Toukokuun Tömistelijät 2016 *Maaliskuussa*

Pirpanalle tsemppiä sinne sairastupaan ja supistusten kanssa (y) Mulla ja ajoittain supistelee kireämmin, mutta mulla ei ole säännöllisiä vaan ihan yksittäin satunnaisia.

Henttis jaksuja suonenvetoihin.. Ne on inhottavia.. Paljon sulla nyt viikkoja? :)

Mimmi mulla suurinosa vaatteista jo puhtaita, joten pesemistä ei ole hirveästi onneksi :whistle:

Täällä olo ihan hyvä.. Selkä kipuilee aika usein ja vihlomisia on takapuolessa asti välillä ja häpyluu on kipeä jos vauva siihen porailee.. :confused: perusvaivoja siis.. Nukkuminen hankalaa etc. :D Mutta laskettuun aikaan olisi vielä vajaa 8 viikkoa, mutta täysiaikaisuuteenhan on enää vajaa 5 viikkoa :rolleyes: hengittäminen muuten myös hankalaa ja sf-mitta on jo 33cm o_O No todennäköisesti reippaan kokoinen tyttö tulossa :D Niin ja painoarvio ultraanhan pääsen viikolla 36.. Saa edes jonkinlaista arviota pikkusen koosta, että tietää varautua :whistle: Huomaa, että vauva alkanut kasvamaan kovaa vauhtia kun sf-mitta noussut nyt viikossa 1cm ja sitä ennen oli kasvanut reilu viikossa 3cm :D

Eipä tänne oikein muuta, kuin ajan kulumista.. :p

Cristal ja poppis 32+1 :love:
 
Pirpanalle tsempit sinne!

Henttis, mulla oli jonkun aikaa ettei suonenvetoja tullut, mutta nyt pari päivää taas ollut enemmän kun taepeeks ja vielä ihan mulle oudoissa paikoissa (takareisi ja säären etupuolella :eek:)

Cristal ompas kasvu nopeaa :) olisi kyllä ihana päästä vielä lopussa ultratavaksi, meillä ehkä saattaa vikalla nla lääkäri käynnillä ultrata (esikoisesta ei ollut, mutta tässä neuvolassa ainakin viimeksi rv 17 oli)

Vointi itseasiassa aika hyvä, potkut vaan ihan oikeasti välillä sattuu tosi paljon. Samaa kohtaa yleensä monottaa.. närästää jos syö pikkuisenkin liikaa ja lopulta tulee sitten oksu.. eli annoskoko pienentynyt ihan reippaasti, mutta nyt paino noussut taas viikossa reilu 2kg, yhteensä nyt kotivaa'an mukaan 17kg :(

Huomasin muuten nyt kun en ole kävelylenkkejä tehnyt, niin selkä ja häpyluu ei ole kipuillut ollenkaan. Lihaskunto jumppaa sen sijaan pysynyt nyt vähän isommillakin painoilla tekemään. Kipeitä supistuksiakaan ei ole nyt ollut, joten täytyy kai todetaa ettö kävely ei sovi mulle tässä valas kunnossa :D

Mimmi & möhkis 30+5
 
Cristal suonenvedot on onneksi pysyneet poissa nyt, wuhuu! Ja viikkoja on 28+4. :)
Tosiaan painoarvioultra olisi kyllä kiva, mutta en usko että sitä täälläkään tehdään. :unsure: Neuvolalääkäri on samassa paikassa entä neuvola ja siellä ei ole ultraus mahdollisuutta, se siitä sitten. :censored:

Eilen löysin pitkästä aikaa jotain vauvalle. Ihanan tuttipullon ja vielä ihanampia kuviollisia harsoja. :p Lisäksi hain kassillisen vaatetta lisää, kaikki vaaleanpunaiset on edelleen säilytyksessä mummolassa, mutta onhan tuota neutraaliakin jo niin paljon, että varmasti niilläkin pärjättäisi. :whistle::whistle:
 
