Toukokuun Tömistelijät 2016 *Huhtikuussa*



Syntyneet:

19.4
pirpana-/rv 38+1/3450g/52cm poika
StaRR/rv 35+3/3670g/49cm poika

22.4
maisakaarina/rv 38+1/4128g/50,5cm poika

Lasketut:

27.4
Ollakovai...?/4.lapsi/-/- *Tyttölupaus

1.5
Ludo/1.lapsi/25v/- *Poikalupaus
Naperonmamma/1.lapsi/-/OAS

2.5
pirpana-/3.lapsi/25v/KOS
Cristal3/4.lapsi/28v/TYKS *Tyttölupaus

5.5
maisakaarina/5.lapsi/34v/K-SKS

6.5
Maya3.14/-/-/-

10.5
monaelena/1.lapsi/33v/OYS *Tyttölupaus

12.5
mimmi92/2.lapsi/24v/KOS *Tyttölupaus
longo/3.lapsi/-/-

13.5
Rudebox/3.lapsi/39v/JS *Poikalupaus

14.5
Jensku80/1.lapsi/35v/LKS *Poikalupaus
Rockwell/1.lapsi/31v/TYKS *Tyttölupaus?

16.5
buam/4.lapsi/34v/Oys *Tyttölupaus
ToKa89/2.lapsi/26v/TAYS

18.5
Zenmama/5.lapsi/40v/KOS tai NKL *Poikalupaus

19.5
Monsterii/1.lapsi/19v/TAYS

20.5
Odes/3.lapsi/-/KAKS
Eivissa/2.lapsi/33v/VKS

21.5
StaRR/2.lapsi/33v/K-SKS *Poikalupaus
Wiimis/2.lapsi/-/- *Tyttölupaus

22.5
Pioni1/1.lapsi/-/- *Poikalupaus
Jepulis<3/3.lapsi/32v/TAYS *Tyttölupaus
Mimmi & Mamma/2.lapsi/27v/JS *Tyttölupaus
marrasmamma91/2.lapsi/25v/- *Poikalupaus

23.5
Ghibli/1.lapsi/27v/K-HKS *Tyttölupaus

24.5
seinisipe/3.lapsi/27v/KOS *Tyttölupaus

27.5
henttis/1.lapsi/22v/KYS *Tyttölupaus?

28.5
Merianna/3.lapsi/-/-


http://kaksplus.fi/threads/toukokuun-toemistelijaet-2016.2457632/unread

http://kaksplus.fi/threads/toukokuun-toemistelijaet-syyskuussa.2459064/

http://kaksplus.fi/threads/toukokuun-toemistelijaet-2016-lokakuussa.2461049/

http://kaksplus.fi/threads/toukokuun-toemistelijaet-2016-marraskuussa.2462967/

http://kaksplus.fi/threads/toukokuun-toemistelijaet-2016-joulukuussa.2465033/

http://kaksplus.fi/threads/toukokuun-toemistelijaet-2016-tammikuussa.2467028/page-7

http://kaksplus.fi/threads/toukokuun-toemistelijaet-2016-helmikuussa.2469553/

http://kaksplus.fi/threads/toukokuun-toemistelijaet-2016-maaliskuussa.2471524/



SYNNYTYSSAIRAALAT

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset pirpana uudesta ketjusta!

Ja jotain mun kai piti kommentoida edellisiin kirjoituksiin, mutta en nyt enää yhtään muista mitä ja kenelle(n)

Pirpana hyvä että pääset vielä pientä kurkkaamaan :)

Tänään aloitin vauvanvaatteiden pesun eilisten supistelujen säikäyttämänä ja 3(!) koneellista oli pestävää, vaikka karsittiin kaikki vähänkään "poikamaiset" vaatteet pois. Ja ulkovaatteita en edes ole vielä katsonut.. Joo eipä tarvii ainakaan lisää vaatteita hommata, vaikka kuinka ihania tai halpoja tulis vastaan sen lupasin itselleni :)

Tiistaina nla lääkäri ja toivon että supistelut olisi edes vähän pehmittänyt alakertaa, vielä haluaisin kuitenkin tämän kuun pitää vauvan masun sisäpuolella, mutta jokin edisys olisi jees..

