Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Tänään kävin perinnöllisyyspolilla. Tekivät varsin perusteellisen ultran missä ei mitään epämääräistä ilmennyt ja mitä ilmeisimmin tyttö lapsi olis tulollaan. En antanut tehdä lapsivesipunktiota, joten syteen tai saveen ja parasta toivoen kohti laskettua aikaa 31.12 en olisi ollut valmis keskeyttämäänkään raskautta joten mielestäni se on silloin se ja sama antaako pistää vai ei riskit kuiten molemmissa 1:100 saako trisomia lapsen vaiko keskenmenon, en toki halua kumpaakaan mutta vielä vähemmän sitä keskenmenoa. Mietin että jäisinkö miettimään epätietoisuuteen ko. asiaa...mutta tällä hetkellä hyvä fiilis ja tuntemus tästä lapsesta joten tuskin jään sen kummempia mietiskelemään. :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: marsali
Eikä kannatakaan turhia stressailla,jos itsellä hyvä tunne raskaudesta ja omasta olosta.

Mie kun sain tietää et niskaturvotus koholla (3ml) ja down riski 1:10,trisomia 1:250.Näin sama yönä vielä unta,että lääkäri sanoi -kromosomeiltaan terve tyttö tulee.

Nyt parin viikon odottelun jälkeen,eilen lääkäri soitti ja sanoi että kromosomeiltaan terve tyttö tulee :heart: Liekkö minussa noita-akan verta?:D
 
  • Tykkää
Reactions: Hanselmi
Voi toki olla että oisin päättänyt toisin jos olisin ehtinyt niskapoimu ultraan ja jos siitä olisi jotain hälyyttävää ilmennyt ja jos riskiluku olisi korkeempi esim. 1:25 sitten ehkä olisin taipunut lapsivesinäytteeseen, mutta en yhden verikokeen takia kyllä. Kovastihan tuo kätilö koitti suostutella lapsivesipunktioon näilläkin luvuilla, mutta onneksi on se vapaus valita mitä haluaa. Toivon koko sydämestäni että saan terveen tytön vuodenvaihteessa ja aijon kertoa sen teillekin kummin kävi :saint:
 
  • Tykkää
Reactions: marsali
Meille tuli tänään Husin kirje, jossa kerrottiin, että kuulun riskiryhmään. NP (rv 12+4) oli 2,5 itse huolestuin tästä kun ikääkin on jo 36-vuotta. Ultraaja sen sijaan ei ollut lainkaan huolissaan. Torstaina on aika Naistenklinikalle, tehdäänköhän siellä jo lapsivesitutkimus jos niikseen tulee? Mietin myös sitä, että kuulunko ikäni puolesta suoraan riskiryhmään riippumasta muista arvoista. Aioin soittaa huomenna kysyäkseni lisätietoja, niin kertookohan ne sen riskiluvun puhelimessa. Odotan neljättä lastani ja rv nyt 13+1.
 
Moikka Muru. Mulla oli nt vain 1,6 ja jäin kiinni seuloissa. Mä jäin enempi kiinni noista verikokeista kun tosta turvotuksesta. Nyt sitten rakenne ultrassa selvisi että neidillä vaan kaksi napaverisuonta joka voi selittäämiksi jäin kiinni niistä kun se antaa virheellisen tuloksen, niitä suonia pitäs olla kolme.
Ja soita ihmeessä sinne niin minäkin tein.
Mä menin heti siihen lapsivesipunktioon sillä ekalla käynnillä ja meillä kaikki ok joten älä oo liian huolissas. Meil oli down riskiluku jopa 1:25 jota ei sit ollukkaa vaan terve tyttö tuolla kohdussa kasvaa :).