Täällä tuntuu että paino nousee ihan kohisten, kauhistuttaa ajatella missä lukemissa ollaan raskauden lopussa :whistle: Alkuraskaudessa kertyi vähemmän, mutta nyt näköjään otetaan kiinni :D Vauva potkii päivittäin reippaasti ja liikkuu muutenkin todella paljon, ihanaa saada aina varmistus siitä että pienellä on kaikki hyvin, mutta etenkin iltaisin nukkumaan menessä bileet voisi olla tauolla ;)

Nyt on muuten tehty päätökset tuosta vanhempainvapaan aikana kertyvistä lomista ja 1.4. alkaen lomia kertyy enää 6kk ajalta :devil:

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2016/03/09/nyt-se-on-lopullista-lomaa-ei-voi-siirtaa-lyhyen-sairauden-takia/20162703/139

Pirpana - onneksi ei käynyt pahemmin! Itsekin olen näillä liukkailla säillä kulkiessa pelännyt että kaadun tai juuri kylppäriä siivotessani yrittänyt olla extravarovainen, eikä sekään aina riitä! Onneksi oli onnea mukana tässä onnettomuudessa :) Meillä on muuten kanssa tuo istuin + telakka yhdistelmä ja vaikuttaa helpolta ja turvallisen jämäkältä! :)

Cristal - täällä on kanssa hengittäminen välillä vaikeaa, luin jostain että helpottuu viikolla 36 kun vauva laskeutuu - ei paljon auttanut tuo tieto kun vielä on siihen 7 viikkoa aikaa (n):ROFLMAO: Tiedätkö (tai tietääkö joku muu) tehdäänkö tuo painoarvioultra pk- seudulla kaikille vai ainoastaan "erikoistapauksissa"? Itsestäkin olisi kiva saada vähän käsikopeloa tarkempi arvio tulokkaan painosta ennen synnärille lähtöä :D

Henttis - ihanaa! Meiltä ei löydy vielä yhtään tuttipulloa ja ainoastaan yksi, boby boxin mukana tullut tutti. Onko antaa suosituksia? :) Toivotaan että sun flunssa ei iskenytkään päälle ja että pääset eroon suonenvedoista! Ne on tosi pirullisia, itsekin vähän aikaa sitten heräsin yöllä pohjeen suonenvetoon ja jalka oli kipeä pitkälle seuraavaan päivään. Ei mikään mukava herätäys!! :mad:
 
Pioni1 täällä ei tullut babyboxin mukana tuttia :(
Meillä ei muuten esikoiselle kelvannnut ainun perinteisen malliset tutit (rengas tutisssa kiinni), aventin ja mamin nuppitutit kelpasikin sitten hyvin (+ ei tarvinnut yöllä miettiä onko oikein päin :D)

Pioni1 ei ollut mulla ainakaan esikoisesta Espoossa (ja neuvolassa ei ollut edes ultralaitetta), vaikka ehkä aihetta olisi ollut sf mitan putoamisen takia, ja nytkään ei toisessa kunnassa (pk seutua myös) ole ainakaan vielä tiedossa. Käsi kopelolla viiimeksi th arvio ja synnärillä myös sitten kätilö teki arviota h hetkellä(molemmat arvioi reippaasti yläkanttiin)

Heh ja eilen kun kirjoitin ettei ole supistellut, niin nukkumaan mennessä tulikin sitten tosi kipeitä tunnin ajan (ihan säikäytti että nytkö jo alkaa tapahtua), mutta loppui sitten onneksi. Oli kuitenkin aika säännöllisiä, mutta kestoltaan n. 30sek pituisia..

Mimmi & möhkis 30+6
 
Pioni meiltäkään ei löydy kun to yks tuttipullo ja kaksi lahjaksi saatua tuttia, joten suosituksia kaivataan täälläkin. :D
Mimmi meidänkään babybox ei sisältänyt tuttia.:cautious:

Eilen hankin myös Ikean harsoja, voi vitsit miten pehmeitä ja hyväntuntuisia!! (y)(y) Täytynee hakea pari pakettia vielä lisää, niitä kuulema tarvii ihan kaikkeen..?:D Meiltä vaatteista puuttuu lähinnä sukkia ja mietinnässä on jonkun näköinen fleecehaalari. Bodyjä ja yökkäreitä on aivan järkyttävästi, samoin housuja vinopino.