Mimmi & möhkis 34+2
 
Kiitos uudesta ketjusta! Mullakin jo ehti unohtua edelisen ketjun kuulumiset, mutta mieleen jäi Noraelenan episodi - varmasti pelästytti ja onneksi kaikki on hyvin!

Täällä vauva potkii yhä kovasti ja liikkuu muutenkin aktiivisesti, ihanaa. :love: Salilla olen jaksanut käydä 1-2 kertaa viikossa, pitäisi käydä useamminkin, mutta laiskottaa. Jospa äippäloman alkaessa saisi enemmän lisättyä liikuntaa (rauhallista sellaista) päivärytmiin :)

Hankinnatkin alkaa olla kunnossa, vielä puuttuu hoitoalusta, tarkoitus olisi laittaa se pesukoneen päällä, onko vinkkejä hyvistä malleista? Tuntuu että kaikki ovat niin isoja, että tulevat useamman kymmenen sentin pesukoneen reunan yli...
 
Mullakin meni vähän ohi kelle kaikille sitä piti vastaillakkaan, mutta tosiaan Monaelenan tapaus kyllä jäi mieleen, hui kamala!! :(
Pirpana kiitos uudesta ketjusta. :) Varmasti kiva päästä kurkkimaan vauvaa vielä. Onneksi 10viikon sisään meidänkin mini on täällä- tavalla tai toisella. :D

Täälläkin pesty ensimmäinen koneellinen vauvan pyykkiä, lähinnä äippäpakkauksen makuupussi, lakanoita ja harsoja, mutta jostain kai se on aloitettava. :)
 
Kiitos kaikille ajatuksistanne!

Hyvin täällä voidaan jo. Eilen uskaltauduin jo rauhalliselle lenkilläkin. Yllättäen googlettamalla löytyy taas enemmän tietoa asiasta kun mitä lääkäriltä sai irti.

Nyt on mielikin jo rauhallinen tuon asian suhteen. Muuten tällä viikolla on ollut henkisesti ja fyysisesti oikein hyvä olo. Viime viikolla olin jotenkin ihan kyllästynyt koko raskauteen ja toivoin jo vauvan syntymää (vaikkei pitäis vielä näillä viikoilla).

Hyviä vointeja ja kärsivällisyyttä odotukseen!
 
Hei oletteko löytänyt mistään vauvalle tumppuja? Siis ei mitään toppatumppuja vaan niinkun sukat. Tänään kaupoilla kiertelin enkä löytänyt yhtiäkään. Äippäpakkauksessa tuli se yksi pari vain. :eek:
 
Hei oletteko löytänyt mistään vauvalle tumppuja? Siis ei mitään toppatumppuja vaan niinkun sukat. Tänään kaupoilla kiertelin enkä löytänyt yhtiäkään. Äippäpakkauksessa tuli se yksi pari vain. :eek:
Ruskovillalla on tumppuja, samoin Jesperjuniorista löysin tumput. Ei mitään topparukkasia, mutta siis ihan lämpöiset tumput.

Mistä sitten taas löytäisi jotain ulkoiluun sopivaa vaatetta pikkuruiselle vauvalle? Mitä päälle sairaalasta lähdettäessä? Välikausihaalareita kaupoista löytyy, mutta aika isoja kokoja. Toukokuussa voi olla vielä järkyn kylmä, varsinkin täällä Helsingin tuulessa. Riittäiskö jonu kevyttoppapuku ja äitiyspakkauksen makuupussi vaunuissa?

