia! Koska teillä ultrataan sydäntä? Mulla oli ihan samat fiilikset tuon "prosessin" jälkeen, takki tyhjä. Sain hyvistä uutisista lopulta kaksi kunnon migreenikohtausta, tuntuu että koko kroppa oli niin valmistautunut huonoihin uutisiin, että hyvät uutiset olivat lopulta suurempi järkytys. Mutta nyt odotetaan jo hyvillä mielin kesää ja pikkuneitiä :). Ultrassa käydään yhä parin viikon välein, kun tytsy on niin kovin pieni.
 
Tulin kertomaan meidän tarinan päätöksen.
Elikkäs meiltä paljastui ultrassa huima 6mm niskaturvotus ja verikokeissa ei käyty.
Kromosomit selvitettiin (normaalit) ja rv 15 ultra ja rakenneultra ja viel käytiin yksityisellä 4d ultrassa. kaikki näytti normaalilta. Meille syntyi täysin terve poikavauva!
Tulosten odottelu oli hirveää ja kaikki mahdolliset asiat kävin valmiiksi mielessäni läpi.
Halusin tällä tarinalla kertoa teille että näin huimillakin niskaturvotuslukemilla syntyy täysin terveitä lapsia.

Kovasti voimia kaikille tulosten odotteluun ja Onnitelut hyvistä uutisista :)
Muistakaa että ne verikokeet ja niskaturvotukset ei automaattisesti tarkota että jotain ois vialla, ne on vaan suurempia todennäkösyyksiä ja onneksi on nykyään niin tarkat testit että voidaan aika pitkälle selvittää asiat!

Aurinkoista kevättä ja voimia kaikille :)
 
Mulla oli eilen nt-ultra ja verikokeiden tulokset lähti sen mukana kyssiin. Tänään oli tuntemattomasta numerosta soitettu mut en kuullu eli en voinu vastata. Ilmoittaako noista tuloksista lääkäri vai hoitaja ja onko teille (varsinkin Kys:in alueen) soitettu numerosta joka näkyy vai ei näy? Heti kävi mielessä oisko huonoja tuloksia tulossa...
 
Onnea Mariannu, TonCils ja Hopsuliina hyvistä uutisista! Ja onnea minniliinille terveestä vauvasta!

beibipupu Ikävää, että sinullakin turvotus ollut isohkoa. Mulla melko samat lukemat. Mikä oli verikokeiden tulos?

tiituli85 Onko sinun tuloksesi selvinneet?

Meillä oli tänään se punktio. Sitähän odoteltiin melkein neljä viikkoa ja ikuisuudelta tuntui aika. Nyt sitten odotellaan tuloksia, joihin menee pahimmillaan yli kaksi viikkoa! Soittamalla ilmottaavat uutiset ja sitä puhelinsoittoa nyt odotellaan kuumeisesti. Jos saavat tulokset aikaisemmin, niin lupasivat ilmoittaa heti.

Punktio ei todellakaan ollut niin paha, mitä luulin ja olen jostain lukenut. Tokihan se neulanpisto tuntuu, mutta milloinpa se ei tuntuisi? Näytteenotto meni nopeasti ja kivuttomasti. Lapsivettä oli normaalisti ja saivatkin otettua tarpeellisen määrän näytettä. Toimenpiteen jälkeen tullut paineentunnetta kohtuun ja se on hieman jo laantunut. Otan varmuuden vuoksi rauhallisesti tänään.

Kirskis ja Namu 15+6
 
Kirskis ihanaa että punktio meni hyvin. Meillä tosiaan oli turvotus 3,1mm ja verikokeiden tulos antoi downille 1:20 , istukasta otettiin näyte, ja eilen selvisi että ei ole trisomioita :) Paljon jaksuja odotteluun, mulle tuo viikon odottelu oli jo hurja..tai jouduin miettimään kaikki läpi..torstaina siis huomenna tulisi vasta viikko täyteen..soitin jo eilen, olivat jo valmiit ja kertoivat sitten iloiset uutiset. paljon jaksuja odotteluun.

