Toiveena vauva 2017-2018

inasofia, minäkin kuvittelin taas viime kierrossa kaikki mahdolliset oireet ja googletin monta kertaa päivässä..miksi? Itsensä kiduttamista vaan, joten päätin että nyt riittää. Jos sitä säästyisi edes pahimmalta pettymyksen aallolta :)
 
  • Tykkää
Reactions: inasofia
Tervetuloa mukaan kaikille uusille! :) Joie paljon onnea plussasta! :love:
-tanjuska me mennään aika samoissa piinailuiden kanssa.. hui, jännittää kyllä. Toivoisin itselleni malttia tähän odottamiseen etten alkaisi keksiä itselleni mitään oireita niin kuin viime kierrossa :D

ON: Ovisplussa testattu eilen aamulla ja hyödynnettykin pe ja su. :) Toivotaan että tärppi käy! Mulla on kyllä greippimehu odottamassa kaapissa varmuuden vuoksi...
Milloin meinasit greipin aloittaa? Mä oon käsittäny et kierron alusta ainakin ovikseen asti olis hyvä juoda. Mä kyl ite puristan yhden greipin joka aamu ja lisäks hörpin rybbin greippi mehuu lisäks, mut mä vaan tykkään greipistä ihan älyttömästi :LOL:
 
Onnea kaikille plussanneille!

On tää kyllä karseeta aikaa odottaa alkaako menkat vai ei (n):D jos nyt ei ala (kp 30/29-37) niin jo on julmaa, meinaan oon niin huonovointinen välillä ja tissit kipeenä edelleen. V.loppuna testaan jos ei ala sitä ennen.

Minkälaisia oloja muilla piinaviikoilla olevilla?
 
Mut voi lisätä tänne! :p Eli Mandee 22v., mies 23v. Tämän kierron lasken yk1, viime kuu meni aika plörinäksi, en ota mukaan laskuihin kun olin vielä niin pihalla näistä raskautumis-jutuista :D Nyt meneillään kp24/24-31. Elikkäs viimeksi kesti kierto 30 tai 31 päivää, sitä edeltävä 24 päivää... Sitä ennen en ole edes laskenut, joten en osaa sanoa. E-pillereitä en ole ikinä käyttänyt, "ehkäisynä" toiminut keskeytynyt yhdyntä tai kondomi (harvoin). Näköjään aika epäsäännöllinen kierto siis. Tätä projektia hankaloittaa se, että kroppani ei selvästikään reagoi vahvasti kierron eri vaiheissa, eli en esim. tunne ovulaatiota. Myöskin kuukautisvuotoni ovat aina olleet kivuttomat (positiivinen asia kylläkin). Tällä hetkellä tilanne on vielä se, että yrittämällä ei yritetä lasta vääntää, vaan tulee jos on tullakseen. Kunpa tulisi vaan tosi pian :whistle::LOL: ei taida ukko aavistakkaan kuinka pahasti kuumeilen. Ollaan sovittu että maaliskuuhun asti jatketaan tällä "rennolla" meiningillä, mutta jos ei siihen mennessä ole onnistuttu niin pitää varmaan ihan toden teolla YRITTÄÄ sitä raskaaksi tulemista :D
Olen varmaan 90% varma että tässä kierrossa ei ainakaan tärpännyt...
 
  • Tykkää
Reactions: -tanjuska
Syöttekö muuten jotain vitamiineja jotka avittaa näitä raskautumis mahiksia? Harmi kun itse en voi juoda greippimehua lääkityksen vuoksi .Olikos se foolihappo mitä pitäis popsia? Riittääköhän terveellinen ruokavalio vitamiinien saantiin siis tuon foolihapon,vai oliko se edes sitä .Täällä flunssa jatkuu ja ei oo mitään erityisiä oireita jotenkin tuntuu että menkat sieltä kyllä tulee ajallaan
 
Huomenta! En ookkaan hetkeen mitään kirjotellu kun ei tässä ihan hirveesti oo mitään päivitettävää ollu. Sama jatkuu, paitsi eilen mulla alkoi se toosi niukka vuoto mitä tulee aina päivää ennen kun menkat alkaa. Väriltään vaalean rusehtavaa ja niin kun värjääntyyttä valkkaria jota tulee pyyhkiessä (ei joka vessa käynnilla) mutta suojaan ei jää mitään. No olin sitten varma että tänä aamuna kun herään niin hanat on auki, niin kun aina. Mutta, sitä samaa tuli herätessä pyyhkiessä ja nyt ei enäö mitään!