Täällä podetaan järkyttävää flunssaa, totta kai vapaapäivinä. (n)
 
Pioni - Espoossa on kyllä ainakin ultra Tapiolassa lääkärineuvolan yhteydessä. Tapiolassa kai käydään lääkärineuvolassa useammasta eri pienemmästä neuvolasta? Eivät silti viimeksi kokoarviota tehneet ennen kuin viikolla 41 yliaikaiskontrollissa sairaalassa :D meille aina hoettiin että pieni ja siro lapsi n3.2 kg ja hups olikin 3.8kg ja melkoisen iso pää kaupan päälle ;) Mutta siis ultrallakin tehtynä kokoarvio oli 3.2kg ja melkoinen heitto siihen tuli ihan muutamassa päivässä tästä huolimatta!
 
Minua hieman jännittää maanantain neuvola ja se, missä se sf-mitta meneekään tällä kertaa. :cautious: Paino ei ole kotivaakan mukaan noussut edes kiloa melkein kolmeen viikkoon, se vähän yllätti.

Onko muuten täydellisiä hoitolaukkuja löytynyt? :D Täällä hakkaa pää sen(kin) suhteen aivan tyhjää. Samoin tuo pinniksen reunapehmuste, löysin jo täydellisen mutta en uskaltanut tilata, jos meidän justiinasta tuleekin justus syntymänhetkellä. :D
Nukkumaan rupeaminen alkaa täällä olla tuskaa, tuntuu että pallo on tiellä ja tyynyä tarvitsee sinne ja tänne.

Mimmi onko supistuksia muuten vielä tullut?:)
 
Henttis ei ole supistellut. Jännä kun tulee ja menee ihan miten sattuu. Noh, jospa sitten vaikka nopeuttaisi synnytystä, sitten kun sen aika on :) Ja paranemiasia sinne!

Eipä ole hoitolaukkua tullut vastaan, ja nyt ei jotenkin ole kiinnostanut edes etsiä. Sullon sitten tavarat vaikka muovipussiin, jos ei löydy ajoissa sopivaa :D

Mullakaan ei ole reunapehmustetta, en kyllä usko että hommaan tällä kertaa. Esikoisella oli ikean valkoinen vaan ja sen pistin jo eteennpäin. Saan kyllä varmaankin tarvittaessa takaisin..

Jes, sain vihdoin tänään hoidettua kaikki kelan paperit kuntoon, meinas tulla kiire kun huomenna alkaa äitiysloma :)

Mimmi & möhkis 31+0
 
Pirpana täällä myös kuivaksi yritetään saada tuota juuri 2v täyttänyttä. Pari kuukautta sitten ei edes suostunut istumaan potalla sekuntia pidempään :) Pissalla kyllä käy välillä itse (useimmin joutuu kyllä muistuttamaan), mutta kakat tekee piilossa aina vaippaan tai sitten panttaa niin kauan että vaippa laitetaan. Kotona siis pääasiassa ollaan vaipatta, mutta päivittäin tulee lähdettyä kotoa useamman kerran niin silloin vaipoissa. Ärsyttää vaan kun tuosta kyllä huomaa milloin pitäisi pöntölle tai potalle päästä, mutta ei vaan suostu menemään, selkä ei oikein tykkää pesulle nostelusta..

Muoks. Niin ja kotonakin välillä pidetään vaippaa siten että siellä on alushousut alla, mutta vaippa siinä välissä ennen housuja, niin ei kastu sohvat, lattiat yms. mutta ilmoittaa heti, jos vahinko käy :)

Mäkin tosiaan odottelen että supistusten yhteydessä tulisi jotain vuotoa, ennen kuin mihinkään soittelen. Kun esikoisesta ainakin tuli, mutta eipä kyllä ole kuin yhdestä synnytyksestä kokemusta :)

Tai siinäpä oikeastaan kysymys, onko jollain käynnistynyt synnytys supistuksilla, ilman mitään verensekaista vuotoa?
 
Pirpana kiitoksia :) mä kun jotenkin ajattelin viimeksi kätilön puheista että kuuluu automaattisesti avautumiseen, eli täytyy varautua sitten siihenkin että pelkästään supistelee..

