toivoisin niin että kotiäidin vanhempi poika menis päiväkotiin!

  • Viestiketjun aloittaja lastenohjaaja
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
poika täyttää tänä vuonna 5.Hän heittelee muita lapsia leluilla,karkaa portista kerhoalueen ulkopuolelle,kävelyretkellä (500m)heittäytyi veteläksi 15min odotettiin ja houkuteltiin kävelemään,lopulta kannettiin kerholle.Ei malta olla satu/laulu/leikkituokioissa mukana.Jatkuvasti ristiriitatilanteita muitten poikien kanssa.
No mun mielestä noi kaikki kielii vaan liian löysästä kasvatuksesta ja rajojen puutteesta. Kuka oikeesti maanittelee 5 vuotiasta vartin kävelemään?!?
 
"Vieras"
[QUOTE="Vieras";28324291]No mun mielestä noi kaikki kielii vaan liian löysästä kasvatuksesta ja rajojen puutteesta. Kuka oikeesti maanittelee 5 vuotiasta vartin kävelemään?!?[/QUOTE]

Ja itse asiassa (kun pojalla on pienempi sisarus) saattaa kyse olla hetkellisestä "taantumisesta" ja huomionhausta.
 
"lastenhoitaja"
[QUOTE="Vieras";28324291]No mun mielestä noi kaikki kielii vaan liian löysästä kasvatuksesta ja rajojen puutteesta. Kuka oikeesti maanittelee 5 vuotiasta vartin kävelemään?!?[/QUOTE]

Mäkin kyllä veikkaan jotain tälläista... mutta hankala se on sanoa lasta tuntematta!
 
"Huh"
[QUOTE="lastenhoitaja";28324139]No sehän se, kiva sit eskarissa aloittaa perustaitojen opettelu, kun ens vuonna pitäs jo jaksaa istua koulussa ja osata edes alkeelliset käytöstavat. Kyllä noihin pitäisi puuttua mahd. ajoissa.

Vaikea noista "oireista" on mitään sanoa, voi olla vaan lapsi jolla ei ole kotona minkäänlaisia rajoja. Yleensä kyllä päiväkotiin sopeutuvat sit suht hyvin, kun tajuavat että siellä on rajat. Kerho taas on yleensä niin satunnaisesti, ettei ehdi sopeuttaa ja kasvattaa. Tai sit voi olla että pojalla on oikeasti joku "häiriö".[/QUOTE]

Hei, mikä sun koulutus oikeesti on? Ei se päiväkoti opeta esim. paikallaan oloa... Loppupelissä monikaan 5v. Poika ei halua istua paikoillaan vaan kun on oman ikäistä kaveria niin leikkiminen on mielekkäämpää. Moni 5v. tarvitsee vielä aikuisen tukea sosiaalisissa taidoissa ja sitä pitäisi kerhossakin pystyä antamaan. Ja juuri eskarissa harjoitellaan niitä taitoja joita koulussa tarvitaan, ei kouluun valmistauduta koko pk aikaa.
 
"Lastenhoitaja"
[QUOTE="lastenhoitaja";28324284]Käsitin että äidille on puhuttu, mutta äiti ei välitä. Meillä virka velvoittaa, se on virkavirhe jos jätät tekemättä esim pk:ssa vaikka aihetta olis. Sit se lapsi menee kouluun ja siellä havaitaan että jotain on pahasti vinossa, ja aletaan selvittää miksi asiaan ei ole puututtu päivähoidossa. Vähän niinkuin jättäis työnsä hoitamatta, eihän se käy. Kyse ei ole kivuudesta.

TIETYSTI ensin puhutaan vanhemmille ja monesti konsultoidaan muita tahoja, esim. eltoa ensin.[/QUOTE]

Alalla 16 vuotta työskennelleenä ihmettelen nyt suuresti... Ikinä ei kenestäkään vanhemmasta ole tehty lastensuojelu ilmoitusta jos ei ole tahtonut elton tms palveluja tai ei ole antanut yhteistyö lupaa neuvolaan jne. Myös elton arviointiin yksittäisestä lapsesta tarvitaan vanhemman lupa. Ikinä ei ole päiväkoti henkilökuntaa syyllistetty mistään jos koulussa on huomattu lapsessa jotain vikaa.
 