Reppasenkeli suuret onnittelut prinsessasta ja ihanaa arkea teille <3

Beibipupu 13 tasan :)
 
Hyppään mukaan ketjuun. Kollektiiviset halit kaikille, jotka ovat tämän asian joutuneet kohtaamaan :hug:

Tämä on mulle sinänsä tuttu ketju, kirjoittelin johonkin tämän "esiäideistä" vuonna 2007, kun odotin toista lastani. Veriseula hälytti tuolloin riskiluvulla 1:110 muistaakseni - mutta loppu oli onnellinen ja silloinen seulahälytys on maailman ihanin ja päättäväisin 5-vuotias neiti nykyään :heart:

Paljon on tässä välissä ehtinyt tapahtua; erottu ja menty uusiin naimisiin ja nyt odotetaan tässä liitossa ensimmäistä yhteistä lasta. Asiat kertaalleen läpikäyneenä olin jotenkin hyvin rauhallinen ja huoleton, etenkin, kun np-ultassa niskapoimu oli vain 1,2mm ja kaikki siinä vaiheessa nähtävä tuntui vauvalla olevan mainiosti kunnossa. Mutta niin vaan tuli soitto perinnöllisyyspolilta: Veriseula oli hälyttänyt ja riskiluvulla 1:250 tarjotaan istukkabiopsiaa. En tuota kauaa miettinyt sen rumban kerran läpikäyneenä. Tiedän, että hermoilen itseni kipeäksi, jos asiaa ei tutkita, kun tutkimusta kerran tarjotaan. Joten ensi viikolla biopsiaan sitten... 13. viikolla mennään nyt.
 
Heippa kaikille jälleen! Ilokseni saan ilmoittaa hyvät uutiset meidän osalta eli täysin terve poikavauva meille syntyi vajaa viikko sitten :heart:

Meillähän oli siis tuo niskaturvotus 2,8mm josta saatiin riskiluvuksi 1:130.
Veriarvoissa ei ollut meidän tapauksessa mitään poikkeavaa eikä ikänikään ole korkea.

Sitä kadun edelleen etten mennyt siihen punktioon vaan pilasin koko loppuraskauden murehtimalla vauvan terveyttä,menisin ehdottomasti jos nyt pitäisi uudelleen valita tai sitten vaihtoehtoisesti unohtaisin moiset seulat tyystin!

Tämä kokemus ainakin sai miettimään asioita ja tajuamaan ettei terve vauva ole mikään automaattinen juttu,siksi erityisesti nyt arvostankin tätä onnellista lopputulosta!

Tsemppiä kaikille tähän pinoon joutuneille,toivotan kaikille hyvää pääsiäistä ja lähden tästä syöttämään vauvaa!
 
  • Tykkää
Reactions: beibipupu
Ikäväkseni saan tähänkin ryhmään itseni liittää.
Innoittavaa on se, että tässä ryhmässä tuntuu olevan todella paljon lopputulokseltaa positiivisia uutisia :heart:

Odotan esikoistamme joka on saatu aikaan hoidoilla.
Varhaisultrassa sikiö oli viikkoa oletettua pienempi, mutta nt-ultrassa vastasi samoja viikkoja (eli siis viikon pienempi kuin oletettu).
Riskiryhmään emme kuuluneet (veriseula + turvotus).

Eilen oli rakenneultra josta sitten passitettiin tälle päivälle naistenklinikalle sikiöntutkimusyksikköön.
Sikiö on pieni, viikosta kahteen liian pieni. Pieni kuitenkin kauttaaltaan, eikä vain esimerkiksi jaloistaan.
Sydämen kaari on aavituksen suurempi kuin 45astetta
munuaisallas löytyy
golfpallo...

Selkärankaa ei saatu mitattua kunnolla sikiön asennon takia. On syvällä lantiossa eikä päästy kunnolla edes alateitse mittaamaan.

Tulokset viittaa vahvasti perinnöllisyyslääkärin mielestä trisomia 13 / 18, mutta downin piirteitä ei juurikaan ole.'