Zenmama 33+
 
H&m on ollu tumppuja, mutta itse käytän myös sukkia sen hetken mitä tarvii. Sit on itse tehdyt villalapaset ilman peukaloa. Mulla on fleece puku 56 ja 62 kokoa kylmiin keleihin. Ja löytyy edellisen lapsen jäljiltä myös toppapuku jos nyt sattuu tulemaan aikaisemmin ja on vielä pakkasia. Kirpputoreilta löytänyt pukuja. Ja voihan tarvittaessa pistää fleece peiton vielä lisäksi jos oikein on kylmä. Sairaalakassiin laitoin tuon fleecepuvun, sekä mies tuo tarvittaessa peittoa tai kaukaloon lämpöpussia jos on kylmää. Auto kuitenkin lämmin ja vain hetken pihalla joutuu olemaan.

Maisakaarina 35+5
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama
Monaelena hyvä että kaikki nyt paremmin!

Henttis meillä taitaa olla vaan noita pakkauksen tumppuja, pienimmissä bodyissa hihat käännettävät, sekä ulkovaatteissa myös niin ei ole paljoa tarvinnut. Sukkia täällä myös lisäksi käytetty :)

Ulkovaatteista, meillä 56cm toppapuku (kirppikseltä) ja varmaankin tulee tällekkin käyttöön kotiutuessa, sitten viikon parin iässä ehkä jo sää sellainen että pärjää jollain fleece/college puvulla sisävaatteiden kanssa. On kuitenkin vaunuissa aika suojassa kantokassissa/makuupussissa kumpaa nyt sitten tulee käytettyä..

Nla lääkärissä käyty, sf mitta taas laskee käyrällä, oli nyt 30cm, joten ultrasi ja teki painoarvion, tällä hetkellä kone antoi kooksi n. 2,3kg ja oikein hyvältä näytti kaikki mitat :) tytöltä vahvasti edelleen näytti. Lapsivettä oli ehkä vähän vähemmän ja suurin osa siitä kohdun yläosassa. Verenpaine oli laskennut reippaasti ja painokin reilun kilon. Kohdunsuu vähän pehmennyt ja ulkosuu sormelle auki, kaulaa vielä pitkästi jäljellä, joten ei vielä näillä tiedoilla ole lähiaikoina tulossa :)

Muok. Ainiin onko kellään kokemuksia vadelmanlehtiteestä? Jostain joskus lueskelin että pitäisi nopeuttaa synnytystä ja vahvistaa kohtua tjs. En ole itse kokeillut, mutta kiinnostaisi tietää onko joku muu :D

Mimmi & möhkis 34+5
 
Viimeksi muokattu:
Täytynee katsastaa nuo kirpparit kyllä kanssa. :) Ainakaan h&m:ltä, kappahalista tai lindexistä en täältä päin löytänyt. :)
Zenmaman kanssa samoilla linjoilla. Fleeceä vai collegea? Vai jonkunlainen nallepuku? Millä tulla kotiin, koska suomen kevät/kesä on mitä on? Kamalasti mietittävää. Onneksi synnäri lähellä niin mies voi tarvittaessa tuoda kotona melkeinpä mitä vaan.
Katselin noita kotiin tulo vaatteitakin jo, valkkasin neutraalit ja sitten toiset tyttömäiset. Otan neutraalit mukaan ja jos tuleekin ennustettu tyttö niin saa mies tuoda sitten prinsessalle jotain pinkkiäkin tullessaan. :whistle::whistle:


Töissä yleisin kysymys taitaa nykyään olla "Kuinka kauan vielä ajattelit olla töissä?" No jaa vielä pitäisi pari viikkoa, sitten (ansaittu) äippäloma. :D
 
Ainiin ja Mimmi kiva lukea neuvolakuulumisia, meilläkin olis taas huomenna meno, täytyy palailla sitten kuulumisten kanssa myös. :)
Ja vadelmanlehtitee ei kyllä kuulosta tutulle, googlettamisen arvoinen asia kuitenkin. ;)

Hmm vauvan peitto ei etene, hirmu höngättä ru:n jälkeen aloitin ja tuossa se odottaa edelleen vajaa 20cm liian lyhyenä, motivaatio missä menet?o_O
 