halipupu harmaana
[QUOTE="Huh";28324563]Hei, mikä sun koulutus oikeesti on? Ei se päiväkoti opeta esim. paikallaan oloa... Loppupelissä monikaan 5v. Poika ei halua istua paikoillaan vaan kun on oman ikäistä kaveria niin leikkiminen on mielekkäämpää. Moni 5v. tarvitsee vielä aikuisen tukea sosiaalisissa taidoissa ja sitä pitäisi kerhossakin pystyä antamaan. Ja juuri eskarissa harjoitellaan niitä taitoja joita koulussa tarvitaan, ei kouluun valmistauduta koko pk aikaa.[/QUOTE]

Mä kyllä peesaan "lastenhoitajaa" ja itse olen koulutukseltani lto. Kyllä 5-vuotiaista jo näkee paljon ja eskaria varten pitäisi aika monta hommaa olla hallussa mm. keskittymiskyky pitää olla ihan toista luokkaa kuin 3v.llä. Yksi vuosi eskarissa on todella vähän ja jos vasta silloin aletaan tehdä hommia, käydä psykologilla jne... niin paikkakunnasta riippuen se voi olla jo myöhäistä. Itse teen hommia nyt tulevien viskareiden ja 4-vuotiaiden kanssa, jotta heillä olisi asiat kunnossa eskariin mennessä, tulevien eskareiden kanssa ollaan jo myöhässä, jos jotain vasta nyt aletaan tehdä.

Lastensuojeluilmoituksia ei myöskään tehdä turhaan ja ketään kiusatakseen ja perheen asioita sekoittaakseen, kuten joku oli asian ilmaissut vaan lapsen parasta ajatellen. Varhaiskasvatuslaissa ja asetuksissa on määrätty, että päiväkodinhenkilöstön on tehtävä ls-ilmoitus tietyissä tapauksissa ja jos sen jättää tekemättä, niin se on virkavirhe ja kaikkihan tietää mitä se taas tarkoittaa. Päiväkodin tai kerhojen vetäjät eivät varmasti tee työtänsä lähtökohtana "perheiden asioihin tunkeutuminen" vaan heille pääasia on yleensä kiinnostus ja innostus lasten kanssa työskentelyyn ja sitä kautta lasten kasvattaminen. Siinä samalla nyt on sitten tullut perheiden tukeminen ja auttaminen kasvatusasioissa, koska on koettu, että aika monet vanhemmat ovat pihalla ja pulassa lastensa kanssa ja tarvitsevat tukea siihen miten lapsen saa kasvatettua kunnolliseksi kansalaiseksi, ensin kouluun ja sitä kautta opiskelemaan ja työelämään. Yleensä vanhemmat ottavat saamansa tuen vastaan ihan hyvin, kun se osataan tuoda ja tarjoilla heille hyvässä yhteishengessä ketään syyllistämättä ja lapsen parasta ajatellen. Vähemmistössä on onneksi ne vanhemmat, jotka kieltäytyvät yhteistyöstä ja heittäytyvät hankaliksi.
 
"lastenhoitaja"
[QUOTE="Huh";28324563]Hei, mikä sun koulutus oikeesti on? Ei se päiväkoti opeta esim. paikallaan oloa... Loppupelissä monikaan 5v. Poika ei halua istua paikoillaan vaan kun on oman ikäistä kaveria niin leikkiminen on mielekkäämpää. Moni 5v. tarvitsee vielä aikuisen tukea sosiaalisissa taidoissa ja sitä pitäisi kerhossakin pystyä antamaan. Ja juuri eskarissa harjoitellaan niitä taitoja joita koulussa tarvitaan, ei kouluun valmistauduta koko pk aikaa.[/QUOTE]

Lähihoitaja. Olen kanssasi täysin eri mieltä, kyllä päiväkodissa opetellaan jo kauan ennen eskari-ikää keskittymistä, ohjeiden kuuntelemista, oman vuoron odottamista jne. Nämä on sellaisia taitoja, jotka oikeastaan pitäisi olla hallussa jo eskariin mennessä. Tietysti kaikki tarvitsee jossain määrin aikuisen tukea, mutta kerhoissa ollaan ehkä vain 2 tuntia viikossa ja siellä on paljon lapsia/ohjaaja, se tuki on täysin riittämätön jos erityisen tuen tarvetta on.
 