Vaikka veriseula + nt olivat ok, niin myös mulla oli nuo veriarvot vähän alakanttiin.

lapsivesiseula otettiin. Meillä on kuitenkin vielä mahdollisuus keskeytykseen jos trisomia 13 / 18 sieltä löytyy.
Nyt vaan on pidettävät sormet ja varpaat pysyssä että pieni vaan kasvaa hitaasti ja saadaan terve lapsi joko täysillä viikoilla tai aikaisemmin.


Ambro ja Aurinko 20+0
 
Onnea hyviä tuloksia saaneille

Ambro :hug: Mä toivoin ettet joutus tänne. Ja todella, on olemassa myös kolikon kääntöpuoli että kaikki on hyvin. Noita veriarvoja etenkään ei kannata tuijottaa, hoitoalkuisussa hyvin paljon alakantissa olevia arvoja (kuten myös mulla). Meillähän taas arvot oli pielessä, seula hälytti mutta ultra oli ok. Punktioon emme lähteny. Yritän luottaa ultraan ja otamme sen riskin että jos jotain on niin sitten on.. : /
 
beibipupu Onnittelut hyvistä uutisista!

Reppasenkeli Onnea tyttövauvasta! Mekin haluamme vauvan maailmaan, on hänellä down tai ei. Sitä toista ratkaisua en itse pystyisi tekemään kuin ehkä vasta äärimmäisessä tilanteessa.

Unni Ikävää, että olet joutunut tähän tilanteeseen toistamiseen! Mikä on tämän hetkinen tilanne? Ilmeisesti istukkanäyte on jo otettu?

Sähkökissa Onnea poikavauvasta!

Ambrosia Muistan sinut hyvin tuolta kuumeilun puolelta, kun yritimme esikoisiamme. Niin ikävää, että jouduit vielä tänne puolivälissä raskautta! :hug: Milloin saat punktion tulokset?

ON Me odottelemme edelleenkin tuloksia. Ensi viikolla niiden pitäisi viimeistään tulla. En jaksaisi enää odottaa!! Onneksi on vilkas taapero, joka pitää huolen, ettei mamma kerkeä päivän aikana paljoa asiaa miettimään...

Tsemppiä jokaiselle tähän epävarmuuteen ja odotteluun! :hug:

Kirskis ja Namu 17+3
 
Olen tätä ketjua kolmisen viikkoa selannut alusta loppuun ties kuinka monta kertaa :( Meidän pieneltä turvotusta löytyi 2.7mm-3.3mm viikoilla 12+3. Siitä säikähtäneenä kävimme yksityisellä ultrassa heti seuraavalla viikolla jossa turvotusta löytyi enää 1.7-2.5mm, hoitaja ultrasi reilut puolituntia todella tarkasti, näytti meille nenäluun..sormet, jalat..sanoi kaiken olevan kunnossa.Ja tuumasi että hänen kymmenien vuosien kokemuksella voi sanoa että ei mitään hätää! Noh..siitä sitten viikon sisään tuli soitto että verikokeissakin häikkää, riskiluvuksi tuli 1:5 :( ja sovittiin punktio aika viikon päähän. Toissapäivänä käytiin sitten punktiossa joka onnistui todella helposti ja näyte saatiin. Vauva oli kasvanut kovasti, vastasi 4-5 päivää jopa isompaa? Kysyimme lääkäriltä tarkemmin verikokeiden tulosta ja hän kertoi pappa-a arvon olevan ainoastaan pielessä, liian matala. Sekin tieto yllätti luultiin etä molemmat arvot oli päin..No nyt sitten odotellaan tuloksia :( nämä kolmisen viikkoa on menneet täysin sumussa, välillä ahdistaa niin paljon :( tästä ketjusta on ollut kyllä paljon apua, ihan vain kaikkien teidän kokemuksia lukien <3
 