Neuvolassa käyty ja kotiin palattu melko sekavilla fiiliksillä. Paino +540g/vko, paineet 101/74 ja sf-mitta 30. Sitten alettiin tunnustella vauvaa ja tadaaa! Perätila. Itkuhan siinä meinasi tulla, eilen just sanoin miehen siskolle että yks pahimpia pelkoja ois pt. Viikon päästä kontrolli neuvolassa, jos ei ole kääntynyt niin ultraan tk:seen ja lähete äippäpolille. Neuvolan tätikin ihmetteli moneen otteeseen että onko pää muka oikeasti kylkiluitten alla. :cautious:
Onko muilla vauvoja pt:ssä? En tiedä mistä tuon mörön olen saanut itselle, mutta tuntui kun joku olis rutistanut ilman pihalle. Pitää varmaan perehtyä vähän aiheeseen tänään. Sormet ristiin että mini kääntyisi viikon kuluessa itse. :(
 
Neuvolassa käyty ja kotiin palattu melko sekavilla fiiliksillä. Paino +540g/vko, paineet 101/74 ja sf-mitta 30. Sitten alettiin tunnustella vauvaa ja tadaaa! Perätila. Itkuhan siinä meinasi tulla, eilen just sanoin miehen siskolle että yks pahimpia pelkoja ois pt. Viikon päästä kontrolli neuvolassa, jos ei ole kääntynyt niin ultraan tk:seen ja lähete äippäpolille. Neuvolan tätikin ihmetteli moneen otteeseen että onko pää muka oikeasti kylkiluitten alla. :cautious:

Onko muilla vauvoja pt:ssä? En tiedä mistä tuon mörön olen saanut itselle, mutta tuntui kun joku olis rutistanut ilman pihalle. Pitää varmaan perehtyä vähän aiheeseen tänään. Sormet ristiin että mini kääntyisi viikon kuluessa itse. :(
Joo, mun poikanen viihtyy perätilassa. Oli jo kertaalleen kääntynyt "oikein", mutta niin vaan muljusi itsensä takaisin istuvaan asentoon. Hikka tuntuu ihan tuossa ylhäällä ja ultra vahvisti perätilan. Mulla nyt ei ole mielipidettä suuntaan tai toiseen, sillä sektio on edessä muutenkin, mutta kuvittelisin vauvalla olevan enemmän tilaa, jos älyäisi kääntyä vielä kerran... Edellinen vauva kääntyi perätilasta viikolla 37, juuri ennen käännösyritystä. Hyvä niin.

Zenmama 34+
 
Viimeksi muokattu:
Voi Zenmama ihana kuulla ettei meidän tyyppi ole ainut joka onkin tehnyt täyskäännöksen! Tosiaan oli jo aikaisemmin oikein päin. Mulla pelottaa niin käännösyritys kun sektio, mutta jospa viikon päästä (viimestään kahden) ollaan viisaampia taas. Onhan tuolla toki aikaakin vielä pyöriä. Ensiviikolla on myös isyydentunnustus, jihuu! :giggle:
 