Tsemppiä!

miltsu76 ja hempukka 23+1
 
Mulla on semmonen käsitys trisomiaseulasta että se sisältää tietyillä viikoilla tehdyn niskapoimu ultran ja trisomiaverikokeen. näistä kahdesta tekijästä koostuu se itse seula. itsehän en siis ehtinyt niskapoimu ultraan ja kävin vain verikokeessa ja minun kohdalla riskiluku perustuu verikokeesta saatuun tulokseen sekä ikääni joka on 35v. näin ainakin oulussa en tiedä miten sitten muualla mut luulis olevan valtakunnallinen tämäkin seulasysteemi
 
Soitin juuri Naistenklinikalle ja mun riskiluku on 1:70. Iän perusteella olisi kuitenkin ollut vain 1:270 eli en olisi siitä pelkästään kuulunut riskiryhmään. Ei kertonut veriarvoja puhelimessa. Nyt täällä pohdin menenkö punktioon vai en, sen kuulemma saa halutessaan jo samalla käynnillaä.
 
Siellä sikiötutkimusyksikössä tehdään tosiaan erittäin perusteellinen ultra ja mulla oli mahollisuus päättää sen ultran aikana vielä haluanko sitä lapsivesipunktiota, jos siinä uä:ssä ois jotain näkyny epämäärästä esim. sikiön sydämessä tai rakenteissa niin sitten oisin harkinnut pistoa. Ultrahan ei poissulje trisomia 21 mahollisuutta, mutta se sulkee pois trisomia 13 ja 18 mahollisuudet. Mulle raskauden keskeytys downin takia ei oo vaihtoehto. Tsemiä murulle jos punktioon päädyt
 
Meidän piti päättää ennen ultraa menemmekö näytteeseen, ei siis mitään ultraa perusteellisesta puhumattakaan saanut ennen sitä. Päätimme otattaa näytteen ja kyseessä olikin viikkojen takia istukka- ei lapsivesinäyte. Ihana lääkäri onneksi sattui meille ja ottivat kätilön (harjoittelija) kanssa ultran, että kaikki perusjutut kunnossa ja sen jälkeen näyte. Vastaus tulee kuulemma viikossa. Mun riskiluku oli 1:70 ja np 2,5, ikää 36. Veriarvot olivat vähän normaalista poikkeavat. Molempien kuuluisi olla 1 ja mula oli toinen hgc tms. 0,9jotain ja toinen papp tms. 0,6jotan. Kätilä meinasi, että kiinni jäänti johtui luultavasti korkeashkosta, vaikkakin normaalin rajoissa olevasta np:sta. Kysyin painon vaikutuksesta (olen itse melko hoikka), ja kuulemma tässä tapauksessa tulokset suosivat hieman ylipainoisia. Nyt piinaava viiko edessä.
 
  • Tykkää
Reactions: marsali
Näyte otettiin torstaiaamuna ja nyt jo paniikin partaalla, vaikka tuloksia luvattiin "vasta" viikossa. Huonot soittavat ja hyvät tulevat kirjeellä. Montako päivää teillä mennyt puhelun/kirjeen saapumiseen, jos on viikonloppu välissä. Tuloksia odotan Naistenklinikalta.
 
En osaa tarkkaan sanoa miten nopsaan tulokset tulee,mutta minun kohdalla vasta viikon päähän oli lääkärille laitettu soittoaika. Keskiviikkona otettiin istukkanäyte ja tasan viikon päästä lääkäri soitti tulokset. Jos tuntuu hirveälle odottaa niin voithan soittaa sinne ja kysyä joko tulokset olisivat tullee,en kuitenkaan usko että olet ensimmäinen joka niitä kovin odottaa ja perään soittelee :)
 
Tännekin päivityksiä, rakenneultrassa käyty ja kaikki oli ok, choruksesta löytyi pieni kysta mutta lääkäri sanoi sen olevan normaalia ja häviävän ennen synnytystä. Kertauksena down riskilukuni 1:5, 3mm niskaturvotus sekä alle millin turvotus koko yläkropassa. Istukkabiopsiasta kromosomeiltaan terveen pojan paperit
 
  • Tykkää
Reactions: marsali
Tukin kertomaan, että meille syntyi 2.9. terve poika :) lähtökohdat olivat 2,6mm turvotus ja suhdeluku 1:100, punktiosta terveet kromosomit! Tämä oli toinen raskauteni, jossa kärähdin yhdistelmäseulassa, esikoisesta suhdeluku oli 1:160! Paljon tulee näitä turhia hälyjä, jotka sekottavat mieltä ja mielialaa :(
Tsempit kaikille odotuksiin!