Raskauteen en enää usko, su viimeksi tein puhtaan negan. Mulla on myös aika kovasti vihlonu tonne vasempaan munasarjaan ja nyt myös samaan kohtaan alaselkää. Eilen illalla vihlo tosi pitkään ja kivuliaasti, hieroin ja painelin sitä kun ajattelin et jos siellä tuntuis vaikka joku patti, mut sit hetken päästä meni ohi. Mulla on ollu noita vihlomisia tonne vasemmalle puolelle kolmisen vuotta ja sitä on tutkittu mut ultratessa ei oo mitään löytyny. Yksityisellä kyl sano että endoa jos on niin saattaa näkyä vasta tähystyksellä. Oonkin alkanu miettiä et jos se on sitä ja nyt kun pillerit lopetin niin se on lähteny räjähdysmäiseen kasvuun ja joku siellä tukkii, ettei veri pääse ulos.. En tiedä :(

Niin ja tervetulos kaikille uusille! :) anteeks kun meni pelkäks omaks höpinäks mut mua on alkanu tässä nyt vähän huolettamaan tää oma tilanne niin tuntuu ettei muuhun oikeen pysty keskittymään.
 
Elsa84 mä en ainakaan syö kun ihan perus monivitamiinia ja omega kolmosia :) joskus lisäksi jotain muitakin. Foolihapot aloitan heti jos raskaaksi tulen.
Oon miettiny auttaisko toi greippimehu minuaki tunnistamaan ovulaation :D en kyllä ikinä juo mitään mehuja, kauheita sokerilitkuja mun mielestä... Vois vähän toi mies ihmetellä miks sellane löytyis yhtäkkiä kaapista :ROFLMAO:
Nyt alko ottamaan päähän oikee urakalla. Eilen leikattiin yks viisaudenhammas, noh ei siinä mitään. Mut loput kolme leikattais kolmen vkn päästä, eli naama olis sillo entistäki kaameemman näkönen kai mitä nyt (näyttäs et pitää tomaattia toisen posken sisällä, how lovely) ja sillon ois mun laskujen mukaan just hedelmälliset päivät. Täytys varmaa heittää joku pussi päähän jos meinais mieheltä jotai lempeä saada. Ei terve... Taitaa jäädä ens kierron yritykset väliin, mutta sen näkee sit silloin :rolleyes:
 
Elsa84, esikoisen aikaan näistä tarkemmin luin ja foolihappoa (eli luonnossa folaattia) on vaikea saada tuota riittävää annostusta yleisesti terveellisellä ruokavaliolla, vaan siihen on todella panostettava ja selvitettävä, mistä sitä riittävästi saa. Saanti on lisäksi oltava myös päivittäistä, sillä kyse on vesiliukoisesta vitamiinista, eli päivittäinen ylimääräinen annos poistuu virtsan mukana eikä jää odottamaan seuraavan päivän tarvetta.

Mandee (ja Elsa 84 myös), tuota foolihapon syöntiä kannattaa kyllä oikeasti harkita vakavasti jo yritysaikana. Tämä ohje on tulossa THL:n uudistuviin ohjeistuksiin. Noin 3kk ennen raskautta ja raskauden ensimmäinen kolmannes ovat tärkeimpiä aikoja foolihapon riittävän saannin kannalta (400µg/vrk)
Ymmärrän kyllä, että yrityksen pitkittyessä sen syönti "varmuuden vuoksi" tuntuu turhauttavalta, vaikka vuosienkin ajan, siksi sanonkin, että vakavasti harkita sen syömistä tästä huolimatta.
Foolihappoa tarvitaan alkion normaaliin kehitykseen jo ensimmäisillä viikoilla ja siksi on tärkeää, että foolihapon toiminta äidin elimistössä on vakiintunut jo raskauden alkaessa. Toki, yhtenä esimerkkinä, foolihapon puutteeseen erityisesti yhdistetty spina bifida, on harvinainen vauvoilla, mutta yhtä kaikki vakava ja vältettävissä lähes kaikissa tapauksissa.

Tämä paatos päättyy tähän. Ei ole tarkoitus saarnata ja oikeasti tarkoitan vain hyvää ja ymmärrän, ettei pitkä yritys kyllä motivoi syömään vitamiineja kilotolkulla "varmuuden vuoksi".