Hei!
Pitkästä aikaa!
Mulla alkoi äloma perjantaina, ja kyllä kelpaa! Niin paljon on tekemistä (siivottavaa, järjestelyä jne) joten aika ei kyllä jää pitkäksi!
Ja väsymys painaa, kun yöt on mitä on.
Sänkykin on edelleen maalaamatta!
Tein pitkiä työpviä ihan loppuun asti, ja joudun kyllä mennä vielä takaisin mm huomenna ja ensi viikolla. Vei vähän mehut tuo loppurutistus!
Mutta terveenä olen saanut pysyä, joten siitä olen iloinen! Eikä päänsärkyään ole vaivannut pitkään aikaan.
Nyt olen käynyt uimassa kerran viikossa ja toistaiseksi jaksan vielä n 3km metsälenkkejä koiran kanssa. Joten se on myös hyvä!
Vaatteet sain tänään järjesteltyä, on ne vaan niin pienet! Ihania.
Tyyppi myllertää ihan kympillä vielä, vaikka tuntuu siltä ettei ole kauheasti lapsivettä vaan pelkkää vauvaa... Iltaisin on ihan paha olo kun se pyörii siihen malliin mahassa.
Nyt olisi kyllä jo kiva kohtapuolin päästä tapaamaan pikkuihmistä! Tuntuu niin jännittävältä - minkähän näköinen kaveri sieltä tulee? Millainen luonne hänellä on? Aikooko hän syödä ja nukkua hyvin?
Itkuhäläri on vielä hankkimatta, muuten pitäisi olla kaikki...
Mulla on ensi pe synnytystapa-arvio, jolloin toivottavasti saan sektio pvämäärän.
Muuten ei kummempia, nyt sain vihdoin tämän sivun toimimaan pädissä, joten se helpottaa yhteydenpitoa kummasti!
Puss,
Rudebox rv35
 
Henttis, mulla oli esikoinen perätilassa. Annoin heidän kokeilla kääntämistä niin kauan kun se ei tuntunut hirveän pahalta, mutta stoppasin kuitenkin proseduurin. En usko että hän olisi kääntynyt.
Suunniteltu sektio siitä tuli, joka meni tosi hienosti. Kaikessa on tietysti hyvät ja huonot puolet, mutta loppujen lopuksi hyvä fiilis kaikinpuolin.
Seuraava tulikin sitten ihan "normaalisti".
Tsemppiä!
 
Henttis ei ole omaa kokemusta perätilasta muuten kuin että esikoiseta th epäili sitä ja laittoi lääkärille jokaa myös vaan käsin kokeili että olisi oikein päin ja varmisti onko joku toinen th samaa mieltä (ei siis koskaan ultrattu), eli vähän jännitti lähteä synnyttämään, mutta siis ei ollutkaan perätilassa :) mun äidillä nuorin (1v) oli pitkään perätilassa ja kääntöyritys rv 38+ muuttuikin käynnistykseksi kun olikin edellisenä yönä kääntynyt sopivasti pää alaspäin.

Rudebox kateellinen sun liikkumiskyvylle ja sektiossa tosiaan päivämääränkin saa tietää etukäteen, miten sitä malttaakaan sitten odottaa :)

Pirpana hyvä että tyypillä kaikki hyvin :)

Täällä esikoinen (2,9kg/47cm) syntyi rv 39+3.

Muoks. Laitetaas nyt lyhyesti tähän jotain pientä synnytyskertomusta esikoisesta mitä muistan ja mielellään ainakin itse luen muiden kertomuksia