"lastenhoitaja"
[QUOTE="Lastenhoitaja";28324595]Alalla 16 vuotta työskennelleenä ihmettelen nyt suuresti... Ikinä ei kenestäkään vanhemmasta ole tehty lastensuojelu ilmoitusta jos ei ole tahtonut elton tms palveluja tai ei ole antanut yhteistyö lupaa neuvolaan jne. Myös elton arviointiin yksittäisestä lapsesta tarvitaan vanhemman lupa. Ikinä ei ole päiväkoti henkilökuntaa syyllistetty mistään jos koulussa on huomattu lapsessa jotain vikaa.[/QUOTE]

No hyvä niin. Itse olen hoitanut lasta jolla selvästi tarvetta erityiseen tukeen ja hoitoon, jossa vanhemmat pisti kaikin tavoin vastaan, josta lopulta jouduttiin tekemään ls-ilmoitus. Muuten lapsi ei olisi minkäänlaista tukea saanut ja hänellä oli siihen huutava tarve. Tietysti nämä on harvinaisia tapauksia!

Ei minunkaan kohdalla ole tullut vastaan syytöksiä, koska asioita ei ole koskaan jätetty levälleen tai hoitamatta. Kuka nyt niin törkeesti jättäisi edes hoitamatta? Ei lapsen kehitystä huvin vuoksi pk;ssa seurata ja kirjata ylös. Vaikka lapselle ei sitä tukea koskaan saataisi, niin aina on ainakin ne havainnot ylhäällä ja se että asiaa on noteerattu.
Jos esim. teidän ryhmässä olisi 3 vuotta hoidossa lapsi, jolla olisi joku vakavampi kehityshäiriö, ettekä te olisi reagoineet asiaan mitenkään. Ja se lapsi lähtee eskariin/kouluun normaalina, niin etkai kuvittele että sulle ei voisi olla siitä mitään seuraamuksia? :O Tietysti jotkut "viat" on havaittavissa vasta myöhemmin.
 
Nellien
Voitteko te tehdä perheestä ls-ilmoituksen? Päiväkodissa ainakin voidaan tehdä ja varsinkin jos e-lapsen vanhemmat eivät vie lastaan tarvittaviin tutkimuksiin. Toivottavasti neuvola puuttuisia asiaan ja lähettäisi psykologin tutkimuksiin. Hesassa ainkin on nykyisin sellainen systeemi, että jos lapsi menee kouluun ilman mitään lausuntoa, niin voi mennä tosi kauan ennen kuin lapsi saa koulussa kunnon tukitoimia ja samalla sitten häiritsee luokassa muitakin huonolla ja levottomalla käytöksellään.
Hetkonen,kerronpa meidän tapauksesta, lapsi oli 3vuotiaasta asti hoidossa,jolloin alkoi tulla jo huonoa palautetta(kotonakin lapsi oli haastava mutta ei niin haastava koska oli ainoa lapsi), sitten syntyi pikkusisarus lapsen ollessa 4 v,minä pidin lapsen hoidossa koska a.halusin että hän oppii toimimaan ryhmässä b.koska vauva valvotti öisin todella paljon/herätti 6-kymmenen/kymmeniä kertoja joka yö.

kun pikkusisarus lähti liikkeelle, alkoi näkyä päiväkodista kuulleet ongelmta myös kotona(siis tähän asti impulsiivisuus oli näyttäytynyt eritavalla,esimerkiksi kaupoilla,ulkona yms kyllä erittäin haastavaa),mutta kun sisarus lähti liikkeelle tuli ongelmaksi se että isompi oli heti ekana lyömässä/tönäsemässä yms pienenpää jos kok itämän uhaksi, ja koska lasta joutui alkaa rajoittaa tiukemmin(kun ei voinut katsoa läpi sormien pienen satuttamista), ja koska emme vielä olleet tajunneet mistä on kyse kaikissa ongelmissa.