Mimmi & möhkis 31+1
 
Mulla eka synnytys käynnistyi supisteluilla, ne alkoi joskus aamuyöllä, päivää ennen laskettua. Jatkuivat koko päivän ja sairaalaan lähettiin joskus kello 18 aikaan. Puolilta päivin seuraavana päivänä syntyi sitten.
Tokassa ei mitää tuntemuksia. Kahdeksalta aamulla tuntu vaan kova muljahdus ja napsahdus ja tunsin, että jotai valuu ja lähin äkkiä vessaan. Vedet meni, mutta vuosin myös verta. Siinä tilanteessahan se näytti ja tuntui et se on vaan ihteään verta ja sitä vaan tuli ja tuli. Mies soitti ambulanssin ja olin hetkessä jo matkalla sairaalaan ja mies tuli perässä omalla autolla, kun oli oottanu äitinsä meille meidän esikoista kattoo. Ennen puoltapäivää lapsi oli jo maailmassa. Laskettuun ois ollu 4-5 pvää vielä. Verenvuodon syy ei selvinny, istukkakin oli ihan kunnossa, ei revennyt tms. Sektion uhka oli, jos verenvuoto ei ois loppunu, mutta onneksi se sit loppu itsekseen. Oisko joku suoni napsahtanut poikki tai jotai. Van kyllä se säikäytti. :cry:
Nyt toivoisin niin paljo, että synnytys vaan käynnistyis rauhallisesti ja kerettäis sairaalaan rauhassa. Mulla molemmissa raskauksissa b-streptokokki ollu positiivinen, ni oon ollu siinä ab-tipassa. Se pelottaa, et mitä jos se on tälläki kertaa positiivinen, enkä vaikka kerkeiskää ajoissa sairaalaan?? Meillä n.70km sairaalaan. Pyysin saada kätilön kans jutella tuosta asiasta, jos sama juttu tässäkin raskaudessa on.
 
Pirpana täällä myös yritetty karkeilla lahjoa tekemään kakka pönttöön. Toimi hyvin yhden päivän ajan ja sen jälkeen ei sitten sekään.. noh eipä tässä kiire ole, olkoot molemmat sitten samaa aikaa vaipoissa :D

Odes, hui varmasti mietityttää tuon jälkeen!

Mä en muista että esikoisen aikana olisi tuota streptokokki näytettä otettu ollenkaan. Katsotaan miten nyt menee..

Täällä tuli käveltyä ihanan ilman takia ihan liian paljon ja nyt sitten särkeekin oikeastaan vähän joka paikkaan. Uutena vaivana on myös tullut järkyttävä väsymys, aamuisin tuntuu ettei olisi nukkunut ollenkaan, vaikka herään vain 1-2 kertaa vessaan yön aikana. Unen laatu siis ihan surkeaa.
Tuntuu myös jotenkin hassulta, kun ei vieläkään ole kunnolla sisäistänyt että vauva on tulossa 10 vko sisällä. Lähes kaikki hankinnat tehty ja tavarat paikallaaan, iso maha ja jatkuva potkiminen, mutta silti ajatukset on jotenkin sitten joskus tulevaisuudessa..

Mimmi & möhkis 31+3
 
Henttis: Ei minullakaan ole kokemusta TENS-laitteesta, mutta olen lukenut netistä erilaisia kokemuksia ja pääasiassa ihmiset vaikuttavat olleen tyytyväisiä siihen.

Mimmi: Ei minullakaan esikoisen synnytyksessä tullut verta. Tai siis ainakaan siihen mennessä ei ollut tullut, kun vielä jotain jostain tajusin :p

Meillä 2-v esikoinen on ollut jo parisen kuukautta ilman vaippaa ja kaikki sujunut liiankin hyvin, mutta nyt yllättäen tuli iso takapakki ja pottailu ei kiinnosta lainkaan. Ei kieltäydy potalle menosta, mutta eipä sinne juuri mitään teekään. Toivottavasti on vaan joku väliaikainen (ja lyhyt) takaisku. Muutenkin mun huono olo ja väsymys näyttää vaikuttaneen häneen. Isi ei juuri nyt kelpaa oikein mihinkään ja äidin läheisyyttä kaivataan. Pitäisi varmaan vihdoin hakea Meille tulee vauva-kirjoja, jotta voitaisiin vähän yhdessä lukea mitä kaikkea tulee tapahtumaan :)

Wiimis ja typy 30+2
 
Apua onneksi vielä ei tarvii alkaa stressata pottailu juttuja, melkoista rakettitiedettä se(kin).