Eli rv 39+1 alkoi aamuyöllä supistella kipeästi n. 30-60 sek. ja vuotaa veristä limaa (limatulppaa?), supistuksia tuli n. 48h 5-15min. välein kunnes en enää unenpuutteen takia jaksanut ja soitin synnärille jos pääsisi näytille kun en kahteen yöhön ollut kipujen takia nukkunut. Olin vasta 1cm auki ja sain kipupiikin sekä unilääkket ja kävin osastolla makoilemassa 4h puoliunessa jonka jälkeen uusi sisätutkimus. Supistuksia tuli melko säännöllisesti, mutta edelleen olin vain 1cm auki jolloin kätilö kysyi haluanko jäädä osastolle vai lähteä vielä kotiin.
Päätin lähteä kotiin ja päästiin jopa synnärin parkkipaikalle saakka kunnes totesin että tekeekin niin kipeä että haluan takaisin sisälle ja olinkin auennnut jo 4cm ja pääsin ammeeseen n. 2h ajaksi jonka jälkeen kätilö ehdotti synnytyssaliin siirtymistä ilokaasua ottamaan. Salissa todettin että vaikka supistuksia tulee hyvin ei synnytys etene tarpeeksi (edellen vain 4-5cm auki) ja päätettiin laittaa oksitosiini tippa sekä puhkaista kalvot. Supistuket muttui todella rajuiksi ja alettiin säheltämään epiduraalin kanssa, jonka lääkäri sitten reilun tunnin tökkimisen jälkeen sai vihdoin laitettua ja kaikki kivut katosivat. Epiduuraali vaikutti aika tarkalleen 2h ja sitten laitettiin 8cm kohdalla uusi annos ja ponnistamminen alkoikin melkein heti vaikutuksen alettua. Ponnistaminen oli "helppoa" kun ei sattunut, mutta supistuksen kuitenkin tunsin en tosin kipuna ja välillä jopa nauratti (en enää muista mikä, mutta jotain hengittämiseen liittyvää se oli). Ponnistusvaiheeksi on merkattu 26min., mutta todellisuudessa ei mennyt niin kauan kun alkuun ainakin mun muistikuvan mukaan vähän vaan harjoiteltiin sitä. Ainut mikä sattui (tuntui kirvelynä) epiduraalin läpi oli pään syntyminen kun tuli pieni nirhauma, johon sitten laitettiin 2 tikkiä. Kokonaiskestoksi merkattu 12h jonka salissa olin.
Eli yhteenvetona alku oli hidasta ja tuskaista, mutta loppu meni nopeasti ja kivuttomasti :)

Mimmi & möhkis 34+6
 
Viimeksi muokattu:
Henttis: mulla kaks edellistä ollut perätilassa, Ensimmäinen kooltaan 3,8 kiloa, eikä lääkäri antanut lupaa alatie synnyttämiseen. Vauva oli ollut koko ajan perätilassa, oli kiinnottynyt pyllystä, joten kääntäminen ei onnistunut.
Toinen lapsi myös perätilassa ja taas suunniteltu sektio.
Nyt tämä kolmas sitten oikein päin (n) Mutta enään en voi synnyttää alateitse:unsure:
Leikkaukset aina menny hyvin. Nyt menen kolmen viikon päästä raskauden suunnitteluun ja saan ajan sektioon. Hieman tuo harmittaa, että en voi synnyttää alateitse, mutta samapa tuo miten tulee, kunhan tulee.
Tämän vauvan painoarvio maanantain ultrassa oli 2,4 kiloa.
Nyt jäin sairaslomalle,oma työ raskasta. Ens viikon la alkaa virallisesti äippäloma:love:

Jepulis ja 33+3
 
Voi kiitos kaikki vastauksista ja omista kokemuksista pt:n kanssa!! <3

Oon koittanut vähän rauhottua nyt tän asian suhteen ja ehkä tää nyt tosiaan ei niin maailman loppu ole. :eek: Nyt pystyy jo asiasta miehenkin kanssa vitsailemaan, mutta jos aamupäivällä joku olisi asiasta sanonutkaan mitään huvittavaa (kuten "kuka nyt jaksaa olla viikko tolkulla pää alaspäin, fiksu tyyppi siis tulossa") niin varmaan olisin antanut sille nyrkistä siinä tunne kuohussa.. :cautious::whistle: Tuntuu neiti tunkevan kovasti päätään kylkiluitten välistä, vielä kun pari tuntia sitten luulin sen olevan pylly. :D

Rudebox täälläkin pohditaan paljon pienen luonnetta ja muutenkin sitä pientä ihmettä. Paljon pyörii päässä nukkumisasiat ja se miten me osataankaan alkaa pienen kanssa toimia kun kotiin päästään. Kai se sitten tulee luonnostaan.
Iso peukku Pirpanan miehelle! (y):) Höösäämiskielto kuulostaa hyvältä. :D
 
Tuli mieleen onko muilla vaivana hikoilua?