aloimme käyttämään jäähyä, mutta lapsi tappeli sitä vastaan jopa 40minuuttia huutaen,potkien,lyöden,raapien,sylkien, päivässä joutui n.10kertaa jäähylle koska satutti pienenpäänsä,tai yritti satuttaa ja kun menin väliin hyökkäsi minun kimppuuni raivoissaan.

päiväkodista soitettiin joka toinen päivä hakee kesken päivän ja lopulta 7tunnin päivä,piti lyhentää 4 tuntiin, jolloin lapsi rauhoittui päiväkodissa(vaikka ongelmia silti oli).

päiväkoti teki kuuluisan ls ilmoituksen etsien koko ajan vikaa perheestä, ensin kuvittelivat että ei ole rajoja,sitten että lasta kaltoinkohdellaan tms. Samaan aikaan mä olin hokannut että lapsella on kaikki adhd oireet ja mahdollisesti myös osa uhmakkuushäiriön oireista. päiväkoti syytti meitä eikä järjestänyt lapselle mitään tukitoimia.

lastensuojelu otti yhteyttä ja minä pyysin heiltä että nopeuttaisivat tutkimuksiin pääsyä, ei kuulemma onnistu heiltä! eivätkä he nähneet mitään ongelmaa perheessämme. samaan aikaan lapsi sai kromosomi tutkimuksen tuloksen ja hänellä todettiin pieni kromosomivika. ja perinnöllisyyslääkäri totesi että usein näissä tapauksissa syytetään vanhempia vaikka syytä ei olisi, hänen mielestä kyse oli adhd tyyppisestä oireilusta ja suositti psykologin tutkimuksia ja lähettämistä neurologille.

vaan rattaat oli niin hitaat että lähete neurologilel saatiin vasta eskarin loppupuolella. sieltä tulikin adhd diagnoosi ja lääkitys joka rauhoitti lasta selkeästi.

Mutta kerrottakoon se että vaikka olen keskustellut aikanaan lapsen ongelmista usean psykologin kanssa,perheneuvojan kanssa, neuropsykologin, perinnöllisyyslääkärin, 2neurologin,2 lastenpsykiatrin. niin ok lääkitys on sellainen (suurin apu) mitä ei oltain saatu ilman erikoissairaanhoitoa, mutta muuten itse lapsen tukemiseen ei tätä rumbaa tarvittu, kun oikeesti se tieto on saatavilla netistä, oppaista jotka käsittelee adhd lapsia, sen saa sopeutumisvalmennuskurssilta(jos ei muualta ole löytänyt).

Mä odotin sitä että lapsi pääsee neuroilogille,vihdoinkin muutos elämään, väärin odotettu,ei se adhd muutu/poistu millään, lääkitys ja psykososiaalinen tuki auttaa,´joista jälkimmäisellä on hyvin hitaat vaikutukset.

tällä hetkellä lapsi on tokalla,edelleen kerran pari kuussa joudun hakee lapsen kesken päivän kotiin. se mikä auttaa lasta on lääkitys ja oma avustaja ja riittävästi eriytetty opetus tarpeiden mukaan(tarkoittaa sitä että levottomana päivänä työskentelee kaksin aikuisen kanssa).

ainoa miten lapsi hyöty erikoissairaanhoidosta ol idiagnoosi ja lääkitys, minä hyödyin siitä enempi, sillä enään meistä ei tehdä aiheettomia lastensuojeluilmoituksia kun ongelmien syy on paperilla ja riittävän monta lausuntoa,enään en joudu tappelemaan kuukausitolkulla jokaisesta tukitoimesta. Mutta mitä tulee lapsen kasvatukseen siihen en saanut mitään uutta tietoa.

Näin ollen lukuunottamatta lääkitystä kaikki muut tukitoimet voidaan kyllä järjestää ilm an niitä papereitakin!

mä sanon että jälkikäteen ajateltuna,mun olis kannattanut pitää lapsi eskari ikäiseksi asti kotona,koska ei se lapsi oppinut sosiaalisiataitoja yhtään enempää vaikka oli päiväkodissa vuosikausia,pikemminkin se pahensi tilannetta koska lapsi eli jatkuvasti tilateessa joka oli hänelle liikaa. koska päiväkoti ei järjestänytriittäviä tukitoimia=pienryhmä,oma avustaja.
 
