Toukokuun Tömistelijät 2016 *Toukokuussa*

Monaelenalle tsemppiä!! :)

Hei oletteko te jo vauvautuneet tai vielä odottavat kokeillut pumppailua ennen synnytystä? Jostain lueskelin että 37+ jälkeen oli pumppaillut. Onko tästä hyötyä maidon nousussa tms? :eek:
Moi!

Mä kävin tänään sektio infossa, ja kysyin tuosta pumppaamisesta ennen synnytystä. Kätilö oli sitä mieltä ettei suosittelisi sitä. Vauva hoitaa asian sitten, ja siinä kohtaa voi sitten helpottaa oloa kun maidonnousu tapahtuu just pumppaamalla.
Otan mukaan mun Aventin, sillä lähtee - käsin en oikein koskaan ole onnistunut pumppaamaan.

Muuten ei kummempia, otettiin pojasta käyrät, sain tukisukat ja ohjeet koska soittaa ja tiedustella tarkkaa sektio klo aikaa. Eli tasan viikko!

Aika väsynyt olen, hajoan totaalisesti jos huomaan etten pääse päivän aikana ottamaan päikkärit. Tänään on ollut just sellainen päivä, ruoanlaittoa ja lasten kuskaamista sinne tänne. Huhhuh. Mies lähti suoraan töistä golfkentälle... Vähän ärsyttää kun toinen on taas nauttimassa ja jättää kaiken mun harteille. Sitä kai aina toivoo että toinen kykenisi vähän joustamaan kun on enää maks viikko synnytykseen, mutta dreams dreams.
Ja nyt on tukala olo, mikään asento ei ole hyvä.
Hirveä pastahimo iski! Jotenkin on ollut tosi kova nälkä nyt.

Kävin Plantagenissa ja ostin vähän istutettavia kukkia! Ihana kyllä tämä lämpö!

Eivissalle tsemppiä. Mahtaa olla rankkaa :(

Seinisipelle paljon onnea!!!!

Ja Monalena - tsemppiä!!!!

Ai niin, kotiintulovaatteet lapselle... Jos kelit jatkuu tällaisina, mennään varmaan ihan vaan potkupuvulla ja kaukalolämpöpussissa. Villakerrasto saa jäädä kotiin :)
 
Meillä oli kotiintulovaatteina vain body ja housut ja pipo. Sit peitto siihen päälle ja verho kaukalon eteen. Autolla kun liikkuu niin ei paljon tarvi ylimääräistä. Kaukalossa tulee helposti liian kuuma :)

Ihania nämä kelit! Onneksi meillä on oma piha s niin voi isommat leikkiä ulkona ja mä voin katella vauvan kans ikkunasta ja välillä itekin ulkona istuskelen. Vauva on niin kiltti, yöllä pitää herätellä syömään. Päivällä heräilee ite. Meillä aikasemmat vauvat ei oo juurikaan yöllä syönyt, mutta tätä täytyy ennenaikaisuuden vuoksi herätellä yöllä..

Joko monaelena on synnyttänyt?

Seinis ja typy 5pv
 
Ja synnytyshän jatkuu siten että 00.30 mennessä olin kokonaan avautunut. Ponnistusta yritettiin hirveät 2 ja puoli tuntia ennen kun imukuppi otettiin avuksi. Sekään ei auttanut ja vauvalla alkoi sykkeet laskea. Päädyttiin kiirelliseen sektioon ja siinä vaiheessa olin jo niin väsynyt että helpotuin ratkaisusta. Puudutteet eivät kuitenkaan auttaneet riittävän nopeasti ja vauva oli saatava äkkiä ulos. Minut nukutettiin ja tilanne muuttui hätäsektioksi.

Heräämössä ensiksi kysyttiin muistanko mitä tapahtui ja sitten onniteltiin. Kyllä helpotuksen huokaisi pääsi.

Yhdeksään asti jalat oli vielä ihan toimimattomat puudutteiden takia ja nuppi pökerryksissä. Sitten pääsin vuodeosastolle. Selvisi että vauva lastenosastolla mutta kunnossa. Onneksi pääsin miehelleni soittamaan. Hän oli saanut olla vauvan kanssa yli puoli tuntia ja lähetetty sitten kotiin. Ja minä sain kuvia vauvasta.