Täällä oli tänään neuvola, kaikki okei. :) Pitäisi soittaa lastenneuvolan puolelle ja sopia kotikäynti aika, en tästäkään tiennyt tätä ennen. :D
Kysyin painoarviosta ja sitä ei täällä päin automaattisesti tehdä, mutta voi olla että sama lääkäri joka teki vu:n tekisi myös sen jos tilanne sille muutaman viikon päästä näyttä. :) Tyyppi oli raivotarjonnassa (Neuvolatätin mukaan ei viittaa millään tapaa luonteeseen, hope so :D ), mutta mistäpä sitä tietää vaikka vielä kääntyisi.
Onhan se uskomatonta, että ihan kohta täällä jännäillään kuka alkukuun porukasta on synnärillä, wihiiii!:love::love:

Henttis ja sintti 29+3
 
Monaelena mun jaloissa, varsinkin reisissä on tosi paljon pieniä verisuonia ihan pinnassa, saappa nähdä mitä niistä tulee. :( Pitkästä aikaa eilen jäi maha rasvaamatta Bio-Oililla illalla ja yöllä heräsin kun kutitti, piti käydä taas hakemassa uusi pakkaus. Hinta kirvelee mutta toivon että ainakin kutinaan auttaa, arvet taitaa olla edessä joka tapauksessa jos kerran geenit vaikuttaa. :(:(
 
Heipsistä tänne :) En ole viikkoon kirjoitellut. Mä en muista tuosta strepto näytteestä onko otettu kenenkään kohtaan.. Enkä tiedä otetaanko. Meillä 3wee kuopus opettelee pottailemaan, mutta en ole pitänyt kiirettä kenenkään kanssa. Eipä nuo ole vaippoihin jäänyt ja kuiviksi oppineet :)

Täällä oma olo alkaa olemaan väsynyt tähän mahaan.. :unsure: Väsyttää ja nukkuminen hankalaa. Liikkuminen vaivalloista ja jäkä jäkä :D Huono omatunto vaivaa edelleen, kun mies joutuu kantamaan niin paljon vastuuta kodista ja lapsista. Ite yritän parhaani aina, kun mahdollista ja osallistun. Tuntuu ettei se vain ole tarpeeksi. Kumartumisesta ei tule mitään ja aamuiset heikotus kohtaukset matalasta verenpaineesta johtuen on aika kamalia.. :confused: Meillä kuopus syntyi 36+6 ja siihen ei olisi enää kuin neljä viikkoa.. Voi kumpa syntyiskin, kun täysiaikaisuus saavutettu :cautious:

Päivitän masu kuvaa tältä päivältä ja poksumisen kunniaksi eli rv 33+0 :love: aikamoinen etureppu :D

http://aijaa.com/kw3vvO
 
Moi pitkästä aikaa!

Pirpana: kyllähän tuo sterilisaatio kuulostaa hurjalta, mutta kyllä nyt tuntuu että tämä kolmas on jo vimppa. Ja tosiaan, kun nämä kaikki ovat sitten leikkauksella syntyneet.
Ja olen itselläni pitänyt, et sit kun oma ikä 35 en enään tee lapsia.

Cristal3: ihana vatsa :)

Streptoa multa ei oo otettu, kenestäkään aijemmista (n)

Oma olo kans rupee oleen jo aika kypsä. Vauva liikkuu hirveesti. Yöt on hankalia, koko ajan pitää asentoo vaihtaa. Eikä se onnistu helposti :D
Muutenkin tukalaa, pukea sukkia tai ulkovaatteita. Supistelee melko usein, harkkasupistuksia? Välillä kipeempiä..

Torstaina olis sitten taas neuvola.