ed
Tuohon pitää kyllä olla vanhemman lupa.
Kyllä sinne voi huolestumisensa ilmoittaa, jolloin neuvola tekee omien tutkimustensa perusteella jatkosuunnitelman eli tarvitseeko perhe ohjausta jonnekinpäin tms. Vanhemman lupa tarvitaan siihen että neuvola kertoisi mitään kerhotädille, kerhotäti saa kyllä ilmoittaa lapsen nimellä kelle vaan vaitiolovelvolliselle huolistaan lasta kohtaan jos ei vanhemman kanssa keskustelu ole tuottanut tulosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säälittää kertoa mutta;28323506:
Lapset, joiden vanhemmat eivät myönnä ongelmaa, ovat täysin normaalikokoisessa ryhmässä. Siellä toiset lapset kärsivät, kun vähäisetkin resurssit vähiltä hoitajilta kuluvat vaikeiden tapausten kiinnipitelyyn.

Mutta ymmärrän siis täysin aloittajan huolen. Sama huoli meillä päivähoidon väellä on usein, eikä mitään tapahdu. Erityistä tukea ei enää saa kuin harva. Puhutaan kyllä paljon, mutta oikeasti ei tapahdu mitään.

Tosi kurjaa tuollainen.

Meidän pojat ovat päiväkodissa kielenkehityksen viivästymän vuoksi. Neuvolantäti tuosta reilu kaksi vuotta sitten puhui, käytiin psykologin ja puheterapeutin testeissä. Suosituksena päiväkoti. Sinne siis menivät. Mulle ei tullut mieleenkään alkaa taistella vastaan tai kieltää asiaa, luotan ammattilaisiin. Päiväkodista on ollut selkeästi apua, tosin siellä tehdäänkin melkoisesti poikien eteen työtä, aivan ihanasti. Tämä nyt poikkeaa noista häiritsevistä tapauksista, koska nuo nyt ei vaan puhuneet kunnolla, muutoin kohtuullisen normaaleja! :whistle: Mutta jatkossa olisi voinut olla vaikeuksia mm koulussa, eli hienoa, kun ajoissa alettiin tehdä yhdessä töitä!
 
aapp
Kyllä sinne voi huolestumisensa ilmoittaa, jolloin neuvola tekee omien tutkimustensa perusteella jatkosuunnitelman eli tarvitseeko perhe ohjausta jonnekinpäin tms. Vanhemman lupa tarvitaan siihen että neuvola kertoisi mitään kerhotädille, kerhotäti saa kyllä ilmoittaa lapsen nimellä kelle vaan vaitiolovelvolliselle huolistaan lasta kohtaan jos ei vanhemman kanssa keskustelu ole tuottanut tulosta.
neuvolasta voi kysyä neuvoa anonyymisti lapsesta,mutta koskaan ei saa ilman lapsen vanhemman lupaa kysellä tai kertoa lapsesta/perheestä mitään.
 
aapp
[QUOTE="...";28324194]Tässä on juuri tämä tyypillinen ongelma kerho vs päiväkoti. Kerhonhan pitäisi olla paiväkotia vastaavaa varhaiskasvatusta kotihoidetuille lapsille. Mutta tästä nähdään taas että ei ole.[/QUOTE]

poika on kerhossa yht 6h viikossa.Päiväkodissa olisi 20-40h viikossa.Mitenkään emme pysty antamaan päiväkotia vastaavaa varhaiskasvatusta.
 
"vieras"
No siis mie olisin hyväksynyt itse sen diagnoosin, jos se olisi ollut sopiva pojalle. Ja jos siitä olisi ollut hyötyä. Dysfasiaan vain liittyy oireena vaikeus oppia lukemaan ja kirjoittamaan ja ymmärtämään kirjoittamaansa ja lukemaansa. Mun poika oppi kirjaimet parivuotiaana ja lukemaan ja kirjoittamaan 4-5v. Eli ei olisi ollut oikea diagnoosi. Kukaan ei tiedä, mikä on. Kotiolot hyvät, välit minulla ja pojalla lähentyneet ja muutenkin tasaista. Mutta joku on, ei pelkästään käytöshäiriö.
Täh?!!! Siis Vispilälläkö muka kaikki ok kotona? Ja minä olen paavi.
 

Yhteistyössä