Itse pääsin vasta muutama tunti sitten näkemään vauvan ensimmäistä kertaa. Hän oli lasten teholla ja vähän säikähdin onko tilanne huonontunut. Ei kuitenkaan mitään vakavaa. Vauva saa lisähappea ja antibioottia nieltyään lapsivettä. Vauva on ihana. Täysin isänsä näköinen. Sain pitää häntä tunnin ajan kainalossa. Nyt molemmat kerätään voimia ja ehkä viikon vaihteessa kotia.

39 + 2
5.5.2016 klo 03.31
Tyttö
3895g ja 53cm
 
Ja synnytyshän jatkuu siten että 00.30 mennessä olin kokonaan avautunut. Ponnistusta yritettiin hirveät 2 ja puoli tuntia ennen kun imukuppi otettiin avuksi. Sekään ei auttanut ja vauvalla alkoi sykkeet laskea. Päädyttiin kiirelliseen sektioon ja siinä vaiheessa olin jo niin väsynyt että helpotuin ratkaisusta. Puudutteet eivät kuitenkaan auttaneet riittävän nopeasti ja vauva oli saatava äkkiä ulos. Minut nukutettiin ja tilanne muuttui hätäsektioksi.

Heräämössä ensiksi kysyttiin muistanko mitä tapahtui ja sitten onniteltiin. Kyllä helpotuksen huokaisi pääsi.

Yhdeksään asti jalat oli vielä ihan toimimattomat puudutteiden takia ja nuppi pökerryksissä. Sitten pääsin vuodeosastolle. Selvisi että vauva lastenosastolla mutta kunnossa. Onneksi pääsin miehelleni soittamaan. Hän oli saanut olla vauvan kanssa yli puoli tuntia ja lähetetty sitten kotiin. Ja minä sain kuvia vauvasta.

Itse pääsin vasta muutama tunti sitten näkemään vauvan ensimmäistä kertaa. Hän oli lasten teholla ja vähän säikähdin onko tilanne huonontunut. Ei kuitenkaan mitään vakavaa. Vauva saa lisähappea ja antibioottia nieltyään lapsivettä. Vauva on ihana. Täysin isänsä näköinen. Sain pitää häntä tunnin ajan kainalossa. Nyt molemmat kerätään voimia ja ehkä viikon vaihteessa kotia.

39 + 2
5.5.2016 klo 03.31
Tyttö
3895g ja 53cm
Huh! Loppu hyvin, kaikki hyvin! Olipa kokemusta kerrakseen ja vielä ensimmäinen synnytys, muistanko oikein? Hienosti olette selvinneet. Keräile voimia ja kasaa ajatuksia. Onnea koko perheelle <3

Zenmama 38+
 
Huh monaelena mikä kokemus!! Onnea kuitenkin pienestä nyytistä. <3

Viime yönä iski niin kauhee stressi siitä hiivatin sairaalakassista, että heräsin sitten ennen kukon laulua ja alotan pakkaamisen ihan just nyt! :D
 
Huh mikä synnytyskokemus monaelena! Nyt voi nauttia pienestä:love: jos synnytys jää mietityttämään niin käy ihmeessä juttelemassa siitä. Mä kävin nyt pelkopolilla raskausaikana kun viimesynnytys jäi kummittelemaan ja pelottamaan.

Me ollaan takas osastolla. Vauva alko kellastuun niin ollaan täällä nyt ainakin yks yö. Samalla otettiin paino joka oli ihan oikeesti lähteny nousuun! Vauva siis saa imettyä rinnoista maitoa, vaikka sitä taas epäiltiin. Olen niin onnellinen ja ylpeä tästä sinnikkäästä typystä:love:

Seinis ja typy 6vrk
 
Luulinkin ekaksi että eihän tää kummemmin jäänyt vaivaamaan...pääasia että on ohi.