Kyllä sitä vaan niin vartoo äitiysloman alkua.

Jepulis ja 30+2
 
Pirpana hieno homma! Täälläkin kolmet kakat tänään pönttöön, kun eilisen panttas kun ei laitettu vaippaa :D noh päivä kerrallaan, jos tää tästä lähtisi sujumaan.

Monaelena mä esikoista odottaessa rasvasin aamuin illoin ja ekat arvet tuli jo reippaasti ennen puoliväliä tisseihin ja reisiin, maha ratkesi vasta vasta muutaman viimeisen viikon aikana. Nyt en ole jaksanut kovin ahkerasti rasvailla, mutta eipä ainakaan uusia vielä näy :)

Vaipoista, meillä ihan alkuun käytettiin n. Kuukaus pamperseja kunnes se sisäverkko jotenkin alkoi liimautumaan ihoon kiinni :( ohivuotoja oli myös jonkun verran. Liberot on tuolla ruipelolla (paino laahaa -20 käyrällä) olleet hyviä, tosin nyt kun käytetään enimmäkseen housuvaippoja niin niissä taas tuntuu pampersit paremmilta. Liberoista kun jotenkin se oikea koko on liian iso (pyörähtää toinen puoli peppuvakoon) mutta pienempi taas jättää painaumat.

Nyt on kaapissa 2 pakettia liberon 1 kokoa ja 3 isoa pakettia 2 kokoa tälle tulokkaalle + muutamat pampersin näytteet mitä babyboxissa tuli. Esikoiselle on sitten pamperseja 5 pakettia varastossa ja liberon teippivaippoja pari pakettia (ostan aina kerralla pariks kuukaudeks kun inhoan rattailla niitä kaupasta raahata :D), eli kaapit täynnä vaippoja..

Muumia muuten kokeiltiin myös joskus ja vaikutti mun mielestä aika samanlaiselta kuin libero, oli vaan ainakin ulkopuolelta pehmeämmän tuntuinen :)

Cristal on kyllä mahalla jo kokoa :)

mä nappasen kanssa seuraavan rv 33+0 kun esikoisesta on myös ainut maha kuva silloin otettu, niin pystyn verrata missä tällä kertaa mennään :)

Mimmi & möhkis 31+5
 
Heips!
Pitkästä aikaa, töissä on aikamoinen kiire (enää 8pvää..!???!) ja kotipadilta en pääse kirjautunaan tänne jostain syystä.
Jotenkin lohduttavaa kuulla että muillakin on kaikenmaailman vaivoja jo nyt. Mun mielestä uusia vaivoja ilmaantuu joka päivä... not nice.

Neuvolassa kävin, vauva raivotilassa, mulla on matala verenpaine ja painoa tullut vajaa 10kg. Siinäpä se pähkinänkuoressa :)

Väsyttää päivisin ihan kamalasti, ja edelleenkin mulla on vaikeuksia syödä fiksua ruokaa. Pääasiassa elän vielä puuroilla, jogurtilla ja Kismetillä... ihan kauheeta...

Mullakin on varsinkin íltasin tosi paha olo jos syön vähänkin liikaa, silloin närästää ja oksettaa ihan kunnolla. Aamuisinkin mulla tulee usein vielä pahoinvointia, mutta oksentelut loppui onneksi silloin noin viikolla 25.

Tilasin ja sainkin jo Bugaboo Buffalot Hollannista, ja ne on kyllä kivat! Mun tytöt ajaa ne sisään nyt kaiken maailman nalleilla ja nukeilla, ja ovat läpäisseet testit kuulemma hyvillä arvosanoilla ;)

Harsoja pitää ostaa vielä, niitähän tuli kaksi kpl äitiyspakkauksessa. Mulla oli muistikuva että niitä on aikasemmin tullut paljon enemmän..?
Onko vinkkejä mistä löytäisi kivoja harsoja?

Sänkykin on tuunausta vaille valmis, ja miehen autokin vaihdettiin tossa viime viikolla. Joten kaikki alkaa olemaan pikkuhiljaa valmiina tässä... Jeeei!

Voikaahan hyvin.

Rudebox ja pikkumies rv32
 

Yhteistyössä