Fineli on hyvä paikka tarkistaa elintarvikkeiden sisältöjä, joten sieltähän voi bongailla noita folaattia sisältäviä ruoka-aineita ja käyttää mahdollisuuksien mukaan ruokavaliossa. :)

Jostain muuten pikaisesti luin, että E-vitamiini olisi "hedelmällisyysvitamiini", en ehtinyt itse ottaa enempää selvää tai kokeilemaan.
Oikeastihan näitä on varmaan joka lähtöön, mikä vitamiini- ja hivenaine tukee hedelmällisyyttä milläkin tavalla, oikea suo :D
 
Elsa84 mä oon nyt syönyt b-vitamiinia missä siis sitä foolihappoa ja sitten omega3:sta. Mun käsityksen mukaan foolihappoa suositellaan jo raskautta yrittävälle, mutta itse aloin ensimäisessä raskaudessa syömään sitä vasta kun plussa tuli. :)
 
Mä olen syönyt minisunin mama monivitamiineja. Ajattelin, että tuosta saa muidenkin vitamiinien lisät jos ei muuten täyty, eikä tarvitse montaa nappia popsia. :D

Te pidempään tikutelleet ja testailleet! Olen tosiaan aloittanut vasta tutkimusmatkani ovulaatiotestien maailmaan, rfsu:n merkkiä. Olen muutaman tehnyt, ovat antaneet haaleaa viivaa lisäksi (eli negatiivinen). Viivat ovat tasavertaistuneet koko ajan, mutta tämän päivän testi kuitenkin oli reippaasti haaleampi ja mitään sanomattomampi kuin esim eilinen. Eilen ajattelin että tänään viivat olisivat varmaan saman värisiä, joten yllätys oli melkoinen kun ei juuri mitään enää näkynytkään. Voinko tästä siis tulkita eilisen testin plussaksi vaikka eivät ihan täsmälleen saman värisiä oleetkaan, vai jatkaa ja katsella onko se sittenkin vielä edessä?
 
Voi himputti (kuten mun 2,5 vuotias lapseni sanois). Tänään on kyllä ollut sellainen päivä että oksat pois. Ollaan miehen kanssa molemmat oltu aamusta asti tosi himokkaita mutta valitettavasti ei olla voitu harrastaa mitään kun mulla on noi menkat menossa. No jospa ne menis äkkiä ohi jotta päästäs tositoimiin.

Ja mitä tuohon foolihappo-asiaan tulee, niin mä sairasta nivelreumaa johon syön 1 tbl:n viikossa syön foolihappoa. Joten se asia on ainakin hoidossa. Monivitamiineina mulla on sellasia joissa ei oo a-vitamiinia. Onhan noissa vitamiineissakin foolihappoa mutta ei sitä onneks liikaa tuu kuitenkaan otettua.
 
Nonsk, itse jatkaisin testailua. Jos viiva on vahvistunut pikkuhiljaa ja hiipuu pois, on ovis joko ollut, mutta lh-huippu on niin nopea, että testi/vrk ei riitä sitä havaitsemaan tai ovis on syystä tai toisesta jäänyt tulematta. Kuitenkin, ovis voi olla vielä tulossakin. Kaikki eivät voi päätellä päivittäisten testien testiviivojen suhteesta mitään, vaan viiva tulee ja menee, kunnes vahvistuu.
Jos teille tulee eteen seuraava kierto, tee testejä vähintään 2kpl/vrk h-hetken lähestyessä. Silloin nopean ovishuipun bongaaminen on varmempaa.

Juliet86, minä lueskelin, että foolihapon toksisuuden raja menee jossain yli 5-15mg:n pitkäaikaisannoksissa. Juurikin reumapotilaiden kohdalla on saatu kokemusta noista isoista annostuksista. Vaikeahan tuosta siis yliannostusta on saada.
Suositushan on 400µg/vrk raskautta yrittävälle. Siihen saa ruokavaliosta tulla vielä hyvinkin lisää.
 
  • Tykkää
Reactions: Nonsk
Piti oikein tarkastaa ja nuo foolihapot on 5mg (eli 5000 µg). Mutta jos otan yhden/vko. Täytyypä kysästä apteekista ostanko sellaisia vitamiineja joissa ei oo foolihappoa vai voinko jatkaa noilla nykyisillä vitamiineilla.
 
Juliet86, tuota 5-15mg pidettiin löytämäni lähteen mukaan vielä siis turvallisena.
Tiedätkö muuten syyn, miksi reumaan suositellaan tuota isompaa viikkoannosta eikä vastaavaa jaettuna päivittäisiksi annoksiksi? Ihan mielenkiinnosta. :)
 
Ja vielä: Minä melkein soittaisin teratologiseen tietopalveluun tuosta foolihapon annostuksesta sinun tapauksessasi. On siis raskautta yrittäville, raskaana oleville ja imettäville tarkoitettu lääketietopalvelu. Siellä on todellakin osaamista tästä, semmoistakin tietoa, mitä ei välttämättä apteekin henkilökunnalla ole.
 

Yhteistyössä