MUTTA toissa yönä säpsähtelin kun tuli jälkisupistuksia ja luulin olevani vielä synnyttämässä. No olin niin väsynyt että nukahin vaan samantien uudestaan. Tänä yönä just kun olin nukahtamassa, kohtu oikein kramppasi puoleksi sekunniksi ja heräsin omaan huutooni. Jotenkin niin lihasmuistissa vielä synnytys ja/tai jälkisupistuksia. Sydänkin rupes tykyttelemään ja tuli kaikki ikävä tosi elävästi mieleen. En uskaltanu rueta enää nukkuun kun pelkäsin et tulee lisää painajaisia. Rupes tosissaan itkettää enkä enää rauhoittunu. Kutuinkin hoitajan ja lähettiin juttelemaan. En ollu siihen mennessä hoksannu pyytää edes mun synnytyskertomukset. Kaivettiin se esille ja juteltiin tapahtumista niin kyllä heti tuli rauhallisempi olo. Sain vielä jonkun vahvemman särkylääkkeen joka auttoi myös nukahtamaan. Kyllä mä vielä senkin jälkeen pikkasen säpsyin hereille mutta nukahin aina samantien uudestaan.

En oo vieläkään päässy näkemään mun leikkaavaa lääkäriä kun oon sattunu just sillon olee vauvan luona. Pitää kumminkin hänen ja ehkä myös synnytyskätilöni kanssa päästä juttelemaan ennen kotiin lähtöä niin eiköhän tämä sillä helpota. Ja toki neuvolassa voi vielä jutella kun siltä tuntuu.

Aamulla toivoisin jos joku ehtisi viedä minut lastenosastolle lääkärikierroksen ajaksi. Voisi vielä kunnolla käydä tapahtumat vauvan osalta läpi. Olen ollut tähän asti siellä käydessä jotenkin niin pökkyrässä tai onnesta sekaisin ettei juuri mitään ole jäänyt mieleen vauvan tilasta jutellessa hoitajien kanssa

Ja tämäkin tekee oikein hyvää kun täällä voi jakaa omia kokemuksiaan. Toivottavasti kellekään muulle ei tuu mitään pelkoa minun tarinasta.

Nyt vielä vähän unta palloon.
 
Huh monaelena mikä kokemus! Kannattaa tosiaan keskustella jonkun kanssa synnytyksestä ihan kunnolla, ettei jää mitään traumoja. Mutta onnittelut pikkuisesta :love:

Ja noista jälkisupistuksista! Tällä kertaa Mulla ne ainakin oli jotain ihan järkyttävää. Ekan kanssa oli vähän imetyksen yhteydessä, mutta nyt vähän väliä paljon rajumpana. Pahimmillaan oli 1-3pv synnytyksestä. Tuntu välillä samalta kun olisi synnyttänyt uudelleen. Onneksi nyt alkaa jo helpottaa.

Seinisipe toivottavasti pääsette pian takaisin kotiin! Ja hienoa että imetys sujuu halkiosta huolimatta! :)

Kotiutumisvaatteina meillä oli body, sukkahousut, pipo ja ohut collegehaalari + viltti kaukaloon, ehkä vähän liioittelua näillä keleillä, joten tänään mentiin ihan sisävaatteilla + pipo ja viltti.

Sairaalakassia en sitten koskaan ehtinyt kunnolla pakata (hommata evästä ja pieniä pesuaineita), sieltä näin muutaman tunnin aikana tarvitsin puhelimen laturin, purkkaa, vesipullon ja kotiutumisvaatteet.

Eilen oli typyllä synnärillä lääkärin tarkastus kun kotiuduttiin alle 12h ikäisenä. Kaikki hyvin ja napa kohta irtoamassa. Painoa oli nyt 2900g, eli on ainakin lähtenyt kotiutumispainosta (n. 2600g) hienosti nousuun, eikä ihmekkään tällä 2-3h välein tankkaamisella. Tissit muutaman päivän ollut ihan räjähdyspisteessä, mutta pumppaamalla saanut pahimmat pingotukset pois jos ruokaväli venähtänyt. Jääkaapissa pidän aina 100ml varalta pumpattua maitoa kun kerran vielä ainakin ylimääräistä tulee :)

Oma palautuminen on ollut ihan järkyttävän nopeaa. Istumaan pystyi heti synnytyksen jälkeen (1 tikki) ja parin kilsan kävelylenkin tein esikoisen kanssa heti kotiutuessa. Oli ihanaa kävellä pitkästä aikaa reippaasti ja ilman kipuja. Vatsakin näyttää jo lähes yhtä litteältä kuin ennenkin, (löllö se kyllä silti on :D) vaikka painoa edelleen +18kg.