Äityliini :hug: tuttuja ahdinkoja elät.
Meillä oli kans vain papp arvo päin honkia(plus ikä..), siksi mentiin riskiluvuille. Teillä se, plus vähän suurempi turvotus (ikä?) nostaa riskin tuonne aika isoksi.
Meille erikoisläkäri äitipolilta väänsi rautalangasta että pappa arvo on vain yksi luku muiden joukossa. Pelkästään sen perusteella ei tule mitään armotonta tuomiota. Luku voi olla pielessä monesta muustakin syystä kuin kehitysviasta. Istukka voi toimia vähän huonosti tai on riski raskausmyrkytykseen tai sitte luku vaan on pieni ilman mitään syytä.
Me ei löhdetty punktioon. Ultrissa ei ole löytynyt mitään vikaa eikä markkereita. Teillä(kin) sikiö on isompi viikkoja, se yleensä on silleen hyvä merkki.
Peukkuja ja voimia!!

Muoks. Meillä oletettavimmin arvoa laski raskauden hoitoalkuisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos, niitä tarvitaan <3
Ikää minulla on 27. Joten sekään ei riskiä ole kauheasti nostanut ? Lääkäri viittasi turvotukseen että se olisi sen riskiluvun niin suureksi nostanut.
Itsekin luin nuista istukan toimivuudesta ja alun alhaisesta papp-a arvosta. Meillä on ennestään kaksi lasta, esikoisen kohdalla epäiltiin raskausmyrkytystä, mutta ei pahaksi äitynyt kun taas kuopuksen kohdalla käytiin useissa kasvukontrolli ultrissa. Onkohan näillä kaikilla jokin yhteys ? mietin vain..
 
Jep,anteeksi. En tajunnutkaan että ikäsi näkyy nimimerkissä :)
Mutta kyllä, tuolla papp arvolla on todettu olevan ennusarvoa r.myrkytyksen riskissä ja sikiön kasvun hidastumisessa loppuraskaudessa. Siks mullakin on jatkossa vielä kontrolliultra kasvun ja hyvinvoinnin takia vaikka tähän saakka (nt ja rakenneultra) sikiö ollut normaalissa tahdissa eikä virtauksissa ole olut mitään vikaa. Mutta yleensä ne kasvu"ongelmat" ei vielä näykään vaan alkaa vasta myöhemmässä vaiheessa jos alkaakseen.

Tiedän tunteen, on äärimmäisen vaikea elää tuota vaihetta eikä siihen kenenkään sanat auta. Vähättelijät ja peukuttajat ärsyttää (koska riski on olemassa) ja toisaalta ei halua kuulla mitään kauhisteluja. Parasta olis ainaki yrittää pysyä pois netin ihmeellisestä maailmasta.. :/ Mutta peukut pystyssä!
 
Voi äityliini, että joudut kokemaan tämän kaiken. Toivottavasti kaikki kuitenkin on hyvin! Miten nopeasti teille luvattiin tulokset?

Mehän ei saatu niistä kaikista lupauksista huolimatta tuloksia tällä viikolla. Luulin, että voin jo huokaista ja alkaa suunnitella tulevaa, mutta ei. :( Tämä epävarmuus on niin raastavaa ja viimeisen viikon aikana minusta on tullut ihan hermoraunio...

Kirskis ja Namu 18+3
 
Äityliini ja kirskis hurjasti jaksuja odottamiseen! Niin tiedän miten sitä meinasi tulla mietteistä vain hulluksi..tai juuri se kun kaikkeen alkoi varautua. Itse pelkäsin hurjasti että jos tulee sellainen tieto että olisi niin vakava kehityshäiriö että mitään ei olisi tehtävissä. Itse jouduin odottamaan niin paljon vähemmän aikaa kuin te, kun oli istukkanäyte..joten te olette olleet jo hurjan vahvoja. Niin toivon että molemmat saatte hyviä uutisia!!
Mulla jäi jotenkin kammo tuohon veriseula juttuun..meillä siis tosiaan oli turvotus 3,1mm ..ja seulojen jälkeen tuli riskiarvo 1/20 ..en tiedä..jäi jotenkin hassu olo..kun ei edes ymmärtänyt niitä eri arvoja..huoh..ja netistä tietoa kun hain, niin tuntui että tulin vain pöhkömmäski.

Iso hali teille, ketkä odottaa tietoa!! <3 <3
 

Yhteistyössä