Nyt viimeisen viikon hiki haissut dödön läpi ja kainalot paidoista samantien märät.. Ei mulla muistaakseni esikoisesta tällaista ollut kuin vasta synnytyksen jälkeen

Mimmi & möhkis 35+0
 
Mimmi täällä ei ainakaan hiota mitenkään erikoisemmin. :eek:
Lukaisin nyt aamusta huhtikuisten ketjun läpi, ja toiveet siitä että tää tyyppi ei oleilekkaan yksiössään kesäkuun puoliväliin hieman heräsi. Hullusti tullut vauvoja pari vk ennen laskettua. Jotenkin olen kyllä asennoitunut siihen että vauvan ukki saa synttärilahjan ja vauva syntyy tasan 42+0, epätoivo saattaisi olla lähellä siinä vaiheessa. :D

Oliko täällä muita ketkä tunnustaa isyyden ennen lapsen syntymää? Vai oliko muut jo onnellisesti naimisissa tai aikaisempia lapsia? :D
 
Mun kaikki neljä aikaisempaa raskautta ovat menneet yliaikaisiksi (siis yli 40 viikkoa) ja vauvat syntyneet käynnistettyinä. Istukka ei ole kertaakaan irronnut itsestään vaan olen joutunut leikkuriin ja kaavintaan nukutuksessa. Neljännen kohdalla pyysin sektiota, mutta eivät suostuneet. Nyt alkaa lääkäritkin tajuta, ettei ole mitään järkeä odottaa isoa vauvaa kahta viikkoa yliaikaiseksi ja sen jälkeen kiikuttaa mua leikkuriin. Kohtu saattaa olla kaavinnoista niin heikossa kunnossa, että tällä viidennellä (ja viimeisellä) kerralla ehdottivat itse sektiota jo heti alkuraskaudessa.
Esikoinen oli kaikista pienin ja synnytys käynnistyksestä huolimatta (42+0) täysin kivuton ja helppo, vaikka pituutta tuli yhteensä 20h. Tyttö oli 52cm ja 3480g. Seuraavana syntynyt poika (42+1) olikin sitten 5kg ja 55cm, pelkkää tuskaa ja kauhua alusta loppuun (5h). Kolmonen oli taas tyttö 53cm 3800g ja synnytys helppo ja kivuton (pyytäkää vaan sitä epiduraalia heti ja sen kanssa kyllä onnistuu kivuton ponnistaminenkin!).
Nelonen käynnistettiin ballongilla ja tyttö oli syntyessään 50cm, 3480 kuten esikoisenikin.
Vitonen tosiaan syntyy sektiolla. Mulla todettiin myös radi tosi aikaisessa vaiheessa joten ehkä ihan hyvä, että ei tarvi toista viisikiloista poikaa puskea tähän maailmaan.
On muuten jännä, miten synnytyksen kulku vaikuttaa omaan suhtautumiseeni lapseen. Olin pojalle vuosia katkera kivuista ja tuskista, peräpukamista ja ihan kaikesta, vaikka toinen on tietysti syytön! Vasta juteltuani ammattilaisen kanssa asiasta, pääsin yli ja ymmärsin, että mulle olisi pitänyt jo silloin tehdä sektio vauvan ison koon takia. Mutta menneet ovat menneitä. Nyt jännitän kovasti sektiota ja siitä toipumista. Vähän harmi, että menee leikkaukseksi, koska olen sitä kakkossynnytystä lukuunottamatta toipunut tosi nopeasti synnytyksistä ja nyt pelkään olevani toipilas vielä joulunakin...

Ootteko muuten uskaltaneet miten tehdä kesäsuunnitelmia? Meille on varattu reissu heinäkuulle Italiaan, mutta en tiedä onko vauva vielä silloin valmis matkaan?!

Zenmama 34+
 
Zenmama tällä vähän haaveissa lähteä elokuussa lautalla saksan kautta kiertämään autolla eurooppaa 2vko (ei vielä tarkkaa kohde suunnitelmaa). Mies kun ei enää suostu lentämään pahan lentopelon takia :( riippuu myös vähän millainen vauva tästä tulee onnistuuko matkustaminen :D
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama

Yhteistyössä