Meillä muuten on myös sittenkin neuvolan kotikäynti tälläkin kertaa. Th:lla on joka viikko yksi aika aina sitä varten ja nyt oli vapaana niin ei tarvitse keskiviikkona vielä neuvolaan lähteä viemään.

Jaahas ja nälkä vaivaa..

Mimmi & typy 5vrk
 
Pikainen postaus synnäriltä - tyttö :love: syntyi eilen illalla käynnistettynä vähäsen seitsemän jälkeen. Nopea ja jälkeenpäin ajateltuna helppo (joskin aika raju) synnytys, kokonaiskesto 1h43min.
Painoa beibillä hurjat 3230g ja pituutta 48cm, pipo 35cm. Täällä voidaan oikein hyvin!

Myöhemmin vaiheista vähän tarkemmin :)
 
Tänään 37+0, jee! Isommat lapset vaan on syntyneet 40+2, 40+2 ja 40+4. Ja yksi 32+5 sektiolla, joten näiden täysiaikaisten historialla minun on turha toivoakaan vielä vauvan tuloa :) Siinä kuun vaihteessa sitten... Ei ole mitään merkkejä siitä että vauva olisi tulossa vielä. Toki loppuraskauden merkkejä on, vatsa on laskeutunut ja vauva kiinnittynyt. Harjoitussupistuksia on ollut kauan mutta ei vielä yhtään kipeää.

Onko muilla väsymystä? Tuntuu että olen henkisesti ja fyysisesti tosi väsynyt. On toki ikääkin enemmän kuin muita lapsia odottaessa niin kai se vaikuttaa. Nukun päivittäin päikkärit ja öisinkin ihan hyvin mutta silti jaksaminen on huonoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama
Tänään 37+0, jee! Isommat lapset vaan on syntyneet 40+2, 40+2 ja 40+4. Ja yksi 32+5 sektiolla, joten näiden täysiaikaisten historialla minun on turha toivoakaan vielä vauvan tuloa :) Siinä kuun vaihteessa sitten... Ei ole mitään merkkejä siitä että vauva olisi tulossa vielä. Toki loppuraskauden merkkejä on, vatsa on laskeutunut ja vauva kiinnittynyt. Harjoitussupistuksia on ollut kauan mutta ei vielä yhtään kipeää.

Onko muilla väsymystä? Tuntuu että olen henkisesti ja fyysisesti tosi väsynyt. On toki ikääkin enemmän kuin muita lapsia odottaessa niin kai se vaikuttaa. Nukun päivittäin päikkärit ja öisinkin ihan hyvin mutta silti jaksaminen on huonoa.
Kyllä kyllä, väsymystä ilmassa. Upea sää ulkona piristää aamuisin, mutta muuten en kyllä jaksa enää mitään. Nukun yöt tosi katkonaista unta ja päivisin on pakko saada päiväunet. Ihan kuin joku tuossa edellä mainitsikin, niin jos tiedän, etten saa vakkaripäikreitäni nukuttua, olen jo etukäteen vihainen ja väsynyt. Koitin nätisti sanoa miehelle, että kaikista maailman äitienpäivistä huominen saisi mennä multa ohi ilman suurempia sähläyksiä ja brunsseja.

Ajatukseni ovat jo ihan täysin tulevan viikon torstaissa ja sektiossa. Ja jottei tuokaan operaatio olisi varma, heräsin viime yönä karmeaan päänsärkyyn, kuumeeseen ja kurkkukipuun. Sektio varmaan kannattaa siirtää, jos on kuumeessa/flunssassa/angiinassa (pojalla viime viikolla)? Onneksi on viikonloppu ja mies taaperon kanssa ja isommat lapset isällään. Saan vain olla ja maata. Ja ihmetellä sotkuista asuntoa, jonne mielikuvissa olisi ihana palata vauvan kanssa puhdistusaineet ja pulla ovella tuoksuen.