T. Minttu & poika 2vk
 
Hei vaan kaikille.

Olen lueskellut tätä sivustoa paljonkin kun olen itse odotellut tuloksia lapsivesipunktiosta.

Kerron omankin tilanteen ja miten kävi tulosten kanssa. Minusta se on ollut juuri lohduttavaa kun on nähnyt että hyvinkin synkistä lukemista syntyy terveitä vauvoja :heart:.
Vertaistuki auttaa vaikka vain siten että lukee näitä tarinoita tosielämästä.

Meillä se tilanne että itse olen toista kertaa raskaana ja 39-vuotias. Ensimmäinen lapsukainen on terve ja kehittynyt ihan normaalisti. Meni useampi vuosi välissä ja vielä sitten halusin vauvan ennekuin tuo ikä on huimissa lukemissa. Me molemmat vanhemmat ollaan myös perusterveitä, ei mitään kroonisia sairauksia tms.

Sitten koitti se päivä kun minulle soitettiin verikokeen ja NP-ultran tuloksista; kaikki ei välttämättä ole hyvin...

Meillähän näytti vauvalle NP-ultrassa isoimmaksi luvuksi niskaturvotuksesta 1.9mm. Eli ei nyt mikään hälyttävä kuitenkaan jos oikein olen käsittänyt.

Down-vauvan luku tuli meille 1:44. Se oli se syy miksi meille suositeltiin punktiota.

Verikokeesta en ikinä saanut tietää oliko siinä sitten jotain koska ei vaan kerrottu.
Painotettiin että äidin ikä + NP-ultra + verikokeen tulos tekee lopputuloksen.

Halusin mennä lapsivesipunktioon. Toimenpide meni onneksi kivuttomasti ja nopeasti eikä muitakaan isoja oireita minulle tullut. Ainoastaan pistoskohta tuntui kipeältä pari päivää. Rasittamista ja varsinkin ponnisteluja välttelin toimenpidepäivän sekä 2 seuraavaa päivää.

Tuloksen sain 6 arkipäivän jälkeen. Kerrottiin että tulokset ovat normaaleja näiltä osin mitä on tutkittu eli kromosomit 13,18 ja 21. Samalla kun itse kysyin kuulin onko masussa tyttö vai poika. Täytyy vaan sanoa että se on aina yhtä yllättävää kuulee sen sitten synnytyssalissa tai puhelimessa :rolleyes:.

Tarkemmat tiedot koko kromosomeista kuulee sitten 3-4-viikon jälkeen, varsinkin jos niissä olisi jotain hälyttävää.

Kyllä se oli tietysti helpottava tieto ja vakavimmat sairaudet on nyt poissuljettu. Siinä tutkitiin myös olikohan se joku Edwardsin-oireyhtymä, jossa voisi vauva olla vakavasti sairas. Tällöin keskenmeno on yleistä ja viimeistään vauva menehtyisi heti syntymänsä jälkeen. Tähän oli matala riski meillä.

Mieltäni myös sekin rauhoitti että sattui genetiikkaan perehtynyt naislääkäri vielä tutkimaan vauvan rakenteet ennen punktiota ja kertoi kaiken näyttävän hyvältä. Ultrissa ei siis ole tähän mennessä mitään hälyttävää todettu.

Tämä oli meidän tarinamme. Nyt voi jo alkaa rentoutua kun tuloksen kuuli. Tottakai aina raskaudessa on riskejä esim. että odotusaika menee hyvin ja itse synnytys, mutta asenteeni niistä on että ne tulevat jo ovat tullakseen. Muuten menee odotusaika liian synkissä merkeissä kun siitä voisi nauttiakin.
 
  • Tykkää
Reactions: marsali
Hei!