Sain eilen tehtyä vielä jotain puuttuvia hankintoja. Hain imetystyynyn ja rintarepun, Boobin imetysmekkoja ja paitoja muutamat kappaleet ja seisomalaudan taaperolle vaunuihin. Illalla tajusin, ettei mulla ole ainuttakaan lyhythihaista bodya tai vaatetta vauvalle. Pitää pistää mies asialle tai tilata netistä, mulle riitti nyt shoppilut. Ensi viikolle on varattu kampaaja, ripset ja kynsihuolto. Ja yksi asuntoesittely, mutta muuten se olis nyt tässä tää mun raskaus ja väsymys. Tai siis väsymys varmaan jatkuu seuraavan vuoden, mutta pääsee edes kävelemään ilman kipuja ja isoa mahaa (joo kivut sektion jälkeen...auts, en edes tiedä mitä voi olla edessä!).

Zenmama 38+

P.S. Eikö nykyään ole ihan normaalia, että synnyttämään mennään rakennekynsissä? Tai geelinynsissä? Mulla oli muistaakseni 2013, eikä mitään ongelmia tullut. Mietin mitkä ovat ohjeet..ehkä soitan Naistenklinikalle alkuviikosta ja kysyn?
 
Päivitystä omaan tilanteeseen, niin tyttö syntyi 3.5 rv 40+1 3490g/50cm ja pipo 34cm :love:

Täällä kaikki hyvin ja nautitaan vauvan tuoksuista arkea :love:

Cristal ja typy 4 päivää :love:

Suurinosa onkin täällä aktiivisesti kirjoittaneista saanut vauvan :) Onnea :)
 
Meille syntyi tyttö 5.5 kello 20.10, 3850g ja 51,5cm. Synnytys käynnistyi vesien menolla kotona 4.5 illalla. :) Kaikki hyvin, vaikka synnytys oli paljo rankempi ja kivuliaampi mitä kaks ensimmäistä. Huomenna pitäs päästä kotiin. :) <3
Onnea kaikikke synnyttäneille
 
Vitsi kuinka monelle syntynyt jo vauvoja vaikka kuu vasta alussa. Onnea!

Täällä ei mitään merkkejä ole ilmassa. Rv 38+0 eikä masu ole vielä edes laskeutunut tai vauva kiinnittynyt. No mikäs kiire tässä (vielä) mihinkään :p

Tosin ei vanhemmatkaan taida ihan vielä valmiita olla. Sairaalakassia ei ole pakattu, turvakaukalo odottaa yhä kaupassa, sänkyä ei ole kasattu.. Miten niin tulee hoppu? :D

Hyvää äitienpäivää kaikille!

Wiimis ja masu
 
Paljon onnea uusista vauvoista! :)
Monaelena olipas sinulla kokemus mutta onneksi kaikki hyvin ja nyt pääsee nauttimaan vauvasta.
Me ollaan kotiuduttu vihdoin sairaalasta kun vauvan tehollaolo pitkittyi 16 vuorokauteen kun oli sitkeässä keltaisuus ja oli monta kertaa sinivalossa. Syöminen ei kanssa oikein aluksi ottanut sujuakseen ja sitä harjoiteltiin ja nenämahaletkutus tuli tutuksi.
Nyt oltu 3 yötä kotona ja valtavasta väsymyksestä huolimatta ihan maailman paras fiilis.
Tarkat syöttöohjeet saatiin mukaan teholta ja ma olis eka neuvola jo ja punnitus. Syötöillä saa vauvaa herätellä vielä mutta koko ajan kasvaa ja vahvistuu. Vauvan painohan lähti laskuun osastolla niin paljon mutta uskon että se on kotona jo noussut suht hyvin.
Tänään vietän elämäni ihka ensimmäistä äitienpäivää ja vielä 2 pojan äitinä. Ihanaa:love:
Väsymys tosiaan on ollut mitättömien yöunien takia kovaa mutta ei haittaa. Kyllä tunnen olevani niin siunattu ihminen kun on kaksi ihanaa lasta meillä:)
Esikoinen kuumeessa,toivottavasti ei ole mitään tarttuvaa ja menis pian ohi. Tää on hänen eka kuumeensa ja inhottavaa kun noin pieni sairastaa.. Jos nyt yrittäis taas hetken nukkua:sleep:
Tsemppiä vielä loppurutistuksiin pallomahoille kohta kaikilla on pikkutuhisijat kainalossa. Hurjaa ajatella et mun alkuper.laskettuun aikaan ois vielä muutama viikko aikaa..mutta hyvä näin.
StaRR ja poika 19vrk
 