Meille syntyi 13.9 täyden kympin poika! Niskaturvotustahan meillä oli alimmillaan 4,2 mm, korkeimmillaan 4,7mm ja riskiluku oli 1:14. Istukkanäytteessä kromosomit oli normaalit. Rakenneultrassa sydämen kammiosta löytyi reikä joka kuului aina sydänääniä kuunneltaessa lisälyöntinä. Lastenlääkärin tarkastuksessa oli kaikki normaalisti eli reikä oli mennyt itekseen umpeen. Eli meillä kaikki päättyi onnellisesti turvotuksesta huolimatta ja nyt tutustellaan uuteen perheenjäseneen.

Tsemppiä kaikille tuloksia odottaville! Muistan vielä kuin eilisen sen oman epätoivon kun tuloksia odoteltiin.
 
elämää1985
Minäkin nyt tänne lähdin kirjoittelemaan meidän tarinaa. 26.9. käytiin nt-ultrassa. Ensin itkin ilosta, kun näin sydämen sykkivän
ja pienet jalat ja kädet heilumassa. Pieni oli koko ajan huonossa asennossa, eikä kätilö saanut mitattua niskaturvotusta. Kaikki näytti hänen mukaansa olevan muuten kyllä kunnossa, mutta turvotusta näkyi vähän selässä ja sen takia halusi saada mitattua niskaturvotusta, joten pyysi lääkärin paikalle.
Lääkäri (virolaissyntyinen) tuli ja hieman tutki ruutua ja sanoi, että joo o.. trisomia, vakava sydänvika, että nyt puhutaan raskauden keskeytyksestä.. :( Minä menin shokkiin ja vain itkin.. Saatiin uusi aika 29.9. maanantaille ja viikonlopun saatiin miettiä asiaa.

Maanantaina en pystynyt mitään puhumaan sairaalassa, kun vain itkin. Sitten lääkäri ultrasi ja sai nt 3,1 mm ja turvotus jatkui hieman myös selkää pitkin. Lääkäri näki sydämessä 4 lokeroa, tarkempaa rakennetta ei näin pienellä näy, myös nenäluu näkyi. Sydämen syke oli normaalia korkeampi 180.. Lääkäri suositteli lapsivesipunktiota ja siihen päädyttiin. Nyt sitten odotellaan tulevaa punktiota ja tuloksia. Kamalaa aikaa.. :(

Tsemppiä kaikille tulosten odottajille ja Paljon Onnea kaikille hyviä uutisia saaneille <3 Ja voimia teille, huonoja uutisia saaneille <3 Paljon on tullut itkettyä, kun tätä olen lukenut läpi..
 
elämää1985 voimia sinulle ja koko perheelle odotukseen. Milloin sinulla on punktio aika? Tulosten odottaminen on yhtä tuskaa,joskus se palkitaan suurella:heart: ja joskus se päätyy ikävästi:'(. Tule kertomaan tänne miten mennyt ja mihin päädyttiin. Minulla itsellä ei ollut trisomiat kovin korkeat 150,mut down oli 1/10. Mulla oli liian pienet viikot lapsivesipunktioon,mutta onneksi saatiin otettua istukkanäyte josta saatiinkin terveet kromosomit ja tyttöä odotellaan. Näytteen ottoa odottaessa ja tulosten odottamisessa,luvin tämän ketjun alusta loppuun ja sain toivoa siitä!

Ollaan täällä henkessä mukana:heart::wave:
 
Jäin kanssa kiinni veriseulassa 1:165. Kätilö höpötti muutkin lucut,mutta siinä vaiheessa meni kaikki muut asiat ohi korvien. Marraskuun 11 päivä olisi lvp. Ensin olin vastaan koko asiaa,mutta sitten päätin hyväksyä ja mennä sinne. Saanpahan itselleni rauhan. Olen ajatellut niin jos menee kesken niin tätä vauvaa ei ole tarkoitettu meille. Karua puhetta mutta niin totta.

Lumme75
 
elämää1985
29.10. on punktion aika.. Välillä herää suuret toiveet ja välillä vajotaan niiiin alas <3 Kiitos tsempeistä ja kiva kuulla hyviä uutisia :) Meidän riskiluvuksi tuli 1:70.. Et toiv. kuulutaan tuohon 69:n joukkoon.. <3
 
  • Tykkää
Reactions: marsali

Yhteistyössä