Noista kotiintulovaatteista vielä piti kirjottaa eli meillä oli yksi kerros vaatetta ja fleecepuku ja vaikka tultiin vaunuilla sairaalasta bussilla niin olikohan hieman liiikaa vauvalla vaatetta. Yksi kerros vaatetta+sukat/töppöset,tumput ja hattu ja peitto päälle niin riittää kyllä..
 
Hyvää äitienpäivää kaikille!
Ja uusille äideille <3 Odes ja Cristal!!!

Täällä juhlitaan sitä ihan olan takaa limatulpan lähdöllä :). Saas nähdä nyt jos täytyy aikaistaa sektiota tai jos pysytään kasassa vielä tiistaihin.

Zenmama, mulla on rakennekynnet, enkä luule että ne tänäpvnä pitäisi aiheuttaa mitään hämminkiä. Jos tulee hätä, niin eihän niistä noin vaan eroonkaan pääse!

Ihanaa että Starr pääsitte kotiin - onpa ollut rankka alku teillä. Varmasti hieno tunne saada olla kotona taas.

Nyt lähetin perheen jäätelölle, jotta saan levätä ja potea kipuja rauhassa.

Tjing, Rudebox 39+2
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
Täällähän tupsahtelee vauvoja, kun sieniä sateella! Onnea kaikille :love:

Ja hyvää Äitienpäivää >3

Apua,huomenna on se päivä, sektio :love:

Olen kanssa miettinyt mitä pukea vauvalle päälle, kun kotiin lähtee. Body, housut, sukat ja pipo, riittääkö se?

Onkos muilla mammoilla turvotuksia? Itsellä jalat on turvoksissa. Ei vielä mahdottomasti, mutta riittävästi(n)

Jepulis ja 38+0
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama
Hyvää äitienpäivää näin jälkikäteen ja suuret onnittelut kaikille vauvan saaneille ! <3

Jepulikselle tsemppiä tämän päivän koitokseen ja Rudeboxille huomiseen. :) Alku kuu on ollut täällä melko vauva rikasta. :D

Ja mimmi kiva lukea että teillä on alkanut kotona sujumaan pienen kanssa hyvin. :)

Piti vastata vaikka kenelle vielä, mutta nyt ei kyllä enää muista.

Viikonloppu meni anoppilassa ja mökillä istuttaen perunaa, kasatessa halkoja ja tehdessä muuta erittäin fyysistä ja viime viikolla vaivanneet liitoskivut katosivat. :) Kyllä mieli ja kroppa lepäsi kun pääsi "oikeisiin" töihin, kun kotona rivitalo asunnossa ei nyt viikolla ole kun semmosta puuhastelua, eikähän sen tarvitse kyllä muuta tässä vaiheessa enää ollakaan. :)
Niin ja tuosta väsymyksestä. Kotona jaksan ihan hyvin kun pääsen nukkumaan viimestään kello 22:00, mutta viikonlopun aikana huomasi kuinka ihmispaljous ja pidemmät päivät alkoi väsyttää ja tänä aamuna suorastaan riemuissaan jäin yksin kotiin.
Merkkiäkään pienen tulosta ei näy. Tulee kun on valmis, vaikka nyt sitä alkaa jo aika kärsimättömästi.
 

Yhteistyössä